Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Arkay
#2525829
Het is al even geleden dat ik een menu heb gemaakt.
Onze duitse dog lust veel maar niet alles, qwa hoeveelheid eet hij wat hij eet en is niet te verleiden meer te eten.
eerder zat ik op 2,7% ongeveer 12 kg per week, hij weegt net geen 63 kg en er zijn makkeijk 3-4 ribben te tellen.
Ik ga uit van ideaal gewicht 65kg 2% = 9.1 kg per week,
vleesbot 50% = 4550 gr
spiervlees 25% = 2275 gr
orgaan 20% = 1820 gr
rest 5% = 455 gr

Ik vries alles in per week in een kist in de grote vriezer, ik heb voor nu geen dagmenu gemaakt, als de kist leeg is eind van de week weet ik dat hij alles binnen heeft.
Hij lust echt geen vis, eet geen groente mix, het gedeelte rest zal bestaan uit wat ei, jochert, extra konijnenoor, kvv (geit/lam mix van slagerij west)
Gewichten zijn bij benadering.

vleesbot
0,75 ganzenkarkas
1,00 paardenluchtpijp/runderstrot
0,50 1/2 lamskop
0,60 konijnkarkas met kop en oren
0,75 kiprugstukken
0,75 fazantkarkas

spiervlees
0,50 geitensnippers
0,25 hertenpellures
1,00 kalkoenfilet
0,50 paardensnippers

orgaan
0,30 konijnenlever
0,20 runderhart
0,20 lamstestikel
1,00 runderpens
0,15 maag,long,ed

Hebben jullie nog advies waar het anders/beter/goedkoper kan ?
alvast bedankt.
Door Anne in Zweden
#2526073
Begrijp ik nou goed dat je gedurende de week steeds een graai in de kist doet, en dat het dus kan voorkomen dat hij bv. twee dagen achter elkaar alleen orgaan of alleen spiervlees of alleen vleesbot krijgt? Of heb je de kist wel onderverdeeld in die drie soorten? Persoonlijk lijkt mij dat laatste een beter idee, omdat je hond anders heel afwisselende ontlasting gaat krijgen. Of valt dat wel mee?

Persoonlijk vind ik luchtpijp geen vleesbot, maar ach, als ie dat af en toe krijgt, is er ook geen man hond over boord. Alleen staat er in je "menu" een 1,00 voor - help me effe (ben erg alfa): betekent dat dat hij van de 4550 gram per week 1 kilo luchtpijp of strot krijgt? Da's dan best veel, vind ik, voor bot dat niet echt van hoge kwaliteit is (strot is ook meer kraakbeen dan iets anders). Luchtpijp wordt hier als knabbeldelekker gegeten, als tussendoortje dus. Strotten voer ik wel, maar ipv met spiervlees vul ik dat aan met vleesbot (dus waar ik normaal gesproken 500 gram ribben aanvul met 250 gram spiervlees, vul ik 500 gram strot aan met 250 gram vleesbot).

Qua afwisseling zit je in ieder geval prima!
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2526145
Ik heb van die stapel kisten in elke kist zit het menu van een week.
Als ik bijv lamskop pak dan pak ik er pens of orgaan bij, dus niet echt een willekeurige graai.
Want als ik orgaan met runderstrot geef is zijn ontlasting te slap en als ik lamskop met kiprugstukken geef is het kalk wat er uitkomt, veel te hard dus.
Maar om het menu wat beter te verdelen zou er voor het mooie ongeveer 1,0 kg ribben bij moeten, en dan de luchtpijp en strot 0,5 kg als extra.
Toch ?
Door Anne in Zweden
#2526224
[quote="Arkay"]
Ik heb van die stapel kisten in elke kist zit het menu van een week.
Als ik bijv lamskop pak dan pak ik er pens of orgaan bij, dus niet echt een willekeurige graai.
Want als ik orgaan met runderstrot geef is zijn ontlasting te slap en als ik lamskop met kiprugstukken geef is het kalk wat er uitkomt, veel te hard dus.
Maar om het menu wat beter te verdelen zou er voor het mooie ongeveer 1,0 kg ribben bij moeten, en dan de luchtpijp en strot 0,5 kg als extra.
Toch ?
[/quote]

Als je die mogelijkheid hebt, zou ik dat doen - hoeven geen ribben te zijn, mag ook nek of karkas of poten van het een of ander. Als het maar iets bottigers is dan strot of luchtpijp. Misschien zou ik eerder wat nekken toevoegen - kun je aan kalkoennekken komen? - of poten (van kip of konijn, geen dragende poten van rund/paard/lam oid). Je hebt namelijk al vrij veel karkas en rug in je menu, en dan is een nek weer een heel ander lichaamsdeel, met andere voedingsstoffen. Is geen hals-(:biggrin2:)zaak hoor, als het ribben worden ipv nekken of poten, maar voor de afwisseling is het alleen maar leuk en goed.

En als je inderdaad oplet dat je gebalanceerd voert, dus iets van bot met spiervlees en/of orgaan, dan is dat helemaal prima!

Ik las trouwens eerst dat je een Duitse herder hebt, en dacht: sodeju! 65 kilo?!  :o Oma Anne wordt oud... :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2526269
Ja die mogelijkheid is er, dan worden het geite of herte nekken ipv ribben. (ik bestel bij de ic en sw in  rotterdam en bij degomeat)

tja een herder van 65 kg, die wil ik niet tegenkomen.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2531999
Dit is dan hoe het menu er nu uit zal zien, is dat helemaal oke ??

maandag    ganskarkas 1 stuk,                300 gr lever, 200 gr hart, 200 gr nier, 100 gr maag
dinsdag      runderstrot 1 stuk,                paardensnippers 0,5 kg
woensdag    hertennek 0,75 kg,                hertenvlees 0,3 kg
donderdag  kiprustukken 0,75 kg,            pens 1,0 kg
vrijdag        konijnkarkas met kop 1 stuk, oren 2 stuks
zaterdag      lamskop 0,5 stuk,                  kalkoenfilet 1,0 kg
zondag        fazantkarkas 0,75 kg,            rundersnippers 0,5 kg
Door Lizzy
#2534946
[quote="Arkay"]
Dit is dan hoe het menu er nu uit zal zien, is dat helemaal oke ??

maandag    ganskarkas 1 stuk,                300 gr lever, 200 gr hart, 200 gr nier, 100 gr maag
dinsdag      runderstrot 1 stuk,                paardensnippers 0,5 kg
woensdag    hertennek 0,75 kg,                hertenvlees 0,3 kg
donderdag  kiprustukken 0,75 kg,            pens 1,0 kg
vrijdag        konijnkarkas met kop 1 stuk, oren 2 stuks
zaterdag      lamskop 0,5 stuk,                  kalkoenfilet 1,0 kg
zondag        fazantkarkas 0,75 kg,            rundersnippers 0,5 kg
[/quote]

Ziet er qua afwisseling prima uit. Veel diersoorten!
Ga je nog steeds uit van die 50% vleesbot, 20% orgaan, 25 spier en 5% overige?
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2534969
Ja, dat is wel mijn streven.
Vind het lastig, de ene dag wat meer gewicht dan de andere,
verder het is even afwachten of de runderstrot met de paardesnippers goed gaat aangezien ik heb gelezen dat sommige honden door het kraakbeen slappe ontlasting krijgen maar soms ook door paard, afzonderlijk heeft hij wel gehad maar gecombineerd nog niet.
Ben ook heel benieuwd wat hij vind van de konijnenoren en de fazant kent hij ook niet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door