Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TuttiFrutti
#2512239
Er zijn best veel honden hier die ongevarieerd eten door o.a een allergie. Badu is een van die honden. We zijn weer helaas terug bij af en krijgt ze nu alleen konijn te eten.
Badu wordt nog 2 jaar. Sinds haar 9de levensmaand krijgt ze ongevarieerd eten.

Ik vroeg me dus af, is het dan niet verstandig om zulke honden te supplementeren met, bijvoorbeeld, een multivit? Wat is verstandig?
Multivit heb ik in huis (van Phytonics) maar tot heden nog niet gegeven omdat het op een gegeven moment wel beter ging en ze op 5 diersoorten zat. Ik heb de laatste 2 diersoorten wrs iets te snel gedaan waardoor ik niet kan zeggen waarom ze nu meer jeuk heeft. Ze is naast haar allergie voor voedsel ook allergisch voor mijten, gras, blad, schimmels... Dit ter info  :P
Door Lizzy
#2512250
Mij lijkt dat niet onverstandig. Ik denk alleen wel dat je ieder vitamine/mineralenproduct zou moeten behandelen alsof het een nieuw voedingsmiddel is die je toevoegt.
#2512416
Dank je wel Lizzy!

Ja dat is ook een andere reden waarom ik er niet mee begonnen ben... Maar hoe moet ik nou elke vitamine/mineralen apart toevoegen als het een complete mix is?  :-\
Ik zat te denken om alles eerst tot rust te laten komen door alleen konijn te voeren en als alles weer goed gaat beginnen met de multivit. Gaat het 6 weken goed dan pas introduceer ik het volgende diersoort.

Maar hoe vaak kan ik het beste geven?
Dagelijks? Wekelijks?
Door Lizzy
#2512453
RvT schreef: Dank je wel Lizzy!

Ja dat is ook een andere reden waarom ik er niet mee begonnen ben... Maar hoe moet ik nou elke vitamine/mineralen apart toevoegen als het een complete mix is?  :-\
Ik zat te denken om alles eerst tot rust te laten komen door alleen konijn te voeren en als alles weer goed gaat beginnen met de multivit. Gaat het 6 weken goed dan pas introduceer ik het volgende diersoort.

Maar hoe vaak kan ik het beste geven?
Dagelijks? Wekelijks?
Nee, ik bedoel, je neemt de complete mix en die neem je in z'n geheel als 1 nieuw voedingsmiddel. Om toch te kijken of hij daar wel goed op reageert. Is dat niet het geval, kun je ook weer een ander merk proberen. Is dat wel het geval, reageert hij goed, kun je dit toe blijven voegen.
#2512485
Ja ik vraag het ook omdat 7 dagen per week niet echt goed voelt zeg maar. Het lijkt me zoveel... Het is ook niet zo dat ze helemaal geen vitamine/mineralen binnen krijgt natuurlijk. 4-5 dagen voelt beter.

Bedankt Lizzy!!
Door Laura2004
#2517418
Interessant topic dit. Mijn honden (in Spanje) eten ook ongevarieerd en ik overweeg al een tijd om mulitivitamines toe te voegen. Maar ik relativeer het iedere keer door te denken aan honden die heel hun leven dezelfde kvv krijgen, ook niet omvallen van ellende.
Maar ik neig er toch steeds meer naar om wel wat aan suplementen toe te voegen, chlorella en spirulina krijgen ze al. Multivitamine nog niet.

Wat zijn goede merken?

@Esther: merk je verschil sinds je vitamines erbij voert?
Door Lizzy
#2517649
Yuka 2004 schreef: Interessant topic dit. Mijn honden (in Spanje) eten ook ongevarieerd en ik overweeg al een tijd om mulitivitamines toe te voegen. Maar ik relativeer het iedere keer door te denken aan honden die heel hun leven dezelfde kvv krijgen, ook niet omvallen van ellende.
Maar ik neig er toch steeds meer naar om wel wat aan suplementen toe te voegen, chlorella en spirulina krijgen ze al. Multivitamine nog niet.

Wat zijn goede merken?

@Esther: merk je verschil sinds je vitamines erbij voert?
Op zich heb je daar wel en geen gelijk..... Diverse KVV merken voegen wel degelijk een premix (vitamine/mineralen preparaat) toe. Zeker de merken die niet zoveel smaken hebben en ook niet op hun website of verpakking willen zetten 'afwisselen in diersoorten is een must om compleetheid te bereiken'. Voorbeelden daarvan zijn de merken als Carnibest, Energique, Duck, Smuldier, Rodi, etc.

Er zijn ook merken waarbij men niet zegt dat je meerdere smaken/diersoorten moet voeren en waarbij er ook geen premix wordt toegevoegd. Voorbeeld daarvan is Bibi. En nee, daar vallen ook geen honden dood neer door tekorten. Dus ik ben het in dat opzicht wel met je eens. Toch... Aan de andere kant... Wij willen niet "dusdanig voeren dat ze er niet dood bij neervallen", wij streven hier eigenlijk (denk ik) naar zoveel mogelijk ideaal. En dan denk ik dat een paar keer per week een multivitamine geven geen slecht idee is.

Je kunt natuurlijk ook dit 'gebrek' aan afwisseling proberen op te vangen met groentenmixen, chlorella, spiruline, rauwe gemalen noten, fruit, zeewier, eieren, vette visjes, etc.
Door Laura2004
#2517698
Daar heb je ook gelijk in hoor, ik wil ook het liefst zo optimaal mogelijk voeren en ze niet alleen maar in leven houden  :-[. De hondjes in Spanje krijgen ook groentemix en chlorella en spirulina en vis, maar dat vind ik nog beperkt gezien de geringe variatie in vleessoorten (kip, kalkoen, lam en rund en een enkele keer konijn of kwartel als mijn vriend een 'gekke' bui heeft). En het lam dat we geven is voornamelijk kop en vaak hele grote kop (ik kan alleen via mijn moeder aan kleine kopjes komen) en eigenlijk zou ik die niet meer geven, ik vind het altijd eng, ook vanwege de torsie van Ziggy (die daar niets mee te maken had, maar toch zit het mij niet lekker als ik het geef). En dan is de variatie helemaal beperkt.

Dus als ik deze zomer definitief vertrek ben ik wel van plan om een paar potten goede multivitamine mee te nemen. Weet jij een goed merk trouwens?
Door Lizzy
#2517975
Yuka 2004 schreef: Daar heb je ook gelijk in hoor, ik wil ook het liefst zo optimaal mogelijk voeren en ze niet alleen maar in leven houden  :-[. De hondjes in Spanje krijgen ook groentemix en chlorella en spirulina en vis, maar dat vind ik nog beperkt gezien de geringe variatie in vleessoorten (kip, kalkoen, lam en rund en een enkele keer konijn of kwartel als mijn vriend een 'gekke' bui heeft). En het lam dat we geven is voornamelijk kop en vaak hele grote kop (ik kan alleen via mijn moeder aan kleine kopjes komen) en eigenlijk zou ik die niet meer geven, ik vind het altijd eng, ook vanwege de torsie van Ziggy (die daar niets mee te maken had, maar toch zit het mij niet lekker als ik het geef). En dan is de variatie helemaal beperkt.

Dus als ik deze zomer definitief vertrek ben ik wel van plan om een paar potten goede multivitamine mee te nemen. Weet jij een goed merk trouwens?
Ik vind kip, kalkoen, lam en rund al een prima variatie eerlijk gezegd. Als je daar nog vette vis, chlorella, groenten, spirulina bij geeft, zou ik zelf al geen multivitamine erbij geven..... Mocht je toch persee wat willen geven, ik vind Phytonics wel een goed merk. Ik moet je eerlijk zeggen dat in de periode dat ik nog wel eens multi's gaf, ik gewoon een Solgar multi in stukjes knipte. En dat afwisselde met eentje van de Kruidvat :biggrin2:
Door Laura2004
#2518042
Ik koop voor ik ga gewoon zo'n pot van die Phytonics, dan kan ik altijd nog beslissen of ik het nodig vind. In vergelijking met Nederland vind ik het zo weinig variatie, hier zit ik al snal aan 7-8 diersoorten.
Door Lizzy
#2518105
Yuka 2004 schreef: Ik koop voor ik ga gewoon zo'n pot van die Phytonics, dan kan ik altijd nog beslissen of ik het nodig vind. In vergelijking met Nederland vind ik het zo weinig variatie, hier zit ik al snal aan 7-8 diersoorten.
Ja, ik snap het. Maar 7 a 8 is al gewoon luxe!
Door Esther Q
#2518938
Yuka, de honden lopen geweldig goed dit jaar! Maar het lastige is dat er meer dingen een rol kunnen spelen, dus durf ik niet te zeggen dat de vitaminen het verschil maken. Ze liepen ook al heel erg goed voor de vitaminen (we geven het nog niet lang). Wij doen het vooral omdat we onnatuurlijke prestaties van ze verwachten. Het is gewoon niet natuurlijk om van een hond te verwachten dat hij 50 of meer km's per dag een gewicht achter zich aantrekt. Je moet het zien als sport op hoog niveau en dan kan een lichaam wel wat extra's gebruiken. Dus in het geval een hond normale beweging krijgt zou ik niet snel aan de supplementen gaan, tenzij het menu echt vreselijk eenzijdig is, bijvoorbeeld alleen maar pens, of alleen maar kip.
We geven een preparaat gemaakt in Finland voor sledehonden, ik denk niet dat het interessant is voor jou, vermoed dat ze het alleen hier in omgeving verkopen, maar als je wilt kan ik het merk opzoeken (moet nu weg). :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door