Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PHe
#2518998
Gisteren hebben we Kancha van de intensive care op de Uithof opgehaald. Daar heeft hij 1,5 week gelegen en is voor de dood weggehaald.  Na 3 ingrijpende (darm)operaties mocht hij dan eindelijk naar huis. Ze hebben ong. 50 cm. darm verwijderd omdat er een object in zat wat er duidelijk niet in hoorde en wat zijn darmen enorm heeft beschadigd..

Bij de uithof adviseren ze ons om over te stappen naar een goede commerciele brok. Ze zijn daar niet zo van vers vlees...dat heeft me ook een beetje aan het twijfelen gebracht. Vooral ook omdat ik enorm ben geschrokken en ik dit nooit meer mee wil maken. En met al dat botwerk enzow ben ik bang dat me zoiets weer kan overkomen.
Maar door die opmerking weet ik wel dat Kancha geen speciaal voer of zoiets hoeft i.v.m. de darmoperaties. Dus naast mijn angst is er volgens mij niet echt een reden om over te stappen op brok.

Maar ik ben nu wel een beetje bang om Kancha vlees te geven. Vooral voor de bacterien en evt. schade aan de darmen die nog zo precair zijn.  En ik wil dat hij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt om weer aan te sterken.

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik zonder risico aan mijn hond kan geven. Hij heeft honger als een paard. Maar ik wil geen enkel risico lopen nadat ik hem net weer terug heb gekregen.
Nu kook ik kipfilet voor hem. Maar zijn er andere (makkelijk verteerbare dingen) die ik ook zou kunnen geven? Misschien een goed merk KVV??? Waar ook extra calcium in zit ofzo?
Laatst gewijzigd door PHe op do 22 nov 2012, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2519049
Ik weet niet waarom je hond geopereerd is aan de darmen?

Ik zou zelf nu zeer zeker voorzichtig zijn en eerst beginnen met een KVV zonder gemalen bot. Ik denk dan aan Smuldier zonder bot of Rodi of elk ander merk waar geen gemalen bot in zit. En dat zou ik overgieten met gekookt water of een paar seconden de kook erover (ik denk dat ik eerst het laatste zou doen en later in het proces overgieten met gekookt water). Als dat goed gaat, kun je of heel langzaam het koken af gaan bouwen of eerst kiezen voor een KVV met zeer fijn gemalen bot. Carnibest puppy bijvoorbeeld. En dat ook overgieten met gekookt water. Als dat goed gaat, zou ik dit heel langzaam af gaan bouwen, het overgieten met gekookt water. En als hij het voer rauw aan kan, dan voorzichtig overstappen naar een merk met gemalen bot. Zonder gekookt water. En vanaf daar even kijken hoe het gaat.

Geef nu ook maar geen probiotica.
Door PHe
#2519089
Hij heeft iets gegeten wat lijkt op een stukje hoef van een paard en dat is in zijn darmen terecht gekomen. Dat hebben ze moeten verwijderen en toen ging het 1 en ander mis. Gelukkig lag hij op de Uithof anders had hij het zeer zeker niet overleefd.

Ik zat zelf te denken om hem op Carnibest Actief te zetten (o.a. voor pas geopereerde honden). Bevat: Vers rundvlees, verse kip, rijst, verse fijngemalen groenten, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Zal ik dat dan wel overgieten met gekookt water?
Gekookte kipfilet kan tot die tijd toch geen kwaad? Ik kan hem niet alleen laten en kans pas later op de dag Carnibest gaan halen. En hij heeft vreselijke honger...
Laatst gewijzigd door PHe op do 22 nov 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2519194
PHe schreef: Hij heeft iets gegeten wat lijkt op een stukje hoef van een paard en dat is in zijn darmen terecht gekomen. Dat hebben ze moeten verwijderen en toen ging het 1 en ander mis. Gelukkig lag hij op de Uithof anders had hij het zeer zeker niet overleefd.

Ik zat zelf te denken om hem op Carnibest Actief te zetten (o.a. voor pas geopereerde honden). Bevat: Vers rundvlees, verse kip, rijst, verse fijngemalen groenten, koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Zal ik dat dan wel overgieten met gekookt water?
Gekookte kipfilet kan tot die tijd toch geen kwaad? Ik kan hem niet alleen laten en kans pas later op de dag Carnibest gaan halen. En hij heeft vreselijke honger...
Daar zit gemalen bot in (verse kip). Ik zou het niet doen.
Gekookte kip kan geen kwaad maar logisch dat hij daar enorme honger op heeft.
Door PHe
#2519262
Ok, dan ga ik straks even kijken of ik iets kan vinden zonder bot.
Het was niet tot me doorgedrongen dat verse kip betekent dat er bot in zit  ::)
Zo zie je maar weer, dat je heel goed moet lezen.
Door Lizzy
#2519309
PHe schreef: Ok, dan ga ik straks even kijken of ik iets kan vinden zonder bot.
Het was niet tot me doorgedrongen dat verse kip betekent dat er bot in zit  ::)
Zo zie je maar weer, dat je heel goed moet lezen.
Nou laat ik het zo zeggen: Carnibest zegt dat ze kippenbotten gebruiken als calcium bron. En dat is normaal gesproken subliem maar in geval van jouw hond heel even niet.
Door 202Spots
#2519341
Gekookte kipfilet kan tot die tijd toch geen kwaad? Ik kan hem niet alleen laten en kans pas later op de dag Carnibest gaan halen. En hij heeft vreselijke honger...
Misschien dan 'n lepeltje gemalen eierenschaal er door doen voor de calcium..
En ook als je kvv zonder bot hebt.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2519389
Oei ,dat is schrikken . :(
Je kunt gerust Carnibest Puppyvoer gebruiken ,dit is bijzonder fijn gemalen .Net zoals tartaar.
Ik heb daar nog nooit botsplintertjes in gezien.Als je dat met kokend water overgiet zit je wel safe.

Carnibest Aktief zou ik in dit geval niet aanraden ,dat is vrij vet en als de darmen weer wat moeten wennen dan is dit iets teveel van het goede,hij gaat er misschien van aan de dunne.

Je zegt dat er een stukje darm is weggehaald  en dat ze een soort stukje hoef van een paard weg hebben genomen.
Konden ze ook zeggen wat dat was?
En wat is er daarna misgegaan tijdens die operatie omdat hij in totaal 3 darmoperaties gehad heeft ?

Wat een verhaal ,jeetje wat een schrik.

Beterschap voor Kancha !
#2519888
ik heb destijds eens contact gezocht met tannetje over een woef van iemand anders die geopereerd was na een darmperforatie. Ook die DA-en adviseerden om geen vers meer te geven. Omdat ik zelf geen reden kon bedenken waarom brok dan nu wel beter zou zijn als kvv, heb ik hierover gebeld met Tannetje. Zij raadde BARF natuurlijk af in zo`n geval maar kvv kon prima!!

Nu kan je de ene darmoperatie niet vergelijken met de andere maar ik zou je willen meegeven om zelf eens te bellen met Tannetje over de operatie van jouw hond en wat wel of niet te voeren.

Ik wens je natuurlijk heel veel beterschap voor kancha.  :-*
Door PHe
#2524187
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben de laatste dagen nogal druk geweest om alles weer op orde te krijgen.
Kancha zit inmiddels op een KVV zonder bot. Dat kook ik eerst en daarna mag hij het lekker opsmikkelen. Nadeel is wel dat het vet na het koken stolt, maar hij houdt het allemaal goed binnen en heeft prima ontlasting. Dus ik ben maar gestopt om me daar druk om te maken.
Ik zal het eens proberen van die eierschalen...even door de blender en dan erbij geven. Krijgt hij het toch nog wat extra calcium binnen.

De artsen konden ook niet zeggen wat het is. Ze hadden het ook al weggegooid, maar we hebben gevraagd of ze het wilden bewaren. Ik ken iemand die is bioloog en die zou het vandaag onder de microscoop leggen. Ik ben benieuwd wat daar uit komt  ???

Er was nog geen sprake van een darmperforatie. Op de echo was gebleken dat er iets in zijn darmen zat wat daar niet hoorde. Bij de eerste operatie hebben ze dat verwijderd evenals een stukje darm van 30 cm. ongeveer dat was aangetast.
Toen hij 2 dagen later heel slecht werd na de operatie moesten we beslissen wat te doen. Of de darmen zouden lekker of er waren andere complicaties opgetreden (hij had ook een buikvlies ontsteking erbij gekregen). Uiteindelijk is hij donderdag opnieuw onder het mes gegaan en toen bleek dat een ander deel van zijn darmen heel slecht was. Ze hebben dat op de kweek laten zetten. Vervolgens hebben ze een nieuw apparaat in zijn buik aangesloten om alle viezigheid eruit te zuigen. Dat sluiten ze vacuum in zijn lichaam in plaats van een open buik operatie. Dit was nog maar 3x eerder bij een hond toegepast, maar wel met succes.

Na deze operatie bleek dat KAncha een resistente streptokokken bacterie had opgelopen die zijn herstel ernstig in gevaal zou kunnen brengen, evenals dat er weer vocht in zijn buik was gevonden wat kon duiden op een nieuwe lekkage.
Tijdens de 3e en laatste operatie was het heel spannend. Het vacuum apparaat zou worden verwijderd (dat moest hoe dan ook gebeuren) en dan konden ze gelijk kijken waarom KAncha nog zo zwak was (lekkende darm, buikvliesontsteking etc.). Tijdens die operatie bleek dat alles er eigenlijk prima uitzag. Dus bleef die resistente streptokok over die hem het herstel heel zwaar zou kunnen maken.

Maar blijkbaar is onze kanjer een enorme vechter want zijn eigen lichaam is het gevecht aangegaan met de bacterie en is aan het winnen  :mbounce:

De arts heeft niet gezegd dat Kancha speciaal voedsel nodig heeft. Er is in totaal iets van 50 cm. darm verwijderd en dat is niet super veel. Ik vind het wel een goede tip om even met Tannetje te bellen/ langs te gaan. Even kijken wat nu slim is om te doen.
Maar voor nu blijft hij nog lekker op kvv  :)
#2524328
Jemig zeg wat zal dat schrikken geweest zijn. :-\
PHe schreef:Maar blijkbaar is onze kanjer een enorme vechter want zijn eigen lichaam is het gevecht aangegaan met de bacterie en is aan het winnen  :mbounce:

wat een topper, wat fijn dat hij het zo goed doet!
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2524496
Wow ,wat een horrorverhaal met die streptokok  :(

Wat een ellende en wat een knokker is jouw Kancha !
Ongelooflijk .

Ondanks al deze enorme stress is het vast wel fijn om te weten wat de oorzaak is geweest,ook al word je daar niet vrolijk van  :-\
zo'n rotbacterie ook ,bah !

Nu weer duimen voor een goed herstel ,wat een kanjer zeg jouw Kancha

:bigarmhug:

Hopelijk sterkt hij weer goed aan !
Door PHe
#2524700
Yvonne K schreef: Jee zeg Petra dus het was jouw hond waar Diana over schreef..... :o
Wat een schrik zeg!!!
En wat goed dat hij zo'n vechter is.
Veel sterkte met het herstel.
Dat klopt Yvonne dat is mijn hond. Maar ik ben blij met de goede afloop.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door