Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Simone V
#2527682
hoi,
ik zie bij mijn hond dat haar pigment op haar neus minder zwart wordt. Het lijkt of de buitenste rand nog wel pikzwart is, maar in het midden rozig begint te worden???
Sita wordt 2 in december en eet rauw vanaf dat ze 6 maanden is ongeveer.
is er iets aan voer of supplementen wat ik extra zou kunnen voeren of misschien moet ik zelfs iets laten?
zij krijgt gemiddeld genomen aan botvlees:
kippenekken, kipkarkas, kalkoennekken, eendenekken, eendkarkas, lamsribben, parelhoenkarkas, konijnkarkas, kkoppen, er is net haaskarkas bijgekomen wat ze superlekker vindt
aan spiervlees;
rund, paard, kalkoen, konijn, hert en binnenkort voor het eerst geit.
orgaan: rund, lam, konijn en kip
O ja, vanwege haar HD krijgt ze elke visolie en glucosamine pillen in leverworst (wil niet elke dag strijd aan gaan met geven v/d pillen)

ik hoop dat iemand misschien een idee heeft.....
groetjes, simone
Door tt-tjes
#2527735
Dan heeft ze dus gewoon een wisselneus. Balou heeft dat ook enigzins. In het voorjaar wordt hij dan weer zwart, ik doe er verder niet veel aan.
Vliernetelextract wil idd nog wel eens helpen.
Door Simone V
#2527744
Wisselneus??  ;D daar had ik nog nooit van gehoord.
Dus in het voorjaar wordt de neus dan weer zwarter?? Ik zou dan eigenlijk denken dat het andersom zou zijn. In de zon enzo dat de neus dan lichter wordt....
ik zag al dat ik veel meer zeewier mag geven dan dat ik normaal gesproken doe, dus denk dat ik daarmee begin.
en zo even googlen op vliernetelextract....
Door millyckk
#2527749
Mijn witte van 4,5  had vorig jaar winter voor het eerst ook dat hij midden op zijn neus wat lichter werd , werd in het voorjaar vanzelf weer zwart en momenteel zie ik er  niets aan, denk dus dat het eenmalig was.
Wisselneuzen komen trouwens wel vaker voor bij witjes, is in de meeste gevallen erfelijk bepaald.

Edit: ligt m.i.  dus niet aan het voer maar idd. zeewier wordt vaker gegeven, weet niet of dat zoden aan de dijk gaat zetten maar is te proberen!
Laatst gewijzigd door millyckk op za 01 dec 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2527767
Blij te horen dat het een enigzins normaal verschijnsel is  ;)
volgende week ga ik bij een zusje van Sita op visite, eens kijken of zij er ook last van heeft...
nog een vraagje, zou ik zeewier EN vliernetel tegelijkertijd kunnen geven of is dat teveel van t goeie??
Door Simone V
#2527775
tt-tjes schreef: Ik zou dan eerder voor de vliernetelextract gaan en niet meer zeewier gaan geven. In zeewier zit jodium, wat weer op de schildklier kan werken (te snel).
bedoel je dan, de normale hoeveelheid zeewier blijven geven en dan extra de vliernetel of alleen vliernetel gaan geven?
Door inni
#2527824
:)Hihi, dat komt in 't voorjaar wel weer goed.

Berre (maltezer) heeft in de zomer donkere vlekken rond z'n poeper en in de winter zijn ze bijna onzichtbaar. Zodra ik ze zie verschijnen weet ik dat de lente eraan komt. Zijn neus krijgt ook elke keer een bruinie schijn tegen de winter en tussen z'n haren bij z'n ooraanzet schemeren vanaf 't voorjaar ook donkerdere vlekken. ;)
Door tt-tjes
#2528320
Simone V schreef: bedoel je dan, de normale hoeveelheid zeewier blijven geven en dan extra de vliernetel of alleen vliernetel gaan geven?
Ik weet niet waarom je zeewier geeft? Als het voor het pigment is ging ik voor alleen het vliernetelextract.
Door M@rina
#2528341
Teun van mij heeft het ook, maar het is gekomen toen hij een maand of 7 á 8 was en nooit meer weggegaan. Het midden van zijn neus is rose, de rest is zwart, hier kan je het goed zien, al lijkt de rest niet zo donker dat is het wel:
Afbeelding
Door Simone V
#2528670
tt-tjes schreef: Ik weet niet waarom je zeewier geeft? Als het voor het pigment is ging ik voor alleen het vliernetelextract.
weet ik eigenlijk ook niet meer....in het begin van het barfen kwakkelde ze soms met loopogen en iemand raadde mij zeewier aan als extra supplementen tegen weerstand geloof ik.
als je naar de werking van beide producten kijkt, lijkt vliernetel wel beter voor pigmentatie idd!
volgende week maar eens aanschaffen! thnx.
#2528715
Simone V schreef: Wisselneus??  ;D daar had ik nog nooit van gehoord.
Dus in het voorjaar wordt de neus dan weer zwarter?? Ik zou dan eigenlijk denken dat het andersom zou zijn. In de zon enzo dat de neus dan lichter wordt....
ik zag al dat ik veel meer zeewier mag geven dan dat ik normaal gesproken doe, dus denk dat ik daarmee begin.
en zo even googlen op vliernetelextract....
Tenzij je zo bedenkt dat een licht neus in de sneeuw minder opvalt dan een zwarte. :)  Geen idee meer wie het schreef, volgens mij was het JdBL, maar die schreef dat als in het land van oorsprong er normaliter swinters sneeuw ligt dat het dan vrij normaal is dat deze honden een wisselneus hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door