Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door inni
#2521607
Ik droog voor Berre als tussendoortje en beloning zijn voer (gemalen eendenekken, eendenborst, eendenhart). Bij zijn voer krijgt hij pancreas en bij zijn lepeltje youghort doe ik wat enzyme (tryplase).  Voor zover ik weet heeft hij geen last van het gedroogde voer zonder toevoeging van de pancreas of 't enzyme maar ik ben toch bang dat het gaat opsplelen.

Weet iemand of ik de enzyme bij 't voer kan doen en 't dan drogen (uitsmeren op een bakpapier, lijntjes erin trekken, in de oven op 40 graden, als 't na een tijd droog aanvoelt draai ik 't om op een fijne rooster, trek 't bakpapier eraf en laat 't verder drogen. als volledig droog is knip ik 't op de lijnen in repen en stop 't in de vriezer.
Ik weet niet wat er met de enzyme gebeurt als die zolang op 40 graden komt en wat er met 't vlees gebeurt als dat uren staat te broeien met de enzyme erin.
Door Beppie1
#2521626
Wat ermee gebeurt weet ik niet, maar ik weet wel dat de Tryplase per daghoeveelheid wordt uitgegeven (toch?) Tenminste toen ik een kat had met een alvleesklierafwijking was dit zo.

Drogen zal mi wel invloed hebben....
Door Martine-Tom
#2521635
Ik denk niet dat het nodig is, maar ik snap je angst, als je voor het gedroogde ook enzymen wil geven zou ik het gewoon op een lepeltje yoghurt erbij geven  :)
Door petralita
#2521787
hier een hond in opvang gehad met zelfde probleem.

beetje belonen was geen probleem zonder enzym.

bij grotere hoeveelheden, bv tijdens trainen, deed ik een kleinbeetje enzymen over de beloningen(daarna wel goed je  handen wassen)
ik beloonde wel bewust met kleinere stukjes dan ik bij een ander zou doen. de hond kwam mooi aan en de ontlasting was perfect.

bij snacks kun je misschien als je de snack geeft een stukje in snijden en daar en heel klein beetje in doen.

ik weet niet hoeveel jij moet geven aan enzymen, maar daar een beetje rekening mee houden met de verhoudingen. Ik gaf bij de snacks en beloningen wel minder enzymen in verhouding.
Wanneer ik er teveel erbij gaf zonder enzymen, merkte ik dat meteen aan de hond.

als je het niet vertrouwd misschien overleggen met da?
Laatst gewijzigd door petralita op za 24 nov 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door inni
#2521950
petralita schreef: hier een hond in opvang gehad met zelfde probleem.

beetje belonen was geen probleem zonder enzym.

bij grotere hoeveelheden, bv tijdens trainen, deed ik een kleinbeetje enzymen over de beloningen(daarna wel goed je  handen wassen)
ik beloonde wel bewust met kleinere stukjes dan ik bij een ander zou doen. de hond kwam mooi aan en de ontlasting was perfect.

bij snacks kun je misschien als je de snack geeft een stukje in snijden en daar en heel klein beetje in doen.

ik weet niet hoeveel jij moet geven aan enzymen, maar daar een beetje rekening mee houden met de verhoudingen. Ik gaf bij de snacks en beloningen wel minder enzymen in verhouding.
Wanneer ik er teveel erbij gaf zonder enzymen, merkte ik dat meteen aan de hond.

als je het niet vertrouwd misschien overleggen met da?
^

Ik woon in Belgë ;) , aan de Da-sen die ik tot hiertoe zag  moet ik niks vragen, zij zijn niet op de hoogte van rauwvoer (eentje verkoopt wel CB maar daar blijft 't bij) Tuussendoor krijgt Berre niet veel, een half eendenhartje in stukjes (Berre weegt geen 3kg) of af en toe 's avonds vlak na z'n voer (dan met wat extra verse pancras) een gedroogde eendennek. Maar de laatste tijd is hij steeds op bedeltocht, vooral 's avonds als iedereen thuis is. Ik merkte nog geen problemen aan hem (wel door de viekante cm kaas die hij 's morgens na z'n voer in stukjes  kreeg als hij braafjes z'n lange haren, en vooral z'n poten, liet kammen. Hij had 's middag al enkele dagen na mekaar rare proppen tussen z'n drolletjes en sinds ik die kaas heb gehalveerd is dat weg.)
't Is een zoektocht om hem te kunnen voeren, voorlopig is 't nog steeds alleen maar eend wat hij verdraagt (wel alles zonder vet). De laatste DA gaf me de raad om hem op (nu moest ik even spieken)  Intestinal DPD van Trovet te zetten. Brokken dus met (?????) eend en aardappel. Als containdicatie lees ik op hun site "pancreasontsteking) 'tja??!! :-X


In ieder geval iedereen al bedankt voor de info, zonder jullie hier op BP was Berre er al lang niet meer. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2522104
Ik weet niet precies over dit enzym, maar vele enzymen denatureren bij verhoogde temperatuur.
Dus als je temperatuur over de 35°-40° gaat (wat meestal wel is), denk ik dat het niet meer zal werken.
Door inni
#2522755
pearlsofpassion schreef: Ik weet niet precies over dit enzym, maar vele enzymen denatureren bij verhoogde temperatuur.
Dus als je temperatuur over de 35°-40° gaat (wat meestal wel is), denk ik dat het niet meer zal werken.
Bedankt :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door