Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2509764
Hallo,

Ik wil graag even mijn menu laten controleren om te kijken of ik een goed menu heb gemaakt voor mijn 2 honden  :)
Bas en Bob (beide 10 kilo) zijn 2,5 jr oud en krijgen nu al enkele weken elke dag kvv (enkelvoudig) met een zelf gemaakte groentemix. Nu krijgen ze op woensdag zalmkop. De honden hebben daar geen problemen mee.
Daarbij wil ik afwisselen en niet iedere dag compleet voeren.

Menu voor een reu, 2 jaar oud, 10 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 10 kilo = 300 gram per dag / 2100 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  150 gr. / 1050 gr
Groentes 10% :  30 gr. / 210 gr.
Orgaanvlees 15% :  45 gr. / 315 gr.
Spiervlees 25% :  75 gr. / 525 gr.


Maandag:
Konijnenkarkas 263 gr
Groentemix 40 gr  **
extra: ei

Dinsdag:
Lamavlees 175 gr
Orgaan 105 gr.  *
Groentemix 20 gr  **

Woensdag:
Zalmkop 263 gr (halve kop per hond, die ze 's middags krijgen)
Groentemix 40 gr  **

Donderdag:
kalkoendijbeenvlees 175 gr
Orgaan (pens) 105 gr
Groentemix 20 gr  **

Vrijdag:
kippennekken 263 gr
Groentemix 40 gr  **

Zaterdag:
Hertenvlees 175 gr
Orgaan 105 gr  *
Groentemix 20 gr  **

Zondag:
Lamsribben 160 gr
Groentenmix 40 gr  **
Hele sardien 100 gr

*  Momenteel ben ik nog aan het kijken of ik aan lamsorgaan (hopelijk zit daar dan ook lamspens bij om zo voldoende pens in het menu te hebben) en kippenorgaan kan komen. Dan zal 1 keer lamsorganen en 1 keer kippenorganen op het menu staan.

**  De groentemixen bestaan uit zowel boven- en ondergrondse groenten die maandelijks kan verschillen. Ligt eraan wat er aan seizoensgroenten verkrijgbaar is. En wat wij zelf willen eten. De honden krijgen het rauw.
(Alfalfa, Taugé, Fenegriek, Andijvie, Peterselie, Waterkers, Paksoi, Wortels, Bospeen, Knoflook, Gember, Knolselderij, Asperges, Courgette, Sperziebonen, soms een handje Boerenkool)
De mixen worden in een blender gemaakt, dus wordt er wat yoghurt bij de groenten gedaan.


Verbeteringen zijn welkom  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2510788
het totaal gewicht orgaan deel je door de helft , het ene deel pens en het andere deel een gelijke verhouding van hart , lever en nier ... (zelf maak ik vaak een mix van nier , lever hart en kippenmaagjes zodat ze orgaan beter eten)
het aantal diersoorten zijn goed voor beginnende barfers , misschien tzt uit te bereiden met eendkarkas/nekken  , geit ,  rund en wildgevogelte .
het zijn allemaal vrij magere diersoorten (op de ribben na) dus in de gaten houden dat ze na een paar weken niet afvallen.
persoonlijk reken ik de groentes niet mee in het menu en krijgen ze wat ik die dag zelf eet ....
Gebruikersavatar
Door Nitus
#2511029
Prima percentages! 8)

Ik zou alleen de vleesbotten over meer dagen verdelen omdat je nu kans hebt dat je honden verstopt raken door het hoge aandeel bot op die dagen. Dus minder bot per dag en meer spier of orgaanvlees en/of groentes.
Ik zou dus wat gaan schuiven, bijv. de helft van het konijnkarkas naar dinsdag en wat lamsvlees naar de maandag. Kippennekenn zou ik ook over 2 of 3 dagen verdelen.
Door Mandarijn
#2511118
[quote="Nitus"]
Prima percentages! 8)

Ik zou alleen de vleesbotten over meer dagen verdelen omdat je nu kans hebt dat je honden verstopt raken door het hoge aandeel bot op die dagen. Dus minder bot per dag en meer spier of orgaanvlees en/of groentes.
Ik zou dus wat gaan schuiven, bijv. de helft van het konijnkarkas naar dinsdag en wat lamsvlees naar de maandag. Kippennekenn zou ik ook over 2 of 3 dagen verdelen.
[/quote]

Als ik ga verschuiven kom ik op het volgende menu uit:

Maandag:
Lamavlees 88 gr
Konijnenkarkas 131 gr
Orgaan 52 gr.  *
Groentemix 29 gr  **
extra: ei

Dinsdag:
kalkoendijbeenvlees 87 gr
kippennekken 132 gr
Orgaan (pens) 53 gr
Groentemix 28 gr  **

Woensdag:
Zalmkop 263 gr (halve kop per hond, die ze 's middags krijgen)
Groentemix 40 gr  **

Donderdag:
Hertenvlees 175 gr
Orgaan 105 gr  *
Groentemix 20 gr  *

Vrijdag:
kalkoendijbeenvlees 88 gr
kippennekken 131 gr
Orgaan 52 gr  *
Groentemix 29 gr  **

Zaterdag:
Lamavlees 87 gr
Konijnenkarkas 132 gr
Orgaan 53 gr.  *
Groentemix 28 gr  **

Zondag:
Lamsribben 160 gr
Groentenmix 40 gr  **
Hele sardien 100 gr

De gewichten van het eten zullen tijdens het voeren niet op de gram nauwkeurig zijn zoals in het menu vermeld worden. Dit zal dan op een andere dag verrekend worden.

Tzt wil ik nog enkele diersoorten erbij voegen (parelhoenkarkassen, kwartels, eend, maar dat ligt eraan wat ik kan krijgen). Ook heb ik de gedachte om 's winters andere vleessoorten op het menu te zetten dan zomers. Zodat de honden ook afwisseling op die manier krijgen.

Verbeteringen en tips zijn weer welkom.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2511146
hier krijgen de dames niet iedere dag compleet , 1x in de week pens en 2x in de week orgaan bij de vleesbotten ...
verder haal ik met 2 honden bijna altijd 1 portie vleesbot en 1portie spiervlees uit ( behalve met hierboven beschreven) en verdeel dit naar gewicht , wat teveel over is geef ik de volgende dag .....
mijn porties zijn 180 gram ( naar de hond met de meeste behoefte) , maar heb ook porties van 330 gram (150+180 gram)
verder weeg ik het eten altijd af aangezien ik met loeka nog niet het juiste percentage/hoeveelheid heb gevonden na haar sterillisatie...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#2511212
Je nieuwe menu ziet er prima uit! Al zie ik nu ineens dat lamsribben op zondag misschien ook teveel bot ineens kan zijn. Als ze daadwerkelijk 50/50 zijn dan zou het goed kunnen gaan, maar als je honden gevoelig zijn voor verstopping zou ik het op die dag ook wat minderen en over de rest van het botvlees verdelen in de rest van de week of die dag wat meer spiervlees geven of een ie er bij.
Ik vraag me ook af of de groentemix zonder dat het ergens doorheen zit wordt opgegeten (dinsdag zalmkop).

Je zou het je zelf ook wat makkelijker kunnen maken om ervoor te kiezen de groentes verdeeld over 3 dagen te geven, orgaan over bijv. 2 dagen en 1 dag pens. (LauraV schrijft dat ook al).
Je zit dan niet met van die hele kleine porties te 'klooien'. Maar als je dat geen probleem vind is dit een prima begin. Gaandeweg zul je een modus vinden die voor jou het beste werkt.

Wat je zou kunnen doen is het vleesbot over 6 dagen verdelen (1050- zalmkop = 130 per dag), 1 zalmkopdag (verder niets er bij, je hoeft ook niet elke dag dezelfde hoeveelheid te voeren)
Porties spiervlees verdelen over 3 dagen, orgaanvlees 3 dagen (waarvan 1 dag pens) en de groentemix verdelen over bijv 3 dagen, de dagen waarvan vleesbotten die niet helemaal 50/50 zijn (dus waar kans op verstopping zou kunnen dreigen) eventueel zou je op die dagen zou je het aandeel spiervlees of orgaanvlees iets kunnen verlagen.
Of maak ik het nu te ingewikkeld voor je? :D Zoals ik al zei, je moet gewoon doen wat voor jou werkt.  ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2511470
de lamsribben zijn van jolanda , zijn heel mooi dus niet kaal ......zal dus wel meevallen  ;)
ik denk dat je moet kijken wat je zelf makkelijk vind wb porties compleet maken of niet , en hoe de heren erop reageren (de 50% vleesbot) .....
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 14 nov 2012, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2511570
Vandaag hebben ze een zalmkop gehad. Normaal is de dag erna de ontlasting ietsjes harder. Maar niet extreem hard. Maar twijfel toch over het menu. Nu heb ik elke dag kleine porties en ook compleet. Ga toch weer eens met mijn kladblokje, rekenmachine en mijn barf-boeken aan tafel zitten om alles weer eens onder de loep te nemen. En natuurlijk neem ik jullie tips en adviezen op een uitdraai mee aan tafel. :read:
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2511663
is een goed menuutje hoor, zo heb ik het in t begin ook gedaan , alleen na een tijdje wordt je gemakkelijker en weet je ook beter hoe de hond reageerd qua opname en ontlasting  ;)
Door Mandarijn
#2511908
[quote="lauraV"]
is een goed menuutje hoor, zo heb ik het in t begin ook gedaan , alleen na een tijdje wordt je gemakkelijker en weet je ook beter hoe de hond reageerd qua opname en ontlasting  ;)
[/quote]

[quote="Nitus"]
Je nieuwe menu ziet er prima uit!
[/quote]

Dankjewel Laura en Nitus  :thumbup:

Ik wacht even met aanpassen. En ga dan met dit menu aan de slag. Lukt het niet met porties maken of is de ontlasting niet zoals die hoort te zijn, dan ga ik het hier en daar aanpassen. Ik ga trouwens pas beginnen met voeren, aan de hand van dit menu, als ik al het vlees in huis heb. Heb wat vlees bij Jolanda besteld.  :D

Ps. de groentemix heb ik vanmorgen als ontbijt gegeven en Bas en Bob hebben hun bak letterlijk helemaal schoongelikt. Er hoefde geen afwasborstel aan te pas te komen om de bakken schoon te maken.  ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door