Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Naturel
#2524259
Hallo lieve mensen,

Mijn hond moet deze maand loops worden maar ze verliest soms doorzichtig slijm druppels. Nu ben ik al naar de dierenarts geweest voor dit probleem maar die heeft gekeken en ziet niets ernstig. Komt dit vaker voor dat ze eerst wat slijm verliezen? Er zit geen bloed bij. Ik kan op internet nergens hier iets over vinden. Vindt het zelf wel wat apart maar ze eet goed en verder merk ik niet iets bijzonders aan haar, wel dat ze wat humeurig, dat zullen vast de hormonen zijn :)
Door Naturel
#2525005
Annemarie Rijnveld schreef: Ik denk dat het normaal is Naturel. Mijn hond had ook al zeker 2 weken voordat ze echt loops werd last van heldere druppels-verlies.
Mijn verliest ook al 2 weken heldere slijm druppels. Bedankt, het gekke is dat je hier nergens iets over terug vind op internet.
Door Annemarie Rijnveld
#2525146
Naturel schreef: Mijn verliest ook al 2 weken heldere slijm druppels. Bedankt, het gekke is dat je hier nergens iets over terug vind op internet.
Jawel, erruguns heb ik dat gelezen, maar weet niet meer waar. Een hele verhandeling over de diverse fases van loopsheid, eerst de pre, das met de heldere slijm druppels, dan de 2e fase, de 3e fase en wat ik niet wist de 4e fase post en nog wat, die als schijnzwangerschap wordt gekenmerkt door de meesten.
Deze laatste fase schijnt dus heel normaal te zijn, hoort bij het hele proces en kan zelfs weken en weken aanhouden na de loopsheid.
Ik moet die site nog eens opzoeken en opslaan.
Door Annemarie Rijnveld
#2525157
Ooooh, gezocht en direct gevonden (maar niet over het druppelen, dat heb ik dan ergens anders gevonden, ik ga door met zoeken):

http://www.licg.nl/2vx/
Loopsheid bij de hond

Met ‘loopsheid’ wordt de periode aangeduid waarin het lichaam van de teef zich voorbereidt om gedekt te kunnen worden. De hormoonspiegels veranderen, waardoor er lichamelijke veranderingen en ook gedragsveranderingen ontstaan. Een teef wordt meestal twee keer per jaar loops, hoewel er rassen zijn waarbij dit maar eens per jaar gebeurt (zoals de Basenji en wolfshonden). De periode van loopsheid duurt gemiddeld ongeveer drie weken. Tijdens die drie weken is de teef maar enkele dagen echt vruchtbaar.

De eerste loopsheid treedt op als het teefje in de puberteit is gekomen. Dit is voor kleinere rassen meestal op een leeftijd tussen zes en tien maanden, voor grotere rassen tussen tien en zestien maanden en voor sommige hele grote rassen zoals de Sint Bernard kan het zijn dat de eerste loopsheid pas rond een leeftijd van twee jaar optreedt.

Teefjes kennen geen menopauze zoals de mens. Ze blijven hun hele leven vruchtbaar en worden dus ook nog op hoge leeftijd loops. Wel neemt de vruchtbaarheid af met de jaren.


Verschillende fasen in de cyclus van de teef


De cyclus die de teef doormaakt bestaat uit vier fasen. Hoe lang elke fase precies duurt kan per ras, per teef en ook per cyclus verschillen. De eerste twee fasen, pro-oestrus en oestrus, worden samen vaak de ‘loopsheid’ genoemd.

Pro-oestrus: Dit is een voorbereiding op de vruchtbare periode. Deze fase duurt een paar dagen tot twee weken lang. De vulva (de uitwendige geslachtsdelen) begint op te zwellen, de teef krijgt bloederige afscheiding en gedraagt zich vaak onrustig. Ze is nog niet bereid om te paren.

Oestrus: Dit is de eigenlijke ‘loopsheid’: de periode waarin de eisprong plaatsvindt en de teef dus vruchtbaar is. Dit duurt zo’n vier tot vijftien dagen. De afscheiding neemt af en de teef is nu wel bereid om te paren. Ze gaat hiervoor staan met haar staart opzij. Behalve voor reuen kan de teef nu ook interessant ruiken voor andere teven.

Metoestrus (of post-oestrus): De teef staat nu geen dekking meer toe. Dit is de periode dat de teef drachtig is als zij gedekt is. Als ze niet gedekt is, is de teef schijndrachtig (schijnzwanger). Het lichaam keert dan in deze periode langzaam weer terug naar de rusttoestand. Dit duurt zo’n zes tot tien weken.

Schijndracht is een natuurlijk verschijnsel. Dit kan in de natuur gunstig zijn, omdat de niet gedekte teven zo kunnen helpen bij het opvoeden en zogen van de jongen in hun groep. Hormonaal gezien is elke teef na de loopsheid ‘schijndrachtig’, omdat de hormoonspiegels die tijdens de loopsheid omhoog zijn gegaan, langzaam weer moeten worden afgebouwd. Vaak merkt de eigenaar daar niets van.

Bij sommige teven zijn de symptomen echter sterk en lijken op een echte dracht. De teef kan dan ander gedrag gaan vertonen: speeltjes verzamelen en bezitterig zijn (soms zelfs agressief omdat ze haar ‘pups’ wil verdedigen), erg aanhankelijk of juist humeurig zijn, een nest willen maken, janken, weinig energie hebben, depressief gedrag, minder goed eten en soms minder drinken. Soms gaat de teef melk produceren, en doordat zij de melkklieren likt, houdt zij dit zelf in stand. De buik is vaak wat opgezwollen.

Meestal gaat een schijndracht vanzelf weer over en heeft de teef er niet al te veel last van, maar soms kan ze zich slecht voelen, duurt het erg lang en blijft ze melk geven. Dan kan met behulp van medicatie de schijndracht worden behandeld.

Als een teef steeds last heeft van schijnzwangerschap en u wilt niet fokken, kan dit een goede reden zijn om haar te laten castreren.
Als uw teefje duidelijk last heeft van schijnzwangerschap, kunt u haar het beste proberen af te leiden door haar veel activiteiten te geven en mee naar buiten te nemen. Kom niet aan de tepels en aai haar liever niet over de buik, want dit kan de melkproductie aanwakkeren.

Blijft de teef lang last houden of melk geven, of is ze ook als ze eenmaal buiten is nog moe en sloom, of drinkt ze heel veel, dan kan het zijn dat ze iets mankeert, zoals een baarmoederontsteking die na een loopsheid ook wel voor kan komen. Neem dan contact op met uw dierenarts voor advies.


Anoestrus: Dit is de periode van rust. Dit duurt gemiddeld ongeveer 100 tot 140 dagen. Bij grote rassen kan dit langer duren. Een uitzondering daarop is de Duitse Herder die juist een korte periode van anoestrus heeft.
Door Naturel
#2528837
Annemarie Rijnveld schreef: Jawel, erruguns heb ik dat gelezen, maar weet niet meer waar. Een hele verhandeling over de diverse fases van loopsheid, eerst de pre, das met de heldere slijm druppels, dan de 2e fase, de 3e fase en wat ik niet wist de 4e fase post en nog wat, die als schijnzwangerschap wordt gekenmerkt door de meesten.
Deze laatste fase schijnt dus heel normaal te zijn, hoort bij het hele proces en kan zelfs weken en weken aanhouden na de loopsheid.
Ik moet die site nog eens opzoeken en opslaan.
Ze is nog steeds niet loops. Klachten begonnen wel zo`n een maand geleden. Baal er wel van, want opvang krijgt straks waarschijnlijk een loopse hond te logeren. Bedankt voor je uitleg over het proces van de loopsheid. Druppelen is ook al ongeveer 2 weken aan de gang. Elke keer kijk ik over er bloed bij zit maar nee hoor nog steeds niet.
Door Naturel
#2528839
Naturel schreef: Ze is nog steeds niet loops. Klachten begonnen wel zo`n een maand geleden. Baal er wel van, want opvang krijgt straks waarschijnlijk een loopse hond te logeren. Bedankt voor je uitleg over het proces van de loopsheid. Druppelen is ook al ongeveer 2 weken aan de gang. Elke keer kijk ik over er bloed bij zit maar nee hoor nog steeds niet. Humeurig is ze al wel zo`n 2 weken, en erg aanhankelijk.
Door Naturel
#2529420
Yes ze is vandaag loops geworden. Ik wil haar het liefst zelf verzorgen, en liet dat liever niet aan opvang over. Kan ik haar ook in de gaten houden als ze in haar meest vruchtbare periode zit :) Ik wil namelijk geen kleine pupskes bij thuiskomst :biggrin2:
Door Annemarie Rijnveld
#2529424
Owh, dus toch uiteindelijk. Ja gek hè dat er zo weinig over is te vinden op Internet. Ik heb nog gezocht, maar kan het zo snel niet meer terugvinden.
Oppassen, hè, vooral wanneer je denkt dat ze niet meer loops is!!!!!
Door Naturel
#2529427
Annemarie Rijnveld schreef: Owh, dus toch uiteindelijk. Ja gek hè dat er zo weinig over is te vinden op Internet. Ik heb nog gezocht, maar kan het zo snel niet meer terugvinden.
Oppassen, hè, vooral wanneer je denkt dat ze niet meer loops is!!!!!
Ja, dat is toch over ongv 14 dagen?
Door Annemarie Rijnveld
#2529435
Naturel schreef: Ja, dat is toch over ongv 14 dagen?
Ongeveer, ja, maar kan verschillen!!!!! Ik heb voor de zekerheid Yuma vanaf dag 1 (was geloof ik 14 okt) tot eind november heel goed in de smiezen gehouden. En gewoon niet los. Hier heb ik niet veel last van reuen, maar eentje laat zichzelf altijd uit, is groot en sterk, en luistert niet, laat staan als ie een lekker teefje ruikt.

Ik dacht dat Yuma nog steeds bloed verloor ook nà die 14 dagen, alleen werd het duidelijk veel minder en werd het steeds lichter van kleur. Het is net als bij ons gewoon heel erg individueel.
Door Naturel
#2529458
Annemarie Rijnveld schreef: Ongeveer, ja, maar kan verschillen!!!!! Ik heb voor de zekerheid Yuma vanaf dag 1 (was geloof ik 14 okt) tot eind november heel goed in de smiezen gehouden. En gewoon niet los. Hier heb ik niet veel last van reuen, maar eentje laat zichzelf altijd uit, is groot en sterk, en luistert niet, laat staan als ie een lekker teefje ruikt.

Ik dacht dat Yuma nog steeds bloed verloor ook nà die 14 dagen, alleen werd het duidelijk veel minder en werd het steeds lichter van kleur. Het is net als bij ons gewoon heel erg individueel.
Ja, ik ga haar van nu ook maar vasthouden. Er lopen hier idd ook heel iritant reuen los. Vorige keer moest ik haar optillen omdat een reutje achter haar aankwam en zij zich wilde laten dekken, reu was los en mijn hond aan de lijn. Moeten ze dan ook vaker uitgelaten worden? Nu gaat ze drie keer daags, maar de vorige loopsheid moest ze vaker plassen, zal waarschijnlijk zijn omdat ze reutjes wilde lokken. Is het dan echt nodig haar vaker uit te laten omdat ze echt meer moet plassen?
Door Annemarie Rijnveld
#2529525
Naturel schreef: Ja, ik ga haar van nu ook maar vasthouden. Er lopen hier idd ook heel iritant reuen los. Vorige keer moest ik haar optillen omdat een reutje achter haar aankwam en zij zich wilde laten dekken, reu was los en mijn hond aan de lijn. Moeten ze dan ook vaker uitgelaten worden? Nu gaat ze drie keer daags, maar de vorige loopsheid moest ze vaker plassen, zal waarschijnlijk zijn omdat ze reutjes wilde lokken. Is het dan echt nodig haar vaker uit te laten omdat ze echt meer moet plassen?
Ik denk het wel, ik kan mij zo voorstellen dat de weefsels van de baarmoeder meer opgezwollen zijn, en dat het één en ander meer drukt op de blaas.
In ieder geval, Yuma moest duidelijk vaker plassen, dus ik nam haar vaker mee naar buiten. Op de lange wandelingen moest ze echt heeeeeeel vaak plassen, soms waren het grote plassen, soms kleintjes, maar in ieder geval heeel vaak.
De frequentie ervan nam af, naarmate de loopsheid-periode naar het einde liep.
Door Naturel
#2530514
Annemarie Rijnveld schreef: Ik denk het wel, ik kan mij zo voorstellen dat de weefsels van de baarmoeder meer opgezwollen zijn, en dat het één en ander meer drukt op de blaas.
In ieder geval, Yuma moest duidelijk vaker plassen, dus ik nam haar vaker mee naar buiten. Op de lange wandelingen moest ze echt heeeeeeel vaak plassen, soms waren het grote plassen, soms kleintjes, maar in ieder geval heeel vaak.
De frequentie ervan nam af, naarmate de loopsheid-periode naar het einde liep.
Oke dan ga ik moet haar wat vaker lopen. Ook een beetje afleiding voor haar.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2530890
Teefjes plassen in die periode meer omdat ze aan het markeren zijn, geur afgeven voor mannetjes ;)
Zo ging ik van t weekend speuren en werd het helemaal niks omdat ze elke meter ging plassen (kan elk moment loops worden) en elke afslag nam ze de verkeerde want ja.. Waarschijnlijk had de andere afslag een hond geplast haha
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door