Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Envie
#2518711
Iemand adviseerde me Darf voor de katten. Nu lees ik op de website van Darf de volgende verhoudingen in hun katten kvv:

[ De verhouding die wij met DARF (kat) gebruiken is de onderstaande:

7.5% organen (lam/kip/rund) waarvan de helft lever

12.5% eetbaar bot (kip/lam)

80% spiervlees (rund/kip/lam)]

met name de orgaan percentage, dat klopt toch niet ??
Gebruikersavatar
Door koekje
#2518739
Waarom zou dat niet kloppen? Als ze zelf zeggen dat dit erin zit, zal het er ook wel inzitten.
Ik vind het niet de meest ideale percentages, maar ik voer dan ook geen Darf.
Door Envie
#2518860
[quote="koekje"]
Waarom zou dat niet kloppen? Als ze zelf zeggen dat dit erin zit, zal het er ook wel inzitten.
Ik vind het niet de meest ideale percentages, maar ik voer dan ook geen Darf.
[/quote]

;) dat bedoel ik nou juist, niet de ideale percentages !! Vraag me af hoe ze erbij komen. Prooimodel?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2518866
Envie schreef: ;) dat bedoel ik nou juist, niet de ideale percentages !! Vraag me af hoe ze erbij komen. Prooimodel?
Nope.
Ik heb het eens opgezocht in muis.
Die bevat ongeveer 5% lever en dan wat minder hart en nog minder nier.
Dus 5% lever in een kattenmenu vind ik een mooie richtlijn. Bij honden ligt dat wat lager omdat in grote grazers in verhouding een kleinere lever zit. Zelfde geldt voor andere organen, behalve de magen natuurlijk.
Gevogelte heeft in verhouding een iets groter hart dan gronddieren (heb ik gemerkt, zal waarschijnlijk aan het vliegen liggen dat ze serieuze inspanningspieken aan moeten kunnen).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2519668
Normaal in een kattenmenu voer je 15-20% orgaan en daarvan is dan 1/3e tot pakweg een kwart lever.  Hangt er een beetje vanaf hoeveel lever je voert en hoeveel andere organen enz... Maar zo nauw komt het allemaal niet. 
Het komt dan steeds ongeveer rond de 5% uit.  Het minste is een kwart van 15%= een kleine 4%.  Het meeste is 1/3e van 20%= 7%.  Dat laatste is wel wat aan de hoge kant, en zou ik ook niet doen.  Als je 20% orgaan wil voeren, zou ik ook vb maagjes toevoegen of nog een keer een ander orgaantje (hersenen, long, eventueel zelfs pens enz... ). 
5% lever is een prima richtlijn, maar 6% is volgens mij ook geen probleem.  Ik voer zelf 5-6% lever, zelfde voor hart en dan minder nier (ongeveer 4%), nog wat minder maagjes ( 3%) en dan nog wat restjes.  Samen 20%.
Darf spreekt echter van 3,5%, als ik het goed begrepen heb, en dat is aan de lage kant.  En verder voeren ze helft lever, waardoor er ook erg weinig van de andere organen overblijft. Tenzij ze hart onder spier rekenen, maar dat lijkt me sterk...

Je kat zal er niet van doodvallen, maar ideaal lijkt me ook anders.


Ik voer zelf 5-6% lever, zelfde voor hart en dan minder nier (3-4%), nog wat minder maagjes ( 3%) en dan nog wat restjes.  Samen 20%.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 22 nov 2012, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Envie
#2521744
Super bedankt voor je uitleg  :D  Naast kvv krijgen ze hier ook barf. Nu had ik dus een keer een pakje Darf en vond dus die ''vreemde orgaan verhouding'' Normaal krijgen ze carnibest als kvv, en hou ik in hun barfmenu een 15% orgaanmix aan.
Door boskat
#2522123
Is het misschien een idee naar het hoe en waarom de leverancier aan die verhoudingen komt en dat hij dat eventueel ,als dat inderdaad niet klopt kan verbeteren?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door