Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Shifare
#2526829
Vandaag zijn er foto's van Echo (welsh corgi cardigan) haar heupen en rug gemaakt omdat ze al een poosje niet lekker liep met haar linker achterpoot en het maar niet over ging.
De dierenarts wou even navraag doen bij een radioloog om de diagnose zeker te weten.
Echo heeft nu de diagnose Enostosis.
Hij adviseert mij om brokken te voeren maar als ik dat echt niet wil om via een goede barfer mijn menu te laten wijzigen en tot dat het effect heeft Metacam te geven.

Ik snap niet hoe ze een teveel aan calcium heeft opgelopen omdat ik haar netjes op de 50% vleesbot hou. Ze krijgt 20% orgaan waarvan 10% pens en de overige 10% hart,lever,nier. 25% spiervlees. Ze krijgt nog 5% groente en noten.

Ik heb de foto's en de diagnose van de radioloog gekregen op mijn mail. Dit was wat de radioloog typte :
"Op de zijdelingse opname van de lumbale wervels zijn geen aanwijzingen voor een
discospondylitis , geen aanwijzingen voor een infractiefractuur of groeischijffractuur. Geen
duidelijk niveauverschil tussen Lumbale 7 en het sacrum , geen spondylose. Normale nier
links, normaal verloop van het colon, daarmee geen aanwijzingen voor een vergrote inwendige
darmbeenslymfknoop. Conform het ras relatief platte femurkop en redelijke tot matige diepte
van het acetabulum. Links lichte onregelmatigheden aan de craniale acetabulum rand. Voor het
ras acceptabele heupen, vooralsnog niet als heupdysplasie aan te merken. Inderdaad enige
sluiering in de linker distale femur, overlap van de weke delen van de spieren kan hierbij een rol
spelen, maar enostosis is zeer waarschijnlijk. Bij de basset komt enostosis relatief vaak voor,
kan dus m.i. ook bij de corgi. Er is op de rand van de foto geen beeld van een osteochondrose.
In de proximale tibia geen duidelijke sluiering in de mergholte. De cortices van de tibia en de
femur zijn voldoende normaal, zijn vaker bij erg jonge dieren met korte poten wat anders van
dikte dan bij dieren met langere pijpbeenderen. advies: behandelen als enostosis."

Dus mijn eerste vraag is. Zijn er hier eigenaren van honden met 'korte poten' die dit probleem ook hebben gehad? En hoe hebben jullie dit dan opgelost? Of honden met 'normale poten' zelfde verhaal.
De tweede vraag hoe kan ik mijn menu aanpassen voor haar?
Derde vraag : is een teveel aan calcium mogelijk?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel om de rest van haar eerste levensjaar brokken te geven omdat ik niet de oorzaak wil zijn meer pijn bij mijn hond.

Misschien wel handig om te weten. Echo is 7 maanden oud en heeft vanaf dat ze bij mij woont alleen BARF gehad. Ze weegt 10kg,volgens de DA mooi op gewicht voor haar bouw en leeftijd.
Laatst gewijzigd door Shifare op ma 21 jan 2013, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2527094
Jeetje wat heftig zeg! Misschien navraag doen bij de wccn? Ik zou ook eens contact opnemen met Tannetje Koning. Misschien dat die jouw vragen kan beantwoorden.
Door Shifare
#2527149
Het is gewoon zo lastig. Als ik zelf online kijk zie ik dat het ook een ander woord is voor groeipijn. Zolang je goed voert gaat groeipijn vanzelf over.
Als het echt een teveel aan kalk is in Echo haar dieet dan moet ik hem aanpassen.

Bedankt Hanna, goed idee. Ga ik doen! :)
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2527150
Shifare schreef: Ik snap niet hoe ze een teveel aan calcium heeft opgelopen omdat ik haar netjes op de 50% bot hou.
Je bedoelt, neem ik aan, 50% vleesbot (25% bot en 25% spiervlees) ipv 50% bot?
Door Shifare
#2527158
Uh ja sorry. Vleesbot ja.
In mijn overzicht heb ik gewoon staan bot / spier / orgaan en groente.
Dus ik kort het altijd af op Bot xD. Beetje lui soms.
Zal het even aanpassen.
Door Lizzy
#2527174
Shifare schreef: Vandaag zijn er foto's van Echo (welsh corgi cardigan) haar heupen en rug gemaakt omdat ze al een poosje niet lekker liep met haar linker achterpoot en het maar niet over ging.
De dierenarts wou even navraag doen bij een radioloog om de diagnose zeker te weten.
Echo heeft nu de diagnose Enostosis.
Hij adviseert mij om brokken te voeren maar als ik dat echt niet wil om via een goede barfer mijn menu te laten wijzigen en tot dat het effect heeft Metacam te geven.

Ik snap niet hoe ze een teveel aan calcium heeft opgelopen omdat ik haar netjes op de 50% bot hou. Ze krijgt 20% orgaan waarvan 10% pens en de overige 10% hart,lever,nier. 25% spiervlees. Ze krijgt nog 5% groente en noten.

Ik heb de foto's en de diagnose van de radioloog gekregen op mijn mail. Dit was wat de radioloog typte :
"Op de zijdelingse opname van de lumbale wervels zijn geen aanwijzingen voor een
discospondylitis , geen aanwijzingen voor een infractiefractuur of groeischijffractuur. Geen
duidelijk niveauverschil tussen Lumbale 7 en het sacrum , geen spondylose. Normale nier
links, normaal verloop van het colon, daarmee geen aanwijzingen voor een vergrote inwendige
darmbeenslymfknoop. Conform het ras relatief platte femurkop en redelijke tot matige diepte
van het acetabulum. Links lichte onregelmatigheden aan de craniale acetabulum rand. Voor het
ras acceptabele heupen, vooralsnog niet als heupdysplasie aan te merken. Inderdaad enige
sluiering in de linker distale femur, overlap van de weke delen van de spieren kan hierbij een rol
spelen, maar enostosis is zeer waarschijnlijk. Bij de basset komt enostosis relatief vaak voor,
kan dus m.i. ook bij de corgi. Er is op de rand van de foto geen beeld van een osteochondrose.
In de proximale tibia geen duidelijke sluiering in de mergholte. De cortices van de tibia en de
femur zijn voldoende normaal, zijn vaker bij erg jonge dieren met korte poten wat anders van
dikte dan bij dieren met langere pijpbeenderen. advies: behandelen als enostosis."

Dus mijn eerste vraag is. Zijn er hier eigenaren van honden met 'korte poten' die dit probleem ook hebben gehad? En hoe hebben jullie dit dan opgelost? Of honden met 'normale poten' zelfde verhaal.
De tweede vraag hoe kan ik mijn menu aanpassen voor haar?
Derde vraag : is een teveel aan calcium mogelijk?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik twijfel om de rest van haar eerste levensjaar brokken te geven omdat ik niet de oorzaak wil zijn meer pijn bij mijn hond.

Misschien wel handig om te weten. Echo is 7 maanden oud en heeft vanaf dat ze bij mij woont alleen BARF gehad. Ze weegt 10kg,volgens de DA mooi op gewicht voor haar bouw en leeftijd.
Groeipijn is ook erfelijk. En ja, dit komt ook bij een Corgi vaker voor. Het kan zelfs al in het nest veroorzaakt worden, groeipijn. Door de moeder. Zie daarvoor deze link:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 740.0.html

Als je voldoende bevleesde vleesbotten hebt gevoerd, zou ik niet aan teveel calcium denken. Neemt niet weg dat je tijdelijk een aangepast dieet kunt gaan voeren.  De percentages die je kunt gaan voeren: tijdelijk : 20% vleesbot (en dan liefst vleesbotten van kleine dieren, vleugels en karkas, geen nek), 20% groenten, 30% pens, 10% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% vis. Je kijkt niet alleen naar het calcium/fosforverhaal maar ook naar kcal.
Door Shifare
#2527236
Ik ga dat meteen doen.
Ik geef normaal 2x per week zalm maar die moet ik dus even los zetten van mijn percentage vleesbot?
Dus ik geef in dit menu 20% orgaan en dan nog los de 10% hart , lever , nier.
Ik kan voor de groenten 'mix' gewoon de groente gebruiken die in de lijst staan of zijn er nog groentes die ik in deze situatie niet moet gebruiken?
Ik ga kijken of ik op korte termijn botten van kleine dieren kan regelen.

Hoe lang moet ik in deze percentages voeren? Als het dieet aanslaat kan ik weer terug naar 50% vleesbot , 25% spier, 5% groente 20% orgaan? Of  kan ik het beste nog steeds de percentages vleesbot wat lager houden totdat ze ouder is dan een jaar?
Door Shifare
#2527306
Echo weegt 10kg en is 7 maanden.
Als ik de rekenhulp gebruik kom ik uit op 500gr voer per dag
Op weekbasis wordt dan dit het dieet als het goed is.

350gr hart, lever, nier
1050gr pens
875gr vleesbot
700 gr groente
525gr spiervlees
Door Lizzy
#2527438
Shifare schreef: Ik ga dat meteen doen.
Ik geef normaal 2x per week zalm maar die moet ik dus even los zetten van mijn percentage vleesbot?
Dus ik geef in dit menu 20% orgaan en dan nog los de 10% hart , lever , nier.
Ik kan voor de groenten 'mix' gewoon de groente gebruiken die in de lijst staan of zijn er nog groentes die ik in deze situatie niet moet gebruiken?
Ik ga kijken of ik op korte termijn botten van kleine dieren kan regelen.

Hoe lang moet ik in deze percentages voeren? Als het dieet aanslaat kan ik weer terug naar 50% vleesbot , 25% spier, 5% groente 20% orgaan? Of  kan ik het beste nog steeds de percentages vleesbot wat lager houden totdat ze ouder is dan een jaar?
Als je alleen het vlees van zalm geeft, dan kun je het los zien van vleesbot. Als je zalmkop geeft of andere delen zalm waar graat in zit, moet je het rekenen tot vleesbot. Je kunt dus 10% hart, lever en nier geven (niet meer!) en 30% pens. Pens bevat minder kcal en minder voedingsstoffen dan ander orgaanvlees en spiervlees, vandaar de grote hoeveelheid pens. Omdat je niet ook minder calcium maar ook minder kcal moet voeren. Je kunt alle groenten gebruiken maar neem ook een lekker aandeel aan bladgroenten.

Je blijft dit voorlopig voeren. Totdat het beter gaat. En als het beter gaat, ga je langzaam weer ophogen. Maar, langzaam! Dus echt van 20% naar 25%. En dat een tijdje blijven voeren. Dan van 25% naar 30% en dit ook een tijdje blijven voeren. En zo verder. Totdat je op 45% zit (meer is niet nodig). Maar stel ze krijgt op 35% weer meer last, zak je terug naar 30% en blijf je dit voorlopig voeren. En nee, je hoeft dat niet persee aan te houden totdat ze 1 jaar is.
Door Shifare
#2527449
Okay dat klinkt duidelijk.
Als mijn 5% vis bij mijn vleesbot hoort. Wat moet ik daarvoor in de plaats geven?

Want dan heb ik dus 5% vis vleesbot en 15% ander vlees bot. 30% pens. 10% hart,lever,nier. 15% spier en 20% groente. Dan blijft er 5% over.

Sorry ik stel veel vragen en voel.me echt blond maar ik wil het niet fout doen.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden Lizzy!
Door Lizzy
#2527505
Shifare schreef: Okay dat klinkt duidelijk.
Als mijn 5% vis bij mijn vleesbot hoort. Wat moet ik daarvoor in de plaats geven?

Want dan heb ik dus 5% vis vleesbot en 15% ander vlees bot. 30% pens. 10% hart,lever,nier. 15% spier en 20% groente. Dan blijft er 5% over.

Sorry ik stel veel vragen en voel.me echt blond maar ik wil het niet fout doen.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden Lizzy!
Ah ja, ik zie je probleem (en vragen stellen: daar is dit forum voor :-*!). Ik zou in jouw geval 5% meer spiervlees geven. En dan niet te vet spiervlees.
Door hannabelgje
#2527535
De man van Tannetje heeft heel veel onderzoek gedaan naar groeipijn en geeft er ook een speciaal voer voor ontwikkeld. Hij maakt bandit. Ik heb het tot nu toe bij de corgi zelf nog niet gehoord en ik volg toch heel wat corgi's op fora en ook via fokkers.
Door Shifare
#2527536
Ja ik weet het. Ik heb het ook nog niet gehoord.
Maar ze heeft er wel echt last van. Dus ik ga het dieet aanpassen en hopen dat het aanslaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door