Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door koningBilly
#2511494
Hallo! Wij zijn Sarah en Billy de teckel. Billy is een herplaatser die voor zijn leventje bij ons bij een ouder dametje op een apartementje woonde. Hij is nu 7, toen ie een jaar geleden bij ons kwam was ie best mager, maar dat mager en niet schraal. Hij had veel rotte tandjes want zijn baasje had alleen blikvoer gegeven. En doordat hij veel en lang alleen had gezeten omdat zijn vrouwtje in het ziekenhuis lag, was ie van de stress ook best veel afgevallen. Bij ons is hij er helemaal bovenop gekomen. Vandaar de naam koning Billy ook. Hij is een hele teckel hoor!
De tandjes zijn er zo snel mogelijk uitgegaan, de conditie is nu al veeeel beter, soms krijgen we hem niet eens moe. En dat gewicht, ja , laat ons stellen dat zijn eetlust er zeker niet op achteruit gegaan is.
Ik gaf eerst Orijen, omdat ik niks van versvoer wist en toch een goeie brok wou. Maar Billy vond brok maar saai. Nu ja kvv dan maar en hij is beginnen eten! elke dag met smaak. Ik gaf een mix van smuldier compleet, met mix kippevlees, paardevlees, runderhart. 1 keer per week een rib om af te kluiven, en daar deed hij het prima op.
Maar nu is hij wel een beetje teveel bijgekomen, ik weet het, mijn schuld, niet hard genoeg opgelet. Hij is niet moddervet, geen dikke worst op pootjes, maar toch wel wat teveel van het goeie eigenlijk.
Van brokken krijgt hij altijd te platte poep, met last van zijn anaalklieren tot gevolg. Dus ik moet op vlees blijven, dieetbrokken zijn geen optie en ik hou ook niet van het ingredienten lijstje van die dingen.
ik heb nu van duitsland zo twee zakken barfvlees meegebracht, eentje met kip waar een best laag vetgehalte in zit en eentje met kopvlees. Ik meng met groentenpuree. en zijn vleesbot krijgt hij nog steeds.
Maar van de 120 gram dat hij normaal zou mogen schiet er nu nog 80gram over, met een erg lastige hongerige hond tot gevolg die alles maar dan ook alles opvreet wat hij tegenkomt op straat.
Ik las dat je sperziebonen kan geven als vulling. Maar daar loopt ie dan met een bocht omheen. En ik heb van meerdere mensen gehoord dat je rijstvlokken, of hondenrijst kan geven als vulling ook. En dat heb ik eens geprobeerd, mengen met zijn vlees, daar is hij dol op en ook voldaan erna. Toetjes en tussendoortjes zijn afgeschaft. Beweging krijgt ie zoveel ik kan geven.Dus nog meer is geen optie.
Maar is dat waar? dat rijst niet aanzet??? zijn er dingen die ik nog kan doen?

Ik weet heel goed dat je een hond gerust een paar dagen geen eten kan geven en dat hij dan alles eet, en dat je harder moet zijn , enz enz. Maar ik zoek een gulden middenweg. Hem toch wat laten afvallen, mits voldoende beweging maar met vers vlees en toch nog een beetje een voldaan gevoel 1 keer per dag. Die guldenmiddenweg, zou die tijdelijk te vinden zijn in rijstvlokken?

alvast bedankt!!
Door sella
#2511514
Kip is vrij vet, dus niet ideaal als je hond op dieet staat.
Rijst lekker in de winkel laten en niet in je hond stoppen, dat verteerd heel moeilijk bij ze.

Ik zou kijken ipv kvv idd wat meer "hele"lappen te geven, dan moet hij wat meer werken, is hij eerder voldaan.

Je geeft al groentenmix, je kan daar wat meer van bij geven en de sperciebonen en havervlokken ect lekker zelf gebruiken.

Ik weet niet of je een tuin hebt? Nu met de koude periode zou je zijn eten wat kunnen verstoppen, dat hij er moeite voor moet doen.

Voer je 1 keer daags of 2 keer daags? Ik zou 1 keer per dag voeren, dan heeft hij in ieder geval een vol gevoel, eens kijken of dat helpt, en anders wat minder snel af laten vallen en hem op 100 gram zetten. Is toch 20 gram minder. Het moet voor alle partijen wel leuk blijven ;)
Door Lil
#2511582
Rijst maakt dik!!! Nutteloze koolhydraat waar de hond niets mee kan en dus lekker als vet opslaat.

Paard is mager, mager rundvlees, mager konijn.

Lam is vet, kip soms ook, geit is vet.

Vis ook, maar ze hebben vette vis nodig, dus geef ik ze de minimale portie vette vis per week.
Door koningBilly
#2511591
Bedankt voor je fijne reacties
ik vind het fijn als je zegt het moet voor beide partijen leuk blijven want zo zie ik het ook.
Hij krijgt 1 maal daags eten nu. Natuurlijk als je op zoiets begint te letten kan het niet snel genoeg gaan en kijk je continue naar de hond die teveel weegt, beetje dwaas.
Dat wat jij zegt van die hele lappen, ik zou dat graag doen hij is ook dol op kauwen aan een bot enz. maar een stukje vlees van minder dan 100 gram ik hap slik weg hoor, ook voor een teckel met 10 tanden minder. Voor welke lappen vlees ga je dan?Wat is minder vet dan kip?

oh en in de tuin lopen kippen, die zijn sneller dan de teckel als het op eten aankomt  ::)
Lil schreef: Rijst maakt dik!!! Nutteloze koolhydraat waar de hond niets mee kan en dus lekker als vet opslaat.

Paard is mager, mager rundvlees, mager konijn.

Lam is vet, kip soms ook, geit is vet.

Vis ook, maar ze hebben vette vis nodig, dus geef ik ze de minimale portie vette vis per week.
Kijk daar ben ik dus niet meer mee, ik hoor heel tegenstrijdige dingen namelijk. Sommigen zeggen rijst is vulling, komt er onveranderd terug uit. Dat wat erin zit hun niet gebruiken. Anderen zeggen dan weer dat het dik maakt. sommigen zeggen dat rijst ( vb in brokken ) overgewicht tegengaat, en dat de lightversies , vaak met rijst makkelijk verteren, dat al die graan/mais/rijsttoestanden niet meer zijn dan nutteloze balast waar de honden niks mee doen.
Bijvoorbeeld die sperziebonen, bij leguanen geven ze sperziebonen als dikmaker, voor magere beesten aan te sterken, bij honden dient het als vulling, om af te vallen. Kan het zijn dat daar een deel van de rijstverwarring in zit?? wat voor de mens is is voor de hond anders maar wat?
Van wat wordt een hond dan dik? Vetten in het vlees dan?

Als ik zie wat er in de dieranarts brokken zit... bietenpulp en van die toestanden... ja wat lekker gezond zal dat zijn;
Gebruikersavatar
Door Thea
#2511612
Je moet vlees en vleesbot en evt orgaan wel in proporties houden denk ik.
Je zou ene dag vleesbot met spier kunnen geven en andere dag vleesbot met orgaan ;)
Maar als vleesbot zou je ook soms een eendennek kunnen geven. Evt zelf vast houden met een washand zodat hij er wat meer moeite voor moet doen.
Kippennek zal er wel zo in weg glijden ;)
Kwartel zou je ook kunnen proberen dan bv een halve kwartel als compleet maaltijd.
Parelhoenkarkas met wat orgaan bv.
Dit zijn allemaal zachte botten en zal je hondje best wel weg kunnen krijgen.
Door dat ie wat langer moet kluiven zal ie ook meer voldaan gevoel krijgen.
Evt gedroogde long of mager vlees als snoepje tussendoor ::)
Door Martine-Tom
#2511626
koningBilly schreef:
Kijk daar ben ik dus niet meer mee, ik hoor heel tegenstrijdige dingen namelijk. Sommigen zeggen rijst is vulling, komt er onveranderd terug uit. Dat wat erin zit hun niet gebruiken. Anderen zeggen dan weer dat het dik maakt. sommigen zeggen dat rijst ( vb in brokken ) overgewicht tegengaat, en dat de lightversies , vaak met rijst makkelijk verteren, dat al die graan/mais/rijsttoestanden niet meer zijn dan nutteloze balast waar de honden niks mee doen.
Bijvoorbeeld die sperziebonen, bij leguanen geven ze sperziebonen als dikmaker, voor magere beesten aan te sterken, bij honden dient het als vulling, om af te vallen. Kan het zijn dat daar een deel van de rijstverwarring in zit?? wat voor de mens is is voor de hond anders maar wat?
Van wat wordt een hond dan dik? Vetten in het vlees dan?

Als ik zie wat er in de dieranarts brokken zit... bietenpulp en van die toestanden... ja wat lekker gezond zal dat zijn;
Een hond is geen mens en een hond is geen leguaan...
Een hond heeft geen rijst of andere koolhydraten nodig, in het beste geval worden ze er dik van, maar wat te denken van diabetes bijvoorbeeld...?
Door Lil
#2511652
Wat is het internet, brokvoerend Nederland???

Als je op dit forum leest kom je genoeg redenen tegen om nooit meer koolhydraat te voeren.

Ik luister echt niet naar de buurvrouw die meent dat de artrose van mijn hond overgaat met royaal konijn. Dus waarom wel naar die onzin over rijst en bonen luisteren?

Ik heb aangegeven wat magerder dan kip kan zijn. Kipfilet is wel mager, maar meeste hondenkip zit vet en vel aan. Dat haal ik dan gewoon weg
Door koningBilly
#2511661
martine-tom schreef: Een hond is geen mens en een hond is geen leguaan...
Een hond heeft geen rijst of andere koolhydraten nodig, in het beste geval worden ze er dik van, maar wat te denken van diabetes bijvoorbeeld...?
Dat is wat ik bedoel hoor. Mensen worden misschien dik van graan, maar is dat bij een hond ook zo? ( kwam misschien verwarrend over)
Ik ben ook op vlees overgestapt om geen graansoorten te moeten voeren. Maar nu zijn dosis vlees zo laag ligt dat ie continue hongerig moet lopen, dacht ik tijdelijk dat als vervangvulling te gebruiken... maar een voorstander?nee dat ben ik niet

De kip die ik nu voer, is vrij puur, het is vlees met orgaan tussen maar dan allemaal stukjes formaat kippenhartje.

Euhm, hij kreeg van mij kippennekjes, of een vleugetje. Tot ik eens bij de dierenarts beland ben omdat er een stukje bot tussen zijn tanden in zijn gehemelte stak... sindsdien ben ik wat huiverig met alles wat vliegt... Met een kalfsrib doet hij het enorm goed, hij kraakt alles.


Runderlong wil ik wel eens proberen, pens puur lust ie niet... (vind ik niet erg want ik ben er ook een beetje vies van)
Door Martine-Tom
#2511668
koningBilly schreef: Dat is wat ik bedoel hoor. Mensen worden misschien dik van graan, maar is dat bij een hond ook zo? ( kwam misschien verwarrend over)
Ik ben ook op vlees overgestapt om geen graansoorten te moeten voeren. Maar nu zijn dosis vlees zo laag ligt dat ie continue hongerig moet lopen, dacht ik tijdelijk dat als vervangvulling te gebruiken... maar een voorstander?nee dat ben ik niet

De kip die ik nu voer, is vrij puur, het is vlees met orgaan tussen maar dan allemaal stukjes formaat kippenhartje.

Euhm, hij kreeg van mij kippennekjes, of een vleugetje. Tot ik eens bij de dierenarts beland ben omdat er een stukje bot tussen zijn tanden in zijn gehemelte stak... sindsdien ben ik wat huiverig met alles wat vliegt... Met een kalfsrib doet hij het enorm goed, hij kraakt alles.


Runderlong wil ik wel eens proberen, pens puur lust ie niet... (vind ik niet erg want ik ben er ook een beetje vies van)
Runderlong is een snack. geen volwaardige voeding.

En verder...lees gewoon eens goed rond op de site hier en kijk wat je vind van de combi graan en hond.
Als de theorie klopt dat ze er niet dik van worden...waarom is dan het gros van de brokkenhonden (en brokkenkatten) te dik? En als dieetvoeding daadwerkelijk hielp..waarom zijn er dan nog steeds zoveen honden en katten te dik?
Door Lil
#2511669
Tegen honger kun je tijdelijk meer groente voeren. Dus meer groentemix. Als ze hier moeten afvallen doe ik steeds wat minder geven. Dus niet van 1 kg terug naar 500 gram, maar van 1 kg naar 800 gram en een week later naar 600 en weer een week later naar 500 gram. Anders vreten ze me het stof nog op.
Door koningBilly
#2511848
Even nog een vraagje, waar halen jullie de info hierover? want hoe vlees en bot verteerd dat vind je wel overal terug, maar wat en hoe van groenten en granen?
Het is een soort van weet... maar waar vind je die weet terug?
Door koningBilly
#2513495
de bieb had ik nog niet gezien!  :) nu wel
De rekenhulp had ik al gevonden...
Moeilijk te weten wat een goed gewicht voor Billy zou zijn ....  Ik wil graag iets meer zijn ribben kunnen voelen , daar ga ik op af.

ik heb terug kippennekjes gehaald , dat kost al meer moeite en van de supermarkt heb ik een zag vleesbot gekregen van rund. Dus die voorraad is ook weer opgevuld. Ik ga hem zeker wat mee kauwwerk geven.
Door Martine-Tom
#2513524
koningBilly schreef: de bieb had ik nog niet gezien!  :) nu wel
De rekenhulp had ik al gevonden...
Moeilijk te weten wat een goed gewicht voor Billy zou zijn ....  Ik wil graag iets meer zijn ribben kunnen voelen , daar ga ik op af.

ik heb terug kippennekjes gehaald , dat kost al meer moeite en van de supermarkt heb ik een zag vleesbot gekregen van rund. Dus die voorraad is ook weer opgevuld. Ik ga hem zeker wat mee kauwwerk geven.
Vleesbot van de rund word hier afgeraden, is veel te hard!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door