Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hamada
#245760
Ramses, een van onze cavaliers, heeft vanaf pup CB gegeten, en is dan ook wat betreft de conditie van zijn ingewanden een soort vuilnisbak: alles gaat er in zonder problemen. :)
Daarom is het bijzonder dat hij sinds 2 dagen dunne ontlasting met slijm heeft, al twee nachten 's nachts eruit moest en hij vanochtend gal heeft opgegeven. Alarmerender vond ik dat er ook helder rood bloed bij de ontlasting zat vanochtend. :(Ramses is verder niet ziek, eet goed.
De dierenarts denkt aan een dikke darmontsteking en is voor een paar dagen rijst met gekookte kip en toevoegen van pro-biotica. Als het dan niet over is moet er wrsch. antibiotica gegeven worden. Vanochtend heeft hij nog CB met kruidenmix gekregen en vanavond was de ontlasting nog wel dun, maar zonder bloed.
Op een leerzame site www.bowchow.com kwam ik tegen dat je ook zalmolie, vit. E en borage olie kunt geven met de probiotica bij zo'n ontsteking. Nou vraag ik me af of de rijst/kip zo'n handige keuze is, of dat het beter is om zijn CB met wat heet water te geven de komende dagen. Heeft iemand hier ervaring mee/ideen over? Als het even kan wil ik de antibiotica voorkomen.
Wel denk ik dat ik maandag een ontwormingskuurtje haal, want dat schijnt een dergelijke ontsteking ook te kunnen veroorzaken.
Door Lupa
#245908
waaro zou je een ontwormings kuur ertegenaan gooie? heeft die wormen? dan zou ik het niet doen dat is naar mijn menig toch een extra balst voor de darmen.
Hoe lang geef je nu kip/en rijst?op zich is dat niet zo erg toch? eventjes de boel rustig houden maar ik zou dat niet al te lang geven en mischin toch snel weer overstappen op cb overgegoten met warmwater.
mischin komt het bloed door irritatie aan de anus? en hoeft niet zo zeer vanuit de darmen te komen?
Door hamada
#246018
er was zo op het oog geen aanleiding voor deze klachten: niets geks gegeten, geen stress, geen bijzonderheden. Maar dikke darm ontsteking zou veroorzaakt (kunnen) worden door een wormbesmetting (zweepwormen, dacht ik) waardoor het weefsel beschadigd zou worden. En het is ruim een half jaar geleden dat de hondjes ontwormd zijn, dus vandaar.
Door Truus
#246029
hamada schreef: er was zo op het oog geen aanleiding voor deze klachten: niets geks gegeten, geen stress, geen bijzonderheden. Maar dikke darm ontsteking zou veroorzaakt (kunnen) worden door een wormbesmetting (zweepwormen, dacht ik) waardoor het weefsel beschadigd zou worden. En het is ruim een half jaar geleden dat de hondjes ontwormd zijn, dus vandaar.
Ik ontworm mijn honden nooit en zou het nu zeker niet doen. Hier hebben ze ook alletwee wel vaker samen diaree en overgeven gehad.
Het is hetzelfde als bij kleine kinderen....wat de een heeft, krijgt de andere ook.
Wacht eerst af totdat ze beter zijn zou ik zeggen.
Door Lupa
#246065
ik ontworm mijn honden al zeker 4 jaar niet meer.
Ik denk dat je een darm onsteking van wormen krijgt als het heel erg is, en dat bedoel ik dat je wormen hebt moeten zien.
ik denk dat zulke acute klachten komen als je hond vol wormen zitten.
Nee ik denk niet dat het door wormen komen, maar ja ik weet ht niet ik heb hun onlsting niet gezien .
Door tieneke
#246098
Geen ontwormingskuurtje en ook geen antibiotica geven ;)je helpt dan zeker nu heel zijn darmflora naar de filistijnen!
Geef hem gewoon zijn eigen eten met iedere maaltijd kruidenmix erbij!
Een geraspte appel doet ok vaak wonderen.
Zolang het er niet uitspuit geen paniek ;)
Een echte dikke darm ontsteking gaat vaak gepaard met hevige spuiterij....echte spuiterij dus ;)
Door hamada
#248432
Met rijst en kip, probiotica en zalmolie leek Ramses wel wat op te knappen. Zijn ontlasting was af en toe richting normaal en hij moest er 's nachts niet meer uit. Wel elke ochtend op een holletje naar de hondenWC.
Vanochtend was hij heel onrustig tijdens het wandelen, veel snuffelen en toen hij weer binnenkwam gaf hij gal over. Alleen zag het er wel typisch, wat rood gespikkeld uit. Ik dacht dat hij misschien van Remi wat KVV had gepikt en dat het daardoor kwam. Ramses is verder speels en actief, alleen eten wilde hij vanochtend niet. Toen ik vanmiddag met hem uitging kwam er als ontlasting een vieze donkerrode slijmerige smurrie. Stinken!!! :(
Dus toen maar enigszins paniekerig een afspraak bij de da gemaakt. Hij heeft geen koorts, maar zijn buik is wel erg gevoelig. En nu toch maar aan de ab. Ik durf het toch niet aan om het op zijn beloop te laten.Over twee dagen mag hij langzaam van de rijst naar de kvv eend/rijst overgezet worden (een aantal weken volhouden), en met zijn kuurtje moet het dan na het weekend in elk geval veel beter zijn. In eerste instantie wilde de da dieetblik voorschrijven :(maar toen ik de CB variant benoemde vond hij dat prima. :) Nou heb ik gelukkig voor Prince genoeg eend/rijst in de vriezer liggen, en Ramses vindt het heerlijk, dus dat is geen probleem. Maar het is wel schrikken (vanmiddag) en balen in het algemeen. En vooral Ramses heeft nooit iets met zijn ingewanden!!
Ik denk dat ik de probiotica maar blijf geven, of zou dit niet veel zin hebben als hij tegelijkertijd antibiotica krijgt? We hopen er maar het beste van.
Door gonny
#248435
hamada schreef: Met rijst en kip, probiotica en zalmolie leek Ramses wel wat op te knappen. Zijn ontlasting was af en toe richting normaal en hij moest er 's nachts niet meer uit. Wel elke ochtend op een holletje naar de hondenWC.
Vanochtend was hij heel onrustig tijdens het wandelen, veel snuffelen en toen hij weer binnenkwam gaf hij gal over. Alleen zag het er wel typisch, wat rood gespikkeld uit. Ik dacht dat hij misschien van Remi wat KVV had gepikt en dat het daardoor kwam. Ramses is verder speels en actief, alleen eten wilde hij vanochtend niet. Toen ik vanmiddag met hem uitging kwam er als ontlasting een vieze donkerrode slijmerige smurrie. Stinken!!! :(
Dus toen maar enigszins paniekerig een afspraak bij de da gemaakt. Hij heeft geen koorts, maar zijn buik is wel erg gevoelig. En nu toch maar aan de ab. Ik durf het toch niet aan om het op zijn beloop te laten.Over twee dagen mag hij langzaam van de rijst naar de kvv eend/rijst overgezet worden (een aantal weken volhouden), en met zijn kuurtje moet het dan na het weekend in elk geval veel beter zijn. In eerste instantie wilde de da dieetblik voorschrijven :(maar toen ik de CB variant benoemde vond hij dat prima. :) Nou heb ik gelukkig voor Prince genoeg eend/rijst in de vriezer liggen, en Ramses vindt het heerlijk, dus dat is geen probleem. Maar het is wel schrikken (vanmiddag) en balen in het algemeen. En vooral Ramses heeft nooit iets met zijn ingewanden!!
Ik denk dat ik de probiotica maar blijf geven, of zou dit niet veel zin hebben als hij tegelijkertijd antibiotica krijgt? We hopen er maar het beste van.
juist wél bij de antibiotica, de probiotica geven!!
beterschap!!! ;)
Door Lizzy
#248701
Ja, ik zou de probiotica ook zeker geven! Dit is wel zinvol tijdens (en vooral NA) een antibioticakuur. Aangezien je zelf ook aan wormen dacht, vraag ik me af: heeft de dierenarts de ontlasting ook onderzocht op wormen? Misschien is het wel een goed idee om een mestonderzoek te laten doen.
Door hamada
#249656
Wat een ellende!!!! Ramses loopt nu opgewekt en actief rond te springen met zijn ab. kuurtje en zijn ontlasting is ook weer wat beter, en nu is Remi geveld :(
Gisterochtend had hij overgegeven (nou ja, dat kan), wilde verder niet eten, en vloog gisteravond met het slaken van een gil overeind. Lag ook een beetje te rillen en zag er niet blij en gelukkig uit.
Vanochtend: hij kwam stinkend en rillerig zijn bench uit en zijn hele kussen was doorweekt van de diarree. Hier en daar wat bloederig slijm maar voor de rest vies stinkend waterig vocht. Buiten spoot het bloederige slijm er uit.
Meteen door naar de da die hem op diarace zette en isogel meegaf. De stakker heeft de hele dag liggen slapen en maakte af en toe met tegenzin een ommetje, maar wel met steeds wat waterige diarree.
Hoewel het beeld heel anders is dan van Ramses (die heeft verder geen pijn, wil constant eten en is super actief) zou je nu toch denken dat het een besmettelijke infectie is.
Weet iemand of er iets heerst?
Het is vandaag markt hier, dus kunnen we gemakkelijk een grote hoeveelheid kip en kalkoen kopen, want de eerste tijd hebben we dat waarschijnlijk wel nodig. Morgen maar wat extra eend/rijst bij de CB-dealer halen.
Door Audrina
#249676
hamada schreef: Weet iemand of er iets heerst?
Ik zit wel in een heel ander deel van het land dan jij, maar hier in de regio worden al zo'n week of 2 diverse hondjes geveld door een gemeen rotvirus waardoor ze flink gaan spugen en waardoor ze ook flink aan de diarree gaan (echt spuitpoep). Ze hebben het hier ook alle 3 gehad, bij mijn reu en mijn jongste teef was het in no-time weer over, maar mijn oudste teef was een paar dagen knap beroerd.
Tegen dat virus is helemaal niks te doen. Het enige wat je eventueel zou kunnen doen is bij de DA een spuit halen met primperid (dat brengt de maag tot rust en stopt iig het braken) en evt ook iets van tabletjes tegen misselijkheid. Maar wat ik er van begrijp braakt je hond niet en is ie alleen aan de diarree.
Menig DA zal je ook een ab-kuur willen geven, maar dat werkt dus echt niet tegen een virus.
Je kan je hond electrolyten geven, dat is poeder dat je bij de drogist kunt halen. Dat poeder kun je met water mengen, hier zitten zouten e.d. in die uitdroging helpen voorkomen. Maar dit kan je alleen geven als je hond niet braakt, anders heeft het geen nut.
1 of 2 daagjes vasten kan in een geval zoals dit geen kwaad, dan kan de boel van binnen tot rust komen. Als je hond maar wel blijft drinken.
Sterkte met je honden.
Door hamada
#251413
na een paar dagen aanmodderen is het nu weer een beetje stabiel met de caven.
Ramses huppelt nog steeds vrolijk door het huis en staat nu op de eend/rijst.
Remi was echt ziek, ook al had hij geen koorts. Hij heeft twee dagen veel geslapen, sleepte zich om de paar uur met tegenzin naar buiten om een lading bloederige derrie kwijt te raken en sliep dan weer verder. :( Hij eet nog gekookte kip en rijst. Gelukkig begon hij gistermiddag wat enthousiaster rond te lopen, en vandaag zijn we ook weer een stukje in het bos gaan lopen. Hij verliest ook geen bloed meer. :) Wel oogt hij als hij hard loopt nog wat slapjes.
alleen ben ik elke ochtend heel lang bezig om de dieren te verzorgen: Prince dit hapje vlees, Ramses dát hapje vlees, Remi rijst/kip, Remi deze pilletjes, Ramses die pilletjes, Remi dit schepje isogel. Het lijkt wel een oudemannenhuis ;D Maar nu gaat het de goede kant uit en we zijn al een paar kuurtjes kwijt.
Gelukkig hebben ze niet zoveel overgegeven als ik bij een ander topic las. Misschien dat dit niet echt een virus is. Ik heb nog niet gehoord dat er echt iets heerst hier in de Achterhoek.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door