Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Atina
#2509291
Goedemorgen,

Mijn hond Rhodesian Ridgeback van 8 jr. heeft vorige week een maagtorsie gehad. Nu probeer ik te achterhalen wat de oorzaak geweest kan zijn, wat vrijwel onmogelijk is. Nu ik me er verder aan in het verdiepen ben kom ik ook op het onderwerp vers vlees. Zou het verstandig zijn en zo ja, wat heeft dat direct invloed op zijn maag, om evt. ook vers te gaan voeren.
Zijn er ervaringen dat vers voer ook voor deze gevoeligheid beter zou zijn.
Als ik lees wat andere doen om de hond een verscheidenheid aan vers voer te geven vind ik dat erg ver gaan. Maar mocht het voor zijn gezondheid beter zijn zou ik open staan voor veranderingen.
Nu is hij al 8 jaar aan de brok, dus grote veranderingen zou misschien niet verstandig zijn, zeker niet op korte termijn.
Graag lees ik meer over dit specifieke onderwerp in combinatie met maagtorsie.
Mochten mensen mij op een pagina kunnen attenderen of zelf ervaringen hebben met een hond die een maagtorsie heeft gehad, hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Door nova
#2510259
ook goede morgen  :)

Gelukkig heeft jouw hond de torsie overleeft, het kan ook anders aflopen.

Vers vlees is hoe dan ook  de beste voeding  voor een hond die er is, , dan heb ik het wel over compleet voeren en in goede verhoudingen. ;)
Maar of je er een torsie mee kunt voorkomen? Ik denk van niet. :-\

Torsies komen voor  op volle magen, op lege magen,  bij brok gevoerde honden en helaas ook bij vers-gevoerde honden.

Veel succes bij het introduceren van vlees voeding, en heb je vragen, dan stel ze hier  :)
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2511330
Allereerst beterschap met je hond .
Is de maag nu ook vastgezet?

Als je hier op Barfplaats de zoekfunktie gebruikt voor maagtorsie ,zul je heel wat info kunnen vinden in relatie tot versvoeren.

Ik heb ook altijd grote honden gehad en altijd is die angst voor maagtorsies gebleven  :(
Het  is wel een van de vele redenen waarom mijn honden al bijna 9 jaar versvlees krijgen en laat ik het afkloppen :
gelukkig nooit meer meegemaakt.
Op brokken dus wel ,deze zwellen op in de maag  en dat is met versvlees voeren niet.

Net wat Nova zegt : ik denk ook niet dat je maagtorsies kunt voorkomen,maar je kunt wel een aantal maatregelen treffen zodat je de kans daarop mogelijk verkleind.

Ik heb altijd opgelet met mijn honden dat ze nooit teveel koud water achter elkaar konden drinken bijvoorbeeld.
Het viel mij op dat er verschillende honden daarvan een maagkanteling opliepen in combinatie met een grote inspanning zoals druk spelen of op een warme dag niet voldoende rust nemen en dan heel veel drinken.

De maag kan heel wat volume hebben gelukkig.
Aangeraden wordt om als je hond eenmaal versvlees gewend is in de juiste verhoudingen dat je ze 1 keer per dag voert.
Zo kan hij rustig uitbuiken .

Als je hond weer wat hersteld is zou ik je aanraden om hem eens wat KVV te geven .
Op dit forum is voldoende info te vinden over welke soorten kwalitatief goed zijn.
Door Atina
#2511400
Ik kan dus niet veel vinden op dit forum onder de zoekfunctie maagtorsie....
Ja, de maag is vastgezet, en het gaat erg goed met onze hond.
Bedankt voor jullie info. Ik ben me idd aan het orienteren op kvv, en heb gelezen over de verschillen. Ik heb eerder kvv gevoerd. Wij deden het in combinatie met brok. 2 dg achter elkaar om de week was het dacht ik. Om zo onze hond toch wat afwisseling te geven. Ik vraag me af of het wel verstandig is om dat zo te doen?
Hoe meer ik me verdiep in de materie hoe lastiger ik het vind. Ook botten gaf ik voorheen. Maar als je dat niet met regelmaat doet reageert hij weer gevoelig.
Omdat ik nu full time werk zorgt mijn man veel voor de hond en hij heeft weer een andere mening dan ik. We gaven Smolke, als ik de samenstelling lees, lijkt dat best goed. Kvv / barf scheeld naar mijn idee zo al de helft in kosten, vandaar dat goed overwegen en onze meningsverschillen uitpraten erg belangrijk is.
Door Behendige hovi
#2512571
Ik ben het helemaal met Daantje eens. Ik heb 2 honden met een maagtorsie gehad, 1x bij een heel oud hondje en de andere hond was nog maar 9 maand, kreeg brokken en had heel veel water gedronken. Mijn geluk was dat dit een hele rustige hond was. Gelukkig was ik met beide honden nog op tijd.
Voor mij geen brokken meer.

Bij mogen ze ook nooit hele bakken met water leegdrinken. Op de wedstrijden krijg ik daar altijd commentaar op, waarom mijn honden niet zoveel mogen drinken. Ik zeg dan ivm met een maagtorsie. En dan zeg ik ook nog, liever een hond met een beetje dorst dan met een maagtorsie.  En de hovawart staat wel bekend met maagtorsies.
Door itslein
#2512606
Ik denk dat als je een ras hebt wat gevoelig is voor maagtorsies, je sowieso beter kvv of barf kunt voeren. Als mijn hond het al een keer gehad had en had overleefd, zou ik zeker nooit meer brokken voeren.

Er zijn van die foto's op internet die uitleggen wat water en brokken doen in een maag en hoe vlees in de maag ligt. Ik kan ze alleen niet meer vinden :(. Hoop voor je hond dat je over gaat op vers voer.
Door **Jolanda**
#2515459
Torsies komen ook voor bij honden die vers krijgen. Er zijn hier op het forum diverse honden die dat hebben gehad incl een hond van mij.
Oorzaak is in veel gevallen zo goed als niet te achterhalen.
Mijn hond had de dag daarvoor niet gegeten en vlak voor de torsie een lap pens gehad en maar voor de helft opgegeten. Het was niet een hond die veel dronk, over de rug rolde of uit zichzelf flink gek deed. Er word ook wel eens over erflijkheid gesproken, maar dat kon ik niet nagaan.
De torsie was er gewoon ineens.
Zij heeft het toen gelukkig overleeft, maar een jaar later is ze overleden aan een hartstilstand.

Laatst kwam ik er per toeval achter dat dat dus vaker gebeurd, dat een hond na een torsie een hartstilstand krijgt.
Een torsie heeft behoorlijk wat invloed op het lichaam van de hond, dat merkte ik bijvoorbeeld er aan dat ze moeilijk op gewicht kwam en bleef.
Ze zou voldoende hebben aan 1200gr per dag, in de winter 1400gr/1500gr per dag, maar ik voerde op het laatst bijna 2kg per dag (en dat was niet in de winter). Daarmee kwam ze (uit)eindelijk op een goed gewicht.

Na de torsie heb ik overigens geen moment getwijfeld over de voeding. Mijn hond zou vers blijven eten.
Hier staat het hele verhaal van Tanja incl wat ik van plan was met de voeding:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1552683

Heel veel sterkte en beterschap voor de hond!
Door chess
#2515480
Mijn vorige hond, een Weimaraner, is 2,5jr geleden overleden aan een maagtorsie op 10-jarige leeftijd.  Ik was er niet bij toen het gebeurde en ik vind het nog steeds het verschrikkelijkste wat ik meemaakte en ooit zal meemaken.  Vooral het feit dat ze toen alleen was vind ik héél erg.

Ze kreeg brokken omdat ik toen nog helemaal niets wist van barfen.  Weliswaar speciale brokken omdat ze heel haar leven een erg gevoelige maag en darmen heeft gehad.

Achteraf bekeken vraag ik me soms af of het niet anders zou gelopen zijn als ik haar rauw vlees had gegeven want ik ben er ondertussen van overtuigd dat brokken wel een invloed kunnen gehad hebben.  Alhoewel mijn dierenarts ook zei dat het best wel eens erfelijk zou kunnen zijn.

Daarnaast was ze ook -zoals Jolanda al opmerkte bij haar hond- graatmager.  Ik gaf haar meer dan het dubbele van wat ze normaal moest krijgen maar er waren momenten dat ze echt vel over been was.  Bovendien was ze ook erg onrustig maar ik dacht toen steeds dat het eerder een karaktertrek van de Weimaraner was.

Met mijn huidige hond probeer ik de risico's zoveel mogelijk te verkleinen oa door nooit meer brokken te voeren!  Daarnaast weet ik dat er erfelijk gezien geen maagtorsies bij zijn voorouders waren dus dat scheelt misschien hopelijk ook wel.
Door Atina
#2516671
Ik heb wsl de link gevonden over wat de brok in de maag doet.
http://www.hondenvoermerken.nl/verschil ... denbrokken
De perste brok valt al gauw uit elkaar en zakt snel in de maag. De geextrudeerde brok, blijft lange tijd drijven. Wat maagtorsie kans kan verhogen.
Ook als ik brok met kvv wil combineren zou ik dat het beste kunnen doen met geperste brok, omdat de vertering van deze brok het meest vergelijkbaar is met vers vlees.
Bedankt ook voor de tip over water. Ik zorg nu dat er niet teveel water staat voor te drinken na het eten, en ik zorg nu dat het lauw is. Thanx!
Laatst gewijzigd door Atina op ma 19 nov 2012, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Atina
#2518101
Ik heb begrepen dat maagzuur zich aan gaat passen aan hetgeen er voorgeschoteld word. Als mijn hond geregeld kvv krijgt (nu in combi. met Prins omdat dit een geperste brok is, en deze vertering meer in de buurt komt met de kvv, dan de geextrudeerde brok) ook meerdere dg achter elkaar kvv krijgt, lijkt mij dat het maagzuur ook hier aan zal wennen....
Een wolf heeft toch ook wel dg ertussen zitten dat hij niet aan vlees kan komen en besjes etc gaat eten?

Zowel in de Prins brok zitten geen geur kleur en smaak stoffen, natuurlijke antioxidanten, vetten die niet gekraakt zijn door hoge verhitting...en een beter verteerbare brok.
Ik ben aan het zoeken naar wat het beste is zowel in de overstap als evt in de toekomst volledig.
Na veel gelezen te hebben zou ik mijn hond ook het liefst volledig op vers zetten, maar het is toch een overgang en gewennings fase niet alleen voor de hond.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2518497
De fokker van onze dog heeft ons gelijk op het hard gedrukt om of kvv-rauw te voeren of geperste brok, juist om de eigenschappen ervan (zinken in de maag)
Zo´n filmpje staat ook op de site van farmfood (ik moest ook even nadenken waar ik het had gezien)
Farmfood heeft verschillende producten in het assortiment geperste brok maar ook kvv en de hertengeweien, er staat ook informatie over het hoe en waarom van kvv en dingen die ermee te maken hebben.
Sucses met je zoek tocht naar wat jij aankan, de hond schakeld in een dag over.
Door Shifare
#2518694
Atina schreef: Als ik lees wat andere doen om de hond een verscheidenheid aan vers voer te geven vind ik dat erg ver gaan.
Mag ik vragen waarom je dat vindt? Gevarieerd eten is belangrijk. Jij eet toch ook niet elke avond hetzelfde.?

Vervelend dat je hond een maagtorsie gehad heeft. Wat dat betreft kan ik je helaas geen advies geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door