Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2493913
Nou mijn vader heeft voor mij het werk gedaan en mijn oma om gepraat om haar ouder kat van ik dacht 12 jaar over te zetten op vers vlees.
Wel met de voorwaarden dat ik of mijn vader het in porties verpakken om te zorgen dat het makkelijk voeren is voor 2 oude krakkemikkig mensjes  ;)

Dus ik wil het om te beginnen voor deze kater gaan malen, en dan kijken of hij misschien langzamer hand ook zou kunnen gaan knagen aan gezien hij ook veel tandsteen heeft en knagen toch beter is daar tegen dan gemalen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik het beste kan beginnen hier mee?
Ik zat zelf te denken aan eerst alleen te beginnen met kip malen voor het en het dan langzaam uit te breiden met meer dier soorten.
Ik heb op dit moment zelf ook niet zo heel veel dier soorten voor mijn eigen katten ( ik moet weer gaan bestellen ) dus ook niet echt veel voorraad om voor de kat van mijn oma te gaan malen.

Ik ben van plan om het zo te gaan doen:
1st week: gemalen kip compleet.
2de week: gemalen kip compleet af gewisseld met gemalen parelhoen en runder organen en vlees.
3de week: kalkoen spier vlees, fazant karkas met organen en duiven karkas met organen er bij gaan voeren.
4de week: weer bestellen dus kijken welke verdere dier soorten hij lekker vind.

Is dit een beetje goede manier om met hem te beginnen of zeggen jullie gelijk minstens 4 diersoorten gelijk voeren?

Zijn er ook dingen waar ik rekkingen mee moet houden door de schildklier of kan ik hem gewoon zo gaan voeren als mijn eigen 2 gezonden katten?

Oké dat was het wel een beetje, kom maar met de adviezen  ;)
#2494414
gefeliciteerd met de overwinning!

katten van 12jr zijn (meestal) niet gemakkelijk om over te zetten naar vers, dus zeker zijn dat de brokken niet binnen oma's bereik staan ;)

opzich denk ik wel dat het zo kan, eerst met een gangbare diersoort beginnen en dan langzaam steeds meer toevoegen. Katten op die leeftijd zullen over het algemeen niet zo snel te korten krijgen.
De meeste katten houden niet van fazant en duif, bij duif smaakt de ene duif heel anders dan de andere :-X. Bij het malen van complete dieren met organen moet je bij katten echt eerst het hele darmstelsel verwijderen, anders kan je alles weggooien.

Wat meeste katten wel lusten: konijn, kwartel, kuikens (das voor katten gelijk aan een rauw ei),  kalkoen (bot is te hard), lam, eend
wild wisselt erg van kat tot kat, die van mij doet een moord voor haas en wild konijn, dat is veel lekkerder dan kip. Kipfilet eet hij helemaal niet graag en dat is volgens mij best uitzonderlijk.

Als de katten nu al last hebben van tandsteen zou je beter even langs de DA gaan om te vragen of het verwijdert moet worden. Vers werkt preventief, maar wat er al zit krijg je niet meer weg.
Als je oma bot werk ed echt niet wilt kan je wel af en toe kippenmaagjes geven. Die zijn best taai en daarom rel goede tandenborstels.

WB menu voor schildklier, dat weet ik zo niet. Misschien de zoekfunctie? Werkt de schildklier te snel of te traag?

Succes!
#2496114
Dank je wel voor je antwoord.

Ik had voor de schildklier al gezocht maar kon niet echt 1 duidelijk andwoord krijgen, de enen keer Wel een ander dieet en de anderen keer niks veranderen.
Dus ik dacht ik vraag het nog een keer.

Ik weet nog niet of de schildklier snel of langzaam werkt, moet ik nog even na vragen.
Maar ik denk zelf te snel omdat hij wat mager is.

Aan de tand steed gaat inderdaad over een tijdje iets gedaan worden, maar de DA wou niet alles tegelijkertijd tijd doen.

Over de helen dieren met organen, darmen er uit had ik zelf ook al ondekt  :biggrin2:
mijn 2 katten doen zelf een moord voor duif en fazant dus vandaar dat ik het in huis heb, dus ik dacht dat het ook wel het proberen waard was.
Maar als jij zeg dat veel katten er moeiten mee hebben ga ik het denk ik pas veel later proberen.

Het kauwen wil ik ook heel langzaam op bouwen, eerst 1 keer per week bijvoorbeeld een kippennekje, en dan dat ik het geef en kijk of hij het eet. En dat dan steeds veder uit bouwen tot hij misschien 3 à 4 verschillende dieren bot zelf kauwt, dan komt de tandplak in ieder geval niet terug als het verwijdert is.


Wat ook wel een voordeel is van mijn oma is dat ze vroeger wel altijd vers heeft gevoerd aan haar katten dus ze weet al wat het is, alleen is ze er dus mee gestopt omdat het te veel werk werd en vond ze brok ook wel goed.
Na meerderen keren aan bieden of ik het dan zou bereiden  had ik het een beetje op gegeven.
Maar nu de kat dus op leeftijd komt ziet ze dus duidelijk het verschil met deze kat en haar vers vlees katten van vroegen.
Gesprekje er over heen met mijn vader die even vertelden wat er nou zo allemaal in brok zat, en ik mag voor haar gaan malen!  :groupwave2:

Maar goed ik denk dat ik gewoon mogen voor een week ga malen voor de kat en ga kijken of hij het lust, ik hoop van wel, heb zelf nooit problemen gehad met katten over zetten naar vers vlees.
Ook mijn vroeger katten waar er 1 13 was toen ze over gezet werd, at alles wat je ze haar voor zetten als het gemalen was dan hè  ::)

Ik hoop dat het makkelijk en goed gaat.
#2529496
Nou even een goed nieuws berichtje, hij vind het heerlijk  :D

Ik heb tot nu toe deze dier soorten door de mix gehad:
Kip
Parelhoen
Konijn
Rund

En hij vind het heerlijk  ;D

En mijn oma is ook erg blij, hij is dikker aan het worden en zit beter in zijn vacht  8)
Dus helemaal super  ;)

Ik heb nu ook wat bakjes met losse smaakjes gemaakt om te proberen of hij het eet voor ik het in een mix gooi  ;)
Ik ben anders bang als ik het Gelijk in de mix gooi dat hij dan de hele mix niet eet en dat zou wel een hoop gedoe geven  :-\

Dus de dieren die ik volgende week ga proberen zijn:

Duif
Fazant
Eend
Hert
En kalkoen

Ik hoop dat het er goed in gaat want dan heb ik weer meer dieren die ik er door kan gooien  ;)

Ik ga nog wel meer dieren proberen hoor, deze wil ik ook nog gaan proberen maar moet ik eerst even in huis halen:

Paard
Lam
Geit
Kwartel
Gans
Haas
Patrijs
En dan nog verschillende vis sorten beginnend met zalm

Ik hoop dat alles zo makkelijk gaat zijn als dat het nu gaat, want ik toen ik met een mix met konijn aan kwam zetten was mijn oma bang dat hij het niet zou eten  :-\
Want blik en brokjes met konijn at hij niet  :-X, dus ik onee even snel proberen en anders terug naar huis en een anderen mix maken  :-\
Eet hij het vol plezier op en likt zelf het bakje uit  :D ach ja verse konijn is iets heel anders dan die dood gekookte troep hè  ::) :P
#2530666
Klinkt allemaal goed!

Hie heb ik er een die rund niet verdraagt, dat komt er binnen een uur weer uit. Het maakt dan ook niet uit wat ik geef, orgaan of vlees. Geit en lam zijn ze allebei niet gek op, hier is het vooral konijn, eend en hert dat ze erg lekker vinden. Duif heb ik een tijdje gegeven, maar dat is geen favoriet en ik vind het zelf stinken dus dat krijgen ze hier ook niet meer.

Wat de schildklier betreft kan ik je ook geen antwoord geven. Ik heb blaasgruis katers en dat is weer een heel ander verhaal.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door