Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#2527498
De hond van mijn buren had verschillende maanden last van hevige  jeuk aan de poep.
Dit kwam doordat hij geen stukken bot kan verteren. (hij kreeg toen barf)
Hij krijgt nu kvv zonder stukken bot in.
De jeuk/pijn is de laatste maanden echter teruggekomen.
Nu jankt hij ook.

Op een dag dat hij 's avonds laat pas zijn wandeling heeft, en laat eet, jankt en krabt hij soms wel 2 keer op een dag.
Als hij in de namiddag een lange wandelin ( +/- 2uur) krijgt en zo rond 19 u s'avonds al eet, jankt en krabt hij helemaal niet die dag.

Kan die jeuk/pijn denkbeeldig zijn?
Misschien heeft hij geleerd dat hij aandacht krijgt wanneer hij jeuk heeft...
Laatst gewijzigd door wolfdolf op za 01 dec 2012, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2527575
Poeh. Dat is een hele goede vraag. Ik kan me zulke dingen altijd lastig voorstellen, ik zou eerder denken dat als een hond jankt er echt wel wat aan de hand is. Wat zegt de dierenarts? Heeft de hond misschien kloofjes aan/in de poepert? Misschien dat de hond de ontlasting te lang op moet houden en het na de avondwandeling daarom gewoon te pijnlijk is om te poepen (dan scheuren de kloofjes open). Ze zouden hem 's morgens misschien langer uit kunnen laten. En misschien wat honingzalf op de poepert kunnen smeren (en met een latex handschoen heel voorzichtig ook wat zalf wat naar binnen brengen).
Door Lil
#2527594
Lastige vraag. Maar ik heb wel 1 ding ontdekt bij mijn hond met allergie. Haar gecontioneerde bijt/krabgedrag verdwijnt als ze maar lang genoeg jeukvrij is. Sindsdien vraag ik me af of honden wel echt uit stress/gewoonte krabben. Zie hier nu echt een hele grote relatie tussen jeuk hebben en krabben en geen jeuk hebben en een jarenlange gewoonte achterwegen laten.

Ik zou dus naar een dierenarts gaan om te laten kijken of er kloven of fistels of zo zijn.
Door wolfdolf
#2527618
Ok,
Laatst zei een dierenarts dat het van de anaalklieren komt.
Dat lijkt me vreemd vermits hij meestal vrij goede poep heeft. Af en toe moet hij wel persen om kleine 'bolletjes' eruit te krijgen.

Kan een da nakijken op kloven zonder hem in slaap te doen?
Hij is heel nerveus bij de da, 2 man moeten hem vasthouden terwijl de da z'n werk doet...

We denken erover hem deftig te laten onderzoeken (onder narcose) in een dierenkliniek, dan kunnen ze meteen ook een stukje tandsteen weghalen.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op za 01 dec 2012, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2527629
Je kunt zelf voelen of de anaalklieren vol zitten. Ik druk ze bij Boris ongeveer elke maand uit (je voelt dan langs de anus twee knikkers zitten zeg maar en als ze leeg zijn dan voel je niets meer). Hij heeft ook harde ontlasting.

Ik train mijn honden, zodat ze de handelingen bij de dierenarts niet als onaangenaam ervaren (husbandrytraining), maar ja soms moet je naar de da terwijl ze het niet leuk vinden en je ook geen tijd hebt om te trainen. Cayley is daarom muilkorf gewend en ja indien nodig moet ook de assistente vasthouden. Ik probeer er dan wel altijd voor te zorgen dat het geen nare ervaring wordt. Nu heb ik een super rustige kalme da en dito assistente. Dus van het vasthouden zelf stresst madam niet (meer) en dan prijs ik haar als ze blijft staan en geef ook veel koekjes (draadmuilkorf  moet je dan gebruiken, met een snoetje kunnen ze geen koekjes aannemen). Maar zo lang als ik haar heb train ik op rust en fijne ervaringen bij de da en thuis train ik de benodigde handelingen, zodat dit geen stress oplevert. Daarom train ik vaker een tijd geen gehoorzaamheid met Cayley. Het is belangrijker dat ik haar kan temperaturen of noem maar op dan dat ze kunstjes leert in de zin van een richtingsapport of zo.

Moeten ze toch onder narcose, ja dan krijgen ze meteen check up.
Door wolfdolf
#2531674
De DA zei dat het inderdaad een mentale kwestie kan zijn.
Langs de andere kant zaten de anaalklieren behoorlijk vol...maar of dat genoeg is voopr die pijn/jeuk te veroorzaken...

Volgens mij is het soms door de anaalklieren, soms denkbeeldig.
Is het een goed idee om zelf de anaalklieren uit te knijpen? Of laat ik dat beter over aan een DA ? Ik lees ook dat er 2 manieren zijn, langs buiten en langs binnen.

Hoe komt dat eigenlijk dat die vol geraken? Hij heeft regelmatig vrij harde poep.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door