Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2519198
Als alles goed gaat en Biscuit krijgt een leuke dochter, dan houd ik haar zelf. En stel dat ze twee leuke dochters krijgt, dan wil ik er 1 onder fokkersvoorwaarden plaatsen. Als een soort (klinkt lekker oneerbiedig) "reserve teefje". En ik wil dan met dat teefje maximaal 1 nestje fokken (bij mij thuis).

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Zowel positief als negatief?

En als je wel eens een teefje hebt geplaatst onder fokkersvoorwaarden, wat spreek je dan af? Hoe zien de praktische afspraken eruit? Ook financieel? Zet je dit in het contract? Hoe ziet dit contract eruit? Wie wil zo'n contract naar mij opsturen? Op wiens naam wordt de stamboom van het teefje gezet?
#2519203
ja, ik heb zo een teefje en 2 reuen in coeigendom.

Doe dit enkel met mensen 'vrienden' die ik heel goed ken.
Teefje woont bij hen, alle 'normale' kosten zijn voor hen, alle fokgerelateerde kosten zijn voor mij, ook shows etc, teefje komt wekelijks of 2wekelijks een dagje naar mij, dan wordt ze geborsteld/gewassen en is ze hier samen met onze honden, als ze dan een nestje heeft is ze hier al thuis.
Wanneer ze gedekt moet worden verblijft ze bij mij, de laatste week van de dracht en tot de pups weg zijn blijft ze bij mij.
Stamboom staat op mijn naam, anders moet dit bij een nest toch weer aangepast worden.
Het teefje heb ik betaald en bij hen geplaatst.

Tijdens weekendjes en sommige vakanties van haar baasjes is ze ook bij ons.

Bij reuen ligt het een beetje anders, daar ben ik coeigenaar en heb ik een aaantal dekrechten op mijn teefjes moest ik ze willen gebruiken.
#2519209
met teven vind ik dat wel lastig hoor... :P
is erg moeilijk omdat waar word nest geboren, ga je die teef daar echt weg halen met nest of word daar geboren enz

ik co-own dus voornamelijk reuen lol :P die dan gewoon van mij zijn en daar wonen...

ik heb echter wel 2 co-own teven...
of hoe je t noemt, beide bij fokkers geplaatst, die met hun kennelnaam ermee gaan fokken...

1 zit bij Janet ( du chamourell hier op forum ) Sterre, waar ik erg blij mee ben omdat ik voor papa heel erg me best heb gedaan en die zit nu in Japan LOL
wanneer zij een nest krijgt dan krijg ik daar een pup uit, of uit ander nest dat mag ook ;)
ligt natuurlijk beetje aan hoe het loopt, je weet het nooit.
verder zijn hun eigenaar op papier en ik dus mede eigenaar ivm de kennelnaam.
er staat vrij weinig op papier is kwestie van vertrouwen. :biggrin2: :P

me 2de teef zit in zeeland ( ook fokker ) en heeft nest gehad al, ik heb er eerste keuze uit natuurlijk en heb een reu genomen eruit.
in haar 2de nest heb ik weer eerste keuze ;)
dat zal zeer waarschijnlijk teefje worden, maar omg ik heb wat met reuen :-X :-X :-X :-X :-X :biggrin2: :P

dus ligt ook aan jezelf, ik vind niet erg dat de nesten niet op me naam worden gefokt,
dat ze daar de nesten krijgen en dat je moet overleggen voor de reuen lol
en niet de pups elke dag kan zien... ( moet zeggen dat uit bel nu beau heb en die niet met gevoel maar verstand heb gekozen, dat lukt me thuis dus niet haha )
maar iedereen is anders :D
#2519215
nu mijn ervaring is dat met niet vrienden t een stuk beter lukt, die vatten t allemaal niet zo persoonlijk op :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :-X ::)
iedereen die geschikt is voor een pyr kan eventueel bij mij een co-own hond krijgen.

ik heb dus 6 reuen in co-owning zitten ;D ;D ;D ;D of 7??? ik weet even niet zo uit me hoofd whahaha
en ja het is wel 1 keer fout gegaan en dat is balen, dat waren dus wel 'vrienden' en dat werkt gewoon minder...
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 22 nov 2012, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2519218
Ik heb Cleo als co hondje gehad maar daar is nooit mee gefokt omdat de fokker haar niet goed genoeg vond, wij mochten die wel doen maar is er niet van gekomen. Ze staat op mijn naam omdat we in de buitenland wonen was dit wel zo makkelijk. Het nestje zou wel hier bij mij geboren worden omdat wij graag wilde gaan fokken en zo ons eerste nestje in samenspraak konden doen.
Annebel is hier gekomen met de afspraak dat ze een pup terug krijgen.
Ik heb van beide geen contract.
#2519227
Volgens de nederlandse wet moet je kunnen aantonen dat je bijdraagt in de dagelijkse kosten om als "eigenaar" te boek te blijven staan bij problemen.
Wij zouden uit dit nest niets aanhouden maar een hondje op fokkersvoorwaarden plaatsen. Voor ons zou dat inhouden. 1x per maand een bijdrage in de voerkosten =zodat we als "officiele" eigenaren te boek blijven, alle kosten die voor het fokken nodig zijn zijn voor ons. Nestje zou hier geboren worden en na 1- 2 nestjes zou het teefje op de naam van de verzorgers overgeschreven worden.
Maar goed nu Tjusa hier is blijven hangen hebben we het niet gedaan. Wel met de mensen een afspraak gemaakt dat als Tjusa om wat voor reden niet voor de fok ingezet zou kunnen worden we dan alsnog op dat teefje kunnen terugvallen.

We hebben bij 2 van onze saarloosjes een verzorgingscontract gehad met de mondelinge afspraak dat als de reuen klaar waren met fokken ze op mijn naam zouden komen... Helaas blijkt diegene nogal vergeetachtig te zijn en is het dus nooit gebeurt. Wel geleerd dus om echt alles op papier te zetten.. ook de lullige dingen om problemen te voorkomen
#2519230
danielle1980 schreef: nu mijn ervaring is dat met niet vrienden t een stuk beter lukt, die vatten t allemaal niet zo persoonlijk op :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :-X ::)
iedereen die geschikt is voor een pyr kan eventueel bij mij een co-own hond krijgen.

ik heb dus 6 reuen in co-owning zitten ;D ;D ;D ;D of 7??? ik weet even niet zo uit me hoofd whahaha
en ja het is wel 1 keer fout gegaan en dat is balen, dat waren dus wel 'vrienden' en dat werkt gewoon minder...
Hoe doe jij dat met reuen Danielle? Blijven deze op jouw naam staan? Of staan ze op naam van de mensen waar de honden wonen? Wat maakt dat jij ze co-ownt, zeg maar?
#2519235
Lizzy schreef: Hoe doe jij dat met reuen Danielle? Blijven deze op jouw naam staan? Of staan ze op naam van de mensen waar de honden wonen? Wat maakt dat jij ze co-ownt, zeg maar?
ik mail je me contract wel even :P

ze staan op mijn naam, ik heb alle papieren in bezit, stamboom, eigendomsbewijs en vaak ook paspoortje...
niet bij iedereen , is wisselend per persoon en waar hond woont, hoeveel ik ermee show enzo...
#2519237
danielle1980 schreef: ik mail je me contract wel even :P

ze staan op mijn naam, ik heb alle papieren in bezit, stamboom, eigendomsbewijs en vaak ook paspoortje...
niet bij iedereen , is wisselend per persoon en waar hond woont, hoeveel ik ermee show enzo...
Dank je :-*
Maar, hoe los jij dat op, wettelijk gezien? Want als ik Koekiesranch goed begrijp, moet je dus kunnen aantonen dat jij bijdraagt in de kosten.
#2519245
Wij hadden op het moment dat ik een knallende ruzie met de rasvereniging van de saarloosjes kreeg en dus ook met de "officiele" eigenaar nog 2 reuen van haar hier wonen. Ze ging toen dreigen met het terughalen van de honden terwijl ze nooit 1 ding voor hen betaald heeft. Heb toen de rechtsbijstandverzekering erop gezet en die heeft dat toen voor mij uitgezocht. En zij kwam dus met die bijdrage per maand... en wel via iets wat je terug kan vinden... Dus via de bankrekening een bedrag overmaken voor onderhoudskosten....
Gelukkig bleek ik bijna alles bij onze dierenarts met pin betaald te hebben en konden ze zo een uitdraai van beide dossiers maken waarop dus ook alle rekeningen via mijn pin betaald waren. Dat alleen plus het voer wat er hier ingekocht is was voldoende om aan te tonen dat ze geen enkel recht had
#2519269
Ik zou dit bij een teefje niet doen, tenzij familie of hele goede vrienden. Ik heb er van de fokkers die ik ken alleen maar ellende over gehoord. Mensen die het hondje toch niet kunnen missen, bemoeienissen met de reu keuze tot stiekeme sterrilisatie aan toe en weet ik wat al niet meer. Een reu is wat minder moeilijk, zeker als je die mensen dan bijv. de helft van het dekgeld nog geeft ofzo.
#2519273
ik zou het zeker bij een reu goed regelen Lizzy , betalen in de maandelijkse voedingskosten , shows , ringtraining en ga zo maar door ( ik ga die van mij caviaar voeren dat schijnt erg goed te zijn voor het pigment  :biggrin2: :biggrin2: ) ja ik zie er wel iets in hoor  :D
#2519291
henneke schreef: ik zou het zeker bij een reu goed regelen Lizzy , betalen in de maandelijkse voedingskosten , shows , ringtraining en ga zo maar door ( ik ga die van mij caviaar voeren dat schijnt erg goed te zijn voor het pigment :biggrin2: :biggrin2: ) ja ik zie er wel iets in hoor :D

;D ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door