Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2512125
Hoi,

Ik had overlaatst een discussie met een vriendin, die geen kip en rund meer wil voeren omdat ze vindt dat daar teveel antibiotica in verwerkt wordt. Zij zegt dat ze dan liever een kwalitatief goede brok geeft zoals Purizon, Orijen, ... .

Wat denken jullie?

Orijen wordt ook op 90° verhit dus zijn de meeste voedingsstoffen er toch uit? Verder is er ook geen tandpoets effect bij het eten van een brok en heb je ook de voordelen niet van het sterkere maagzuur dat een barfhond heeft met al zijn gevolgen. Verder is het volgens mij ook niet echt gezond om een barfhond 1 of 2 dagen orijen (of dergelijke) brok te gaan voeren?

Vele vragen ...
#2512195
Ik heb een tijdje Orijen brok gevoerd aan mijn hondjes.
In de vis variant zit geen rund of kip dacht ik.

Mijn Daisy begon steeds meer te krabben en op haar pootjes te knagen en ik was hierdoor al op een graanvrije brok overgegaan.
Dit was dus niet de oplossing, nu krijgt ze kvv (momenteel haaks barf paard) en ze knapt zo op en laten we wel wezen voor het geld wat Orijen kost kun je heel wat vlees kopen  ;)
#2512561
Lizzy schreef: En Orijen bevat biologisch vlees? Ik dacht het niet. Als je vriendin zonder antibiotica zou willen voeren, kiest ze toch gewoon voor biologisch BARF? Hoef je toch geen doodgekookte troep voor te gaan voeren (dat ook antibiotica bevat want dat is net zo min biologisch).
Orijen zou inderdaad biologisch vlees moeten bevatten...
#2512639
Ik denk wel dat als je ervoor zou kiezen brok te voeren, Orijen een van de betere alternatieven is. Onze feline barfweigeraarster, Bambi, krijgt Orijen en heeft sinds de overstap op dat merk een stuk zachtere vacht en ook mooie harde, geurloze keuteltjes. Ten opzichte van de Whiskas-lifestyle van vroeger is dat een hele verbetering geweest! Maar als ik haar vergelijk met onze barfkatten, dan is het verschil toch duidelijk te zien hoor. Ik denk dat als je vriendin nu vers voert en overstapt op brokken, dat ze dan toch zal constateren dat haar hond er op Orijen minder mooi gaat uitzien dan op barf.

Overigens bevat Orijen-Vis wel kippenvet. En de andere variant bevat kip en kalkoen (en vis), geen rund. De kip(kalkoen is scharrel, niet biologisch.
#2512830
Manon schreef: Orijen zou inderdaad biologisch vlees moeten bevatten...
Waar lees je dat dan? Het enige wat ik zie staan is:

"Orijen hondenvoer uit Canada is biologisch passend hondenvoer "

en

"Veel vers roodvlees van levensmiddelenkwaliteit"

en

"hoog proteïnegehalte van vers vlees"

Er staat nergens dat dit biologisch vlees is.

De regional red bevat enkele procenten bizon en wildzwijn. Dat is dan wild dus zou je ecologisch kunnen noemen. De rest niet.

De regional red bevat ook runderlever.

Wat ik ook lees: "Geen tarwe, laag gehalte koolhydraten" maar:

De adult bevat 3900 Kcal/kg waarvan 22% gevormd wordt door koolhydraten. dat zijn dan 858 Kcal/kg. 1 gram koolhydraat is gelijk aan 4 kcal. 858 Kcal is dus 215 gram koolhydraten in een kilo voer. Meer dan 1/5 dus.
Stel ik moet mijn hond 200 gram br. per dag geven , dan krijgt hij daarmee meer dan 40 gram koolhydraten binnen.
Ik geef hem nu 600 gram barf. Waarvan 10% groente. Dat is 60 gram. Als die voor de helft uit wortel en voor de helft uit peen bestaat dan krijgt hij daarmee ruim 2 gram koolhydraat binnen. Dat is even wat anders dan die 40 gram.
#2523357
Mijn oudje Senta, die bijna 11 jaar alles behalve barf gegeten heeft,  krijg ik niet aan vleesvoeding.:-\ Ze eet heel voorzichtig en mondjesmaat wat kipreepjes en wat gesneden kalkoenvlees, that's it.
Ik heb al heel wat truccen uit de doos gehaald.  :-\

En ik moet bekennen,  dat ik haar  gewoon br*kjes blijf geven, dat eet ze en meer niet. Voor de tijd dat ze nog heeft mag ze eten wat ze lekker vindt, ik heb me erbij neergelegd. Ze krijgt  een 'wensdieet' Ze krijgt taste of the wild. Gedroogde barfsnackjes vind ze  wel lekker, zalmhuiden  bijv.  doet ze een moord voor.
De andere honden eten  barf, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om die honden brok te geven
#2523854
Het was ooit echt wel een afweging maar dat raakt een beetje achterhaald.

De regels omtrent antibioticagebruik worden heel erg aangescherpt. Komend jaar weer meer dan de jaren ervoor en men is al een tijd bezig het antibioticagebruik terug te dringen.

Daarbij bestaan er wachttijden die bepalen wanneer een consumptiedier geslacht mag worden na gebruik van een bepaald medicijn.
Dat wordt strikt gehandhaafd omdat een slachtdier in principe alleen geslacht wordt voor menselijke consumptie.
Alleen stoffen/medicatie waarvan bekend is hoe het zich in het dier gedraagt en in hoeverre er residuen achterblijven, en of ze gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid zijn toegestaan bij consumptiedieren.

Overigens worden ook biologische dieren behandeld ;-)

Zelf voer ik overigens  toch alle rund en lam orgaan Biologisch en ook alle kip. Voelt beter, maar ik eet dan ook zelf al 20 jaar biologisch ofzo.
#2524219
Madelief. schreef: Het was ooit echt wel een afweging maar dat raakt een beetje achterhaald.

De regels omtrent antibioticagebruik worden heel erg aangescherpt. Komend jaar weer meer dan de jaren ervoor en men is al een tijd bezig het antibioticagebruik terug te dringen.

Daarbij bestaan er wachttijden die bepalen wanneer een consumptiedier geslacht mag worden na gebruik van een bepaald medicijn.
Dat wordt strikt gehandhaafd omdat een slachtdier in principe alleen geslacht wordt voor menselijke consumptie.
Alleen stoffen/medicatie waarvan bekend is hoe het zich in het dier gedraagt en in hoeverre er residuen achterblijven, en of ze gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid zijn toegestaan bij consumptiedieren.

Overigens worden ook biologische dieren behandeld ;-)

Zelf voer ik overigens  toch alle rund en lam orgaan Biologisch en ook alle kip. Voelt beter, maar ik eet dan ook zelf al 20 jaar biologisch ofzo.
Maar toch alleen als ze ziek zijn, en niet preventief?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door