Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2517361
Vraagje waar ik op een ander forum tegenaan liep...

Kan een kitten van 4 maanden al een voer-allergie hebben?

Omdat er altijd gezegt word dat je een allergie opbouwt twijfel ik een beetje...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2517411
Volgens mij niet. Met 4 maanden is de afweer nog niet compleet en kan dit dus ook niet overreageren.
Overigens hebben katten in zulke gevallen en voedingsintolerantie en geen -allergie.

Mijn idee is dat mensen vaak snel onzin roepen. Iemand die roept dat zn kat allergisch is voor ei. En als je dan vraagt waarom, blijkt dat er een keer gekotst is toen er brokjes gevoerd werden waar volgens de ingredientenlijst ei inzat. Bij andere brokjes, van die hypoallergene van de dokter, zat er geen ei in volgens de zak en werd er niet gekotst.
Sommige mensen vragen er gewoon om.
Door Martine-Tom
#2517414
Dat was in dit geval gelukkig niet zo, beetje ten einde raad is het meer.
Kale achterpoten, slechte ontlasting, geen giardia of andere ontlasting dingen, krijgt al kvv...

Klinkt wel logisch eigenlijk dat de kitten nog te jong is, ik dacht aan babies met melk maar dat is ook een intolerantie...
Door Martine-Tom
#2517670
en dat kan al wel zo jong? had dat niet direct aan de kale poten gelinkt eigenlijk :-\
Door fem fatale
#2517671
Maar met aanleg ontwikkel je de allergie met 2 provocaties, mijn broer had een shock toen hij nog een baby was. Het kan dus wél een allergie zijn, op grond van de leeftijd alleen kun je niet concluderen dat het niet zo is.

Je hebt ook niet je complete immuunsysteen tegen alles nodig om een allergische reactie te krijgen, alleen de IgE's tegen dat specifieke stofje.
Door flin
#2517690
[quote="martine-tom"]
en dat kan al wel zo jong? had dat niet direct aan de kale poten gelinkt eigenlijk :-\
[/quote

dat hoor je regelmatig (hum, heel vaak eigenlijk)  bij die kale jongens (en meiden)
afgezien of dit 'ras'-gerelateerd is, lijkt (lijkt (!) ) er wel een verband
of dit idd immuunsysteem vanuit weetikveelwaar is?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2518825
Voedselallergie uit zich bij katten in den regel rond de kop en in de hals.  Niet aan de achterhand.
Dat lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Wat het dan wel is, kan ik niets zinnigs over zeggen.
Ik heb geen idee waar jullie nu over bezig zijn  :P


Cuzco kreeg uiting van zijn voedselallergie op 11 maand, maar dat was na veradering van voer. Terug op het voer dat hij voorheen kreeg had hij geen last, dus was hij gewoon niet allergisch aan. Geen idee hoe jong de allergie al tot uiting zou gekomen zijn als ik eerder overgestapt had.
Ik denk wel niet dat je allergie altijd moet opbouwen.  Ik ben niet zeker, maar ik denk dat je ook gewoon al allergisch kan zijn en dan meteen reageren als je ermee in aanraking komt. Bij Cuzco werkte de allergie steeds met een paar dagen vertraging (de uiting dus) en vooral die eerste keer was het het hevigst en het snelst.  Meteen een hele open wonde in zijn hals, leek van het ene moment op het andere.
We dachten eerst nog dat het geen voedselallergie zou zijn, omdat hij toen nog maar 2 dagen ander voer kreeg en we nog zachtjesaan aan het overschakelen waren.  Pas 2 weken verder (na wat onderzoeken) en toen er geen nieuwe wonden bij kwamen toen hij terug enkel het oude voer kreeg, wisten we zeker dat het aan het nieuwe voer moest liggen.
Ik heb dan later zelfs de oorzaak kunnen achterhalen door de ingredientenlijsten te vergelijken van de voeders (en snoepjes) waar hij op reageerde (want ik zocht een beter voer dan dat waar hij eerst op stond) en niet op reageerde.  Zijn allergie is nu gewoon niet meer aan de orde, sinds hij op vers staat.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 21 nov 2012, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2518839
pearlsofpassion schreef: Ik denk wel niet dat je allergie altijd moet opbouwen.  Ik ben niet zeker, maar ik denk dat je ook gewoon al allergisch kan zijn en dan meteen reageren als je ermee in aanraking komt.
Nee, je moet de antistoffen eerst aanmaken, dus de eerste confrontatie is altijd veilig, vanaf de tweede niet meer. Meestal hebben mensen (mensen dus, van katten weet ik het niet) iets meer confrontaties, en soms heel erg veel, nodig voordat de allergie zich gaat uiten, maar bij aanleg kan het ook heel snel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2518856
fem fatale schreef: Nee, je moet de antistoffen eerst aanmaken, dus de eerste confrontatie is altijd veilig, vanaf de tweede niet meer. Meestal hebben mensen (mensen dus, van katten weet ik het niet) iets meer confrontaties, en soms heel erg veel, nodig voordat de allergie zich gaat uiten, maar bij aanleg kan het ook heel snel.
Ah, maar als de eerste en tweede confrontatie elkaar dus erg snel opvolgen (wat bij voeding nogal vaak zo is), kan het dus wel heel snel gaan?
Door Lotte
#2548318
Hier het 'vrouwtje' van het kitten met voedselallergie. (hoi 'Martine-Tom'  ;))

Het kitten is inmiddels 7 maanden en er is nu recent Eosinofiel Granuloom Complex vastgesteld. Er is een biopt genomen en dit is opgestuurd naar Utrecht voor pathologisch onderzoek. EGC is bevestigd. EGC is dus een auto-immuun ziekte dat wordt veroorzaakt door een allergie.

Het vreemde is dat dit kitten eerst dus slechte ontlasting had. In september werd de ontlasting ineens beter. Zónder verandering van voer, ze at al KVV en rauw, met name veel kip en rundvlees. Tegelijkertijd (!!) ontstond het plukken aan de achterpoten, wat nu dus EGC blijkt te zijn.

Ze krijgt momenteel Prednison injecties en moet straks aan een eliminatie dieet om als eerste een voedsel allergie te kunnen uit sluiten. Mocht dit niet helpen, dan moet ik verder gaan kijken, want EGC kan ook ontstaan door een contact - of omgevings allergie. 

Het liefst wil ik haar geen hypoallergene brokken van de DA voorschotelen, maar helemaal rauw voeren. En dan natuurlijk geen ingredienten zoals kip of rundvlees.

Heeft iemand suggesties?
Door fem fatale
#2548364
Lotte schreef:
Het liefst wil ik haar geen hypoallergene brokken van de DA voorschotelen, maar helemaal rauw voeren. En dan natuurlijk geen ingredienten zoals kip of rundvlees.

Heeft iemand suggesties?
Ik begrijp dat ze nu die brokken krijgt?

Dan ga ik nu een advies geven wat je hier verder nooit zult horen: wacht met overstappen.

Goede rauwe voeding bestaat uit 7 of meer diersoorten, maar hoe meer je er nu introduceert, hoe minder je straks kunt gebruiken voor het eliminatiedieet. Als je wacht met overstappen heb je straks veel meer diersoorten om een menu mee te maken (al begin je er gewoonlijk met maar 1), wat dat proces makkelijker maakt.
Door fem fatale
#2548365
Lotte schreef:
Het liefst wil ik haar geen hypoallergene brokken van de DA voorschotelen, maar helemaal rauw voeren. En dan natuurlijk geen ingredienten zoals kip of rundvlees.

Heeft iemand suggesties?
Ik begrijp dat ze nu die brokken krijgt?

Dan ga ik nu een advies geven wat je hier verder nooit zult horen: wacht met overstappen.

Goede rauwe voeding bestaat uit 7 of meer diersoorten, maar hoe meer je er nu introduceert, hoe minder je straks kunt gebruiken voor het eliminatiedieet. Als je wacht met overstappen heb je straks veel meer diersoorten om een menu mee te maken (al begin je er gewoonlijk met maar 1), wat dat proces makkelijker maakt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door