Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2512734
Zorro zit  een paar weken op het leverdieet, maar hij blijft nog steeds enorm mager. Zijn heupkammen voel je , zijn ribben en zijn ruggegraat voel ik veel te goed. Hij weegt amper 10 kg op dit moment. Afgelopen weken heb ik zijn percentages langzaam opgeschroefd, omdat hij de hele dag door aan het piepen en blaffen was omdat hij honger had. Maar ik was bang om te snel zijn percentages op te voeren omdat ik denk dat de lever dan teveel te verwerken krijgt. Nu heb ik om de paar dagen steeds iets meer gegeven.

Nu geef ik hem 7,5% van 10 kg, dus 750 gram per dag. Best veel vind ik zelf.
Nu op zijn leverdieet krijgt hij in verhouding meer bot en spier binnen dan toen hij niet ziek was.
Ik houd de verdeling aan van:
max. 40 % havermout
max. 30 % vleesbot (kip/ kwartel/ konijn/ wijting)
max 20% spier (kip/kalkoen/vis)
10% groente.
En een deel van vleesbot en spier geef ik in de vorm van huttenkase/ ricotta/ kwark.
Ik gaf hem 4x per dag eten, maar vanaf vandaag ben ik naar 3x gegaan in de hoop dat het gebedel iets afneemt omdat hij voller zit na een maaltijd.

Waar ik me zorgen over maak is dat hij nu in grammen veel meer vleesbot en spiervlees krijgt dan toen hij niet ziek was en vraag me af of hij nu niet teveel eiwitten binnen krijgt, waardoor de lever teveel wordt belast en hij misschien weer zieker gaat worden (toen hij niet ziek was kreeg hij 2,5% van 13 kg, ca. 325-330 gram) .
Weet iemand of deze hoeveelheid eten kwaad kan?
Laatst gewijzigd door rosmin op di 11 dec 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2512747
Het leverdieet is heel mager, dus het is heel normaal dat ze afvallen. Ik zou hem gewoon een paar weken op deze hoeveelheid houden en kijken hoe hij het hier op doet. Bij Fjurdy duurde  het ook een poos voordat hij weer een beetje aan begon te zetten.
#2513127
rosmin schreef: Zorro zit  een paar weken op het leverdieet, maar hij blijft nog steeds enorm mager. Zijn heupkammen voel je , zijn ribben en zijn ruggegraat voel ik veel te goed. Hij weegt amper 10 kg op dit moment. Afgelopen weken heb ik zijn percentages langzaam opgeschroefd, omdat hij de hele dag door aan het piepen en blaffen was omdat hij honger had. Maar ik was bang om te snel zijn percentages op te voeren omdat ik denk dat de lever dan teveel te verwerken krijgt. Nu heb ik om de paar dagen steeds iets meer gegeven.

Nu geef ik hem 7,5% van 10 kg, dus 750 gram per dag. Best veel vind ik zelf.
Nu op zijn leverdieet krijgt hij in verhouding meer bot en spier binnen dan toen hij niet ziek was.
Ik houd de verdeling aan van:
max. 40 % havermout
max. 30 % vleesbot (kip/ kwartel/ konijn/ wijting)
max 20% spier (kip/kalkoen/vis)
10% groente.
En een deel van vleesbot en spier geef ik in de vorm van huttenkase/ ricotta/ kwark.
Ik gaf hem 4x per dag eten, maar vanaf vandaag ben ik naar 3x gegaan in de hoop dat het gebedel iets afneemt omdat hij voller zit na een maaltijd.

Waar ik me zorgen over maak is dat hij nu in grammen veel meer vleesbot en spiervlees krijgt dan toen hij niet ziek was en vraag me af of hij nu niet teveel eiwitten binnen krijgt, waardoor de lever teveel wordt belast en hij misschien weer zieker gaat worden (toen hij niet ziek was kreeg hij 2,5% van 13 kg, ca. 325-330 gram) .
Weet iemand of deze hoeveelheid eten kwaad kan?
Dat is ook best veel, 7.5%. Maar ja, je zult wel moeten.... Dit dieet bevat natuurlijk veel minder kcal dan een normaal barf dieet. En omdat je geen vet kunt toevoegen, is het enige dat je voor energie toe kunt voegen eiwit en koolhydraat. In mijn ogen kun je nog best wel wat meer eiwitrijke dingen geven, als je maar dingen geeft die niet teveel ammoniak produceren. Dus je kunt best nog wel wat witvis geven, wat kip en wat dingen als gekookte aardappeltjes of bataat. Wat ook nog wel eens een heel lekker hapje tussendoor wil zijn waar je ze wat dikker mee krijgt: magere kwark (helaas kun jij geen volvette geven, anders zou ik je die aanbevelen), een flinke lepel rauwe honing (van de reform/natuurvoedingswinkel), een geprakt goed rijp banaantje. En dat 1 keer per dag als extraatje.
#2513561
Jullie antwoorden stellen me weer wat gerust; ik werd er onzeker van omdat hij zoveel eten kreeg en zijn buik ook weer dikker werd.
ik denk dat ik dan als extra nog meer gekookte (zoete) aardappel geef, omdat dat de meeste Kcal bevat en hoop dat dat wat aanzet. Als ik meer zuivel geef, dan raakr hij aan de diarree. Geprakte banaan houd ik nog even achter de hand.
Het is zo triest te zien dat hij continu honger heeft en oorverdovend omdat hij om eten blijft blaffen.  Dinsdag moeten we op controle bij de DA, ik hoop dat we goed nieuws krijgen....
#2517853
P*tverd*rie,
Vanavond voor controle geweest en het gaat niet goed met Zorro
zijn  lever is  veel te groot en de urine-uitslag  is niet goed
Er zit teveel eiwit in zijn urine, dus de nieren zijn beschadigd
Ook is de hoeveelheid biliburine is te hoog en is er bloed gevonden in zijn urine.
Morgenvroeg terug naar da voor bloedonderzoek en tweede echoscopie om te kijken of de lever verder beschadigd is en wat de conditie van de nieren zijn.
Dierenarts bereidde ons al voor op slechte prognose, ze verwacht dat er meer schade is ontstaan in de lever en dat zijn nieren slecht zijn;-(
Zie het somber in.....
#2517934
rosmin schreef: P*tverd*rie,
Vanavond voor controle geweest en het gaat niet goed met Zorro
zijn  lever is  veel te groot en de urine-uitslag  is niet goed
Er zit teveel eiwit in zijn urine, dus de nieren zijn beschadigd
Ook is de hoeveelheid biliburine is te hoog en is er bloed gevonden in zijn urine.
Morgenvroeg terug naar da voor bloedonderzoek en tweede echoscopie om te kijken of de lever verder beschadigd is en wat de conditie van de nieren zijn.
Dierenarts bereidde ons al voor op slechte prognose, ze verwacht dat er meer schade is ontstaan in de lever en dat zijn nieren slecht zijn;-(
Zie het somber in.....
:'(
Heel veel sterkte bij de DA vandaag en ik ga heel hard duimen dat het toch meevalt :-*
#2518289
Jeetje, heel veel sterkte.

Wat betreft het gewicht van de hond tijdens leverdieet, hier heeft het ook maanden geduurd voordat Djilly weer op haar normale gewicht zat. Dit heeft inderdaad tijd nodig.
Maar voor nu eerst maar de DA afwachten, hopelijk komt er niet teveel ernstige dingen uit.
#2518303
Net terug van da en het ziet er beroerd uit.
Ik kan wel janken
Er was op de echo nog maar een heel klein stukje te zien van "normaal"  leverweefsel; de rest zijn holtes gevuld met vocht. Er is bloed afgenomen om uit te zoeken hoe de functies zijn, maar ook hoeveel eiwitverlies er is.
De verwachting is dat er nauwelijks eiwit wordt opgenomen en er dus veel te vinden is in het bloed.
Eigenlijk is er geen behandeling meer mogelijk volgens de da, behalve symptoombestrijding. Prednison is verhoogd naar 1x daags 5 mg en
evt. verder verhogen op geleide beeld en voor de rest is het afwachten wat de uitslag van het bloed is en hoelang Zorro nog te leven heeft.....
Hoogst waarschijnlijk is de infectie die hij heeft opgleopen na het eten van verse kippenmest de boosdoener van deze ellende
#2520202
Hoe raar kan het lopen...
er is een heel klein sprankje hoop...
De bloeduitslagen laten een enorm slecht werkend stukje lever zien, de leverfuncties blijven dramatisch slecht, en de lever lijkt zichzelf aan het vernietigen te zijn. Maar, de nieren zijn niet beschadigd; het ureum is gedaald tot normaalwaarden. Het bloed wat in de urine is gevonden komt waarschijnlijk uit beschadigde bloedvaten. Er zijn wel veel bacterien gevonden in de urine.
De albumine waarde is 24. De ondergrenswaarde voor behandelen zou 25 zijn. Een waarde van 20 is geen behandeling meer mogelijk volgens de da. De normaalwaarde is 31-46.

Op grond van het gehele bloedonderzoek, gaan we, ondanks de enorme slecht toestand van de lever inzetten op hoge dosis Prednison, gecombineerd met AB en dan met heel  veel duimen en geluk hopen we dat we het ziekteproces in de lever kunnen stoppen.
Het is niet meer dan een heel kelin sprankje hoop, maar we gaan ervoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door