Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Linneke
#2522220
Mijn zwager heeft 2 jaar geleden een kat van +- 11 jaar uit het asiel gehaald. Het is zijn eerste kat, en het is een heerlijk rustig beestje. Nu heeft hij sinds een tijdje last dat de kat vrijwel elke avond/nacht zit te mauwen. Ik dacht zelf aan dementie, maar misschien heeft iemand hier tips wat het kan zijn. Wat het kan oplossen of verminderen. Mn zwager woont in een apartement en krijgt nu erg weinig slaap omdat het gemauw door de muren/deuren heen komt.
Hier een beschrijving van hemzelf.

Hij mauwt nogal klagerig en vooral nogal veel en vooral nogal vroeg. Dit gebeurd met name vanaf een uur of 17 tot hij eten krijgt, dat is rond 21.00 uur. En 's ochtends de laatste tijd vaak vanaf 6.00 - 6.30. Hij mauwt vaak een minuut of 10 ('s ochtends) is dan weer een tijd stil en begint 10 minuten tot een half uur later weer opnieuw. 's Avonds loopt hij vaak rond en mauwt dan. Soms helpt het als ik hem bij me op schoot zet, maar vaak ook niet. Dan springt hij eraf en gaat weer rondlopen.

Als hij gegeten heeft is hij vaak even tevreden, maar 's avonds komt het ook wel voor dat hij na een half uurtje weer gaat drentelen.

Ik geef 's avonds altijd rond 21.00 uur eten, eerder deed ik dit later maar ben dit vroeger gaan doen omdat hij dan al vaker aan het drentelen was.


Hij wil er van de week zowiezo even mee naar de dierenarts omhem na te laten kijken, en het probleem uit te leggen.
#2522282
Zou de kat zeker eerst een ouwe-lullen-APK geven bij de da om een en ander uit te sluiten.

Mocht de kat idd dement aan t worden zijn, cholodin werkt goed bij sommige dieren.
Ik heb dat ook een poos aan limpy gegeven als hij weer eens verdwaalde in zn hoofd (nu geef ik het alleen nog maar een paar dagen als hij weer warrig is, meestal is hij gelukkig wel helder)

Zie de link voor cholodin, ik haalde het altijd bij een holistische da
http://www.nmlhealth.com/p,51,1349/Cholodin-kat.aspx
#2522326
Is hij verder mooi op gewicht?
Hij zou ook meer honger kunnen gaan krijgen (kan bij sommige ouderdomskwaaltjes horen) en naar ik het begrijp krijgt de kat maar 1 keer per dag eten?
Dat zijn dan brokjes overonderstel ik?
Dan vind ik het persoonlijk niet vreemd dat hij al uren op voorhand begint te miauwen... Maar goed, als hij dat voorheen niet deed, is er toch wat veranderd.
Mijn eerste idee is toch ook dementie.
#2522445
Of doofheid?
Bobo begon de laatste jaren van zijn leven ook steeds meer en vooral ook veel harder te miauwen.
Zat vaak boven te miauwen als ik beneden was, of overdag; en 's nachts was geen pretje, want hield mij vaak lange tijd wakker...aan de telefoon moest ik geregeld vragen "wablief", want dan kon ik gewoon niet verstaan wat er werd gezegd.
Bleek dus dat hij langzaam zijn gehoor aan het verliezen was, en niets (ook zichzelf niet) meer hoorde en daarom veel en vooral erg hard zat te miauwen. Echt tips hiervoor heb ik niet; maar zou idd de da eens laten kijken.
#2522832
Bedankt voor de tips en het meedenken.
De kat krijgt 2x per dag kvv. Smorgens en savonds. Hij is niet echt actief en krijgt nu totaal van 100 gram per dag. Hij heeft pas een poos 125 gram gehad, maar werd daar echt te dik van. Mn zwager heeft hem ook al wat lapjes paardenhart gegeven om te kijken of hem dat meer verzadigde..en misschien wat meer activiteit gaf omdat hij er flink op moest kauwen. Ook hierna mauwde hij gewoon in de nacht/avond.
Het lijkt geen honger te zijn, want soms zit er ook nog gewoon eten in zn bakje.

Ik geef de tip van de Cholodin aan hem door. Zal hem idd op zn hart drukken snel naar de dierenarts te gaan en dan ook even naar zn gehoor te laten kijken.

Mocht iemand nog meer tips hebben, ik hou me aanbevolen. Als ik meer weet laat ik het jullie ook weten!
#2522901
Linneke schreef: Bedankt voor de tips en het meedenken.
De kat krijgt 2x per dag kvv. Smorgens en savonds. Hij is niet echt actief en krijgt nu totaal van 100 gram per dag. Hij heeft pas een poos 125 gram gehad, maar werd daar echt te dik van. Mn zwager heeft hem ook al wat lapjes paardenhart gegeven om te kijken of hem dat meer verzadigde..en misschien wat meer activiteit gaf omdat hij er flink op moest kauwen. Ook hierna mauwde hij gewoon in de nacht/avond.
Het lijkt geen honger te zijn, want soms zit er ook nog gewoon eten in zn bakje.

Ik geef de tip van de Cholodin aan hem door. Zal hem idd op zn hart drukken snel naar de dierenarts te gaan en dan ook even naar zn gehoor te laten kijken.

Mocht iemand nog meer tips hebben, ik hou me aanbevolen. Als ik meer weet laat ik het jullie ook weten!

Oh ok, nou dan gaat mijn bericht compleet verloren  ::)
:biggrin2:
#2523170
okay cholodin zat ik ook meteen aan te denken aan het verhaal, aangezien de dosering 1 tablet per dag is het verstandig het dan wel s'avonds geven omdat de kat toch meer s'avonds en heel vroeg in de ochtend aan het miauwen is. 
verder kan een omega 3  nog ondersteunend werken hoge concentratie vis olie met name dha wat positieve invloed heeft op het centraal zenuwstelsel maar dan wel eerst je dierenarts raadplegen !
#2524869
Beter eerst de bejaarden-apk doen, cholodin kan altijd nog.
Let wel: de dosering van cholodin ligt ook beetje aan t gewicht v/d kat.
1 pil per dag is voor kat vanaf ±4,5 kg. Mijn limpy met 3,1 kg krijgt maar halve pil per dag.
Door BAC
#2530263
Ik heb twee senioren gehad, een stokdoof de ander hoorde nog alles prima..
Die vertoonden dit gedrag ook naarmate ze ouder werden, ik hoor het wel vaker en denk toch in de richting van dementie
Want als ik ging kijken wat er aan de hand was keken ze heel verdwaasd, en was dr echt niets aan de hand

het werd naarmate ze ouder worden steeds erger, hele gil en brulpartijen. Wat hier hielp was ze op bed nemen, dan waren ze stil. Als ik te werk gign begon het weer, ben echt een hele tijd met een rot gevoel weggegaan het gign door merg en been.
#2537541
De oude katten apk is gedaan, gisteren kreeg mn zwager de uitslag op zn voicemail. De kat heeft in ieder geval schildklierproblemen is uit het bloedonderzoek gekomen. Vandaag hoort hij meer als het goed is.

Cholodin heeft hij al wel besteld, nog niet gebruikt, maar eventueel klaar staan.
#2568608
Update:

flip de kat heeft medicijnen gekregen voor zijn schildklier. Die zijn goed aangeslagen en uit de nieuwe bloedtesten blijkt dat zijn schildklierwaardes nu goed zijn. Echter....nu heeft hij te hoge nierwaardes.

Mn zwager wil graag wat aanpassen in het dieet van de kat, zodat hij geen brok nierdieet hoeft van de dierenarts.

Wie kan mij tips geven waar op te letten? Ik heb al gegoogled, maar kom er nog niet echt uit. Als we zelf kvv maken wat moet er dan in, of wat zeker niet??
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door