Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Roef & Hidde
#2522791
roef heeft gisteren zijn kussentje van zijn rechterachterpoot ergens aan geschaafd.
de wond is net een schaafwond,het zwarte eelt eraf en de roze onderhuid is zichtbaar.
mijn boerenverstand zegt:aan de lucht laten drogen en afspoelen met gekookt water na de wandelingen.
ik heb al in de zoekfunctie gekeken hoe zo`n wondje te behandelen en sokjes en schoentjes gaan hem niet worden met Roef.
ook likt hij de meeste zalven eraf,is honingzalf bitter? en zo nee zou teatreeolie dan ook goed zijn?
Door smulpaap
#2522923
Weet je wat hier wel goed werkte als ze dat eens hadden . Na het eten , even wachten , en hier vallen ze dan als een blok beton in slaap (lees coma  :biggrin2: )
Als ze dan echt in heel diepe slaap waren , dan smeerde ik pas . En ja verder deed ik ook aan de lucht drogen , en even modder en dergelijke vermijden
Sokken , schoenen , dat werkt hier ook niet .

Honingzalf schijnt per hond nogal wisselend te zijn , hier likken ze het er gewoon af . Maar ik vind het wel erg fijn spul .

Tessa haar nagel moest eens verwijderd worden , zelfde gelazer . De d.a heeft het zeer goed verbonden met van dat zelfklevende verband . Dat bleef voor de nacht zitten
Ik heb toen voor de zekerheid een rolletje meegenomen ook . Dat werkte wel , ik moest haar wel erg goed in de gaten houden .... dat wel  :biggrin2:
Door eelke
#2522927
Ik doe er niets op eigenlijk. De dierenarts gaf mij de tip (Gijs had een erg diepe snee, die kon er niet meer op lopen) om het uit te bruisen met waterstofperoxide. Te koop bij de apotheek.
Maar ook dat niet te vaak, verder gewoon met rust laten zou ik zeggen...
Door smulpaap
#2522938
Ooh ja , nog een foefje wat hier goed werkt . Vleesbot voeren waarop ze meer moeten werken , dus vermoeider zijn daarna . of een extra grote maaltijd zodat ze lang gaan slapen , dan kan het mooi tot rust komen
Door Whisker
#2523138
Honingwondzalf smaakt idd bitter en ja er zijn dieren die zich daardoor niet laten stoppen...het werkt anti- bacterieel daarbij is de vetramil zalf ook nog eens jeukstillend , ik heb deze honingzalf standaard in huis en gebruik het ook op eigen wondjes/sneetjes.
Hopelijk dat roef's kussentje gauw heelt!
Door BlissSpirit
#2523186
Arme Roef.
Ik was ook altijd heel druk met sokjes, schoentjes en zalfjes, maar was altijd een crime.
Nu doe ik er helemaal niets meer aan als bijv. het eelt eraf geschaafd is en heb het gevoel dat het veel sneller weer heelt.
Wel hou ik het natuurlijk goed in de gaten.
Door Roef & Hidde
#2523814
vanmorgen was de wond mooi droog! er komt geen lymfevocht meer uit  :)
binnen die ik er niks op of omheen,maar naar buiten doe ik een plasticzak en een kindersok er omheen.
lopen is nog steed pijnlijk en doet hij zo kort mogelijk,en binnen heb je echt nog nooit zo`n sjieluge hond gezien...blijft een reu he! :biggrin2:
Door Lil
#2523852
Roef & Hidde schreef: vanmorgen was de wond mooi droog! er komt geen lymfevocht meer uit  :)
binnen die ik er niks op of omheen,maar naar buiten doe ik een plasticzak en een kindersok er omheen.
lopen is nog steed pijnlijk en doet hij zo kort mogelijk,en binnen heb je echt nog nooit zo`n sjieluge hond gezien...blijft een reu he! :biggrin2:
:biggrin2:

Nu is het ook echt wel pijnlijk, want Cayley heeft ook een week gekreupeld met een flinke snee in haar poot. Gelukkig is zij met sokjes en schoentjes erg braaf.
Door eelke
#2523869
Bij Gijs duurde dat ook wel lang inderdaad. Die heeft er nog pijnstillers voor gehad, die kon er echt niet op lopen. En tillen gaat ook een beetje moeilijk  :biggrin2: maar het is ook wel echt pijnlijk denk ik. Heeft hier wel een 1,5 week geduurd eer hij er geen last meer van had. Lekker veel op zachte ondergrond lopen, hielp hier ook wel.

Gijs kon toen alleen nog maar een hele dag zo naar mij kijken
Afbeelding
Door Lil
#2523930
eelke schreef: Gijs kon toen alleen nog maar een hele dag zo naar mij kijken
Afbeelding
Weet je zeker dat hij niet ook zo kijkt als hij gezond is?  :P :biggrin2:

Het duurt inderdaad wel even. Hoewel ik moet bekennen dat Boris nog nooit gemankt heeft, ook niet toen er hechtingen in zijn poot moesten en het meer dan 3 weken duurde dat het dicht was. Cayley was van een normale snee wel een week mank.

HIer zijn de dames dus minder stoer dan de heren.  ;D
Gebruikersavatar
Door winni
#2524332
Met berkenteerolie groeit het eelt sneller aan. Mijn hond loopt ze bijna iedere week wel een keer stuk, dus heb dit altijd in voorraad.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2524372
Ik gebruik altijd Acederm voor dit soort oppervlakte wondjes ( ook bij de paarden)
Wondjes helen veel sneller en de huid herstelt ook veel sneller,ideaal.

We hebben standaard een spuitbusje in de medicijnkast ,maar als ze bang zijn voor het sissen van de spuitbus ,kun je het ook in een tube zalf verkrijgen bij bijv. de Boerenbond/Welkoop.

Op he moment dat ie gaat slapen ,hup erop doen ,trekt snel in en aan de lucht laten drogen.

Heel veel beterschap voor Roef  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door