Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2511337
Ons cane corso meisje van 9 maanden is vannacht verschrikkelijk ziek geworden. Spuitende diarree om het kwartier en om 5 uur vannacht was ze helemaal gedesorienteerd. Ze verstopte zich onder struiken, wilde ergens van vluchten, was bang echt heel zielig. Ze weigerde vocht de hele nacht, maar vanmorgen om 7 uur heeft ze wel wat gedronken en om half 9 ook een keer geplast.

Net meteen met haar naar de dierenarts geweest. Ze heeft koorts, maag en darmen zijn helemaal leeg, buik is soepel. Dierenarts weet niet of het een virus of een bacterie is en behandelt voor allebei. Ze heeft 2 injecties gekregen en antibiotica en iets om de darmen tot rust te brengen. Nu zegt de dierenarts dat ik haar wel moet voeren maar geen rauw voer mag geven. 3 Dagen gekookte rijst en gekookte kip.

Ze is al een verschrikkelijk moeilijke eter en gekookt weigert ze helemaal. Onze dierenarts is niet pro vers trouwens. Wat zouden jullie doen. Gekookt geven en als ze niet eet gewoon een paar dagen laten vasten? Of dan toch wat rauw erdoor heen doen? Pfff..moeilijk :(. Graag tips!

Was trouwens bang dat ze misschien vergiftigd was of zo, je hoort zoveel rare verhalen over vergiftigde sponzen, maar ze braakt niet en haar buik is soepel. Was geen garantie zei de dierenarts, maar dan zijn ze ook sloom en dat is ze dus niet.
#2511346
Ja dat advies kregen wij ook altijd, en gelukkig zijn we er nu achter dat hondjelief allergisch is voor zowel rijst als kip...
Had ie toevallig geen lichtverteerbare brokken speciaal voor darmklachten?  :-X

Die antibiotica zal voor de darmen waarschijnlijk ook niet veel goeds doen, dus misschien is het verstandig om te starten met het geven van probiotica als je dat nog niet deed.

Qua voedingsadvies hoop ik dat er nog mensen reageren die iets meer verstand hebben van dit soort zaken.
Als mijn eigen honden een maag / darm virusje hebben geef ik de eerste dag (zo goed als) geen eten, en daarna bouw ik het weer voorzichtig op. Maar dat wil niet zeggen dat dat bij jouw hond ook helpt natuurlijk.

Ik lees hier ook vaak dat Okugest kan helpen bij dit soort klachten, dat is homeopatisch.

Succes met je meisje in ieder geval, het is niks als ze zo ziek zijn!
#2511352
Bedankt Kim! Ik geloof niet dat ze allergisch is voor kip want ze heeft nog nooit eerder diarree gehad terwijl ze regelmatig kip eet en dit was zo heftig ineens. Ze liep echt leeg, zo hard spoot het eruit. Van gisteravond 10 uur tot vanmorgen 7 uur, elke 10 minuten/kwartier. Ik heb sulfatrim en finidiar forte meegekregen voor haar. Probiotica is zeker een goed idee. Dat neem ik zelf ook dagelijks dus zal ik haar ook geven. Moet ze wel eten natuurlijk :S.
#2511357
O, ik vergeet er nog bij te zetten dat ik dus gewoon rauw vlees blijf geven en absoluut niet gekookt en al helemaal geen rijst!
Al pas ik het menu waar mogelijk wel een beetje aan en geef niet al te veel laxerende dingen zoals lever bijv. Als ze niet zo willen eten probeer ik het met wat KVV, kun je ook handig dingen doorheen mengen trouwens  ;)
Alleen pens geven schijnt ook goed te zijn, maar nogmaals, ik weet niet of dat voor jouw hond ook zou werken.

Succes!
#2511359
Ach ,sneu hoor als ze zo ziek zijn  :(

Soms kan het idd. heel erg heftig zijn en dan krijgen ze bij mij de 1e dag niks ,behalve wat milde roeryogurt en ik zorg ervoor dat er toch vocht naar binnen komt!
Ik heb altijd verse kippebouillon achter de hand in de vriezer ,dat warm ik wat op
en dat krijgen ze dan met hun medicijn.

Ook krijgen ze dan Okugest .

Willen ze niks drinken dan zorg ik voor wat "dwangdrinken "

Ik heb hier een knijpfles  waar pannekoekenbeslag in kan of zo'n kalverflesje met speen .
Beetje knijpen en hoppa ,zo krijgen ze wat vocht binnen.
Je moet wel ,anders drogen ze uit met zulke heftige diarree en koorts  :(

Als de buik wat rustiger is ,dan krijgen ze van mij wat gemalen vlees of KVV ,met een beetje gekookt water erover (ook weer extra vocht)

Ik let ook op dat ze warm kunnen liggen,niet op de koude vloer.
#2511376
Reus heeft dat hij jonger was (en nog niet volledig op vers stond) erg vaak dit soort dingen gehad. gekookte kip en rijst heb ik geloof ik nooit gedaan, wel van die schreeuwend dure blikjes meuk van de dierenarts. had niet het idee dat dat echt wat voor hem deed. op een gegeven moment ben ik hem als hij het weer eens had alleen maar pens gaan voeren. gemalen, meerdere porties per dag, en dan nog wat gewone, fijn gemalen (katten)kvv met flink wat (gekookt)water er door heen geroerd. goed op kamer temperatuur (liever zelfs ietsje warm). daar knapte hij sneller weer van op dan die blikjes en medicatie van de DA. 

hij heeft het nu al tijden niet meer gehad.

okugest doet ook wonderen en ik zou als ik jou was op zoek naar een goede probiotica! (ik geef  de Probiotics van phytonics)
#2511402
Ik heb dit drie weken geleden ook meegemaakt bij mijn hond op het eind was het puur rood bloed wat er uit kwam.
Om het uur kwam de handel dr uit, 2 dagen en nachten lang mijn huis was echt smerig.

Ik kreeg als advies van een pro vers arts; kleine beetjes eten geven, even de kook dr overheen  zodat de bactieren wat meer gedood worden. en een plens water zodat ze genoeg vocht binnen krijgen.

Met 2 dagen ben ik weer normaal gaan voeren, ik barf normaal maar heb toen kvv gegeven
En dat is prima bevallen.
Succes.
#2511420
Senta schreef: Ik heb dit drie weken geleden ook meegemaakt bij mijn hond op het eind was het puur rood bloed wat er uit kwam.
Om het uur kwam de handel dr uit, 2 dagen en nachten lang mijn huis was echt smerig.

Ik kreeg als advies van een pro vers arts; kleine beetjes eten geven, even de kook dr overheen  zodat de bactieren wat meer gedood worden. en een plens water zodat ze genoeg vocht binnen krijgen.

Met 2 dagen ben ik weer normaal gaan voeren, ik barf normaal maar heb toen kvv gegeven
En dat is prima bevallen.
Succes.
In zo'n ernstig geval als dit en van TS vind ik dit geen slecht advies hoor. Alleen zou ik geen gekookt water over vleesbot doen, tenzij je het kan malen of KVV kunt geven.

En desnoods vandaag eerst maar eens een dagje vasten. Wel water geven natuurlijk, desnoods onder dwang.
#2511421
Senta schreef: Ik heb dit drie weken geleden ook meegemaakt bij mijn hond op het eind was het puur rood bloed wat er uit kwam.
Om het uur kwam de handel dr uit, 2 dagen en nachten lang mijn huis was echt smerig.

Ik kreeg als advies van een pro vers arts; kleine beetjes eten geven, even de kook dr overheen  zodat de bactieren wat meer gedood worden. en een plens water zodat ze genoeg vocht binnen krijgen.

Met 2 dagen ben ik weer normaal gaan voeren, ik barf normaal maar heb toen kvv gegeven
En dat is prima bevallen.
Succes.
Ik heb zo'n agressieve diarree nog nooit meegemaakt, maar dit lijkt mij ook een goed plan: niet helemaal rauw maar even de kook erover, geen hele botten maar gemalen spul, en vooral GEEN rijst.
#2511785
Bedankt allemaal voor de tips. Die ga ik opvolgen. Heb voor de pup toch nog kvv in de vriezer liggen. Heb haar een beetje gekookte kip (geen bot) gegeven nu omdat ze medicijnen moest hebben.

Ze ligt de hele dag heel stil op haar schapenvel. Ze is zo stil dat ik af en toe bij haar ga liggen om te kijken of ze wel ademt. Ze wil ook niet mee naar buiten. Ze is te zwak.

Ik heb m'n hele huis gereinigd met de stoomreiniger toen ik van de dierenarts af kwam. In de hoop alle bacterien zoveel mogelijk te doden. Hoop dat het vannacht beter gaat. Ben al 37 uur non stop in touw en ik kan zelf ook wel een beetje slaap gebruiken :).
#2511820
Ze heeft niet gespuugd Lizzy en haar buik was soepel. Ze is ook geen hond die eet van de straat. Maar ze zei dat ze het niet 100% kon uitsluiten. Als ze morgen niet ging opknappen moest ik weer terug komen en dan gaan ze verder onderzoek doen.

Nou zit ik zelf te denken, mijn pup komt uit Engeland. Misschien heeft die iets bij zich gehad waar zij geen last van heeft maar Raisa wel? Je gaat je van alles in je hoofd halen :(. Ik heb de pup vandaag ook meteen laten onderzoeken, maar die is kerngezond (gelukkig!).

Hier is een tijdje terug wel een hond dood- en doodziek geworden omdat hij drugs ophad die op het uitlaatlandje lagen. Maar die ging braken en schuimbekken. Sponzen zijn hier in de buurt ook neergegooid, maar daar reageren ze anders op volgens de dierenarts. Zij denkt een virus of een bacterie.

Ze heeft gisteren en eergisteren eendenhartjes, kip en hert gegeten. Ze eet altijd 2 dagen hetzelfde menu en dan ga ik over op een volgende combinatie. De pup heeft ook gegeten van de eendenhartjes en een klein beetje van het hert maar die heeft nergens last van. In plaats van kip heeft de pup kippennekken gegeten.

Wat me dan nog te binnen schiet is waar ik haar altijd laat uitrazen, daar zijn ze de sloten aan het baggeren en ze is een enorme waterrat. Misschien is er wat boven gekomen in het water wat schadelijk geweest is, ik kan me verder echt niets voorstellen.
#2512263
In bagger dat verstoord raakt zitten hele nare bacteriën, als ze dan een lebber water neemt tijdens het razen, zou dat zomaar de verklaring kunnen zijn.

Ik weet dat er homeopatische ondersteuning is, alleen wil de juiste niet uit de diepte omhoog komen.

Lizzy of Nitus weten dat waarschijnlijk wel.

Ik zou van de kip lekere bouillon trekken en daarmee haar verlijden wat te drinken, of toch even met een naaldloos spuitje in haar bek druppelen.
Drinken is nu belangrijker dan eten, ik zou morgen begginnen met heel kleine prupjes eten geven. En dan de heel fijn gemalen versie, zodat er zo min mogelijk energie nodig is om het te verwerken.

Heel veel sterkte voor jou en je meiske.
#2512505
Ik zou voor de Clear Intestens van Phytonics gaan of voor de Puur Spijsvertering. Dit zijn poeders met Psyllium verzels die direct de diaree indikken, er staat ook dat er probiotica en prebiotica inzit, ee natuurlijke ontgifter, magenesium tegen de krampjes en een hersteller van de darmwand.
Misschien is dithandig om te geven zodat in ieder geval de diarree stopt.
Ik geen zelf KVV dus ik zou zelf gewoon de Eend geven die is niet zo zwaar of de kip.
geen gekookte kip met rijst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door