Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2514731
Ik was even  bij mijn DA en we kregen het natuurlijk over inenten. Hij vertelde dat er een inenting is voor Leishmania. Hij raadde mij die erg aan omdat hij iedere week wel een hond binnen krijgt die Leishmania heeft. Hier zijn maar heel weinig honden die ingeënt worden. Volgens hem is het risico dan hoger.
Mijn honden hebben altijd een scaliborband om.
Ik heb een berner van 7 jaar, laatste 5 jaar geen entingen gehad.
Een rafeiro van 5 jaar, heeft alleen de puppyenting gehad,
Een kruising rafeiro van 3 jaar, aan komen lopen dus waarschijnlijk niet geënt en
twee kruising berners, nu 1 jaar oud, alleen puppy-enting gehad.

Wat raden jullie mij aan? 
Door Annemarie Rijnveld
#2514742
In Italie komt het ook veel voor, Leishmania.
Veel DA's raden juist de scaliborband aan, ipv de nieuwe enting. Ik meen omdat er nog veel te weinig follow-up erover is.
Door Xada
#2515167
Dat is een goed punt om rekening mee te houden.
Mijn DA raad beide aan en dan ook tegelijk.
Door Annemarie Rijnveld
#2515337
Hmmm, ik zou alleen de scalibor doen. Maar das mijn mening, hè. Heeeeel persoonlijk dus. Ik weet niet wat de anderen er van vinden.
Door Xada
#2515349
Zo denk ik er ook over. De scalibor was altijd goed genoeg om leishmania te voorkomen (tenminste voor 90 %).
Beide zou voor hem een leuke vorm zijn van inkomsten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Xada op zo 18 nov 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2515354
Xada schreef: Zo denk ik er ook over. De scalibor was altijd goed genoeg om leishmania te voorkomen (tenminste voor 90 %).
Beide zou voor hem een leuke vorm zijn van inkomsten natuurlijk.
Das zeker leuk voor hem, maar niet leuk voor de hond. Ik geef je gelijk
Door bellabeest
#2515599
die enting is leuk voor zijn portemonee.
eerst moet je je hond testen of die niet al besmet is dat is al kassa.
daarna moet de vaccinatie 3 keer gezet worden per keer betaal je ong ( tenminste bij onze dierenarts) 70 euro
Door Xada
#2516213
Hij heeft niets gezegd over testen en drie keer enten. Het zou ca. € 40,- kosten in totaal.
Maar volgens jullie wordt het dan drie keer € 40,- per hond?
Als het belangrijk is zou ik het laten doen. Maar ik heb geen zin in nodeloze entingen.
Hondsdolheid is hier per wet verplicht, maar dat doe ik ook niet. Ik vind dat niet positief voor mijn honden.
Door Annemarie Rijnveld
#2516224
Xada schreef: Hij heeft niets gezegd over testen en drie keer enten. Het zou ca. € 40,- kosten in totaal.
Maar volgens jullie wordt het dan drie keer € 40,- per hond?
Als het belangrijk is zou ik het laten doen. Maar ik heb geen zin in nodeloze entingen.
Hondsdolheid is hier per wet verplicht, maar dat doe ik ook niet. Ik vind dat niet positief voor mijn honden.
Riskeer jij geen enorm hoge boete? Ik wel, 700 Euro!!
Door Xada
#2516234
Een vriendin van mij is na 18 jaar gepakt. Zowel op hondsdolheid als hondenbelasting. Zij zegt dat ze een boete kreeg van €50,-voor 5 honden. Mijn DA zei ook dat het veel meer kost. Verder betaalt niemand hier deze dingen, maar dat is geen reden om het zelf ook niet te doen. Boetes hebben hier geen vaste hoogte, dus is het lastig te bekijken wat je moet doen. Maar ik ga voor mijn honden.
Gebruikersavatar
Door nova
#2516837
Xada schreef: Een vriendin van mij is na 18 jaar gepakt. Zowel op hondsdolheid als hondenbelasting. Zij zegt dat ze een boete kreeg van €50,-voor 5 honden. Mijn DA zei ook dat het veel meer kost. Verder betaalt niemand hier deze dingen, maar dat is geen reden om het zelf ook niet te doen. Boetes hebben hier geen vaste hoogte, dus is het lastig te bekijken wat je moet doen. Maar ik ga voor mijn honden.
ja. portugal he?
Ik herinnner me nog dat ik een boet kreeg van 5 euro omdat ik geen parkeerkaartje had gelkocht, dat wat ook in Portugal.. :biggrin2:

Ik zou voor dat bedrag de boete van niet rabies enten riskeren, maar met die zandvliegjes kregen ze zeker wel een scaliborband om
Door Annemarie Rijnveld
#2516843
Ik denk dat net als hier in Italie die vliegjes alleen in bepaalde streken voorkomen, Xada?
Ik zelf gebruik de band niet, maar spuit met mix van azijn + water + TT-oil.
Door Xada
#2516887
Bij mij lopen ze het hele jaar met een scaliborband om. Die verwissel ik om de 4 maanden omdat hij niet langer werkt voor de leishmania. Voor de rest (teken etc.) werkt hij een half jaar.
Of de mugjes alleen in verschillende streken voorkomen weet ik niet. Maar soms zie ik hele zwermen met dat kleine grut. De mugjes zijn apart moeilijker te zien omdat ze zo klein zijn. Mijn horren in huis ga ik ook aanpassen omdat het moeilijker voor ze is om door twee lagen heen te gaan. Door gewoon enkel horregaas gaan ze door.
Dream (een paard van mij) heeft ook een allergie voor kleine mugjes en heeft het hier ook. Dus daarom ga ik er vanuit dat de mugjes voor de honden er ook zijn.
Door Elvira
#2517337
Wat ik me wel af vraag of de band echt 100% werkt tegen Leishmania? Mijn ervaring met anti-teken middelen is dat het aantal teken wel minder wordt, maar dat ze toch nog teken hebben, ook volle teken. Ik zou het dus eng vinden om op scalibor te vertrouwen. (ik ga dan ook maar op vakantie in Engeland ipv een lekker warm zonnig land, maar als je er woont heb je niet veel keuze).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door