Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thea
#2525393
Omdat hier ook DA en GT's zitten zet ik deze vraag eens op BP.
Bency is een onzekere hond van 1 1/2 jaar/ Die vooral erg aan de riem kan uitvallen naar andere honden.
Los is er geen probleem.
Maar nu zit ik ook met hem op flyball en daar zien we heel erg dat zijn hormonen erg opspelen. Met een paar teven in de buurt vergeet hij gewoon waarvoor hij daar is. Hij gaat naar apparaat pak bal en laat hem los en gaat gewoon stil staan en kijken naar de teven of hij loop er op af.
Ook terwijl de teven dus niet loops zijn.
Ook de trainster zei je ziet echt dat zijn hormonen hem gewoon overnemen hij weet zich dan geen raad met zichzelf. De trainster  zei ook het is gewoon zielig als je naar hem kijk.

Ze zei tegen mij misschien kan een castratie helpen. Maar ik ben bang dat hij dan mss nog agressiever aan de lijn kan worden.
Los is er echt niets aan de hand. Gisteren op een groot losloop veld kwam een hele groep van de uitlaatservice met wel 15 honden aan.
Hij kijk er niet eens naar om op een gegeven moment stonden we echt midden in die groep sommige snuffelde hij aan of de honden aan hem. Hij hield zijn balletje vast en als ik hem gooide ging hij er gewoon achter aan.
Wat zouden jullie aanraden. :)

De trainster zei het kan hem mss helpen om minder gespannen te zijn en rustiger aan de riem of er veranderd niets.
Wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2525405
Jouw hond heeft nu gewoon een moeilijke leeftijd. Alle reuen krijgen een periode waarin de hormonen beginnen op te spelen, zaak is dat als baas goed te begeleiden. Consequent blijven en niet verslappen. Ik ben dan ook niet zo snel van de hakkietakkie. Zeker een hond die onzeker is, zal meer hebben aan een goede begeleiding dan aan een castratie. Testosteron onderdrukt nl angst en door een castratie zal angst dus toenemen. Ik vind het raar dat een trainster dat niet weet en adviseert een onzekere hond te castreren. Bij twijfel zou ik eerst een chemische castratie proberen om te zien hoe dat uitpakt.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2525410
Ja dat had ikzelf ook al gezegd. Dat ik dan idd mss eerst een keer chemische castratie kon proberen. :)
Door Bosliefje
#2525459
Als jullie met chemische castratie bedoelen het inbrengen van een implantaat ben ik het ermee eens. Dat werkt een half jaar en heeft geen negatieve bijwerkingen, zoals de echte ouderwetse chemische castratie dat wel kon hebben.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2525461
Bosliefje schreef: Als jullie met chemische castratie bedoelen het inbrengen van een implantaat ben ik het ermee eens. Dat werkt een half jaar en heeft geen negatieve bijwerkingen, zoals de echte ouderwetse chemische castratie dat wel kon hebben.
uiteraard een implantaat, was niet in de veronderstelling dat er nog dierenartsen zijn die Tardak gebruiken.  ;)
Door Mevroi Kruim
#2525505
Last van z'n hormonen is volkomen normaal op deze leeftijd. Bij de meeste honden gaat dat ook weer over als ze volwassen worden, en wordt het gewoon beheersbaar. Tuurlijk is elke reu met ballen wel eens ondersteboven van een loopse teef maar bij lang niet allemaal gaat het zodanig hun leven beheersen dat ze er last van hebben.

En wat Dorothea ook al schrijft: een onzekere reu wordt nog onzekerder zonder testosteron. Uitvallen aan de lijn is in 99,9% van de gevallen oorspronkelijk onzekerheid en angst, heeft niks te maken met teveel testosteron en wordt dan ook erger zonder ballen. Van de regen in de drup dus.

Als jouw hond erg veel last heeft van teefjes op dit moment, pas dan je training aan. Als het een marteling wordt voor hem en voor jou, dan stop je er toch een tijdje mee? Of de trainster richt het zo in dat hij niet met de leuke dames geconfronteerd wordt. Ik neem dan maar even aan dat je het voor je plezier doet, en dan lijkt mij tijdelijk stoppen als het niet leuk is zeer voor de hand liggen. Ga je gewoon wat anders met hem doen in die tijd, speuren en zoekwerk bv, daar worden honden rustiger en stabieler van. En dan wacht je met allerlei toestanden gewoon tot hij volwassen is en zijn hormonen stabiel zijn en dan kijk je nog eens of het nodig is om er überhaupt iets aan te doen.
Door nicolette
#2525542
Zou ook niet castreren en met chemisch ook wachten. hormonen zijn nodig voor hun natuurlijke bespiering. Goede begeleiding en appel. Leuke dingen doen en hem veel belonen als het goed gaat.
Misschien tijdelijk even andere training om de spanning wat te verminderen. Speuren is ook erg leuk en dan zijn ze toch meer alleen bezig. Goed voor het zelfvertrouwen.
Zie hier dat gecastreerde reuen die ervoor aan het rijden waren (daarvoor onder het mes) het nu ook nog doen. Lag dus meer aan het appel dan de hormoontjes. Sommige hetjes worden ook nog eens lastig gevallen door intacte reuen. Soms gaan ze erg lekker ruiken en als jouw hond onzeker is zal hij helemaal niet meer weten hoe dit op te lossen.

Gr. Nicolette
Gebruikersavatar
Door Thea
#2525568
Na volgende week hebben we een winterstop tot half januari dus mss moet ik dan weer eens kijken hoe het gaat.
Maar nu heeft hij sinds eergisteren weer iets raars erbij.
Vanaf dag 1 slaap hij in onze slaapkamer s'nachts en maak hij mij s'morgens om 7 u wakker met een hoop gespring en gek doen op bed. Vinden we totaal geen probleem en lachen er altijd om. Natuurlijk word er soms wel gezegd hey joh zachtjes want hij denderd echt over ons heen.
Eergisteravond ging ik naar bed en hij bleef voor de slaapkamer staan piepen. Eerst dacht ik nog moet je er soms uit, maar vond dat onzin en heb het dus genegeerd. In de nacht ga ik naar wc en lig hij in woonkamer op zijn eigen kussen. Ik vraag kom je niet bij ons, maar nee hoor. Toen om 7 u Boy kwam om ons wakker te maken (eigenlijk zelfde manier als Bency alleen wat zachter en meer knuffelen) ging Bency weer staan piepen en na een minuut of 5 nam hij 1 grote sprong vanaf deuropening op bed.
Maar gisteravond kwam hij weer niet en vanmorgen ook echt niet de kamer in. Staat wel te piepen :-\
Door De Geijsjes
#2525643
Een castratie bij een jonge gezonde hond is niet zomaar iets. Het blijft een operatie met narcose. Ook chemisch zou ik wachten.
Ik zou de winterstop gebruiken om 1 op 1 met je hond aan de slag te gaan. Maar maak je geen illusies dat het na de winterstop allemaal hormonaal over is  ;) dat heeft echt meer tijd nodig. Het zou kunnen dat hij pas rond de 3 jaar wat "rustiger" wordt  ;).
Door Lil
#2525669
*Dorothea* schreef: uiteraard een implantaat, was niet in de veronderstelling dat er nog dierenartsen zijn die Tardak gebruiken.  ;)
verkeerde veronderstelling. Hond van mijn vriendin heeft een half jaar geleden nog Tardak gekregen...  :-\
Door Elvira
#2526176
Mijn ervaring is dat ze op die leeftijd veel last hebben van hun hormonen. Bij mijn reuen ging het van zelf weer over. Als ze verliefd waren gaf ik hop. Ik heb het al in geen tijd gebruikt (jaren), dus veel last heeft hij er niet meer van (hij is bijna 7). Ik zou niet castreren (zeker geen onzekere hond)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2526383
Als ik jou was zou ik de winterstop gebruiken om bij een goede GT een paar lessen te volgen. Zodat je beter leert omgaan met het uitvallen aan de lijn en zijn hormonale gedrag. En dan daar goed mee aan de slag. Een goede GT kan je ook adviseren over castreren of niet. Onze GT raadde het met klem af, ook in verband met de onzekerheid van de hond.

Het kost even wat in geld en moeite, maar het betaald zich dubbel en dwars terug.
Door yazzie
#2526804
Beste Thea,

Ik heb ook een onzekere, jonge hond gehad, met de nadruk op gehad... Het probleem destijds was zowel los als aan de lijn, uitvallen naar andere honden vanuit onzekerheid (dus niet vanuit agressie, hij heeft ook nooit gebeten, wel gedreigd). Door clickeren heb ik zijn gedrag (uitvallen) helemaal kunnen ombuigen. Hij is nu vijf jaar, een intacte Duitse herderreu en kan met alle honden (reu/teef) samen, zowel aan de lijn als los. Indien een hond vervelend is, loopt hij weg. Verder begroet hij honden vrij neutraal en is hij redelijk rustig en vriendelijk. Soms is het lekker ravotten of hard rennen met een andere hond. Dominante reuen gaat hij uit de weg, een echte confrontatie gaat hij niet aan). Een heel enkele keer, als het donker is en dan alleen met een andere, grote hond die dominant/agressief gedrag laat zien, wil hij wel eens brommen (blaffen doet hij niet meer) maar daar kan ik heel goed mee leven. Verder ben ik met vreemde honden die niet stabiel ogen gewoon voorzichtig zonder dat hij daar erg in heeft, ik leid hem dan af met een balletje of gewoon met gras/een schelp of eikeltje.

Ik heb hem eerst geleerd dat een click een brokje betekent, gewoon thuis in de eigen veilige omgeving. Dat hebben ze heel snel door, al na een paar keer. Als hij op de bank lag en ik clickerde, kwam hij aangerend. Vervolgens toen hij dat goed doorhad (test hond op de bank), heb ik dat in de tuin getraind. Buiten, toch weer net even anders dan binnen en ook daar heb ik het getraind. Vervolgens ben ik naar een plek gegaan buiten de eigen tuin waar het heel rustig was qua andere honden en ook toen weer getraind. Tot slot ging ik aangelijnd met de hond lopen, niet te dicht langs andere honden maar ook niet ontwijken en de lijn laten doorhangen. Als je wilt ontwijken, moet je je hond eerst afleiden zodat hij/zij niet doorheeft dat jij omloopt voor een andere hond. Als je ziet dat je hond zich met spanning wil gaan richten op de andere hond, vraag je aandacht van je hond (stem of speeltje). Dat is een heel belangrijk moment, ik probeerde altijd de overgang van kijken naar een andere hond en spanning opbouwen voor te zijn. Kijken mag, spanning niet. Als je die aandacht vervolgens krijgt, beloon je dat direct met een click en brokje (= positief). Als je ziet dat je hond rustig op een andere hond reageert (geen spanning) beloon je dat ook met een click en brokje (= ook positief). Zo bouw je continu positieve ervaringen op. Toen dat bij mij goed ging, zocht ik een drukker gebied op, maar hield ik mijn hond wel aan de lijn zodat hij niet kon vluchten of ontwijken en daar herhaalde ik wat ik in de rustige omgeving ook had gedaan. Wat ik toen heb gedaan, is teefjes uitgezocht die kleiner waren dan hem en rustig ogen, geen spanning/fixatie naar mijn hond hadden maar ook niet te speels. Ook hier blijf je clickeren. Op dat moment liet ik het geven van het brokje weg omdat je geen gevecht om voer met de andere hond in nabijheid wil gaan veroorzaken. Vervolgens kun je ook dit gaan uitbreiden (naar het andere geslacht, iets drukkere honden etc.). Bij twijfel over gedrag van een andere hond, moet je gewoon geen toenadering zoeken. Als je zelf goed een hond kan lezen, zou je het kunnen overwegen om op je eigen hond toe te passen. Anders zou je inderdaad gebruik kunnen maken van een gedragstherapeut die kan begeleiden. Gelukkig heeft je hond geen probleem als hij los loopt.

Ik ben zelf geen gedragsdeskundige maar deze manier van werken heeft bij mijn hond dus heel goed gewerkt. Sterker nog,  bij probleemgedrag van een hond naar andere honden of bij andere jonge, onzekere honden zet ik mijn hond nu in om te helpen en dat doet ie echt super. Hij is zeker zonder dominant te zijn en toont vrijwel altijd een heel neutrale houding. Hij is als pup/jonge hond zo vaak gegrepen door andere, grotere honden dat hij zich steeds onderdaniger ging gedragen waardoor hij dus steeds vaker op zijn donder kreeg. Van nature was hij al rustig en afwachtend en geen haantje de voorste. Het was een vicieuze cirkel en die heb ik met clickeren kunnen doorbreken. Castreren is mij ook geadviseerd, maar heb ik dus niet gedaan omdat ik ook had gelezen dat juiste castratie onzekerheid kan verhogen. Tsja... Castratie bij agressie kan wel werken, als het al geen ingesleten patroon is geworden. Maar ik ben meer een voorstander van herconditioneren. Natuurlijk zijn er veel meer methodes om je probleem opgelost te krijgen maar het clickeren heeft bij mij super gewerkt. Ik heb voor deze manier gekozen omdat wanneer je kiest voor het corrigeren/straffen van dit gedrag ook een averechts effect kan bereiken, namelijk het niet meer vertrouwen van de eigenaar. Omdat het uitvallen kwam vanuit onzekerheid, heb ik besloten niet te gaan corrigeren maar dus een positieve manier in de vorm van clickeren te gaan gebruiken. In elk geval heel veel succes met je hond, ik weet echt uit ervaring hoe ik ervan baalde dat mijn hond (notabene nog een Duitse herder ook, die hebben vaak toch al een naam...) uitviel naar andere honden. Het maakte het lopen met de hond, wat toch een feestje moet zijn, een heel stuk minder leuk destijds. Hoop echt dat je het gedrag krijgt omgebogen! :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door