Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#251391
Mijn reutje Kai heeft sinds hij chemisch gecastreerd is hele opgezette tepels en vandaag had hij zelfs een bobbeltje onder zijn tepel. Hij lijkt wel een zwanger teefje. Ik maak me een beetje zorgen en vraag me af of dit normaal is.
Ik heb hem trouwens chemisch laten castreren ( een tijdje geleden), omdat hij nauwelijks at en 6 kilo was afgevallen (de da zei dat het door zijn hormonen kwam) en omdat ik erover denk om hem te laten castreren en ik wilde zien of zijn gedrag er niet heel erg door zou veranderen ( ik heb nl gehoord dat sommige reutjes heel erg veranderen na een castratie en dat wil ik niet )
Ik hoop dat iemand me kan vertellen of dit normaal is, want ik maak me nogal zorgen.

Groetjes Laura

(Bij dat bobbeltje doet het ook een beetje pijn)
Door Lizzy
#251418
Bij chemische castratie krijgen honden natuurlijk een hormoon ingespoten. Ik weet niet welke eigenlijk.... Ik kan overigens nergens deze bijwerking van een chemische castratie vinden, dus ik weet het eigenlijk niet... Dierenarts morgen even bellen?
Door Laura2004
#251428
Ja, dat ga ik zeker doen. Ik schrik altijd een beetje van dit soort dingen, want je weet inderdaad niet wat er in zit. Ik weet natuurlijk ook niet zeker of het van de chemische castratie is, maar hij heeft het gekregen net nadat hij chemisch gecastreerd was.
Gebruikersavatar
Door Binno
#251612
Lizzy schreef: Bij chemische castratie krijgen honden natuurlijk een hormoon ingespoten. Ik weet niet welke eigenlijk.... Ik kan overigens nergens deze bijwerking van een chemische castratie vinden, dus ik weet het eigenlijk niet... Dierenarts morgen even bellen?
Het product wat onze DA hiervoor gebruikt heeft bij één van onze honden (jaren geleden) was "oestradiolbenzoaat".
Door Lizzy
#251623
Binno schreef: Het product wat onze DA hiervoor gebruikt heeft bij één van onze honden (jaren geleden) was "oestradiolbenzoaat".
Hee super! Maar het is niet te hopen dat ze dit ingespoten hebben....:

"Oestrogenen zijn natuurlijke vrouwelijke hormonen die in de eierstokken worden aangemaakt. Hun naam is afkomstig van een eigenschap die ze mee hebben namelijk het bronstgedrag opwekken. Ze regelen ook de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken. Farmacologisch gezien zijn oestrogenen niet spierversterkend, maar al snel bleek dat ze wel voor dit doel konden worden gebruikt.
Oorspronkelijk werden oestrogenen gebruikt om stieren chemisch te castreren, maar het was opvallend dat de gecastreerde dieren sneller groeiden dan hun niet-gecastreerde collega’s. Dit is één van de basiswetenschappen waarvan de hormonentovenaars handig gebruik maakten: “vrouwelijke hormonen sorteren groot effect bij mannelijke dieren en omgekeerd”.
De Belgische wetgeving verbiedt het toedienen van oestrogenen als groeibevorderaars, maar in vele illegale preparaten wordt een oestrogene stof toegevoegd, meestal oestradiolbenzoaat, wat binnen het organisme afgebroken wordt tot oestradiol".
Gebruikersavatar
Door Angelique
#251641
Je zou bijna denken dat de vrouwelijke hormonen wel heel erg de overhand hebben gekregen. Net zoals bij sommige gecastreerde reuen die ineens heel aantrekkelijk gaan ruiken na een castratie.
Door Laura2004
#251933
Nou ik mag het niet hopen. Ik ga morgen langs de dierenarts en dan weet ik meer. Maar gelukkig merkt Kai niet dat hij op een meisje lijkt ;D hij is nogal een macho, dus dat zou hij niet leuk vinden. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door