Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Auky
#2513992
Sinds 5 weken staat Dex volledig op barf in plaats van deels KVV. Sindsdien is mij opgevallen dat hij regelmatig wat gele ontlasting heeft.
Het eerste stukje wat eruit komt is dan wel mooi donkerbruin, maar aan het uiteinde zit er vaak een geelgekleurd stuk.
De consistentie is wel gewoon goed, iets harder dan voorheen misschien. Ook zit er af en toe een 'vliesje' omheen, een slijmerig goedje.
Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt en of ik iets moet aanpassen in zijn menu?

Dit is wat hij momenteel krijgt:

Maandag: 200gr kippennek + 40 gr groenten + 140 gr eendenbil
Dinsdag: 200gr parelhoenkarkas + 280 gr runderpens + 40 gram groenten
Woensdag: 200gr hertenrib + 40 gr groenten + 140 gr kalkoenfilet
Donderdag: 200gr kippennek + 40 gr groenten + 140 gr reevlees
Vrijdag: 400 gr zalmkop + 40 gr groenten + 90 gram runderlever
Zaterdag: 200gr parelhoenkarkas + 40 gr groenten + 90 gram runderhart + 90 gram konijnnier
Zondag: 200gr haaskarkas + 40 gram groenten + 140 gr eendenbil

Nu merk ik ook dat hij een beetje begint in te vallen op dit diëet. Heb ik natuurlijk net een paar weken terug een hele dag staan portioneren, zodat ik voor de komende twee maanden klaar ben  :-\ Kan ik dit tijdelijk opvangen door gewoon aan te vullen met zo'n rol grof gemalen vlees van Degomeat? Want om al die zakjes opnieuw te portioneren naar een grotere portie zie ik niet zo zitten, dat komt wel bij de nieuwe levering.

Tegelijkertijd is ook de hond van mijn schoonmoeder over op rauwe versvoeding, in haar geval Konijn compleet mix van Degomeat om mee te elimineren. Ook hij heeft sinds hij dit krijgt alleen nog maar geel gekleurde ontlasting.
Wie o wie heeft wat meer info hierover voor ons?
Alvast bedankt!!
Door Martine-Tom
#2514315
De zalm en lever lijkt mij ook neit zo'n super combi.
En verder, ik ben geen ster met cijfertjes maar is het niet wat veel groente?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2514332
Wat zit er in je groentenmix?
Zit daar misschien pompoen of wortel of dergelijke in? Iets dat voor de gele kleur kan zorgen?

Ik ken er weinig van, maar misschien kan het ook ontgiften zijn?


Volgens mij kan je ook aanvullen met iets compleets om zijn dagmaaltijden compleet te krijgen.
Een eitje of een compleet visje kan je dus ook toevoegen, naast kvv.
Gebruikersavatar
Door pike
#2514342
De verhoudingen bot-spier-orgaan-groente kloppen wel.
Kleurverschil (bij ontlasting die overigens wel stevig is) wordt veroorzaakt door de verschillende soorten die je geeft. Elk soort vlees/orgaan geeft zo zijn eigen kleur. Gelig is meestal afkomstig van kip (bot en/of vlees). Daar zou ik me dus niet druk om maken.
Een vlies erom kan duiden op ontgiften.

Persoonlijk vind ik de verdeling van je soorten niet zo super.
280 pens en 40 groenten tegenover 200 gram bot
zoals hiervoor al gezegd de zalmkop gecombineerd met groenten en lever
maar goed, je zegt dat de ontlasting wel stevig is, dus blijkbaar heeft de hond er geen problemen mee.

Om reden van afvallen/bijkomen portioneer ik dus nooit vooraf. Je zou een extra portie kunnen ontdooien en die over twee dagen verdelen. Extra eitje of visje, maar ik zou niet te veel vis bijvoeren.
Door Auky
#2514351
Bedankt voor de input tot nu toe!
pike schreef: Persoonlijk vind ik de verdeling van je soorten niet zo super.
280 pens en 40 groenten tegenover 200 gram bot
zoals hiervoor al gezegd de zalmkop gecombineerd met groenten en lever
maar goed, je zegt dat de ontlasting wel stevig is, dus blijkbaar heeft de hond er geen problemen mee.
Kun je aangeven wat er precies scheelt aan de combinaties? Ik ben nog een echte beginner, heb er in dit eerste menu voor gezorgd dat hij op een week goed zit qua percentages. Geen last met te harde of zachte ontlasting.
Moet ik de pens anders verdelen? En wat is de reden van het niet samen geven van zalm en lever?
Dacht ik het net een beetje onder te knie te hebben, oeps  :-[

Heb in de groentemix onder andere wortels verwerkt ja, daar zou de kleur dus vandaan komen?
Door Anne in Zweden
#2514352
Die van mij hebben na kip of kalkoen vaak gele keutels; vandaag nog had Max eerst twee gele drolletjes waar een donkerder stuk aan vastzat - kip met lever :D ;D. Die van mij hebben ook nooit problemen met zalm + lever; het is beide weliswaar vrij laxerend, maar toch komen er keurige keutels uit m'n kinders. Konijn is ook licht vlees, dus ik kan me voorstellen dat de ontlasting daar ook gelig van wordt. Ikzelf voer weinig konijn, vandaar dat ik dat niet zeker weet.

Hoeveel weegt je hond eigenlijk? Als je hond invalt, kun je hem inderdaad beter iets meer geven. Ik zou dan niet voor kvv kiezen, want kvv bevat meestal vrij veel orgaan, en ook bot zit al meer dan genoeg in je menu, en met een kvv met bot en orgaan raakt je menu denk ik uit balans. Zolang je die reeds geportioneerde maaltijden voert, zou je misschien beter spiervlees (die rollen van Degomeat zijn alleen vlees, geen bot of orgaan?) kunnen bijvoeren, want dat is vrij laag momenteel. Als ik het goed gezien heb, voer je nu:

2990 gram per week totaal, waarvan 53 % vleesbot, 18% vlees, 9% groente, 18% orgaan (waarvan 9% pens en 9% overig). Spiervlees mag dus best ietsje omhoog.
En als je wilt dat je hond aankomt, zou ik groente terugbrengen naar 5%, want van groente komen ze niet zo aan, en meer spiervlees voeren. Maar dat is dus pas over twee maanden aan de orde, wanneer je door je porties heen bent.

Dat slijm zou heel goed van ontgiften kunnen komen inderdaad.
Door Lizzy
#2514403
Auky schreef: Sinds 5 weken staat Dex volledig op barf in plaats van deels KVV. Sindsdien is mij opgevallen dat hij regelmatig wat gele ontlasting heeft.
Het eerste stukje wat eruit komt is dan wel mooi donkerbruin, maar aan het uiteinde zit er vaak een geelgekleurd stuk.
De consistentie is wel gewoon goed, iets harder dan voorheen misschien. Ook zit er af en toe een 'vliesje' omheen, een slijmerig goedje.
Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt en of ik iets moet aanpassen in zijn menu?
De kleur van de ontlasting van een BARF hond varieert veel meer. Dat heeft puur met de afwisseling van diersoorten te maken. Hier krijgen ze bijv. van lamsvlees en lamsvleesbot gele ontlasting. En van haaskarkas hele donkere. En van geitennekken hele witte. En van eendennek ook witte. Dat vlies om de ontlasting is een goed teken. De darm reinigt zichzelf. En dit is rommel, wat naar buiten moet.
Dit is wat hij momenteel krijgt:

Maandag: 200gr kippennek + 40 gr groenten + 140 gr eendenbil
Dinsdag: 200gr parelhoenkarkas + 280 gr runderpens + 40 gram groenten
Woensdag: 200gr hertenrib + 40 gr groenten + 140 gr kalkoenfilet
Donderdag: 200gr kippennek + 40 gr groenten + 140 gr reevlees
Vrijdag: 400 gr zalmkop + 40 gr groenten + 90 gram runderlever
Zaterdag: 200gr parelhoenkarkas + 40 gr groenten + 90 gram runderhart + 90 gram konijnnier
Zondag: 200gr haaskarkas + 40 gram groenten + 140 gr eendenbil
Ziet er goed uit. Je afwisseling is ook prima. Ik zou hier voorlopig lekker mee doorgaan!
Nu merk ik ook dat hij een beetje begint in te vallen op dit diëet. Heb ik natuurlijk net een paar weken terug een hele dag staan portioneren, zodat ik voor de komende twee maanden klaar ben  :-\ Kan ik dit tijdelijk opvangen door gewoon aan te vullen met zo'n rol grof gemalen vlees van Degomeat? Want om al die zakjes opnieuw te portioneren naar een grotere portie zie ik niet zo zitten, dat komt wel bij de nieuwe levering.
Meestal komt dit door het ontbreken van koolhydraten. En het valt me op dat jij redelijk mager vlees voert. Persoonlijk zou ik niet terug grijpen naar gemalen handel. Ik zou gewoon vetter vlees erbij gaan geven (lam en geit bijvoorbeeld) en wat je nu kunt doen is dat je eens in de zoveel dagen 1 portie extra uit de vriezer haalt. Ik zeg maar wat, op zondag haal je een portie extra vleesbot uit de vriezer en dat geef je op maandag en dinsdag. Op dinsdag haal je een extra portie spiervlees uit de vriezer en dat geef je op woensdag en donderdag. Op donderdag haal je een extra portie pens en hart uit de vriezer en dat geef je op vrijdag en zaterdag. En dan geef je op zondag bijv. een extra sardientje.
Tegelijkertijd is ook de hond van mijn schoonmoeder over op rauwe versvoeding, in haar geval Konijn compleet mix van Degomeat om mee te elimineren. Ook hij heeft sinds hij dit krijgt alleen nog maar geel gekleurde ontlasting.
Wie o wie heeft wat meer info hierover voor ons?
Alvast bedankt!!
Ja, dat kan zomaar gebeuren. Sommige diersoorten veroorzaken gele ontlasting. Niks om je zorgen over de maken. Waarschijnlijk als ze een nieuw vleessoort toe gaat voegen, wordt dat vanzelf minder, die gele kleur.

Weet je, door de brok en voer industrie krijgen wij mensen het idee dat een hond altijd dezelfde ontlasting hoort te hebben. Maar met brok eet een hond elke dag hetzelfde. En logisch dat ze elke dag dezelfde ontlasting hebben. Maar kijk eens naar je eigen ontlasting (lekker praatje :biggrin2:), als je bietjes hebt gegeten, is je ontlasting de dag erop rood. Als je veel vlees hebt gegeten is je ontlasting zus of zo. Als je heel veel rauwe groenten en groenten hebt gegeten is je ontlasting ook weer anders. Heb je alleen brood gegeten, is je ontlasting lichter. Dat is bij honden op BARF ook. Je went er vanzelf aan, dat de drol nooit meer consistent is, niet qua kleur, niet qua volume, niet qua hard/zachtheid :biggrin2:
Door Jump
#2514409
Ik zie dat Dex een border collie is,dan voer je  wel wat weinig,je kunt zeker 500 tot 600 gr per dag voeren,
op dit menu zal hij idd afvallen.
Door Martine-Tom
#2514423
Dat is idd wel waar, hier varieert het ook enorm, slijm heeft ie alleen als ie teveel kip heeft gehad (licht overgevoelig noem ik het maar) en verder heeft elke diersoort zijn eigen poep resultaat  :D
Op zaterdag word ie meestal door mijn oma verwend ""  ;) met lekkere brokjes...dát geeft pas smerige poep :o (Ik ben er ook geen voorstander van, maar goed hij heeft er geen last van en oma is 93...lekker laten gaan denk ik dan maar, zij vind het leuk en gaat er speciaal naar de winkel voor...)

Wat alleen wel typisch is, ik heb dus ook 2 vers gevoerde katten...en daar merk ik dus niks aan in de ontlasting...
Hoogstens een keer poederpoep als ze teveel bot hebben gegeten, maar die zijn altijd hetzelfde van kleur en hardheid...Geen idee waarom het bij hun niet varieert.
Door smulpaap
#2514461
Ik hield in de beginperiode een poepboek /dagboek bij , zo leer je ook welke kleur bij welke vleesjes hoort
Ik ben eens geschrokken van een rode drol , eenmaal thuis spiekte ik in mijn poepboek en slaakte een zucht van verlichting ..... ze hadden bieten gehad
Gebruikersavatar
Door pike
#2514566
Auky schreef: Bedankt voor de input tot nu toe!

Kun je aangeven wat er precies scheelt aan de combinaties? Ik ben nog een echte beginner, heb er in dit eerste menu voor gezorgd dat hij op een week goed zit qua percentages. Geen last met te harde of zachte ontlasting.
Moet ik de pens anders verdelen? En wat is de reden van het niet samen geven van zalm en lever?
Dacht ik het net een beetje onder te knie te hebben, oeps  :-[
Als de ontlasting goed is, dan scheelt er voor jouw hond gewoon niks aan de combinaties! Bij mijn honden echter zouden die combinaties een slappe drab geven. Vandaar mijn opmerking.

Heb in de groentemix onder andere wortels verwerkt ja, daar zou de kleur dus vandaan komen?
Nee hoor, alleen als ze grof gemalen zijn dan zie je de stukjes oranje wortel terug, want die verteren dan niet. Dus echt de oorspronkelijke oranje kleur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door