Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2513513
Hallo barfers,

Ik ben heel nieuw met barfen, ben wel bekend met kvv, maar wil graag overstappen op barfen en zelf aan het werk gaan met een vleesmolen.
Nu zie ik verschillende maten staan, nr 5 komt vaak voor maar wat is een goede fijnheid voor mijn kat  ???
Heeft iemand hier er verstand van  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: VASSSST wel!!!
Zag op marktplaats een mooie staande vleesmolen staan, zo'n ouderwetse van ijzer.
Ik hoor erg graag van jullie?

Groetjz Caro
Door Limpy
#2513537
:hi: op BP!

Bedoel je de maalschijf of het apparaatje zelf?
Heb hier een westmark nr 10 en de kleinste maalschijf die ik gebruik is 8 mm en die is aan de kleine kant.
Krijg je wel spierballen van....
Door Mowgli
#2513672
Een nr. 10 handmolen is wel erg klein is mijn eigen ervaring. Een 22 is ideaal, zelf heb ik een Porkert 32 welke perfect is. Ik heb met een 10 mm. gatenschijf gedraaid, maar ik vind 12 mm. beter. Nu werk ik met een electrische Jupiter, mijn eerste test was spiervlees met een 16 mm. gatenschijf als voorsnijder, en 16 mm is eigenlijk een hele mooie maat, ook voor botwerk, dan moet er nog wat meer gekauwd worden.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2513709
Bedankt Limpy en Mowgli,
Het gaat om de maalschijf idd.
16 mm lijkt me opzich wel wat, alleen eet mijn kat wel erg snel hij moet niet stikken omdat hij botjes doorslikt  :o
Hebben jullie ervaring met schrokkers?
Brokjes knabbelt hij wel maar het gaat wel snel dat wel.
Groetjes Caro en ik kijk uit naar jullie antwoord. :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2513715
Sien is ook een vreetschuur. Zo groot mogelijk barf geven houdt dat enigszins in de perken. Een dikke hele biologische kippenvleugel kan gewoon niet in 1x naar binnen.
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2513742
Geen slecht idee koekje, om zo'n kippenvleugeltje eens te proberen, had wel gedacht aan 1 dags kuikentje. (of shockeer ik dan mensen  :-\)
Had dat nog niet gedaan omdat Jeri altijd door de hele huis ging met haar sardientjes die ik zo af en toe gaf ... en das niet zo fris  :P
Wero heb ik uit het asiel gehaald sinds 1 oktober jl, maar die heeft duidelijk ooit honger geleden want vooral bij natvoer, schrokt hij enorm.
Zo snel dat hij er van aan de poeperij raakt.

Fijn dat mensen meedenken trouwens, als mensen meer tips hebben .... graag hoor  :biggrin2: ben nog een rookie (beginneling)
Groetjes en fijn begin van het weekend he,
Caro
Door wijkje
#2513791
Ik heb hier Alexanderwerk 10 met 10mm schijf..Zorg dat messen goed scherp zijn. Sinds de messen hier aangescherpt zijn, maal ik met gemak aantal kg achter elkaar zonder al teveel spierpijn  :biggrin2:
En het helpt als je half-ontdooid vleesbot/bot hebt. Teveel ontdooi zorgt ervoor dat het zwaarder wordt..Teveel bevroren idem..
Ik maal met mijn molen : fazantpoten, hazenvoorschouders, kipkarkas enz.  Heb afgelopen dagen ongeveer 15/20 kg botwerk vermalen..En ik leef nog.
Laatst gewijzigd door wijkje op vr 16 nov 2012, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2514299
Goeie tip van die messen slijpen! Ik heb voor de hoefmessen van de paarden een heel goed slijpertje, daarmee kan ik het mes van de molen ook wel eens te lijf gaan *mouwenopstroop*
Door Martine-Tom
#2514308
Caro2012 schreef: Geen slecht idee koekje, om zo'n kippenvleugeltje eens te proberen, had wel gedacht aan 1 dags kuikentje. (of shockeer ik dan mensen :-\)Had dat nog niet gedaan omdat Jeri altijd door de hele huis ging met haar sardientjes die ik zo af en toe gaf ... en das niet zo fris :P
Wero heb ik uit het asiel gehaald sinds 1 oktober jl, maar die heeft duidelijk ooit honger geleden want vooral bij natvoer, schrokt hij enorm.
Zo snel dat hij er van aan de poeperij raakt.

Fijn dat mensen meedenken trouwens, als mensen meer tips hebben .... graag hoor :biggrin2: ben nog een rookie (beginneling)
Groetjes en fijn begin van het weekend he,
Caro
Er huist hier nog ergens een topic van iemand die een filmpje liet zien van zijn hond die een zuiglam opat...dát joeg wel wat stof op :biggrin2: Eendagskuikens, konijnen, hamsters, ratten, muizen...alles komt hier wel voorbij dus in dat opzicht geen zorgen ;)
Overgens zit er niet heel veel voedingswaarde in, het is ei met een vachtje ;)
Door fem fatale
#2514322
Het is ook BARF-plaats hè? Als wij er al niet tegen kunnen dat er prooi gegeten wordt, dan kun je dat nergens meer zeggen. (Buiten barfplaats ben ik ook wel terughoudend daarmee hoor, als mensen echt gaan vragen hoe het komt dat mijn katten er zo goed uitzien terwijl ik ze nooit kam, dan zeg ik het wel, anders meestal niet.)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2514335
Ik heb ook een schrokker, en die krijgt net alles zo groot mogelijk. Nooit iets voor gemalen.
Gemiddeld eet hij een stuk eendennek een keer zo 6 op.  Telkens weer kauwen, proberen doorslikken, weer uitspuwen en opnieuw beginnen. Tot het door zijn keel kan.
Kippennek moest ik daarom meppen, want ongemept kon hij ze zo doorslikken. Gemept zijn ze wat breder en lukt dat niet. Maar dan nog gaat hij in 5 keer kauwen naar binnen natuurlijk.
Nu heb ik kippenvoorrug, mooie kleine karkasjes. Die kan hij ook niet doorslikken en krijgt hij dus ongemept.

Hij heeft ondertussen ook al geleerd rustig te eten en niet zo snel mogelijk proberen doorslikken.  Hij kauwt ook als hij het gewoon zou kunnen doorslikken.

Vlees en orgaan gaat wel heel snel naar binnen.  Ik geef het zo groot mogelijk, anders is het zo opgeslurpt.  Taaiere stukken moet hij al eens wat meer moeite op doen...

Dit allemaal itt tot mijn poesje waar ik alles voor moet meppen en in handelbare stukken aanbieden.  Die kauwt overal kleine stukjes vanaf die ze dan inslikt. 
Gebruikersavatar
Door Caro2012
#2514427
Wat is dit een leuke en goede site zeg, heb in 1 dag al aardig wat geleerd en opgestoken.  ;)
Praktijk ervaringen van andere vind ik altijd het beste, dus ik ben zeer blij hier terecht te zijn gekomen.
Ga vandaag even op pad voor kippenvleugeltjes om eerst eens even te proberen, de vleesmolen wacht ik maar even mee.  ;D

Een zuiglam ... oups.
Worden die ook gekweekt voor barfen  :o ... nee toch?
Ha ha ha val ik nog van mijn stoel hier .... tja lammetjes zijn wel erg schattig.  :biggrin2:

Over die kippennekken gemept .... goede tip mocht Wero ze in 1 x naar binnen willen werken, maar krijg je dan geen splinters?

Zo nu ga ik eens even kijken hoeveel gram barf ik mag geven voor mijn kat en welke stukken vlees ik allemaal kan gaan testen. ;)
Super bedankt allemaal voor het meedenken over de vleesmolen.
Groetjz Caro
Door Martine-Tom
#2514429
Caro2012 schreef: Wat is dit een leuke en goede site zeg, heb in 1 dag al aardig wat geleerd en opgestoken. ;)
Praktijk ervaringen van andere vind ik altijd het beste, dus ik ben zeer blij hier terecht te zijn gekomen.
Ga vandaag even op pad voor kippenvleugeltjes om eerst eens even te proberen, de vleesmolen wacht ik maar even mee. ;D

Een zuiglam ... oups.
Worden die ook gekweekt voor barfen :o ... nee toch?
Ha ha ha val ik nog van mijn stoel hier .... tja lammetjes zijn wel erg schattig. :biggrin2:

Over die kippennekken gemept .... goede tip mocht Wero ze in 1 x naar binnen willen werken, maar krijg je dan geen splinters?

Zo nu ga ik eens even kijken hoeveel gram barf ik mag geven voor mijn kat en welke stukken vlees ik allemaal kan gaan testen. ;)
Super bedankt allemaal voor het meedenken over de vleesmolen.
Groetjz Caro
Nee die worden er niet voor gekweekt ;) En denk hier maar eens over, als ze niet gevoerd worden worden ze wsl naar de destructie gebracht...oh en geen zorgen hoor, het went vanzelf :biggrin2:

En nee, algemeen gesproken worden de splinters mooi ingepakt in het spiervlees wat er omheen zit, daarom voeren we vleesbot (50% vlees, 50% bot) en geen kaal bot :)
Ik ben begonnen met vleugels en inknippen, het knippen van bot gaat over het algemeen prima met een tuinschaar, en daarmee kan je gelijk testen of het bot geschikt is (vleugels en nekken sowieso hoor) maar als je bot niet kan knippen met de tuinschaar...is het te hard :)
Voor Doki knipte ik vleugels in 5 stukken ongeveer en dan wel zo dat ze in het vel bleven hangen dus dat hij het alsnog uit elkaar moest knagen :)
Door Mevroi Kruim
#2514440
Voor kippennek moet je meestal a. naar de markt, op visite bij de poelier, b. naar de eventuele poelierswinkel in jouw stad, c. op zoek naar een slager die ze heeft (zeer zeldzaam) of d. ff kijken welke BP-er bij jou in de buurt woont en kijken of je samen kunt bestellen. D. is iha de handigste optie.
Vleugels zijn prima voor katten die snappen dat ze moeten knagen. Voor beginners is het verstandig om ze goed plat te meppen met een flinke hamer, dan wel de botjes te knippen met een snoeischaar.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2514460
Het lam was doodgeboren.  ;)
Dus het was voeren of vernietigen.
En toch deed het heel wat stof opwaaien.

Hetzelfde geldt voor kuikens die je koopt he, ze worden gedood omdat ze mannetjes zijn waar in de legindustrie niets mee gedaan kan worden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door