Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2509
Hoi allemaal, ik heb op diverse Internet sites gelezen dat, wanneer je vis of zalm olie aan je hond geeft (of zelf inneemt) dat je dan extra vitamine E moet geven (of nemen). De reden is dat de olie anders ranzig zou kunnen worden in het lichaam van de hond.

Goed, ik dacht dus dat er al vitamine E in de visolie capsules zat en je daarom niet extra vitamine E hoeft te geven. Nou, ik ben zaterdag in een voedingssupplementen-winkel "rechtgehangen". Volgens die mevrouw moet je altijd vitamine E extra innemen wanneer je visolie neemt.

Dus, ik een vraag gesteld bij Solgar. En jawel hoor! Die zeggen precies hetzelfde! Volgens Solgar en volgens de mevrouw in deze voedingssupplementen-winkel is de hoeveelheid vitamine E in de capsules niet voldoende. Volgens beide zou deze dosis vitamine E er alleen voor zorgen dat de visolie niet ranzig wordt in de capsule. Maar, voor het lichaam is er dus meer vitamine E nodig ???

Weet iemand of dit nou echt waar is?

Als het wel zo is: op dit moment is er geen vitamine E preparaat meer te krijgen! Alles is uit de handel gehaald omdat er teveel van een bepaalde stof is aangetroffen in de vitamine E preparaten (die kankerverwekkend zou zijn). Wat nu?

Groetjes en bedankt, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 06 apr 2003, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#2510
Hoi Lizzy,

Zit nog steeds mijn nek te breken over vitamine E.

Je hebt een natuurlijke vitamine E en een synthetische vitamine E. In allerlei voedingssupplementen en olien die je koopt zit natuurlijk synthetische. Heb ooit gelezen dat zelfs die vitamine E wordt geconserveerd om te voorkomen dat het bederft!!!

Natuurlijke vitamine E zit volop in maiskiemolie.

Hoe vaker ik het volgende leest, hoe minder ik het begrijp.

Vitamine E is in werkelijkheid een mengsel van verschillende tocoferolen en komt vooral voor in plantaardige oliën. Het fungeert daar als een natuurlijk antioxidans. Bekend is dat het de oxidatie van meervoudig onverzadigde vetzuren tegengaat. Hoe hoger het gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren in het dieet, hoe hoger het gehalte aan vitamine E dat in het bloedserum wordt aangetroffen. Bij een normale voeding wordt voldoende vitamine E opgenomen. Een kunstmatig laag gehouden gehalte aan vitamine E in het bloed veroorzaakte bloedarmoede en spieraandoeningen.
De biologisch meest actieve component van vitamine E is alpha-tocoferol

Rest de vraag.....wel of niet toevoegen, of zit er al voldoende in de meervoudig onverzadigde vetzuren?

Het feit dat het uit de handel is genomen zegt mij al genoeg eerlijk gezegd...geef mij maar af en toe een theelepel maiskiemolie.
Door Ink
#2511
Hier http://home.concepts.nl/~vitasend/epa.htm is veel te vinden. Onder meer:

"Het verdient aanbeveling om bij gebruik van visoliecapsules tevens vitamine E te gebruiken. Voor suikerpatiënten is dit een verplichting."

En hier http://users.pandora.be/myprojects/gezo ... zuren.html

"Visolie werd gepopulariseerd als een hulp tegen alles wat met hartproblemen en arthritis te maken heeft. Het slechte nieuws over visolieën is dat omega-3's in visolie zeer onstabiele moleculen zijn die de neiging hebben te decomposeren gedurende dit proces gevaarlijke vrije radicalen loslaten. Onderzoek heeft aangetoond dat omega-3's in een meer stabiele vorm aangetroffen worden in groenten, fruit, en bonen.6,7

6. Odeleye OE, Watson RR. Health implications of the n-3 fatty acids. Am J Clin Nutr 1991;53:177-8.
7. Kinsella JE. Reply to O Odeleye and R Watson. Am J Clin Nutr 1991;53:178."

Hebben ze je ook verteld hoe de verhouding dan (ongeveer) moet zijn? Anders weten we nog niks denk ik ;-(. En voor een andere bron: tarwekiemolie?

Groetje!
Door Paul_Barte
#2512
Ah, de vitamine-industrie... Ik was zo opgetogen toen Vitamine E ontdekt werd. Het enige wat er toen nog gedaan moest worden was uitvinden waar het goed voor was. We wisten destijds alleen dat het een antisteriliteitsvitamine voor kippen was, dus was het voor ons waarschijnlijk ook goed. Dat is toch logisch geredeneerd, nietwaar? Kent u Vitamine E? Het wordt niet per milligram verkocht, maar per Internationale Eenheid. Het lost niet op in water, dus het wordt aangeboden in van die leuke kleine capsuletjes gevuld met slangenolie. De chemische naam is tocopherol, en het is een anti-oxydant. Dat betekent dat het met oxydatiemiddelen reageert, maar ook met vrije radicalen, die mogelijkerwijs kanker kunnen veroorzaken. Ach, als u op vage suggesties wilt afgaan, ga gerust uw gang. Vitamine E zal u geen kwaad doen, denk ik. Het kost alleen geld, waarschijnlijk onnodig.
Dezelfde redenering die Vitamine E onder ieders aandacht bracht heeft sommige mensen er toe gebracht om taurine te slikken. Dat is een aminozuur, en een vitamine voor katten. En als katten het nodig hebben, dan moet het voor ons ook goed zijn... Begint u het nu zo'n beetje te begrijpen?
Er zijn meer voorbeelden van dit soort Neanderthaalse denkgoed. Kijk maar eens naar de ingrediënten van een multi-vitaminepreparaat. De hele lijst staat doorgaans afgedrukt op het flesje. Er is een goede kans dat er PABA bij is! Dat is para-amino-benzoëzuur. De redenering die hierachter zit moet wel geweest zijn: "Als... bacteriën het nodig hebben, dan zal het ook wel goed voor ons zijn!"
Ga maar eens naar een Health Store (Die verkopen van alles, behalve gezondheid) en bewonder de verkrijgbare artikelen. Ze willen u echt doen geloven dat u lecithine moet slikken. Als u denkt dat dat zo is, eet dan maar een chocoladereep (zelfs zo'n ellendige melkreep is al goed) De snoepfabrikanten gebruiken lecithine als een emulgator. De margarine-pushers doen dat ook. U kunt ook uw geld in uw zak houden. Uw lichaam is heel goed in staat om zelf lecithine te maken.
Maar de hoofdprijs gaat toch naar kelp. Dat is een bruinwier, en er bestaan hele grote variëteiten van Hebt u die weleens gezien in hun natuurlijke staat? Dan moet u wel naar de Amerikaanse Westkust, vlak na een storm over de Pacific. De zware golven rukken de kelp dan los van de zeebodem en gooien de foeilelijke witte stengels op het strand. Daar ligt het dan te stinken tot het door gemeentewerkers wordt weggehaald. Nu moet je toch hondsbrutaal zijn om deze smerige troep te vermalen (of te verbranden tot as), het poeder in een flesje te doen en dat dan aan het publiek te verkopen als iets heilzaams! Nadat je zoiets hebt geflikt, rol je toch brullend van het lachen door de straten, op weg naar de bank? Nou wacht ik alleen nog maar op de vent die hetzelfde doet met koeiestront... Om helemaal eerlijk te zijn: Kelp bevat veel jodium, en dat hebben we nodig voor onze schildklier. Maar dan kun je net zo goed JoZo gebruiken (dat is een merk keukenzout, weet u).
Hier is de formule voor succes: Vind een nutteloze grondstof die heel weinig kost. Gratis is nog beter. Vind dan een denkbeeldig nut uit voor het produkt dat u in de handel brengt en zie het geld binnenstromen. Het wérkt!

Aldus Wilhelm Godschalk
Door Paul_Barte
#2513
Ink,

De eerste link is van een merk wat natuurlijk ook vitamine E verkoopt.

De tweede link is van ??? maar het eerste wat mij opvalt op die site is dat Borageolie (ook wel Bernagieolie genoemd omdat het zaad afkomstig is van de bernagieplant) 42% GLA zou bevatten????????

Wat de verhouding moet zijn Ink...geen idee. Of het inderdaad een must is...eveneens geen idee. Of het gewoon onzin is......geen idee.

Wij mensen krijgen ook meervoudig onverzadigde vetzuren binnen .......eten wij extra vitamine E????
Door Charlotte
#2514
Heel interessant deze topic!! Maar het maakt mij ook weer onzeker eerlijk gezegd  ;D
Ik heb altijd in dubio gestaan: Wel of geen supplementen. Als je genoeg afwisseld moet de hond toch voldoende binnen krijgen aan vitaminen enz enz?
Ik dacht altijd dat kelp goed was.......dus die kan ik ook uit de kast trekken  ;D
En vitmamine E capsules geef ik ook nog aan de honden, niet meer doen dus?

En wat betreft olieen, ik geef nu saffloer en lijnzaad, maar kun je daarvoor in de plaats ook maiskiemolie geven?? Of is maiskiem en visolie beter?
Laatst gewijzigd door Charlotte op ma 07 apr 2003, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2515
Hoi Charlotte, nou, jij bent niet de enige hoor! Toen ik begon met (b)arfen had ik een heel plankje in mijn keukenkast VOL met vitamines! Ik had de boeken van Ian B. gelezen en begon enthousiast de volgende preparaten te geven:

kelp, alfalfa, vitamine C, vitamine E, vitamine B complex, visolie, zalmolie, probiotics en levertraanolie.

Vitamine C geef ik niet meer. Ik geef voldoende groente en fruit en dat zit vol met vitamine C. OK, ik geef wel vitamine C als ze veel stress hebben gehad (bezoek dierenarts).

Vitamine E geef ik niet meer. Deze zijn vrijwel allemaal uit de Nederlandse handel gehaald omdat er een stofje in zit dat niet gezond zou zijn. Ik geef nu af en toe tarwekiemen (geweekt in yoghurt) en heel soms een theelepeltje tarwekiemolie.

Kelp: geef ik alleen aan onze basset.

Alfalfa: geef ik niet meer.

Vitamine B complex: geef ik niet meer. Ja, 1 keer in de week of twee weken, maar als het op is, koop ik het niet meer.

Visolie/zalmolie: geef ik hooguit drie maal per week.

Levertraanolie: geef ik hooguit 1 maal per 2 weken. Ik geef liever een blikje schelvislever... (tip van iemand op de ARF Lijst).

Probiotics: geef ik soms.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#2516
Hoi Paul en Ink, nou weet ik het helemaaaaal niet meer!

Ik zit te denken om ook maar met visolie te gaan stoppen. Tenslotte krijgen ze hier verse vette vis (1 maal per week) en zit er ook omega 3 in de groentemix die ik geef.... Ik neem zelf ook geen visolie, dus waarom aan de honden geven? Ik kan ze ook een keer extra een beetje vette vis geven, toch?

Oh, ik heb trouwens wat "uitgevonden". Ik had een olie voor onszelf gekocht. Perfect Balance heet dat spul (ik eet geen vis, dus ik dacht HA, een olie op basis van lijnzaad voor de omega 3). Aangezien ik het zelf niet weg krijg (zo'n vette hap), ben ik het aan de honden gaan geven. En: ze gaan er van stinken!!! Om te testen of het echt zo is, ben ik gestopt en weer begonnen. En ja hoor, ze gaan er van stinken. Iemand enig idee hoe dit kan? (Ik had het al eerder gemerkt dat er een vreemd luchtje om mijn honden hing toen ik nog alleen lijnzaadolie gaf).

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#2517
Hoi!
Natuurlijk weet je niet zeker of zo'n site betrouwbaar is. Of ze nou wel of niet iets verkopen. In feite is volgens mij niet 1 onderzoek betrouwbaar. Er is namelijk altijd sprake van een opdrachtgever en een opdrachtnemer. Doet er niet toe of die 'onafhankelijk' (wil toch ook dat z'n rekening betaald wordt?) is of in loondienst. Het gaat denk ik om aannemelijkheid, in een bepaalde mate aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Dus je weet het nooit! En dus begin je met een stapel potten en flessen waarvan je na een tijdje gaat denken of dat nou allemaal wel normaal is. Neem je een pilletje, staat er ergens anders weer dat spullen uit pilletjes meer kwaad doen dan goed. Neem je iets vers, kom je ergens anders weer tegen dat het door natuurlijke omstandigheden eigenlijk gif is.

Mijn idee: ik maak op wat ik in huis heb en basta.
Tenzij ... blijkt dat er iets mis is/gaat. DAN zal ik op zoek gaan naar een specifieke oplossing voor dat probleem.

Groetje van Ink!
Door diana
#2518
ik heb ook alle supplementen in het keukenkastje verhuist naar de kelderkast.
lady barstte vd jeuk dus iedere keer kwam er weer een middeltje bij.
weet niet waar de jeuk vandaan komt.
heb nu ander vlees .
van kaklfsbotten kunnen ze toch geen jeuk krijgen denk ik.
boy heeft eigenlijknergens last van.
Door tieneke
#2519
De supplementen van Kobus zijn haast op en dan ga ik alleen de Seameal geven en verder vindt ik het wel goed.Op een gegeven moment stond ik wel 7 verschillende poedertjes en pillen,druppels etc over zijn eten te doen.Toen ik een keer vroeg naar mijn werk moest heb ik alles wat erin ging 10 keer uitgelegd aan mijn man die er niet blij mee was.Nog steeds vraag ik me af of het echt wel nodig is zoveel :-/ Ik ben er inmiddels wel achter dat de dure omega 3,6,9 olie
Kobus een vette huid en vacht bezorgde.
Misschien toch teveel van het goede :D
Door sylvia
#2520
hoi,nou heb ik net van de week een pot zalmolie aangeschaft :-/ en een pot vit.E (voor op de neus) ik kon gewoon een pot vit E capsules kopen,stonden nog volop in de winkel,maar kan ik nu die zalm olie beter niet meer geven en gewoon olijfolie doen ,of die boreage olie als ze die deze week binnen hebben bij de natuurwinkel ???
Door Paul_Barte
#2521
Sylvia,
Visolie of borageolie is heel iets anders dan olijfolie hoor.

Visolie (omega 3), borageolie (omega 6) en olijfolie is een omega 9 vetzuur.

Visolie wordt voornamelijk gegeven vanwege de hoge concentratie EPA en DHA!!

I.p.v. de vitamine E uit een potje kun je een theelepel maiskiemolie toevoegen.....geen probleem.
Door sylvia
#2522
hoi Paul,ik heb die vit.E capsules om op de neus van de hond te smeren,ik doe het niet in het voer,maar omdat ze geen boreage olie hadden had ik zalm olie meegenomen  :-[ maar nu ik lees dat je er vit. E bij moet omdat het anders ranzig wordt vandaar de vraag.
Maar ik kan er dus maiskiem olie bijgeven dan is dat dan weer opgelost ?
Laatst gewijzigd door sylvia op di 22 apr 2003, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#2523
In de zalmolie zal ongetwijfeld ook al vitamine E zijn toegevoegd maar in maiskiemolie zit van nature al veel vitamine E.
Is het toevallig olie van Henne??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door