Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2531358
Hallo allemaal!,

Ik ben Jo en onze nieuwe pup heet Amor......vandaar de naam Jo-Amor. Ons roedeltje bestaat uit 3 honden in totaal. Waar het om gaat is dus onze Amor. Amor is een 9weken jonge Bullmastiff reu en door de fokker met rauw vlees en groente "opgevoed". Nu willen wij dit doorvoeren en zijn er over aan het leren daar dit de 1ste pup word die wij graag met rauw vlees en groenten naar de volwassenheid willen krijgen. Een hond is een carnivoor dus een logische keus. Zou je denken.....helaas stuiten wij op enkel maar negatieve opmerkingen en op mensen die vinden dat je een pup zo niet alles geeft wat hij zij nodig heeft. Er zijn zoveel verschillende meningen, manieren en tips dat we sinds gisteren door de bomen het bos niet meer zien. Zucht........ het is nieuw voor ons om een pup met BARF en-of KVV op te fokken maar wie niet waagt die niet wint. Op dit moment krijgt hij hier puppen vlees (rauw vlees wat bestaat uit vlees, spiervlees, organen en een paar keer per week een sardientje, ei zowel gekookt, gebakken als zonder schaal gekookt, honing, vitamine c in de vorm van een paar druppels sap van verse limoen, sinasappel en citroen), we voeren hem een mengeling van gedroogde groenten en kruiden en een mengeling van groente, kruiden, gepofte rijst, pasta en mais vlokjes welke ik week in het vocht uit het vlees of met extra water. Twee derde van elke maaltijd bestaat uit vlees. Denk dat dit eerder KVV is als BARF, of? Amor is levendig en schijnt het allemaal erg lekker te vinden maar toch ben ik er niet gerust op dat ik het goed doe. Wellicht heb ik mezelf ook wat "gek" laten maken door de reacties. Ik hoop hier een hoop te leren en mijn vragen omtrent het opfokken van een pup met rauw vlees en botten te stillen.
Door Martine-Tom
#2531379
Welkom hier!
Prima en super dat je rauw voert, je kan overgens de rijst, mais, granen en aanverwanten gelijk weglaten, nergens voor nodig  ;)
Verder klinkt het allemaal goed  :)
En ei is rauw het beste, met schil. Als je gekookt geeft, nooit de schil erbij doen!

Als je wil kan  je eens je complete menu opschrijven altijd leerzaam  :)
#2531406
Wat Martine al zegt, graan (rijst, mais) zijn nutteloos voor honden. Ook kan een hond zelf vitamine C aanmaken dus dat hoef je niet extra te voeren.

Ook zou je in verhouding wat meer vlees kunnen voeren en minder groente is max 15% (ikzelf voer 8%).

Kvv is gemalen en al compleet en barf is datje zelf vleesbot, vlees en orgaan samenstelt.
#2531468
Hoi, en welkom op bp!

Laat je niet gek maken door de reacties van anderen; die hebben er ook niet voor doorgestudeerd en praten waarschijnlijk alleen hun dierenarts na, die helaas tijdens zijn studie ook nauwelijks voedingsleer heeft gehad, en wát ie aan voedingsleer heeft gehad, was door brokkenfabrikanten gesponsord (en gegeven soms ook). Is vreselijk jammer voor een heleboel huisdieren, maar het is de realiteit.

Ken je de beginnersinformatie? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Hier vind je verschillende topics die veel vragen die je zult hebben al beantwoorden.

Maak je geen zorgen over vers voeren en pups: als je een evenwichtig menu samenstelt, krijgt je pup alles wat hij nodig heeft. En wat minstens zo belangrijk is: hij krijgt een hoop rotzooi NIET die hij niet nodig heeft - granen, het hoofdbestanddeel van 99% van alle brokkenmerken. Een hond kan daar niets mee, kakt die gewoon weer uit (vandaar die gigantische hopen van honden die brokken eten). Wat je hond ook niet krijgt zijn kunstmatige vitaminen en mineralen die in brokken zijn verwerkt; je hond krijgt alle vitaminen en mineralen die hij nodig heeft uit vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees en een beetje groente, en dat allemaal in de natuurlijk vorm, namelijk ongekookt of anderszins bewerkt. Op die manier neemt zijn hondenlijfje alle voedingsstoffen op die het nodig heeft. Echt, er zijn hier op barfplaats zoveel pups die op vers voer zijn of worden grootgebracht! Om je alvast lekker te maken:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 141.0.html

:biggrin2:

Lees lekker de beginnersinformatie door, probeer een menuutje op te zetten, laat dat hier op bp bekijken en ga dan lekker verder met vers voeren! Succes!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 06 dec 2012, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2531761
Dank jullie voor de reactie's.

Kijk dat met die rijst en mais is dus al verwarrend. De voedingsdeskundige van de winkel waar we het gekocht hebben heeft ons dat aangeraden omdat de koolhydraten voor de pups belangrijk is......fijn heb er dan nu 4kg van liggen waar ik en dus ook mn honden niks mee kunnen.

Die groente en kruidenmengeling gewoon wel blijven geven?

Ik ben ontzettend aan het lezen geslagen en heb een BARF hoofd! hahaha..... Wat zijn er veel manieren om het te doen tenminste als je alleen al de manier van Ian en Tom leest nog maar niet te spreken over Kymythy en de rest.......

Van de beginners informatie heb ik nu 10 a4tjes volgeschreven waar ik een plekje voor moet zoeken in de keuken op de wand, ahum liever gezegd wanden!! ...... Morgen ga ik eens rustig zitten om een menu op te stellen en dat hier neer te zetten. De afgelopen week deed ik het op gevoel, en ik denk dat ik daar dus zo onzeker over werd, vergeet je niets, staat hij nog goed op zn poten.....is hij moe? is hij fit? en en en.....Ben er zoveel mee bezig dat mijn dochter van 5 vandaag zei mama je rommelt voor de honden allemaal lekkers maar wij eten brood.....oh erg he!....goed en daarbij nog de opmerkingen van de dierenartsen (tis een kliniek) en voila het spook in je hoofd is geboren!

Nu moet ik erbij vertellen dat er veel afhangt van Amor. Er zijn hoge verwachtingen die op hem rusten, en dus op mij, daar hij een show en dekreu leven tegemoet gaat (tenminste als hij zich zo ontwikkeld als wat wij en zijn fokker hopen). Ik wil de fokker zijn vertrouwen niet beschadigen door aan te rommelen, dat is niet mijn ding. Logisch dat ik daar geen fouten mee wil maken en hem letterlijk het beste wil geven om hem een gezond en goed lichaam te geven. Tot nu toe gaat het super. Hij is hier sinds vrijdag 23 november en kwam met 8kg binnen. Vandaag bij de DA gewogen en hij is 9,3kg en ontzettend ADHD ;-) ..... Tuurlijk gewichts toename zegt niet alles. Het is gewoon "spannend" om zowel een andere richting in te slaan met de honden qua enkel huishonden naar huishonden met een "baan" en dan nog de overstap te maken van een potje voer neerzetten met knijnenvoer-optiek naar kadavers (<erg ruw gezegd) te gaan voeren......
#2531793
Inderdaad , eerst goed lezen . En wat ook wel leuk is om te lezen zijn de menu,s voor pups . Dan krijg je ook al een indruk , er komen misschien vragen bij je op
Dan kan je bv middels de zoekfunctie eens verder gaan lezen , of .... je vragen stellen
#2531806
Nogmaals dank! Precies ik wil niet zomaar wat doen, ik wil weten wat ik doe met deze manier van voeren en hoe ik het moet doen zodat het mijn honden aan niets ontbreekt qua voedingsstoffen die ze nodig hebben om HOND en gezond te zijn. Hoe meer ik lees hoe meer ik de kant van het BARFen op ga maar doordat de meningen nogal uiteenlopen met hoe en wat en wanneer je iets voert blijft de verwarring en word op sommige punten zelfs groter en toch ook weer niet. Nu ja voorlopig zal ik me scheel lezen, heb zelfs mijn bril alweer onderuit 1 van de lades getrokken! hahaha.... Het is ergens goed voor.

Op barf natuurlijk las ik net een receptje voor je pup met havermout welke dan een bron is van energie, vezelstoffen, vitaminen en eiwit als je er tenminste ei in doet. De mineralen haalt je pup dan weer uit de kippenvleugels of nekken. Heeft iemand dat met die havermout al eens geprobeerd?

Morgen ga ik even terug naar de winkel waar ik de spullen gekocht heb om daar de dame eens aan de tand te voelen die mij de flocs heeft aanbevolen als voedingsmiddel voor bij het vlees. De gedroogde kruiden en specerijen die ik heb die behoud ik daar kan ik nog wel wat mee voor de honden maken.

Ook staat er voor morgen ahum vandaag een bezoek gepland aan de slagers hier in het dorp om eens te informeren wat ik daar aan vleesbotten kan krijgen van diverse soorten. Zo blijven we lekker bezig!!  :P

Voor nu neem ik even afscheid van het BARF-en want ik val om van de slaap.
#2531808
welkom  :)
heb je de barfrekenhulp al gevonden in de bibliotheek ?
verder staat er ook over de vleessoorten en met welke botten te beginnen ....
wat voor kruiden en specerijen zijn het die je toevoegt?
en last but not least , je maakt me erg benieuwd naar de 4voeters ......fotootje?  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2532383
Jo-Amor schreef: Nogmaals dank! Precies ik wil niet zomaar wat doen, ik wil weten wat ik doe met deze manier van voeren en hoe ik het moet doen zodat het mijn honden aan niets ontbreekt qua voedingsstoffen die ze nodig hebben om HOND en gezond te zijn. Hoe meer ik lees hoe meer ik de kant van het BARFen op ga maar doordat de meningen nogal uiteenlopen met hoe en wat en wanneer je iets voert blijft de verwarring en word op sommige punten zelfs groter en toch ook weer niet. Nu ja voorlopig zal ik me scheel lezen, heb zelfs mijn bril alweer onderuit 1 van de lades getrokken! hahaha.... Het is ergens goed voor.

Op barf natuurlijk las ik net een receptje voor je pup met havermout welke dan een bron is van energie, vezelstoffen, vitaminen en eiwit als je er tenminste ei in doet. De mineralen haalt je pup dan weer uit de kippenvleugels of nekken. Heeft iemand dat met die havermout al eens geprobeerd?Morgen ga ik even terug naar de winkel waar ik de spullen gekocht heb om daar de dame eens aan de tand te voelen die mij de flocs heeft aanbevolen als voedingsmiddel voor bij het vlees. De gedroogde kruiden en specerijen die ik heb die behoud ik daar kan ik nog wel wat mee voor de honden maken.

Ook staat er voor morgen ahum vandaag een bezoek gepland aan de slagers hier in het dorp om eens te informeren wat ik daar aan vleesbotten kan krijgen van diverse soorten. Zo blijven we lekker bezig!!  :P

Voor nu neem ik even afscheid van het BARF-en want ik val om van de slaap.
Vast wel, maar niet doen, nergens voor nodig, alleen overbodige ballast  ;)
De enige uitzondering zijn zwangere teven die krijgen wel iets van granen verder is het echt niet nodig.
#2540711
Martine-Tom schreef: Vast wel, maar niet doen, nergens voor nodig, alleen overbodige ballast  ;)
De enige uitzondering zijn zwangere teven die krijgen wel iets van granen verder is het echt niet nodig.
Ik heb mij de afgelopen week helemaal horendol gelezen over BARFEN..... er zijn duizenden manieren van hoe je het niet moet doen volgens de 1 en wel moet doen volgens de ander. De 1 zegt wel granen en rijst aan het menu toevoegen en de ander zegt nee hoor niet nodig. Is er een middenweg in?

Waren anderen in het begin van het omzetten van de honden naar rauwvlees en botten ook zo onzeker? Op de 1 of andere manier blijf ik maar onzeker of ik het wel goed doe met Amor. Ja, hij groeit goed, is lekker levendig maar toch. Ik weet het niet. Hij vreet zn vlees / kippenvleugels / orgaan vlees en al het andere probleem loos maar eet nooit alles in 1 x op ..... Ja de kippenvleugels en het orgaanvlees wel. Maar zijn gewone vlees niet, daar neemt hij een pauze. Jullie zullen me waarschijnlijk voor gek verklaren hoor.....maar tjonge jonge als hij niet alles op eet maak ik mij zorgen of hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
Door Martine-Tom
#2540754
Jo-Amor schreef: Ik heb mij de afgelopen week helemaal horendol gelezen over BARFEN..... er zijn duizenden manieren van hoe je het niet moet doen volgens de 1 en wel moet doen volgens de ander. De 1 zegt wel granen en rijst aan het menu toevoegen en de ander zegt nee hoor niet nodig. Is er een middenweg in?

Waren anderen in het begin van het omzetten van de honden naar rauwvlees en botten ook zo onzeker? Op de 1 of andere manier blijf ik maar onzeker of ik het wel goed doe met Amor. Ja, hij groeit goed, is lekker levendig maar toch. Ik weet het niet. Hij vreet zn vlees / kippenvleugels / orgaan vlees en al het andere probleem loos maar eet nooit alles in 1 x op ..... Ja de kippenvleugels en het orgaanvlees wel. Maar zijn gewone vlees niet, daar neemt hij een pauze. Jullie zullen me waarschijnlijk voor gek verklaren hoor.....maar tjonge jonge als hij niet alles op eet maak ik mij zorgen of hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
Ja hoor, je kan het in principe precies doen zoals je zelf wil, als jij granen wil voeren is er niemand die je tegenhoud  :)
Maar nodig is het niet, het forum zit vol met honden die nooit granen of rijst zien, de mijne is er 1 van, en de 2 katten eten ook volledig graan/rijst enz vrij.

Ken je het boekje van Tannetje Koning al? "Voer voor carnivoren" dat is mss een leuke om eens aan te schaffen, niet duur en goed leesbaar  :)
#2540774
Tot nu heb ik hem geen granen nog rijst meer gegeven maar vind het vooral verwarrend dat de 1 zegt wel en de ander zegt niet doen.

Ik heb Amor zijn week menu geplaatst en hoop daarmee dat ik geen ingredienten vergeten ben die voor hem noodzakelijk zijn ik hoop uiteraard dat iemand zn lichtje erop laat schijnen en mij helpt zijn menu zo perfect mogelijk te maken.

In ieder geval hartelijk dank aan allemaal voor de reactie's tot nu toe en vooral de vriendelijke manier die hier een goeie zaak is!! 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door