Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2527960
Mingus is ondertussen al ruim 7 maanden (40kg). Hij eet qua botwerk alleen maar beginnersbotten zoals eendennekken, eendenkarkas, konijnenkarkas en sindskort parelhoenkarkas.
Hij is geen nette kauwer zeg maar, maar begint nu wel iets rustige te eten. Qua vertering gaat het allemaal prima.

Nu heb ik 14kg kalkoennekken in de vriezer liggen. Dit was eigenlijk voor Badu bedoeld maar omdat ik weer begonnen ben met elimineren blijft het maar elke in de vriezer liggen.

Ik vroeg me dus af, kan ik dit aan mingus voeren of is kalkoen niet aan te raden wegens het te hard zijn?
Door TuttiFrutti
#2528128
Ok. Ik zal de snoeischaartest gaan doen. Dat geldt ook voor ribben?
Ik heb hem nog geen ribben gegeven omdat hij nog niet helemaal goed kauwt naar mijn idee en omdat ribben wat harder zijn dan karkas(?).
Door Elizaw
#2528357
Onze CC pup eet al vanaf week 10 kalkoennekken, was een flinke kluif, maar nu is ze 5 mnd, gaat perfect. Ze kauwt er goed op in tegenstelling tot kippennekken, die slikt ze vaak in 1 keer door ::)
Ribben heb ik nog niet gedaan, vind dat van die enge dingen :-[
Door Lizzy
#2528363
TuttiFrutti schreef: Ok. Ik zal de snoeischaartest gaan doen. Dat geldt ook voor ribben?
Ik heb hem nog geen ribben gegeven omdat hij nog niet helemaal goed kauwt naar mijn idee en omdat ribben wat harder zijn dan karkas(?).
Ik ben het met Nova eens. Je hebt kalkoen en kalkoennekken. Nu heb ik nog wel een ander bezwaar tegen kalkoennekken.... Sommige (vooral niet nette eters) willen zo'n ding in 1 keer naar binnen duwen. En daarvoor zijn ze echt te groot! Ik vind ze dus niet zo ideaal, voor zo'n jonge hond die zich nog niet kan beheersen, qua eten. Ribben vind ik voor jonge honden van een groot ras sowieso wel minder, omdat ze veel calcium bevatten. Een keertje is niet erg maar niet vaker dan eens per 2 a 4 weken. En, geef nooit 1 enkele rib!
Door indra
#2528380
mijn herderpup van 14wk heb ik ook kalkoennek gegeven van denk kleine 5cm dik, niet een hele maar door de helft t was een hele kluif voor dr maar ze eet rustig en ben er (van afstandje) bijgebleven, ging prima en ontlasting ook prima.
#2528410
Lizzy schreef: Ik ben het met Nova eens. Je hebt kalkoen en kalkoennekken. Nu heb ik nog wel een ander bezwaar tegen kalkoennekken.... Sommige (vooral niet nette eters) willen zo'n ding in 1 keer naar binnen duwen. En daarvoor zijn ze echt te groot! Ik vind ze dus niet zo ideaal, voor zo'n jonge hond die zich nog niet kan beheersen, qua eten. Ribben vind ik voor jonge honden van een groot ras sowieso wel minder, omdat ze veel calcium bevatten. Een keertje is niet erg maar niet vaker dan eens per 2 a 4 weken. En, geef nooit 1 enkele rib!
Onze Laika heeft dat ook een tijdje gedaan (boxer van 29-30 kilo), zo'n kalkoennek van 600 gram in één keer naar binnen wurgen. Is altijd goed gegaan, maar leuk en gezond is het natuurlijk niet, en dus ben ik ze een tijdje gaan vasthouden, die nekken, terwijl ze ze opat. Daarbij heeft ze blijkbaar geleerd dat je gewoon kunt kauwen op zo'n nek, en dat doet ze nu ook keurig netjes. Dus als je pup het goed vindt dat jij de nek vasthoudt terwijl hij eet (en niet nog harder probeert te schrokken omdat hij denkt dat je het misschien weer gaat afpakken), zou je de nek ook op zo'n manier kunnen voeren. Wel effe keukenhandschoenen aantrekken, want a: die dingen glibberen, en b: die dingen glibberen echt verschrikkelijk! :nerves: :biggrin2:
Door ulla
#2528633
Lizzy schreef: Ik ben het met Nova eens. Je hebt kalkoen en kalkoennekken. Nu heb ik nog wel een ander bezwaar tegen kalkoennekken.... Sommige (vooral niet nette eters) willen zo'n ding in 1 keer naar binnen duwen. En daarvoor zijn ze echt te groot! Ik vind ze dus niet zo ideaal, voor zo'n jonge hond die zich nog niet kan beheersen, qua eten. Ribben vind ik voor jonge honden van een groot ras sowieso wel minder, omdat ze veel calcium bevatten. Een keertje is niet erg maar niet vaker dan eens per 2 a 4 weken. En, geef nooit 1 enkele rib!
Dat van die ribben ( veel calcium ) snap ik niet goed, een teveel aan natuurlijk calcium wordt toch uitgescheiden.?
Door Lizzy
#2528645
ulla schreef: Dat van die ribben ( veel calcium ) snap ik niet goed, een teveel aan natuurlijk calcium wordt toch uitgescheiden.?
Ja. Maar, als je kijkt naar de optimale hoeveelheid calcium voor een pup, dan ligt dat rond 45% vleesbot van kleine dieren. Volgens mijn berekening. Neem je veel vleesbot van grote dieren, zit daar meer calcium in. En dan denk ik dat je er niet onverstandig aan doet, toch (ondanks dat natuurlijk calcium wel wordt uitgescheiden - ik houd van optimaal voeren) om iets minder dan 45% a 50% vleesbot te voeren wanneer je met grotere regelmaat grotere vleesbotten geeft. Zeker bij zo'n groot ras als van TS. En dan heb ik het dus over de pup. Niet over volwassen dieren. Geef je eens per 2 weken een vleesbot van een groter dier, zou ik zelf het percentage vleesbot niet aanpassen. Geef je 2 of 3 keer per week een vleesbot van aan groot dier aan je pup, zou ik zelf naar zo'n 35% a 40% vleesbot maximaal zakken. Ach, het zijn misschien maar details maar nogmaals het is een pup en ik ben dol op details en streven naar "optimaal".
Door TuttiFrutti
#2528681
Dank jullie wel!

Ik zal zeker de snoeischaartest gaan doen alvorens ik zo'n nek ga geven!
Voorlopig blijft hij sowieso 45% vleesbotten krijgen van kleine dieren. Ribben voelt nog niet goed aan om te voeren dus wacht ik daar maar ook lekker mee.

Karkasjes eet hij wel netter dan nekken maar nog steeds te snel/wild vind ik. Tot een paar maanden geleden waren eendennekken ook hap-slik-weg. Niet eens één keer kauwen. Nu kauwt hij misschien er 3 keer op om ze vervolgens te slikken. Er is dus progressie  :biggrin2:

@Lizzy: ik geef ook 45% en alleen kleine dieren wegens optimaal willen voeren. Maar met eendenekken geef ik wel 50% omdat er daar naar mijn gevoel minder bot en meer vlees eraan zit. Als we over optimaal hebben, moet ik hiervan ook 45% gaan geven of klopt mijn gevoel een beetje?
Door ulla
#2528741
Lizzy schreef: Ja. Maar, als je kijkt naar de optimale hoeveelheid calcium voor een pup, dan ligt dat rond 45% vleesbot van kleine dieren. Volgens mijn berekening. Neem je veel vleesbot van grote dieren, zit daar meer calcium in. En dan denk ik dat je er niet onverstandig aan doet, toch (ondanks dat natuurlijk calcium wel wordt uitgescheiden - ik houd van optimaal voeren) om iets minder dan 45% a 50% vleesbot te voeren wanneer je met grotere regelmaat grotere vleesbotten geeft. Zeker bij zo'n groot ras als van TS. En dan heb ik het dus over de pup. Niet over volwassen dieren. Geef je eens per 2 weken een vleesbot van een groter dier, zou ik zelf het percentage vleesbot niet aanpassen. Geef je 2 of 3 keer per week een vleesbot van aan groot dier aan je pup, zou ik zelf naar zo'n 35% a 40% vleesbot maximaal zakken. Ach, het zijn misschien maar details maar nogmaals het is een pup en ik ben dol op details en streven naar "optimaal".
Ik snap het.
Details of niet met Espen was ik ook zeer zorgvuldig, en nog wel maar ietsje minder. :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door