Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#251673
Nou eindelijk is het zover ook hier gaan we over op barfen, ik heb nog wel een hoeveelheid kvv liggen dus dat voeren we ertussendoor nog op.

Deze week zijn we zo begonnen

zaterdag: vastendag

Zondag: 120gr kippennekken,200gr schapenpens
fruitmix (banaan,sinaasappel, appel )

maandag: kvv

Dinsdag: 250 kalkoen (bestaande uit bot , vlees en
wat orgaan)

woensdag: 250 gram kopvlees met gemalen eierschil
rauw ei en eventueel wat gepureerde
groente.

donderdag: 250 RMB (geit) Yochurt met fruit

Vrijdag : kvv

dan nog 2 x per week een kinder multivitamine en iedere dag een visolie capsule
Door Lizzy
#251685
Ik kan het niet laten.... heb toch geprobeerd hier eens een berekening op los te laten ;D (ben DOL op rekenen!). Op het zelfsamengestelde gedeelte dus he.

Ik heb hier en daar wat zitten gokken qua gewichten. Bijv. gegokt op 50 gram orgaanvlees. En gegokt op 100 gram groente en fruit bij elkaar.

Kom ik op 44% rauwe vleesbotten. Ik denk dat je iets meer vlees als bot geeft dus zeg even 20% kaal bot.

Kom ik verder op (afgerond):
15% pens
19% kopvlees
7,8% groente en fruit
4% orgaanvlees
7,8% diversen (yoghurt en ei)

Ik zou zelf niet vaker kopvlees gaan geven als dat je nu doet. Het percentage orgaanvlees lijkt laag, maar aangezien je 2 maal per week kvv geeft, vind ik dat lage percentage prima.

Groente zou van mij iets omhoog mogen (en fruit desnoods iets om laag - ik vind groente belangrijker als fruit, persoonlijk), maar ja je weet het: ik ben een groenfreak ;D.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 jan 2005, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#251687
Waarom vind je het kopvlees veel, dat is toch spiervlees?

en groenten zou dan gekookt moeten want groentenpuree zijn ze niet gek op, Donna schud het van haar vlees af en er zit meer puree door de keuken als in de hond.

Zolang ik kvv geef geef ik dus verder weinig orgaan , er komt nog wel schapenhart bij .
Gebruikersavatar
Door sylvia
#251688
[quote="sylvia"]
Waarom vind je het kopvlees veel, dat is toch spiervlees?

en groenten zou dan gekookt moeten want groentenpuree zijn ze niet gek op, Donna schud het van haar vlees af en er zit meer puree door de keuken als in de hond.

Zolang ik kvv geef geef ik dus verder weinig orgaan , er komt nog wel schapenhart bij .
[/quote]

ik zat ook nog te denken om kelp bij te geven , is dat een goed idee?
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 31 jan 2005, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#251689
[quote="sylvia"]
Waarom vind je het kopvlees veel, dat is toch spiervlees?

en groenten zou dan gekookt moeten want groentenpuree zijn ze niet gek op, Donna schud het van haar vlees af en er zit meer puree door de keuken als in de hond.

Zolang ik kvv geef geef ik dus verder weinig orgaan , er komt nog wel schapenhart bij .
[/quote]

Ook spiervlees kun je het beste wat meer afwisselen anders wordt dat erg eenzijdig. Dus op het totaal meer als 20% kopvlees zou ik zelf proberen te vermijden.

Kelp bevat vitamine, mineralen en sporenelementen. Zo bevat het ook jodium. En aangezien honden geen met jodiumverrijkt zout eten is jodium wel een element dat honden op een andere manier binnen moeten krijgen. Maar de hoeveelheid jodium die een hond nodig heeft is wel heel erg laag hoor. En een teveel is ook weer schadelijk. Maar goed, een heel klein beetje kelp kan zeker geen kwaad. Ik zou het zelf overigens nooit dagelijks geven. Overigens zit in zeewier en waterkers ook jodium.

En tja, als ze geen rauwe groentes lusten.... Kun je niet proberen te beginnen met een heeeeel klein beetje?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 jan 2005, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#251697
Ik heb in de tabellen even gekeken wat een hond aan jodium nodig heeft. Da's dus 0.012 mg per kg of body weight per day. Dus dat is voor een Dalmaat-reu: 30 x 0.012 mg = 0.36 mg per dag in totaal.

Kijk ik dan even in voedingswaardetabellen, dan zit bijv. in 100 gram wortel al 3,8 mcg jodium. In 100 gram ei zit al 9,7 mcg jodium. En in 100 gram schelvis 416 mcg jodium.

Naast zeewier zou jodium aanwezig zijn in bieten, haver, selder, sla, carrageen, druiven, paddestoelen, appelsienen, wortelen, peren, tomaten, ananas, erwten, brandnetels, limabonen, sesamzaad, sojabonen, pompoenen, snijbieten en rapen. En niet te vergeten: zeevis.

En hier kun je de analyse van kelp vinden: http://www.naturalways.com/kelp02.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 jan 2005, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#251749
o dan ga ik maar geen zeewier geven want dan krijgen ze al genoeg jodium binnen.

Bunny en Eden eten wel netjes hun gepureerde groenten op , maar Donna die vindt het echt vies, ze maakt eerst keurig haar vlees groenten vrij. Het ligt er volgens mij wel aan welke groenten erin zitten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#252538
Ik heb vandaag even een groentenpuree gemaakt van :
broccolie,boerenkool,gemengde sla,wortel, tuinkers , witlof en komkommer.
Hiervan heb ik een eetlepel gemengd met Yochurt,olijfolie en een rauw ei.

Zelfs Donna heeft haar bakje helemaal schoon :D
Door tieneke
#252543
[quote="sylvia"]
Ik heb vandaag even een groentenpuree gemaakt van :
broccolie,boerenkool,gemengde sla,wortel, tuinkers , witlof en komkommer.
Hiervan heb ik een eetlepel gemengd met Yochurt,olijfolie en een rauw ei.

Zelfs Donna heeft haar bakje helemaal schoon :D
[/quote]
Klinkt goed Syl!
Moet ik ook maar eens maken het weekend ;)
Wat worden onze honden toch verwend he? ;D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#252556
[quote="tieneke"]
Klinkt goed Syl!
Moet ik ook maar eens maken het weekend ;)
Wat worden onze honden toch verwend he? ;D ;D

[/quote]

wwat ik leuk vind is dat ze allemaal doodstil bij het aanrecht zitten te kijken wat voor lekkers het vrouwtje nou allemaal bij elkaar aan het gooien is ;D
Door tieneke
#252558
[quote="sylvia"]
wwat ik leuk vind is dat ze allemaal doodstil bij het aanrecht zitten te kijken wat voor lekkers het vrouwtje nou allemaal bij elkaar aan het gooien is ;D
[/quote]
Hier vallen ze mij half aan.. ::) ::)wat een hemelsbreed verschil :o :o ;D ;D
Door Peet
#252562
Hahaha...hoe herkenbaar ;D
Beau staat te jengelen (echt op zijn Herders: wauwel-wauwel-schiet-nou-ohopp) en Tunja drentelt verschrikkelijk om je heen....om je te laten struikelen denk ik...dan komt het zeker sneller.... >:( >:(

Vanavond krijgen ze bij mij ook weer een botje (zegt de held... :-\...) na de kvv......smullen!
Laatst gewijzigd door Peet op di 01 feb 2005, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#252573
[quote="tieneke"]
Hier vallen ze mij half aan.. ::) ::)wat een hemelsbreed verschil :o :o ;D ;D
[/quote]

Met kvv moest ik altijd Bunny apart zetten want die stond dan zo te stressen dat het knokken werd, nu zijn ze zo vol aandacht wat ik aan het doen ben dat ze eigenlijk gefixeerd zijn op het aanrecht en niet meer opelkaar.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door