Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#2528375
Ben volop bezig om voor de honden een menu te maken, maar stuit toch op wel hele vreemde gewichten per dag. Vraag me af hoe jullie hier mee omgaan.
Zo zou ik bv qua bot zo'n 490 en 158 gr per dag nodig hebben, gelukkig eten beiden honden nu nog de zelfde botten, dus totaal 648gr per dag.
Alles is per kilo verpakt, dus houd ik 350gr over iedere dag, dit zelfde heb je natuurlijk met je orgaan en spiervlees.

Hoe doen jullie dit?
Door eelke
#2528382
Alles ontdooien en per porties verpakken. Heb het gelukt dat het hier redelijk klopt, Gijs krijgt 300 gram orgaan, dus een kilo gaat door 3. Joep 150 dus een kilo door 6. En spier is helemaal makkelijk, per 500 gram en 250 gram. Hoewel ik het voor Gijs dan gewoon voor 2 dagen uithaal.
Door miik
#2528392
Mijn 4 honden eten samen 1,5 kilo per dag. Dus ik haal er 1,5 kilo uit en tijdens het voeren weeg ik het even af per hond.
Ook maak ik bij elke levering een stapeltje kleine pakljes van 200-300 gram. Als een hond dan wat mager wordt, of we hebben fanatiek gesport/ gewandeld dan krijgen ze zo'n klein zakje extra.
#2528401
Ik portioneer altijd voor twee dagen (één portie voor de dag waarop ik portioneer, en één portie voor de dag daarna), en wat ik doe als ik nog iets overhoud (van een kiloverpakking), hangt af van wat het is. Als het om orgaan gaat, gaat het restje terug in de vriezer, want ze krijgen hier iedere dag een andere soort en ik heb van iedere soort maar 700 gram nodig per keer, dus die overige 300 gram gaan terug in de vriezer. Soms gebeurt het dat ik minder dan 300 gram overhoud, bv. als ik er veel vet of flubbers van heb afgesneden; in dat geval krijgen de katten een extra stuk van dat orgaan, en anders verdeel ik het restje nog over de drie honden - dan krijgen ze maar een beetje meer dan in het menu staat, dat is geen punt.

Als ik vlees of vleesbot overhoud, gaat dat in de koelkast en gebruik ik dat op de "derde dag", dus wanneer ik weer moet portioneren voor twee dagen. Het restje staat dan dus twee dagen in de koelkast, maar ook dat is geen punt.

Op deze manier hoef ik niet steeds weer kleine porties in te vriezen, en langer dan twee dagen staat het niet in de koelkast, dus dat moet kunnen.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 02 dec 2012, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TuttiFrutti
#2528405
Een keer per maand ontdooi ik wat ik voor 4 weken nodig heb en maak ik complete pakketjes van met spiervlees, vleesbotten en organen. Zo hoef ik elke dag maar twee zakjes uit de vriezer te halen.
Je hebt dan redelijk wat werk op die dag maar ben je voor de rest van de maand klaar.
Door nienk
#2528409
ik laat de grote verpakkingen ontdooien, en maak dan zakjes met vleesbot voor 2 dagen.

van alle verschillende orgaansoorten maak ik een mix, dus klein gesneden niertjes/levertjes/hartjes allemaal door elkaar. die mix gaat in zakjes van een paar ons terug in de vriezer.

het spiervlees gaat ook in zakjes van een paar ons in de vriezer.

eens in de zoveel dagen haal ik dan zo'n zak orgaanmix en een paar zakjes spiervlees uit de vriezer, deels laten ontdooien, en daar maak ik dan bakjes met 2 dagen porties van. dus spiervlees en orgaan voor 2 dagen in 1 bakje. die gaan weer terug in de vriezer.

iedere 2 dagen haal ik er dan dus zo'n bakjes spiervlees/orgaan en een zakje vleesbot uit.

beetje nadelig dat het spiervlees en orgaan dus 2 keer ontdooit en weer ingevroren word, maar dit werkt voor mij het handigste.
Door Teckel_Frannie
#2528441
Als ik weer nieuw vlees heb, maak ik gelijk 'weekzakken' waarin 6 porties bot/spiervlees zit en 1 portie pens/vis. De weekhoeveelheid orgaan verdeel ik meteen in 4 a 5 porties die ik dan dagelijks bij het portie bot/spiervlees geef, anders gaat Frannie aan de race
Door Cathelijn
#2528464
TuttiFrutti schreef: Een keer per maand ontdooi ik wat ik voor 4 weken nodig heb en maak ik complete pakketjes van met spiervlees, vleesbotten en organen. Zo hoef ik elke dag maar twee zakjes uit de vriezer te halen.
Je hebt dan redelijk wat werk op die dag maar ben je voor de rest van de maand klaar.
Dit doe ik ook, maar dan per week, zodat ik voor mijn opgroeiende hond per week de hoeveelheden kan aanpassen indien nodig.
Door Miranda 1
#2528483
eelke schreef: Alles ontdooien en per porties verpakken.
Dit doe ik ook. Veel dingen die ik via het forum koop zitten per 5 of 10 kilo verpakt. Dus daar maak ik dan porties van. Ik reken uit hoeveel porties ik dan moet maken van 10 kilo.
Van orgaan maak ik mixen. En geef dat dan.

Ik maak voor mijn honden verschillende porties. Omdat mijn Berner een voedselallergie heeft dus hij niet alles mag wat mijn Golden wel mag. En mijn Berner eet gewoon veel meer. Maar de vleesporties maak ik wel allemaal 400 gram. Mijn Berner eet dat in 1 dag op en mijn Golden in twee dagen.

En als ik rare gewichten krijg bij het uitrekenen rond ik dat wel iets af. Dit is gewoon makkelijker wegen. En de ene keer kom je met een portie net iets hoger of lager dan het gewicht, vooral met bot. Ik reken het dus niet op de gram precies af.
Door Parelridder
#2528614
Ik koop zo veel mogelijk per kilo verpakt, liever dan grootverpakkingen. Orgaanvlees verpak ik desondanks per dagportie, vanwege de kleine hoeveelheden die ze hiervan krijgen,  maar kilozakjes vleesbot en spiervlees verpak ik niet.
Merel en Maartje hebben ieder ca. 300-350 gram karkas en 175-200 gram spiervlees per dag op het menu staan. Ik ontdooi een kiloverpakking en neem daar de dagportie uit. Eten ze bijv. dik bevleesde biologische kippenruggen dan is het meestal wat meer, want die zijn wat groter, eten ze bijv. konijnkarkas dan is het eens wat minder, want die halen de 3 ons nauwelijks. Gemiddeld komt het wel uit en de ontlasting is uitstekend. Wat die dag niet wordt gevoerd gaat terug de koelkast in voor de volgende dag. Zo ook het spiervlees: ik snijd er 2 porties af (350-400 gram) en de rest is voor de volgende dagen. Op de derde dag is er hiervan nog een restje, wat ik aan vul met een andere diersoort. Ze eten dus meerdere dagen van hetzelfde, tot het zakje leeg is, maar per week zeer gevarieerd.
Door Elizaw
#2528632
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik denk dat als ik dan toch kilo's moet gaan ontdooien, ik de rest dan maar terug ga gooien in de vriezer, met een sticker er op met het gewicht en wat het is  ;D dacht alleen dat dit niet goed was om het helemaal te ontdooien en vervolgens terug te doen in de vriezer.

De bulkverpakkingen krijg ik gelukkig gekoeld aan, kan ik dat meteen goed verpakken.
Door Parelridder
#2528639
Persoonlijk zou ik het niet eerst volledig ontdooien om daarna opnieuw in te vriezen (voedingswaarde lopt dan achteruit) Waarom niet enigszins ontdooien net genoeg tot je het kunt portioneren, danwel op enkele achtereenvolgende dagen opvoeren?
Door Miranda 1
#2528879
Parelridder schreef: Ik koop zo veel mogelijk per kilo verpakt, liever dan grootverpakkingen. Orgaanvlees verpak ik desondanks per dagportie, vanwege de kleine hoeveelheden die ze hiervan krijgen,  maar kilozakjes vleesbot en spiervlees verpak ik niet.
Merel en Maartje hebben ieder ca. 300-350 gram karkas en 175-200 gram spiervlees per dag op het menu staan. Ik ontdooi een kiloverpakking en neem daar de dagportie uit. Eten ze bijv. dik bevleesde biologische kippenruggen dan is het meestal wat meer, want die zijn wat groter, eten ze bijv. konijnkarkas dan is het eens wat minder, want die halen de 3 ons nauwelijks. Gemiddeld komt het wel uit en de ontlasting is uitstekend. Wat die dag niet wordt gevoerd gaat terug de koelkast in voor de volgende dag. Zo ook het spiervlees: ik snijd er 2 porties af (350-400 gram) en de rest is voor de volgende dagen. Op de derde dag is er hiervan nog een restje, wat ik aan vul met een andere diersoort. Ze eten dus meerdere dagen van hetzelfde, tot het zakje leeg is, maar per week zeer gevarieerd.
Hoe jij het doet scheelt wel enorm veel werk. Alleen veel dingen die via het forum worden aangeboden zijn grotere verpakkingen. Dus dan wordt het wat lastiger.
Door Cupcake
#2528891
Ik proportioneer als ik besteld. Laat alles een beetje ontdooien en maak dan van alles zakje per dag. Veel werk, maar dan heb ik voor 4-6 weken voldoende van alles en kost het me daarna tenminste geen tijd meer. Na een middag vlees snijden vraag ik me af waarom ik ook alweer zo nodig vers wilde voeren, maar als ik het hondenbeest dan weer zie smullen,....... en ik ben elke dag binnen een minuut klaar met vleesjes uit de vriezer halen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door