Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2517226
Luca is 4 weken geleden onder een roes geweest, daarna aangesloten op narcose via een slang in zijn keel.

In eerste instantie ging het mij om een dubieus bultje op zijn schouder. Maar daar zaten ook twee wratten bij en in zijn oksel een vetbult. De DA heeft dat ook allemaal even weggehaald, dat terwijl we eigelijk alleen kwamen voor gebits-reiniging. Helaas best veel tandplak en dat terwijl hij BARFT. Zolang het goed had gegaan had ik dat ook alten zitten. Maar nu ging zijn tandvlees ontsteken.

Goed wakker geworden. AB hadden we twee dagen voor de 'operatie' al gaan geven, dus kreeg hij in pil vorm. Een week na datum was de uitslag van het dubieuze bultje gelukkig dat het een goedaardige tumor was.

1 week nadien, we geven Luca 2 weken te vroeg zijn pijnstiller al. Hij krijgt Trocoxil. En hij moest een stopmaand hebben. Hij toonde veel pijn in rug en poten, dus na overleg met DA toch 'maar 14 dagen stop' gehad.

2 weken nadien. AB was 14 dagen, dus al twee dagen gestopt. Luca kreeg opeens een kale plek op zijn linker schouder. Tijdens de operatie woog hij 39kg ( wat ik al zwaar vond....)

3 weken nadien, luca gaat dik worden. De plek op zijn schouder word erger. Dus toch naar de DA.
afkrabsel genomen: geen bacterie, geen schimmel.
Luca haard ook vreselijk, hij is dikker geworden, weeg nu 3 weken nadien 42,6kg...terwijl ik 3 weken terug 39 kg ook al zwaar vond want hij was normaal 36/37kg. Alles wijst naar Schilklier. Hij krijgt daar al bijna 2 jaar Fortyron 400 voor, twee tabletten per dag. Dus toch maar bloed afgenomen. En laten testen op T4.

Gisteren ( bijna 4 weken na operatie) de uitslag. T4 nog net binnen de normaal waarde. Wel aan de lage kant. 14,9 terwijl die minimaal 12,5 mag zijn. Bij een hond die op de Fortyron staat verwachten ze juist de waarde aan de hoge kant en soms zelfs te hoog! Maar hij heeft opzich best extreme tekenen, wat eigelijk weer te extreme is voor zijn bloedbeeld.

Nu gaan ze de TSH ook be[alen om te kijken of het wel daadwerkelijk zijn schilklier gaat zijn.

Inmiddels zit ik dus met een hond die ziek toont, lamlendig is, niet mee uit wil ( gelukkig als hij uit is, gaat hij toch wel spelen) hij haard vreeselijk zodat ik elke dag moet stofzuigen ( met liefde hoor  ;) ) En ondertussen maak ik me ontzettend zorgen.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Hoe moet ik/ kan ik Luca comfort geven? Wat kan ik nog meer voor hem doen dat wat ik al doe? De DA had het over Jodium geven. Nu beredeneerd zij vanuit brokken. Dus wat kan ik daarmee vanuit BARF?
Laatst gewijzigd door Nathascha op vr 25 jan 2013, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2517273
Misschien eens switchen van schildklier medicatie. Ik heb Forthyron voor Fjurdy gehad en dat werkte bij hem helemaal niet. Hij krijgt L-Thyroxine200.
Hoe bewaar jij de medicatie? Ik heb ze altijd in de koelkast staan, en haal dan telkens 1 stripje er uit wat in een lichtdicht potje zit.
#2517275
Tja..ik zou dan de bloed naar Dr.Dodds sturen voor 'n uitgebreid schildkliertest, dan weet je zeker wat er aan de hand is.
Ik zou dan 1 van deze 2 laten doen

Thyroid Profile 5™ PLUS (T4, free T4, T3, free T3, TgAA - PLUS CBC, Differential, Chemistries)
$ 135.00

Thyroid Profile 5™ (T4, free T4, T3, free T3, TgAA)
$ 80.00

http://www.hemopet.org/services.html
Bij: Sending Laboratory Samples staat hoe je de forms kan printen,
https://labordatenbank.com/cake/hemopet ... mopet_form
dat invullen welke test je will laten doen, en door de DA de blood laten afnemen, en dan kan je 't ook zelf opsturen.
#2517300
202Spots schreef: Tja..ik zou dan de bloed naar Dr.Dodds sturen voor 'n uitgebreid schildkliertest, dan weet je zeker wat er aan de hand is.
Ik zou dan 1 van deze 2 laten doen

Thyroid Profile 5™ PLUS (T4, free T4, T3, free T3, TgAA - PLUS CBC, Differential, Chemistries)
$ 135.00

Thyroid Profile 5™ (T4, free T4, T3, free T3, TgAA)
$ 80.00

http://www.hemopet.org/services.html
Bij: Sending Laboratory Samples staat hoe je de forms kan printen,
https://labordatenbank.com/cake/hemopet ... mopet_form
dat invullen welke test je will laten doen, en door de DA de blood laten afnemen, en dan kan je 't ook zelf opsturen.
Dit had ik al eens van jou gehad. En aan mijn dierenarts laten lezen. Hij vond dit zeer interessant voor honden waarbij nog geen schildklier probleem was vastgesteld. Maar stelde dat het voor Luca zonde was van het geld, omdat we al weten dat het aan zijn T4 schort. En TSH zijn we nu aan het testen. Destijds is ook op de andere dingen getest die hier in het rijtje erbij staan. Kan je ook in NL testen ;) Dus was het eigenlijk onnodig om de boel op te gaan sturen. Omdat we er niks wijzer uit zouden worden. Ik heb toen ook besloten om mijn eigen DA te volgen.

Ik ben nu meer op zoek naar andere kwalen, die dus lijken op de schildklierproblemen, maar die toch anders zijn, of anders aangepakt moeten worden. Want misschien is het dit keer gewoon zijn schildklier helemaal niet. Maar dat hoor ik einde vd week met de TSH uitslag.
#2517301
tt-tjes schreef: Misschien eens switchen van schildklier medicatie. Ik heb Forthyron voor Fjurdy gehad en dat werkte bij hem helemaal niet. Hij krijgt L-Thyroxine200.
Hoe bewaar jij de medicatie? Ik heb ze altijd in de koelkast staan, en haal dan telkens 1 stripje er uit wat in een lichtdicht potje zit.
Bedankt voor de tip. Ik zal eens overleggen of we misschien aan andere medicatie moeten denken. Tot nu toe hielp de forthyron gelukkig wel. Staat bij mij ook koud. De stip die ik gebruik gaat terug het doosje in.
#2517317
Nathascha schreef: Dit had ik al eens van jou gehad. En aan mijn dierenarts laten lezen. Hij vond dit zeer interessant voor honden waarbij nog geen schildklier probleem was vastgesteld. Maar stelde dat het voor Luca zonde was van het geld, omdat we al weten dat het aan zijn T4 schort. En TSH zijn we nu aan het testen. Destijds is ook op de andere dingen getest die hier in het rijtje erbij staan. Kan je ook in NL testen ;)
Misschien is er dan wat in Holland veranderd,want voor zover ik weet word de 5 panel test niet bij jullie gedaan toch?  ???
TSA is de testing voor T4 en T3..
Thyroid-stimulating hormone (also known as TSH or thyrotropin) is a hormone that stimulates the thyroid gland to produce thyroxine (T4), and then triiodothyronine (T3) which stimulates the metabolism of almost every tissue in the body.[
Bij Dr.Dodds worden er totaal 5 gemeten,
Thyroid Profile 5™ (T4, free T4, T3, free T3, TgAA) en is dus ook veel nauwkeuriger..
#2517696
Is TSH ooit gemeten? T4 kan namelijk ook laag zijn door heel veel andere ziektes. NSAID's bv zoals trocoxyl zorgen ook voor een verlaging van de T4. Er staan onnodig veel honden op schildkliermedicatie die helemaal niks aan hun schildklier mankeren. Enkel totaal T4 meten, zegt nl helemaal niks en leidt vaak tot verkeerde diagnoses. Nu tSH meten is niet zo zinvol aangezien hij medicatie krijgt.
#2517974
Hij had al langer/eerder wat aan zijn schildklier. Hij krijgt daar al veel langer ( bijna 2 jaar) medicatie voor. Hij had toen heel duidelijke uiterlijke symptomen ook. Heel veel haarverlies, echt heel veel. Heel moe, niks meer mee willen doen etc. Hij toonde meer, maar kom er even niet op. Het was toen zonder bloedwaarde al duidelijk. Toen hebben ze T4, T3 en TSH gemeten. En kwam duidelijk uit dat het zijn schilklier betrof.

We zijn nu pas de 7e maand Trocoxil aan het gebruiken. Dus voor mij is het wel duidelijk dat zijn schildklier nog steeds aan het klieren is, want dat gaat niet opeens over. Maar de pijnstiller zal er nu waarschijnlijk zeker ook een negatief effect op hebben.

Is er iets wat ik nog zou kunnen doen qua voeding? De DA had het over Jodium. Maar lijkt me sterkt dat tie dat nu niet binnen krijgt. Waar zit dat vooral veel in. Zou ik dat dan meer moeten geven?
Door Lizzy
#2517984
Mij klinkt dit wel als iets schildklierachtigs in de oren. Ik vind een ander medicijn proberen eigenlijk nog niet zo gek hoor. Als ik zie hoe mijn moeder loopt te tobben met haar schildkliermedicijnen en hoe het ene middel of het andere al een enorm verschil kan maken!
#2518504
Lizzy schreef: Jodium zit in zeewier, kelp (ook een zeewier), zoutwatervis.
Kijk daar kan ik dan nog wat aan veranderen! En meer gaan toevoegen. Nu krijgen ze het af en toe. Dat ga ik bij Luca nu gewoon standaard toevoegen.

Ik heb veel zitten lezen. En zou Cushing een heel gekke gedachte zijn? Hij heeft 2 symptomen ervan niet. De rest wel. Best veel eigelijk. Mijn DA kan zo terug bellen. Dan ga ik het met haar overleggen. Ze belde me vanmorgen al dat de TSH waarde heel hoog waren. Hoe hoog weet ik even niet meer. Maar het kon heel goed mogelijk zijn dat de hersenen heel hard aan het werken waren om zijn hormoonspiegel goed te houden.

En toen kwam ik vanmiddag ineens op het idee om op cushing te zoeken. een van mijn pupkopers heeft toen mijn nest 4 dagen oud was haar oudste hond uiteindelijk in de strijd tegen Cushing, verloren. Heb haar ook om info gevraagd. En wat zij verteld komt me zo bekent voor.
#2520437
Nathascha schreef:
Inmiddels zit ik dus met een hond die ziek toont, lamlendig is, niet mee uit wil ( gelukkig als hij uit is, gaat hij toch wel spelen) hij haard vreeselijk zodat ik elke dag moet stofzuigen ( met liefde hoor  ;) ) En ondertussen maak ik me ontzettend zorgen.
schildklier problemen heeft ook effect op de hartwerking. Dit kan zich uiten in algm lamlendigheid en vocht vasthouden.
Ik zal ook oppassen dat de DA niet enkel dingen gaat zoeken die het schildklier verhaal bevestigen, maar misschien juist dingen zoeken die het ontkrachtigen. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn...
Door Lizzy
#2521297
Nathascha schreef: Kijk daar kan ik dan nog wat aan veranderen! En meer gaan toevoegen. Nu krijgen ze het af en toe. Dat ga ik bij Luca nu gewoon standaard toevoegen.

Ik heb veel zitten lezen. En zou Cushing een heel gekke gedachte zijn? Hij heeft 2 symptomen ervan niet. De rest wel. Best veel eigelijk. Mijn DA kan zo terug bellen. Dan ga ik het met haar overleggen. Ze belde me vanmorgen al dat de TSH waarde heel hoog waren. Hoe hoog weet ik even niet meer. Maar het kon heel goed mogelijk zijn dat de hersenen heel hard aan het werken waren om zijn hormoonspiegel goed te houden.

En toen kwam ik vanmiddag ineens op het idee om op cushing te zoeken. een van mijn pupkopers heeft toen mijn nest 4 dagen oud was haar oudste hond uiteindelijk in de strijd tegen Cushing, verloren. Heb haar ook om info gevraagd. En wat zij verteld komt me zo bekent voor.
Ze kunnen hier in NL ook vrij gemakkelijk op Cushing checken. Ik vind het niet zo'n gek idee, om dat na te laten kijken. Nu je het zegt komen de symptomen best overeen.....
#2522470
Ik heb een hond die een te lage werking heeft van de schildklier en na zoveel jaar ineens begint ze hevige te ruien tot zelfs kaalheid eraan toe op sommige plaatsen :hals,oren en buik

ze kreeg iets bij voor haar vacht en nu staat ze terug mooi in vacht door Spiruphyt te geven.

Zij heeft de eerste jaren L-Thyrone gekregen maar daardoor kreeg ze enorm veel spierverlies en vond dat ze ook niet veel energie had door dit medicijn en na jaren dit gegeven en anabole spuit gekregen te hebben had ik zoiets van dit is erover en ben ik naar een homeopathische da gegaan

En nu krijgt ze 1ampul per week Thyreoidea compositum en elke dag een kelp tablet en nu doet ze het heel goed en ze staat terug mooi in vacht,merk ik dat ze een beetje achter blijft op wandeling dan pas ik haar medicatie aan,op den duur zie ik zelf al wanneer ik wat meer moet geven en vanaf dat ze deze homeopathische middelen krijgt zie ik een groot verschil in haar levendigheid :-)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door