Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2517265
Kay is altijd al een oorpatient geweest met zijn linkeroor ... Sinds dat hij hier was heeft hij eens in de zoveel tijd een oorontsteking.
Of hij nu brok (in zijn puptijd), KVV (in zijn pubertijd) of BARF (sinds dat hij 2,5 was) eet, de oorontstekingen blijven om de zoveel tijd komen  :-\

Afgelopen september had Kay zijn laatste oorontsteking, waar wij achterkwamen omdat zijn oor begon te soppen (overmatig schudden met zijn oor, krabben in zijn oor en heel veel oorsmeer was nl niet aan de orde)
De DA gaf wederom een kuur Otiderm gezien de ontsteking, maar ik heb toen wel gelijk Puur Oor besteld omdat mij keer op keer AB zalf ook niet juh van het lijkt ...
Na 14 dagen op controle geweest en oren waren keurig schoon

Inmiddels begon het halverwege de maand weer wat te rommelen in Kay zijn oor, dus ben ik sinds afgelopen woensdag begonnen met Puur Oor (2x daags zo'n 10 druppels per keer)
Maar ik vertrouw het gewoon niet ... Er komt nu meer en meer prut naar boven, zijn oor is gevoeliger en roder geworden en ik weet nu niet meer wat ik moet doen

Er is in al die jaren verschillende malen een kweek gemaakt, maar er is nooit iets uitgekomen.

Nu zit ik me af te vragen welke stappen ik nu het best kan nemen, want als ik nu naar mijn DA ga dan weet ik zeker dat ik weer een AB zalf meekrijg ...
Maar wat is dan wel wijsheid ? KNO-arts ? Holistische Dierenarts ? Allergietest ?

Zou zo graag willen dat mijn mannetje geen last meer heeft van zijn linkeroor, en dan langer dan een paar weken  :-\
Laatst gewijzigd door Monique77 op di 06 aug 2013, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2517272
Ik weet van een kennis haar hond dat er een heel onbekende bacterie zat, heel diep in het oor. Zij is er toen achter gekomen toch dmv een kweek. Moest toen de zalf ook heel diep in het ook inbrengen.
Is het anders geen optie om de oren eens heel goed te laten spoelen door de DA?

Is het wel een oorontsteking? kan het geen mijt zijn, omdat je zegt dat er zo veel rommel naar boven komt?
#2517292
Hoi Monique,

Wat vervelend dat de oorontsteking steeds terug komt. Je zou zilverwater kunnen proberen en zijn oor gewoon dagelijks druppelen. Gaat bacteriën, schimmels ed tegen en je kunt het blijven gebruiken. Denk alleen als het oor nu flink ontstoken is het zilverwater niet genoeg helpt. Soms zit de ontsteking te diep en helpen de druppels niet en moet er een dosis AB in. Gebruik het zilverwater als onderhoudsmiddel als de oren weer rustig zijn.

Kun je puur oor ook niet preventief gebruiken?

Misschien is een hollitische DA een optie, zij kijken anders dan de reguliere artsen want die doen toch veel aan symptoom bestrijding. Maar ja daar zit wel een prijskaartje aan.

Succes, Nicolette
#2517296
Holistische dierenarts is erg druk dus dat zal wel even duren voordat zij gaat reageren via de mail (normaliter zit ik bij Leida en die is met sabbatical), en gezien ik toch een verwijzing nodig heb voor de KNO arts gaan we morgen toch eerst nog maar een kweek laten maken van Kay zijn oor om zeker te zijn dat er niets schokkends zit ...

Mocht daar wat uitkomen, dan kunnen we daar naar handelen. Mocht er niets uitkomen, dan kunnen we altijd nog door naar een holistische DA of KNO-arts, toch ?

@ Niclotte, we wilde de puur oor preventief gaan gebruiken, maar ja .. Nu we dat een weekje proberen ziet zijn oor er nog viezer/roder uit  :-\
Nu kan dat zijn dat de Puur Oor zijn werk heel goed doet, of dat Kay er niet tegen kan
#2517339
Als er echt troep in het oor zit, dan wordt dat ook goed losgeweekt door Puur Oor.
Ik gebruik het bij Bora haar "niet" oortje, omdat daar de troep helemaal niet zelfstandig uit kan.
Ik druppel dan wat in het oor, masseer het in en een uurtje later kan ik er echt drab uit masseren. Zeker als we een paar dagen bos hebben gedaan, dan komt er zo'n 4-5 cm drab naar buiten.
#2517679
In sommige gevallen worden de problemen door homeopathische middelen eerste erger. Je moet dan eerst even minder gaan geven, als het dan weer wat beter gaat, kun je weer ophogen. Op zich valt hier met zelf medicatie nog wel het e.e.a te proberen... Aan de andere kant is een bezoek aan een holistisch DA toch wel te prefereren, denk ik. Zou je dat niet willen, zou ik zelf gaan beginnen met Drainage Compositum van de Groene Os. En daarna een kuurtje groene leem. In de tussentijd even kijken of je Puur Oor wel/niet kunt blijven gebruiken. Dus eerst even stoppen met Puur Oor om te kijken hoe het gaat. Ik vind het op zich wel vreemd dat er niks uit de kweek komt. Als er een ontsteking zit, lijkt me niet dat dit een steriele ontsteking gaat. En dan zou ik denken dat er of een bacterie of schimmel of gist uit moet komen. Heel vaak zie je bij dit soort chronische oorproblemen de pseudomonas bacterie in het oor. Dat etter is niet tot nauwelijks uit te roeien :-X
#2517689
Bedankt allemaal voor het meedenken en tips !!

Ik ga as dinsdag naar een holistische dierenarts en die maakt (indien nodig) een kweek ...
Tot die tijd houden we Kay zijn oor in de gaten, blijft het zo kan het tot dinsdag wachten, gaat het erger worden dan toch even tussendoor naar de normale DA

Wil dit nu gewoon een keer goed uitzoeken, dus hoop dat ik dinsdag meer duidelijkheid heb !!
#2521264
De labrador van mijn ouders heeft ook steeds terugkerende oorproblemen. Niet zo vaak als kay, maar toch wel regelmatig. Bij haar is via een kweek eruit gekomen dat een gist de boosdoener is, die blijkbaar niet helemaal weg gaat... Als ze weer last heeft krijgt ze weer zalf van de DA (zou even moeten nakijken welke)
#2521288
Afhankelijk van wat er uit de kweek komt, vind ik zelf een hypercal oplossing veel fijner dan puur oor. met puur oor blijft het een vettige massa en heb ik gevoelsmatig het idee dat er altijd troep achter blijft. met hypercal spoel je meer en het verzacht ook direct voor de hond.
#2521329
Toevallig kreeg ik gister een pb van iemand met een hond met enorme oorproblemen. Bij haar hond blijkt het zo te zijn dat het oor veel verschillende gisten maar weinig bacteriën bevatte. Ze hebben een kweek afgenomen en het bleek dat de bacterie resistent was tegen de Surolan die ze altijd kreeg. Misschien helpt dit verhaal je iets en kan je er iets mee.
#2521353
Ik ben hartstikke blij met iedereen die meedenkt en opties aandraagt !!
As dinsdag ga ik naar Anneke Schellingerhout (holistische dierenarts) die eventueel ook een kweek kan maken, en daar bespreek ik alle opties die hier zijn langsgekomen
Hoop dat er wat uitkomt!

Met puur oor hebben we het nu wel goed onder controle moet ik zeggen maar wat Jantina zegt ... Het blijft vettig in dat oor
Hoop gewoon dat er dinsdag wat uitkomt, want we zijn nu puur met gevolgen weg te nemen, maar ik wil de oorzaak wegnemen  ;)
#2524136
Nou, we zijn weer terug na een lange (en dure  :biggrin2:) afspraak bij de holistishe dierenarts ... Ga proberen het duidelijk te omschrijven wat er uitgekomen is :

Oor was wederom weer ontstoken links, en rechts zag er ook al wat rood uit  :-\
Rechts mochten we doorgaan met Puur Oor, en links moeten we nu met speciale holistische druppels gaan behandelen omdat Puur Oor dat niet gaat trekken.

Ik had de hoofdvoeding van Kay (wat hij dus met regelmaat krijgt) meegenomen, en alles is doorgemeten en Kay gaf nergens reactie op (meter gaf neutraal of goed aan)
Ook de snoepjes/beloningen die Kay krijgt hadden een goede uitslag, dus de kans dat het in zijn voeding/beloning ligt is heel klein !

De Artrose supllementen die wij Kay uit voorzorg geven gaven wel een negatieve meting -> maw, hier kon Kay niet goed mee omgaan en daar stoppen we dan ook even mee op haar advies (ook gezien Kay niets aan zijn poten heeft maar ik het uit voorzorg al gaf)
Verder was Kay erg "warm" en moest hij zijn hitte/damp afvoeren, en daar heb ik kruiden voor.

En na 3 kwartier stonden we weer buiten met de wetenschap dat het (zo op het eerste oog) geen voedingsallergie is, maar ja ... Wat dan wel ??

Eenmaal thuis heb ik haar dus ook gelijk gemaild, want de oorontstekingen elke keer oplossen is goed maar ik voorkom het liever !!
Haar advies : Nu beginnen met de speciale oordruppels en de kruiden, en dan even aankijken hoe Kay daarop gaat reageren.
Als tzt die oorproblemen/hitte/damp uit zijn lichaam zijn gaan we (nou ja, zij) kijken hoe het kan dat Kay zijn lijf elke keer warmer is dan normaal, en dan gaan we daarmee aan de slag

Kortom, het is nu even afwachten wat dit voor Kay gaat doen en hoe de toekomst eruit gaat zien qua kruiden en/of supplementen, maar ben ergens wel heel erg blij dat hij op al zijn voedingsspullen die hij krijgt neutraal/goed reageerde !!

Duimen jullie mee dat Kay zijn oortjes weer snel ok zijn ?? En dat we dit voor eens en voor altijd op kunnen lossen ?
Laatst gewijzigd door Monique77 op di 27 nov 2012, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door