Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lachnat
#2518707
Ik heb duifjes van Lida liggen die ik net uit elkaar getrokken heb maar ze zijn compleet met ingewanden.
Heb de darmen eruit getrokken en bij 2 kwam ik zelfs een geplet ei tegen en bij een 3e een heel ei.

Maar als ik er nu spiervlees bij doe is het toch compleet?

Hoeveel spiervlees zou ik er dan bij moeten doen?
Kan ik gewoon 50% duif met 50% spiervlees geven?

Mijn katten staan normaal op 40% vleesbot, 20% orgaan en 40% spiervlees.
Door Sannetje
#2518730
Ik ben nog helemaal een beginner, maar volgens mij klopt het niet als het echt karkas + ingewanden is en als die duif ook 40/40/20 is qua verhouding.

Je hebt namelijk de duif. Stel dat die als ie helemaal compleet was  100 gram woog (om het even simpel te houden). Dan was ie 40% vleesbot (40 gram), 40%  spiervlees (40 gram) en 20% orgaan (20 gram) (ik weet dus niet of die percentages precies kloppen, maar dat zou je dan een meer ervaren iemand moeten vragen.

Dan heb jij em zonder spiervlees. Dus 40 gram vleesbot en 20 gram orgaan (in totaal 60 gram). Dus dan moet er 40 gram spiervlees bij (als die percentages kloppen) dan zit je weer aan 100%.  40 is 66.6% van die 60 gram dus er moet dan .
Door lachnat
#2518745
Oke ik vraag het even anders.

Ik wil gewoon de duif compleet maken zodat mijn katten wel nog kunnen poepen.
Hoeveel spiervlees moet er dan bij?
Kan het ook anders vragen, hoeveel spiervlees komt er normaal van een duif af? :biggrin2:

Het idee 50/50 wat ik had bedacht komt omdat de duif vrij kaal is, kaler dan mijn normale vleesbotten dus dacht ik dat er sowieso meer spiervlees bij moet dan normaal.
#2518816
Het zijn duifkarkassen van Lida he?  Geen hele duiven?
Reken dat dan gewoon als vleesbot en orgaan bij elkaar en voeg spiervlees toe hoeveel je normaal voert.
Als je dus normaal (even een eenvoudig voorbeeld) 80gr vleesbot, 80gr spiervlees en 40gr orgaan voert, dan voer je nu 120gr van dit duifkarkas (vleesbot en orgaan in elkaar) en geef je 80gr spier.
Of ietsje minder als je vind dat het erg mooi bevleesd is. Dat moet je zelf een beetje bekijken zoals bij elk vleesbot.

Als het hele duiven zijn, zou dat normaal genoeg zeker genoeg vlees moeten bevatten.
Door lachnat
#2518896
Ja de duifkarkassen van Lida.

Maar ik reken dus gewoon 1 duifkarkas als 40% vleesbot + 20% orgaan ook al is dat mogelijk niet de echte verhouding van de duif?
Zou in mijn geval dus betekenen dat van de 2100 gram die in 1 mix gaat 1260 gram duifkarkas is en 840 gram spiervlees en dan is het een complete mix? Het word namelijk gemalen ::)

Ja de hele duiven die ik van Bob had waren makkelijker, veertjes eraf want die moeten ze niet darmen eruit want ook die moeten ze niet en klaar  :biggrin2: Had er eigenlijk 1 helemaal moeten ontleden om te weten welke verhouding ze echt zijn, stom niet aan gedacht toen ::)
#2519604
Kijk, dat doen nu zoveel mensen he.
We hebben verhoudingen in barf om een prooidier na te bootsen, maar als je dan een prooidier in je handen hebt, zou je die helemaal uit elkaar halen om de percentage's te berekenen.  Je vergeet dat je dat net na wil bootsen met je percentages.
Een prooidier is compleet, juistere verhoudingen ga je niet vinden.  Tenminste, als je een menu hebt dat onder de normale menu's valt en geen aangepast naar bv minder bot of minder orgaan of dergelijke.
Dus als er wat spiervlees af zo'n karkas af gehaald is, moet je gaan schatten hoeveel er terug bij moet. Maar de verhouding bot en orgaan is zoals het in een prooi is. Niets dus gereken, dat is al wat je wil bereiken: de juiste prooidierverhoudingen. Gemakkelijker kan niet.
Dus niet omdraaien he ;) : de prooidieren zijn de richtlijn, niet de percentages die ons helpen een prooi samen te stellen uit losse onderdelen.

Als het zo kaal is als een normaal vleesbot (los van het orgaan), dan moet je gewoon als vleesbot en orgaan rekenen. Hangt er nog meer vlees aan, dan kan je iets minder spier toevoegen, net als je dat bij anders te veel bevleesd vleesbot doet.  Maar de verhouding bot en orgaan is in orde, hoef je je verder geen zorgen in de maken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door