Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#251878
Tinus en Tara krijgen nog 3 maaltijden per dag.
Aankomende week wil ik dit gaan veranderen.
S'morgens wil ik ze (voorlopig nog)Cb blijven geven.
De avondmaaltijd wil ik zelf gaan samenstellen.
Nu krijgen ze al een aantal barf maaltijden per week.
Tinus krijgt 3 maal daags zo'n 375 gram (cb of zelfsamengesteld) per keer.
Tara krijgt 3 maal daags zo'n 325 gram per keer.
De barfonderdelen die in mijn vriezer liggen zijn:
Kippennekken
Kipkarkassen met vrij veel vlees
Eendennekken
Kalfstrotten
Runderpens
Lamsribben (goed bevleesd)
Lamsnekken
Vis
Wat kan ik hier voor menu van maken?
Verder ben ik nog op zoek naar spiervlees.
Door Lizzy
#252018
[quote="tieneke"]
Tinus en Tara krijgen nog 3 maaltijden per dag.
Aankomende week wil ik dit gaan veranderen.
S'morgens wil ik ze (voorlopig nog)Cb blijven geven.
De avondmaaltijd wil ik zelf gaan samenstellen.
Nu krijgen ze al een aantal barf maaltijden per week.
Tinus krijgt 3 maal daags zo'n 375 gram (cb of zelfsamengesteld) per keer.
Tara krijgt 3 maal daags zo'n 325 gram per keer.
De barfonderdelen die in mijn vriezer liggen zijn:
Kippennekken
Kipkarkassen met vrij veel vlees
Eendennekken
Kalfstrotten
Runderpens
Lamsribben (goed bevleesd)
Lamsnekken
Vis
Wat kan ik hier voor menu van maken?
Verder ben ik nog op zoek naar spiervlees.
[/quote]

Je wil dus iedere avond zelf gaan samenstellen? Nou, met deze ingredienten moet dat dus wel lukken. Ik weet niet precies wat je zelf in gedachte had en volgens welke methode je zou willen gaan samenstellen? Wil je bijv. groentemix gaan geven?
Door tieneke
#252337
Hoi Lizzy

Zelf had ik gedacht om Tinus s'morgens 500 gram cb te geven.
Tara 400 gram.
Ben bang dat als ik minder geef ze heel de dag lopen te zeuren....tot de volgende ronde.
Nu die hoofdmaaltijden nog...ik denk dat ze onderhand ook wel iets minder mogen eten nu ze haast 10 maanden zijn?
Tara is iets aan de dikke kant ,tussendoortjes krijgen ze hier zelden.
S'morgens alleen een pensstaafje als ik uit bed ben.
Groenten zit al in de Cb,fruit vinden ze heerlijk.
Eitje krijgen ze ook een paar keer per week.
Alles wat bot is en waar ze langer op moeten kluiven vinden ze echt geweldig!!
Ik denk dan ook dat ze een voller gevoel hebben na een barfmaaltijd.
Door Nelly
#252351
Had het in een andere topic ook al gemeld/gevraaagd: mij valt op dat de honden na het eten van botten cq barf 's avonds een stuk rustiger zijn dan na "gewoon" kvv. Het lijkt alsof ze na barf en botten veel meer en vaster slapen.
Door Lizzy
#252508
[quote="tieneke"]
Hoi Lizzy

Zelf had ik gedacht om Tinus s'morgens 500 gram cb te geven.
Tara 400 gram.
Ben bang dat als ik minder geef ze heel de dag lopen te zeuren....tot de volgende ronde.
Nu die hoofdmaaltijden nog...ik denk dat ze onderhand ook wel iets minder mogen eten nu ze haast 10 maanden zijn?
Tara is iets aan de dikke kant ,tussendoortjes krijgen ze hier zelden.
S'morgens alleen een pensstaafje als ik uit bed ben.
Groenten zit al in de Cb,fruit vinden ze heerlijk.
Eitje krijgen ze ook een paar keer per week.
Alles wat bot is en waar ze langer op moeten kluiven vinden ze echt geweldig!!
Ik denk dan ook dat ze een voller gevoel hebben na een barfmaaltijd.

[/quote]

Dus je wil ze geen groentepuree gaan geven? En wel fruit?

Tja, ik denk dat het gewoon het handigst is wanneer je een menu samen stelt en naar de percentages kijkt van alleen het zelf samengestelde gedeelte.

Want, 50% zelf samenstellen is wel zodanig veel dat je toch wel een beetje gecalculeerd te werk moet gaan.

Dus gewoon ongeveer 40% a 60% rauwe vleesbotten (50% vlees en 50% bot), 15% tot 20% vlees (spier), 15% groentes (volgens mij is het percentage groente in CB redelijk laag maar je zou anders het percentage groentepuree voor Tara en Tinus kunnen verlagen, in het zelf samengestelde gedeelte, naar ongeveer 10% ofzo), 10% a 15% orgaanvlees (en omdat ze 's morgens al orgaanvlees krijgen, zou ik dit echt tot een minimum beperken. Ik zou zeggen dat - buiten pens - een procent of 5 al genoeg is). En dan nog 5% tot 10% diversen. Tafelrestjes, eitjes, zuivel, etc.

Misschien dat dit je erbij kan helpen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Geen idee wat Tara en Tinus wegen en hoeveel ze 's avonds nog moeten eten?
Door Lizzy
#252510
[quote="Nelly"]
Had het in een andere topic ook al gemeld/gevraaagd: mij valt op dat de honden na het eten van botten cq barf 's avonds een stuk rustiger zijn dan na "gewoon" kvv. Het lijkt alsof ze na barf en botten veel meer en vaster slapen.
[/quote]

Dat heeft volgens mij 2 duidelijke redenen: 1)ze moeten meer werken voor hun voer, hetgeen energie kost en 2)ze zijn meer voldaan omdat het voedsel in grote brokken in de maag terecht komt en dus minder snel de maag weer verlaat. En ook dit verteringsproces kost weer energie.
Door tieneke
#252519
[quote="Lizzy"]
Dat heeft volgens mij 2 duidelijke redenen: 1)ze moeten meer werken voor hun voer, hetgeen energie kost en 2)ze zijn meer voldaan omdat het voedsel in grote brokken in de maag terecht komt en dus minder snel de maag weer verlaat. En ook dit verteringsproces kost weer energie.
[/quote]
Hier merk ook ik duidelijk verschil met de bottenmaaltijden!
Na het eten lopen ze naar binnen en gaan dan slapen,slapen,slapen..... ;D
Door tieneke
#252537
[quote="Lizzy"]
Dus je wil ze geen groentepuree gaan geven? En wel fruit?

Tja, ik denk dat het gewoon het handigst is wanneer je een menu samen stelt en naar de percentages kijkt van alleen het zelf samengestelde gedeelte.

Want, 50% zelf samenstellen is wel zodanig veel dat je toch wel een beetje gecalculeerd te werk moet gaan.

Dus gewoon ongeveer 40% a 60% rauwe vleesbotten (50% vlees en 50% bot), 15% tot 20% vlees (spier), 15% groentes (volgens mij is het percentage groente in CB redelijk laag maar je zou anders het percentage groentepuree voor Tara en Tinus kunnen verlagen, in het zelf samengestelde gedeelte, naar ongeveer 10% ofzo), 10% a 15% orgaanvlees (en omdat ze 's morgens al orgaanvlees krijgen, zou ik dit echt tot een minimum beperken. Ik zou zeggen dat - buiten pens - een procent of 5 al genoeg is). En dan nog 5% tot 10% diversen. Tafelrestjes, eitjes, zuivel, etc.

Misschien dat dit je erbij kan helpen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

Geen idee wat Tara en Tinus wegen en hoeveel ze 's avonds nog moeten eten?
[/quote]
Ik ga ze zeker groenten erbij geven ;)
Ga vanavond eens proberen een berekening te maken met jouw lijstje.
1 keer per week een verse pens maaltijd,daarnaast misschien nog wat hertenhart....
Ik heb op de valreep toch nog een partij hertenvlees,hertenhart en lever besteld en ook konijn.
Hier komt waarschijnlijk ook nog fazant en eend bij,gedroogde hertenpezen is dit ook goed?
Ik krijg nu al zin om volledig te gaan barfen,zal niet lang gaan duren denk ik ;D ;D
Hoeveel ze wegen :-[
Tinus zal nu zeker tegen de 65 kilo zitten!
Tara ruim 50 :-\
De laatste keer dat ik met de twins bij de Da was is al eventjes geleden....met de 2e enting om precies te zijn ;D ;D
Ik ben dan ook niet van plan om daar nog vaak te komen na Kobussie ;)
Maar een keer wegen zou toch wel makkelijk zijn natuurlijk,zeker met die percentages...
Ze liggen nu uit te buiken na een rondje kalfsstrotten die zeer goed bevleest waren :P :P
Door tieneke
#252624
[quote="Lizzy"]
Hoeveel eten ze nu per dag (qua gewicht)? En da's eigenlijk teveel?
[/quote]
Tinus eet ca 1150 gram
Tara ca 1000 gram
Voor Tinus is het volgens mij niet teveel,hij is dan ook niet te dik.
Tara is wel iets te dik :-\ zij zou dus wel iets minder mogen.
Door Lizzy
#252885
Dus voor Tinus moet je ongeveer voor 650 gram zelf samenstellen en voor Tara 600.

Als we Tinus als voorbeeld nemen, dan is dat dus 650 gram per dag maal 7 dagen per week = 4550 gram per week. Ronden we even af naar 4500 gram per week.

Nemen we 50% vleesbotten = 2250 gram vleesbotten
Nemen we 15% groente en fruit = 675 gram g/fmix
Nemen we 5% orgaan = 225 orgaanvlees
Nemen we 15% vlees en vis = 675 gram vlees en vis
Nemen we 10% pens = 450 gram pens
Nemen we 5% tafelresten en diversen = 225 gram
----------------------------------------------------------------
Totaal: 100% 4500 gram

Wil je ieder dag iets van bot geven, dan geef je ongeveer 300 a 400 gram vleesbot per dag. Je kunt ook 5 keer per week iets van vleesbot geven, kom je op 2250 gedeeld door 5 = 450 gram vleesbot.

Wil je ongeveer 4 keer per week groente/fruitmix geven, dan reken je ongeveer 150 a 200 gram mix per maaltijd.

Ik zou zelf 1 of 2 keer per week dan wat orgaanvlees geven. Dus 1 keer 225 gram of in 2 keer 110 gram (en dit rond je dan af he!).

Vis en vlees kun je over 2 maaltijden verdelen. Neem je 1 keer een vismaaltijd van 350 gram en 1 keer een vleesmaaltijd van 350 gram (aangevuld met bijv. groentes en karkassen).

Ik zou zelf gewoon 1 keer per week een pensmaaltijd geven van ongeveer 400 a 500 gram pens (aangevuld met bijv. groentes en daarna een bot). Je kunt natuurlijk ook 2 keer per week pens geven a 200/250 gram en dat aanvullen met bijv. wat vlees, groente en daarna een botje.

Tafelrestjes zoals bijv. wat rijst of wat gekookte groentes of eieren verdeel je gewoon over de maaltijden.

Denk je dat dit je een beetje helpt?
Door tieneke
#253077
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan doen ja ;) :D
Is 600 gram niet teveel voor Tara?
Zoja,dan kan ik natuurlijk haar Cb wat verminderen.
De groentenspread ga ik as zondag maken.
Verder nog wat verse vis inslaan.
Door Lizzy
#253205
[quote="tieneke"]
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan doen ja ;) :D
Is 600 gram niet teveel voor Tara?
Zoja,dan kan ik natuurlijk haar Cb wat verminderen.
De groentenspread ga ik as zondag maken.
Verder nog wat verse vis inslaan.
[/quote]

Nou ja, je moet haar op het oog voeren natuurlijk. Als het teveel is, geef je haar 450 of 500 gram.

Overigens, vergeet nog te zeggen dat je ook kunt kiezen om 55% vleesbotten te geven (aangezien je geen spiervlees op je lijstje hebt staan maar de botten vlees vlees bevatten) en bijv. 10% vis. Dat is 450 gram vis per week en kan makkelijk in 1 maaltijd.
Door tieneke
#253284
[quote="Lizzy"]
Nou ja, je moet haar op het oog voeren natuurlijk. Als het teveel is, geef je haar 450 of 500 gram.

Overigens, vergeet nog te zeggen dat je ook kunt kiezen om 55% vleesbotten te geven (aangezien je geen spiervlees op je lijstje hebt staan maar de botten vlees vlees bevatten) en bijv. 10% vis. Dat is 450 gram vis per week en kan makkelijk in 1 maaltijd.
[/quote]
Ik ben bezig om hertenvlees te kopen ;)
Maandag beginnen we officieel,dan heb ik ook de groentenmix.
Door tieneke
#255591
Heb gisteren de volgende groenten gekocht...
Broccoli,witlof,alfalfa-spruiten,gemengde sla,
peterselie,bleekselderij,komkommer,wortels.
Ook nog wat fruit,oa:mango,kiwi's,banaan,appel.
Morgen ga ik de groenten en fruit pureren en invriezen.
Ben benieuwd wat ze ervan vinden.... :P :P
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door