Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2531788
Een vraag aan de fokkers: een Golden R. mamma die al sinds twee jaar barft heeft een nest. De pups zijn nu 21 dagen oud en de eigenaar wil ze nu gaan afspenen. Aangezien de kansen groot zijn dat de nieuwe eigenaars van de pups niet voor Barf zullen kiezen, lijkt het de eigenaar verstandig de pups af te spenen op half Barf/half brok.
Hij wil graag weten op welk voedsel af te spenen en of het voor brok voldoende is aan te lengen met warm water?
Alle adviezen van harte welkom.

(De eigenaar van Golden mamma heeft het barf dieet aangevuld met brok voor puppies, dus mamma kreeg al voor de bevalling Barf + brok voor puppies en krijgt dit nog steeds omdat zij de pups nog zoogt.)
Door Lizzy
#2531877
Ik zou echt aan willen raden om de puppen af te spenen op alleen vlees. En totdat de puppen 4 weken oud zijn, dienen ze alleen puppymelk te nuttigen. Of melk van mams en als zij niet genoeg heeft, een puppymelk (liefst op basis van geitenmelk). Als de puppen 4 weken oud zijn, ga je ze gemalen mager vlees geven. Een paar daagjes, dan kun je ze steeds meer geven en ook andere dingen zoals vleesbot en orgaanvlees. Met groentenmixen wacht je totdat de puppen 5,5 a 6 weken oud zijn.

En eigenlijk......... Hoor je puppen gewoon tot week 11 niks anders te geven dan rauwe verse voeding. Nu snap ik dat het in Italie niet ingeburgerd is, BARF. En dat er ook geen KVV's zijn, waar de nieuwe eigenaren de pup op kunnen zetten. Maar dat mag eigenlijk geen reden zijn om zo vroeg al op brok af te gaan spenen. Ik zou daar zeker mee wachten totdat ze 7 weken oud zijn en dan langzaam die doodgekookte meuk introduceren. Bijv. 1 maaltijd vlees vervangen door brok. En de maaltijd erop dan even geen vleesbot geven.

De maaltijden van moeders zijn ook "uitgebreid" met brok? Waarom? Laat ze dat de volgende keer nou gewoon niet doen. Moeders heeft echt voer nodig, geen troep.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2531879
Ik snap de vraag niet helemaal. Of heeft diegene helemaal nul idee over wat te voeren en vraagt hij/zij naar een soort "handleiding"?

Wel zou ik pas met 28 dagen gaan spenen. Dat zou ik als eerste doorgeven  :)

Ik heb afgespeend op volledig barf (en een beetje KVV omdat het véél werk was).
Maar vroeger speende mijn moeder af met geweekte brokjes...die steeds minder nat, tot ze gewoon brokjes konden eten.

Mijn teef is net bevallen (afgelopen maandag) en ik ga het weer zo doen, met 4 weken beginnen met een beetje vlees, dan in een paar dagen over op compleet (kvv of zelfgemalen), en met 5/6 weken eten ze dan al karkasjes en zijn het baby-barfertjes.
Als het qua brokjes alleen gaat om de nieuwe eigenaren dan zou ik gewoon beginnen met afspenen op rauw en dan pas met een week of 6 wat brokjes introduceren. Dan leren ze het ook nog wel te eten maar krijgen ze toch de beste eerste start (darmflora etc etc) .
Door Annemarie Rijnveld
#2532765
Lizzy schreef: De maaltijden van moeders zijn ook "uitgebreid" met brok? Waarom? Laat ze dat de volgende keer nou gewoon niet doen. Moeders heeft echt voer nodig, geen troep.
Ik heb het hem gevraagd: de reden van puppybrok voeren aan Mamma tijdens de dracht en de zoog is geinspireerd aan het idee iets van brok in de melk door te geven aan de pups, zodat misschien later problemen met allergien en intoleranties worden voorkomen.
Verder schrijft hij dat als hij zeker was geweest van het feit dat toekomstige pupkopers ook zouden gaan barfen, hij nooit brokken zou hebben gebruikt. Hij heeft zelf sterk het vermoeden dat zijn manier van handelen/denken onjuist is, maar het is zijn eerste nest en het probleem deed zich voor, hij heeft geprobeerd zo goed mogelijk het probleem op te lossen.

(Ik heb het wel met hem te doen, want echt, in Italie is zo verschrikkelijk weinig over Barf bekend en zo verschrikkelijk weinig mensen spreken en lezen Engels, ze moeten echt roeien met de riemen die ze hebben.)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door