Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ike
#2513387
Ike eet al jaren kvv, het laatste jaar darf, ging eigenlijk goed wat ontlasting betreft, hij kreeg wel meer jeuk dus ben ik van merk veranderd, naturis, verschillende varianten, daar had hij eigenlijk hele harde ontlasting op, dus terug naar darf, de kip/lam versie.
Maar het blijft hard die ontlasting (toevallig van de week 1 keer hele zachte ontlasting) vooral het eerste beetje zeg maar gaat heel moeilijk, daarna de rest ietsje makkelijker.
Ik voel ook als ik de poep opraap met n zakje vaak harde puntjes in de ontlasting.
Kan het zijn dat bij een oudere hond (hij wordt 11 in maart) de spijsvertering anders wordt?
Want Ike heeft in het verleden juist meestal te zachte ontlasting en nu dus het tegenovergestelde.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2513403
Hmmm, ik herken het wel bij Wodka (11jr)

Als ik die te veel bot/te weinig spiervlees voer, voel ik soms ook harde puntjes in de ontlasting.
Ik heb niet het idee dat ze daar zelf last van heeft, overigens. Het is ook niet iedere keer. Ik let er wel op dat er voldoende spiervlees in haar menu zit, anders wordt haar ontlasting sowieso te hard.

Dommelsch overigens (8,5 jr) heeft juist vaak eerder te zachte, dan te harde ontlasting.  ::) Daar voel ik ook nooit harde puntjes.
Door smulpaap
#2513460
Ja hoor ook hier herkenbaar bij de oudste van 11 jaar . Ik ben maanden geleden al begonnen met het schrappen van vleesbot wat niet zo lekker meer verteerde , percentages al aangepast .

Anders ook  te harde ontlasting , te lang moeten persen enz . En er valt eigenlijk steeds meer vleesbot af
Je zou eventueel visolie kunnen geven
Door Lil
#2513473
Hier een hond van dik 11,5 jaar. Hij heeft zeker 5 jaar op het max percentage bot gezeten, omdat hij anders zachte ontlasting c.q. last van de anaalklieren had. Het laatste jaar, anderhalf jaar zit hij op bijna het minimale percentage bot. Ook eet hij 's ochtends alleen nog maar kvv. Hij wilt dan geen botten hebben en geef ik die toch dan inderdaad botstukjes in de ontlasting (je ziet dan dus echt gewoon onverteerde stukken bot). Heeft hij geen last van, alhoewel hij geeft zelf aan dan geen bot te willen eten. 's Avonds eet hij wel barf en verteerd het ook. Wel alleen maar zachte dingen. Eendenvleugels en nekken, konijn (geen kop), lamsstaart, kipkarkas of nekken. Echt zacht spul dus.
Door Ike
#2513539
Oh ok, dus toch wel meerdere honden die hier last van hebben.
-Saskia- schreef: Hmmm, ik herken het wel bij Wodka (11jr)

Als ik die te veel bot/te weinig spiervlees voer, voel ik soms ook harde puntjes in de ontlasting.
Ik heb niet het idee dat ze daar zelf last van heeft, overigens. Het is ook niet iedere keer. Ik let er wel op dat er voldoende spiervlees in haar menu zit, anders wordt haar ontlasting sowieso te hard.

Dommelsch overigens (8,5 jr) heeft juist vaak eerder te zachte, dan te harde ontlasting::) Daar voel ik ook nooit harde puntjes.

Dat heeft Ike ook altijd gehad, tot ongeveer 1 jaar terug.
smulpaap schreef: Ja hoor ook hier herkenbaar bij de oudste van 11 jaar . Ik ben maanden geleden al begonnen met het schrappen van vleesbot wat niet zo lekker meer verteerde , percentages al aangepast .

Anders ook  te harde ontlasting , te lang moeten persen enz . En er valt eigenlijk steeds meer vleesbot af
Je zou eventueel visolie kunnen geven
Ik geef hem al een hele poos visolie capsules  ;)

Ik ga maar eens een kvv zoeken met een lager botpercentage, bedankt voor jullie reacties  :)
Door Lil
#2513549
Ike schreef: Ik ga maar eens een kvv zoeken met een lager botpercentage, bedankt voor jullie reacties  :)
of gewoon zelf wat extra spiervlees geven naast de kvv.
Door tiny
#2513626
Gelukkig is dit al gepost. Ik was dit van plan want Tessa van 13 heeft ook moeite met haar ontlasting. Ik merk dat ik haar steeds meer ga ontzien met bot. Geef meer kvv en/of eendennekken. Heb nu ook meer spiervlees besteld en zo nu en dan gaat er een flinke scheut olie door haar eten.
Ach gossie, die vertederende oudjes he..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door