Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2518340
Ok, misschien ben ik veel t snel met mijn conclussies, maar door Kay zijn aanhoudende oorproblemen denk ik soms best dat het misschien een voedselallergie kan zijn ...
Nu gaan we dinsdag naar een holistische dierenarts, en gaan we het tot de bodem toe uitzoeken, maar vraag me toch al iets af

Hoe ga je eventueel elimineren als je hond al Barft en een voedselallergie blijkt te hebben ?
Kay heeft in zijn leven al heel wat diersoorten gegeven (en nu sla ik me mezelf misschien wel voor mijn hoofd dat ik dat allemaal al een keer gegeven heb), dus hoe pak je dan een "nieuwe" diersoort die je compleet kan voeren ?
Nu weet ik inmiddels dat van voeding vaak de kip/rund de problemen geven, dus dat kan ik makkelijk uitbannen, maar is dat dan genoeg ?

Nogmaals, het is nog niet zeker dat Kay een voedingsallergie heeft, maar vraag me wel oprecht af hoe je dat moet aanpakken als het wel zo blijkt te zijn ....

Wat is jullie gedachte hierover ?
#2518434
Jeetje, lastig. Kip, rund en lam zou ik sowieso niet geven als start. Verder kun je konijn redelijk compleet voeren of haas maar ja dat is voor hem geen nieuwe soort en dus een onzeker startpunt. Dan moet je al de mazzel hebben dat hij daar geen last van heeft. Ik zit druk te denken maar kan zo ook geen diersoort verzinnen waar goed aan te komen is en toch nieuw. Zijn er dingen die je nog nooit gevoerd hebt?
#2518439
Marije Doedens schreef: Jeetje, lastig. Kip, rund en lam zou ik sowieso niet geven als start. Verder kun je konijn redelijk compleet voeren of haas maar ja dat is voor hem geen nieuwe soort en dus een onzeker startpunt. Dan moet je al de mazzel hebben dat hij daar geen last van heeft. Ik zit druk te denken maar kan zo ook geen diersoort verzinnen waar goed aan te komen is en toch nieuw. Zijn er dingen die je nog nooit gevoerd hebt?
Naar mijn weten hebben ze alles wel gehad (hetzij niet standaard, maar er is geen diersoort wat ze nog nooit op hebben volgens mij)
Ja misschien hele aparte exoten, maar ja ... Voer dat maar eens copleet, daar is bijna niet aan te komen  :-\
#2519032
Mijn DA zei dat ik ook een diersoort kon gebruiken die ze nog niet vaak gegeten heeft.
En als echt alles al regelmatig gevoerd was dan moest ik maar 1 diersoort uitkiezen en daarmee starten.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de klachten verdwijnen en als er na 6 weken nog klachten zijn moest ik een ander diersoort proberen om weer opnieuw te beginnen.

Maar eerlijk gezegd heb ik nooit een eliminatiedieet gevolgd ::)
Ben begonnen met konijn, haas, hert en paard en dat later weer uitgebreid maar niet na 6 weken, hooguit een week of 3. ::)
Maar ik heb ook een overgevoelige hond denk ik, met een uur zijn er al klachten als ze ergens niet tegen kan.
#2519033
Monique77 schreef: Dus stel dat artsen voedselallergie vermoeden, dan kan ik dus niet elimineren...
Dan sla ik mezelf nu dus echt al voor mijn hoofd om zo divers mogelijk te voeren mbt diersoorten  :-\
Niet doen :-*!
Ik denk dat de kans dat dit voedsel gerelateerd is heel klein is. Ik denk dat er een gist/schimmel of vervelende bacterie in zit. Dat kan heus wel weer komen door een verminderde weerstand door een voedsel allergie maar als je zoveel diersoorten voert is die kans in mijn beleving niet erg groot.
#2519037
Lizzy schreef: Als je wilt elimineren, heb je toch echt een diersoort nodig die je hond nog niet kent..... :-\

Nou, niet per see vind ik. Ik ben begonnen met eend, dat had Joep nog nooit gehad, en toch kon hij er niet tegen. Vervolgens konijn ging wel goed, hert, ook nog nooit gehad, maar hij kon er niet tegen.
Dus ik denk best dat je kunt beginnen met een diersoort die de hond al gehad heeft, minder ideaal, maar goed, bij een vreemde diersoort kan er ook een allergie zijn.
#2519160
Hier zelfde probleem toendertijd met Kaatje gehad. Ik heb op advies van Tannetje toen voor een diersoort gekozen die ze in verhouding niet veel heeft gehad en dat was haas. Is qua verkrijgbaarheid wel lastig en vooral in de zomer was het soms een hele uitdaging alles aan bot, spiervlees en orgaan te vinden! En ook qua maag ging het soms niet goed, ik hamer ze nu voordat ik ze geef plat en dat gaat goed. Inmiddels kan ik nu na bijna een jaar langzaam maar zeker een diersoort toevoegen, nu mevrouw stabiel is en dat wordt hert :)
#2519200
Thnx allemaal !!

Al ben ik er zelf ook (nog) niet van overtuigd dat het een voedselallergie is, geeft de kreet van de DA toch wat angst en had ik ineens paniek hoe ik in vredesnaam moest elimineren met een hond die bijna alle vleessoorten waar je soepel aankomt al gegeten heeft in zijn leven.

Ik zie hier toch goede tips voorbij komen, die ik zeker in mijn achterhoofd hou, bedankt!  :-*

Nu op naar dinsdag, kijken of ik dan wat wijzer kan worden mbt waar die oren keer op keer vandaan komen !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door