Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2516179
Ik heb net het topic van Elvira over misselijkheid gelezen, hierin geeft zij aan dat zij haar DA niet durft te zeggen dat haar hond op Barf staat.

Misschien dat het volgende haar een hart onder de riem kan steken: In Italie is het onder de DA's wat tegenstand betreffende Barf aangaat zo mogelijk nog erger.
Maar niet allen zijn zo kortzichtig: een mede FB forumlid heeft een hond met een ernstige vorm van plasmacellulaire enteritis. Hond was op brok, en het was altijd ellende, iedere keer andere brok proberen en AB's. De eigenaar is naar een andere DA gegaan, die van omeopathie verstand heeft en van een zekere leeftijd is. Dus wèg AB's, wèg brok en in plaats daarvan vlees en omeopatische middelen.
Het ging gelijk al een stuk beter met de hond, maar niet echt helemaal. Uiteindelijk is de eigenaar op het FB-forum terechtgekomen en is begonnen met Barfverhoudingen zoals door Lizzy wordt voorgesteld.
Succes!! hond heeft eindelijk goede poep, maag en darmen zijn rustig, begint eindelijk aan te komen, zit veel beter in zijn vel etc.

Nu: de DA is dolenthousiast, wil nu alles weten over hoe in Nederland wordt gebarft, hoe de verhoudingen en procenten in elkaar zitten. Hij heeft zelfs een logboekje aangelegd waarin alles wordt genoteerd!!

OK, het is er één van de oude garde, die nog heeft meegemaakt dat honden gewoon vlees en botten kregen toegeworpen en wat tafelrestjes, en de katten die hun maaltje met vogels en muizen bij elkaar scharrelden.
Maar toch. Het is wel weer een DA die over de streep getrokken is.

Misschien dat dit verhaal, Elvira, jouw DA tot andere inzichten doet komen.
#2516589
Er zullen veel dierenartsen sceptisch zijn en wellicht in sommige gevallen terecht. Ik hoorde laatste een verhaal van een hondje (met medische problemen) die leefde op lamsbouten en kipfilet. Als je dan zegt dat je barft kan ik me voorstellen dat er reden is tot zorg.
Als je een serieus bezig bent en een goed menu samenstelt, denk ik dat veel dierenartsen best open staan voor een gesprek over de voors en tegens voor vers voeren.
#2516601
Nou, eerlijk gezegd heb ik helemaal geen behoefte aan een gesprek met een da over de voors en al helemaal niet over de tegens van barfen. Net zo min als ik over mijn eigen menu in discussie ga.
Ik weet prima wat ik doe en waarom ik dat doe en dat staat dus in het geheel niet ter discussie.
Ik wil de da best vertellen wat ik zoal voer en wat de gedachte daarachter is maar discussie? Ik dacht het niet. Een mededeling, dat kan er nog net af  :biggrin2:

Ik heb die van mij prima afgericht trouwens, niemand begint er nog over  ::)
#2516605
Die van mij zijn deels pro vers!!!  :)

Alleen door het zien in de praktijk wat vers met honden doet. Ze verkopen nu naast RC brok ook Carnibest!  8) En vragen regelmatig hoe ik dat voeren dan doe met mijn honden. Dus ja, ik ga wel in discussie, maar alleen als het positief van hun kant komt. Dat was 4 jaar geleden ook wel anders.
Door Martine-Tom
#2516688
Mijn vorige da kreeg ik een "tut tut meisje" met een meewarig schouderklopje van toen ik meldde vers te gaan voeren  >:(
Dus ben daar weg gegaan  8)

Mijn huidige da is pro-vers, verkoopt ook cb, ik heb daar in den beginne gemeld dat ik vers voer, toen er met de bloedwaardes van Tom wat fout zat vroeg ze wat ik precies voer dus heb mijn toenmalige menu ingeleverd, de reactie was iets als  :o...dan zit het wel goed!  :biggrin2:

Geen probleem dus, en als er dingen aangepast moeten worden (Zouden moeten worden) ivm ziektes oid dan word het geen brok maar dan krijg ik gewoon advies wat ik weg moet laten of aan moet vullen, en als ze het niet weet dan vind ikd at antwoord hier wel :)
#2516765
Mevroi Kruim schreef: Nou, eerlijk gezegd heb ik helemaal geen behoefte aan een gesprek met een da over de voors en al helemaal niet over de tegens van barfen. Net zo min als ik over mijn eigen menu in discussie ga.
Ik weet prima wat ik doe en waarom ik dat doe en dat staat dus in het geheel niet ter discussie.
Ik wil de da best vertellen wat ik zoal voer en wat de gedachte daarachter is maar discussie? Ik dacht het niet. Een mededeling, dat kan er nog net af  :biggrin2:

Ik heb die van mij prima afgericht trouwens, niemand begint er nog over  ::)
Hier ben ik het helemaal mee eens. :-*
#2516785
Ik heb de bevestiging van mijn DA niet nodig of ik nu wel of niet goed bezig ben met Barf,
ik zou niet weten wat de meerwaarde hiervan is. Ik heb mijn ervaring en een provers DA als ik twijfel
hiervoor heb ik de mening van een ander niet zo nodig.
Door Martine-Tom
#2516790
Senta schreef: Ik heb de bevestiging van mijn DA niet nodig of ik nu wel of niet goed bezig ben met Barf,
ik zou niet weten wat de meerwaarde hiervan is. Ik heb mijn ervaring en een provers DA als ik twijfel
hiervoor heb ik de mening van een ander niet zo nodig.
In mijn geval had Tom een aanval van plasseritis en drinkeritis, onderzoek en toen bleek het SG van de urine te laag, en ureum was verhoogd. Mijn oude da begon te miepen over nierziektes, nierfalen en god weet wat nog meer.
Ik was net een halfjaar met vers bezig en wist eigenlijk nog niks. Als er dan ook nog gezegt word "een nierhond moet weinig eiwitten binnen krijgen" door de da die je al 30 jaar hebt...

Dus ja, ik kan me voorstellen dat je, zeker in het begin een da wil die er minimaal niet moeilijk over doet. Samen met mijn nieuwe heb ik toen het menu eens bekeken (was prima) en besloten af te wachten, ureum is nog steeds verhoogd maar het sg is prima en ook drinken en plassen doet hij niet meer overmatig...dus het zal wel goed zijn  ;)

Ik kan me dus levendig voorstellen dat als je niet zolang bezig bent je een da wil die erin mee gaat en die niet gelijk begint te miepen over brokjes voor die en die aandoening, ik vond het ook heel lastig om nee te zeggen....
#2516800
och ik heb ook wel eens opmerkingen naar mijn hoofd gekregen...als de hond aan de sproeikak was,
alleen rijst met gekookte kip geven hoor beslist niet rauw! Dat heb ik weggewoven. (Vroeg dr niet eens om)

Hond die hotspots had, het enige wat helpt is prednison en dieetbrokken hoor dat vers is allemaal onzin en je hond krijgt allemaal tekortte.....weggewoven, vroeg ik ook niet om.

Kat met chronisch ontstoken bekkie, geef maar Royal Canin Dental, geen vers vlees geven hoor want dat geef jij toch? (heb ik wel eens tussen neus en lippen door laten schemeren) geef maar dental brokken en prednison en als dat niet helpt gewoon alles dr uit trekken. Dat vers vlees zit bomvol bacterien en gaat in de wonden zitten.

Hond met gewrichtsproblemen, we hebben hier royal canin mobility supprt staan, hebben we hele goede ervaringen mee hoor! Jaja knikt een klant achter mij, mijn hond krijgt het ook, en ze wijst naar een hond die echt de tent uit stinkt, slecht in zijn vach en amper het ene been voor het andere kan zetten.
Ja want er zit groenlipmossel in. En nog veel meer goeie stofjes.

Nee hoor ik BARF. En of ik wist dat ze daar zeker tekortten mee kregen.

Enz enz.
Door Martine-Tom
#2516805
Ja dat dus, inmiddels zal het me worst wezen wat mijn da ervan vind, pro vers is fijn maar niet meer noodzakelijk, maar als beginner kan ik me levendig voorstellen dat het niet fijn is als de da die je vertrouwd je ook nog even meld dat je fout voert...
#2516878
Senta schreef: Ik denk dat dit ook komt omdat sommigen hier en daar een stukkie vlees of bot geven al barfen noemen...als de DA daar uberhaupt al het verschil tussen kan zien ;)
Ik denk dat jij hier een punt hebt. Toen mijn DA hoorde van mijn gebarf, stond zij eerst met haar oren te klapperen, na mijn uitleg had zij een bijzonder agressieve reactie want enz enz enz (jullie weten wel wat DA's te berde brengen), daarna vroeg zij wat ik dan precies gaf en vooral wilde zij weten of ik afval gaf of goed vlees bij de slager vandaan.
Daarna was zij er wat geruster op, maar...brok is toch beter en veiliger, kan je nooit fouten mee maken.

Ach, zij is een lieve meid, heeft ontzettend veel hart voor de dieren, is goed in haar werk, en ik maak mij er verder niet meer druk over en ga mijn eigen weg. Voor alle vragen en problemen kom ik hier op het forum.
#2516885
Even afkloppen : maar ik kom tegenwoordig niet meer bij de dierenarts  ;D  Inentigen doen we alleen op maat en niet via mijn reguliere dierenarts.
Ik denk dat het ondertussen wel in systeem staat dat ik barf/vers voer. Maar ik vermoed dat ik echt niet de enige ben in de praktijk.
Echt negatieve reacties heb ik niet echt gehad ; kan me nog herinneren dat ze maar achterwege lieten om Jeppe beloningsbrokje te geven  :biggrin2: omdat ik wel mijn hypothese bespreekbaar heb gemaakt dat er iets in brok zit waar Jeppe op heeft gereageerd met o.a. oorontstekingen. Daar werd niet afwijzend op gereageerd door dierenarts die toen spreekuur hield. En ze hebben ook geen pogingen gedaan om Jeppe op speciale brok te zetten.
Pro-vers zijn ze niet ; praktijk staat vol met zakken brok.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door