Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
#2511089
Bij mijn Duitse leverancier kan ik de duivenmix van Kiezebrink bestellen, welke Mowgli graag eet. Maar omdat de Kiezebrinkmixen niet ideaal zijn (o.a. hoog botpercentage) en dit daardoor voor mij zeer moeizaam te portioneren is, wil ik graag een paar hele duiven van Kiezebrink bestellen en ook wat kwartels, want deze kan ik ook bij mijn Duitse leverancier bestellen (wel erg duur, per duif 3,49 en per kwartel 2,50). Is er iemand die weet wat het gemiddeld gewicht van een Kiezenbrink duif en - kwartel is?

Verder moet ik toegeven dat ik een beetje bang ben, omdat deze diertjes nog "in takt" zijn  :cry2: Ik weet niet of Mowgli deze werkelijk heel wil eten, vooral omdat ze hun pak nog aan hebben. Ik heb goede hoop, (want konijnenkarkas eet hij wel kleine stukjes), want dan zijn we een grote stap verder wat knagen betreft) Ik weet niet of ik het red de duif en kwartel te plukken. Zonder kop, poten en verenkleed geen probleem, maar of ik het red met verenkleed. Dan komt nog het probleem van mijn vriend. Hij is zo gek op dieren, dat hij geen programma's over dierenpolitie of dierenklinieken kan zien, dan huilt hij bijna. Ik denk dat hij het niet wil zien / weten.

Ik weet ook niet of ik het red deze nog in takte diertjes in de gehaktmolen te gooien  :cry2:
#2511110
Mowgli schreef: Bij mijn Duitse leverancier kan ik de duivenmix van Kiezebrink bestellen, welke Mowgli graag eet. Maar omdat de Kiezebrinkmixen niet ideaal zijn (o.a. hoog botpercentage) en dit daardoor voor mij zeer moeizaam te portioneren is, wil ik graag een paar hele duiven van Kiezebrink bestellen en ook wat kwartels, want deze kan ik ook bij mijn Duitse leverancier bestellen (wel erg duur, per duif 3,49 en per kwartel 2,50). Is er iemand die weet wat het gemiddeld gewicht van een Kiezenbrink duif en - kwartel is?

Verder moet ik toegeven dat ik een beetje bang ben, omdat deze diertjes nog "in takt" zijn :cry2: Ik weet niet of Mowgli deze werkelijk heel wil eten, vooral omdat ze hun pak nog aan hebben. Ik heb goede hoop, (want konijnenkarkas eet hij wel kleine stukjes), want dan zijn we een grote stap verder wat knagen betreft) Ik weet niet of ik het red de duif en kwartel te plukken. Zonder kop, poten en verenkleed geen probleem, maar of ik het red met verenkleed. Dan komt nog het probleem van mijn vriend. Hij is zo gek op dieren, dat hij geen programma's over dierenpolitie of dierenklinieken kan zien, dan huilt hij bijna. Ik denk dat hij het niet wil zien / weten.

Ik weet ook niet of ik het red deze nog in takte diertjes in de gehaktmolen te gooien :cry2:
Ik ben ook een sok als het om dierenleed gaat, en ik zal dan ook nooit naar dat soort programma's kijken, maar een volledige duif of kwartel, daar heb ik geen moeite mee. Die zijn al dood, die lijden niet meer. Al moet ik erbij zeggen dat ik ook niet graag een heel prooidier door de gehaktmolen zou draaien. Heeft toch iets wreeds. Plukken zou weer geen probleem zijn, op voorwaarde dat de veren meewerken en ik niet de hele vogel hoef te verminken om ze eruit te krijgen.

Voor de rest denk ik dat je er goed aan doet de duif of kwartel even in te snijden in de buik, zodat je kat begrijpt dat er iets eetbaars onder al die fluf zit.

En als het niet lukt, wil Max wel een keertje langskomen en je Kiezenbrinkbestelling soldaat maken. :biggrin2:
Door Mowgli
#2511119
Anne in Duitsland schreef: Ik ben ook een sok als het om dierenleed gaat, en ik zal dan ook nooit naar dat soort programma's kijken, maar een volledige duif of kwartel, daar heb ik geen moeite mee. Die zijn al dood, die lijden niet meer. Al moet ik erbij zeggen dat ik ook niet graag een heel prooidier door de gehaktmolen zou draaien. Heeft toch iets wreeds. Plukken zou weer geen probleem zijn, op voorwaarde dat de veren meewerken en ik niet de hele vogel hoef te verminken om ze eruit te krijgen.

Voor de rest denk ik dat je er goed aan doet de duif of kwartel even in te snijden in de buik, zodat je kat begrijpt dat er iets eetbaars onder al die fluf zit.
Ik denk dat een hele duif te groot zou zijn voor Mowgli (hij krijgt 200 gr. per dag), dus ik denk dat ik die in stukken zou moeten snijden? Hoe doen de andere katten-barfers dit eigenlijk? Maar bij de kwartel was ik wel van plan een snee te maken.
Anne in Duitsland schreef: En als het niet lukt, wil Max wel een keertje langskomen en je Kiezenbrinkbestelling soldaat maken. :biggrin2:
Max is welkom hoor, ook zonder mijn Kiezebrink bestelling :biggrin2: Maar ik denk als het niet lukt, dat ik toch stoer moet zijn en ze door de Jupiter vleesmolen moet jassen.
#2511120
Mowgli schreef: Ik denk dat een hele duif te groot zou zijn voor Mowgli (hij krijgt 200 gr. per dag), dus ik denk dat ik die in stukken zou moeten snijden? Hoe doen de andere katten-barfers dit eigenlijk? Maar bij de kwartel was ik wel van plan een snee te maken.
Max is welkom hoor, ook zonder mijn Kiezebrink bestelling :biggrin2: Maar ik denk als het niet lukt, dat ik toch stoer moet zijn en ze door de Jupiter vleesmolen moet jassen.
Inderdaad, in stukken snijden.

Max zegt: wat die Jupiter kan, kan ik beter! :P :biggrin2:
Door Limpy
#2511207
Volgens de site van KB zit er in de bosduivenmix 40% vleesbot, wat ik nog mee vind vallen t.o.v. hun andere mixen.
Anders wat spiervlees toevoegen?

Heb hier ook wel eens een KB kwartel gehad, alleen pekke deed pluimen en daarna eten (obi-wan en blixa aten er elk 3 happen van na het voorwerk van de rooie) verder werd die arme vogel alleen maar gebruikt om een poging tot kamerbreed verentapijt te leggen.....
Gebruikersavatar
Door koekje
#2511294
Sien eet geen KB-kwartels, ook niet als ik ze zelf helemaal netjes heb gepluimd. Alle organen zitten er namelijk nog in en zijn zo ingevroren en volgens mij vindt ze dat vies. Ot heeft er minder moeite mee, maar ik ga niet 2 soorten kwartels in huis halen, dus eten ze beiden kale.
KB-duiven zijn ze mee gestopt om die te eten, ook als ik ze zelf had gepluimd. Ik denk hier ook weer het darmen/organenverhaal. Panklare Zeeuwse duif ging er met veel smaak in.

Een ex-layer kwartel van KB is ongeveer gemiddeld zo ergens tussen de 200 en 400 gram, best stevig dus. Een duif is een stukje groter, ik gok even op een pond.

Misschien een tip: Lidl
Bij mijn weten hebben specifieke Lidl-aanbiedingen tot op zekere hoogte een Europese rondgang zeg maar. Vorige week waren bij de Lidl hier de kale kwartels (voor humane consumptie) in de bonus: 4 stuks voor 7 euro. Dat is net iets goedkoper dan dat ik ze bij de kattenvoerdealer haal. Ze zijn wel kleiner dat die van KB, ongeveer 150 gram per stuk.
Door Mowgli
#2511445
Limpy schreef: Volgens de site van KB zit er in de bosduivenmix 40% vleesbot, wat ik nog mee vind vallen t.o.v. hun andere mixen.
Anders wat spiervlees toevoegen?
Volgens mij zit er veel meer bot in, want Mowgli krijgt dus krijtpoep van, terwijl ik al extra spiervlees toevoeg. Als ik zelf kvv maak gebruik ik 45 - 50% vleesbot (verhouding vlees - bot: 50 - 50), 25 - 30%, 20 - 25% orgaan en 5% bijproduct (vis of zuivel). Hij krijgt 50 gr. Kiezebrink bosduif, 100 gr. spier en 50 gr. orgaan en nog krijgt hij krijtpoep. Vandaar dat ik eens een hele duif wil proberen.
Door Mowgli
#2511458
Anne in Duitsland schreef: Heb je een Globus in de buurt? Die van ons verkoopt ook kale kwartels per vier à 150 gram, voor minder dan 7 euro volgens mij.
Nee, die kennen we niet in Berlijn. Maar in Kreuzberg in de Marheineke Markthalle is een gevogelte slager die ook kwarteltjes verkoopt. Ik wil er graag gaan kijken, maar heb een lekke achterband en wacht al een aantal dagen tot mijn vriend mijn band plakt. Pas dan kan ik er heen rijden.

Edit: 1,25 per kwartel, die wegen ca. 125-150 gr. Is dit een goede prijs?
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 14 nov 2012, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2511480
Grote kwartel weegt 220 gram, gemiddelde duif 440.

Hier eten ze de kwartels compleet op, dus inclusief veren, alleen de vleugeltjes laten ze liggen. Van de duif blijft meer over, sowieso veel meer veren, maar ze hebben ook moeite met het borstbeen. Als je ze doormidden knipt hebben ze daar waarschijnlijk minder last van.
Door Mowgli
#2511542
fem fatale schreef: Grote kwartel weegt 220 gram, gemiddelde duif 440.

Hier eten ze de kwartels compleet op, dus inclusief veren, alleen de vleugeltjes laten ze liggen. Van de duif blijft meer over, sowieso veel meer veren, maar ze hebben ook moeite met het borstbeen. Als je ze doormidden knipt hebben ze daar waarschijnlijk minder last van.
Bedankt. De grote kwartel, is dat de normale van KB, of de ex-layer?

Volgens mijn berekeningen (ervan uitgaande dat de kwartel van fem fatale een normale KB kwartel is), is het goedkoper naar de slager in Kreuzberg te rijden voor de kwartels. Heel stom, ik heb vergeten te vragen of ze ook duiffies hebben...
fem fatale schreef: Grote kwartel weegt 220 gram, gemiddelde duif 440.

Hier eten ze de kwartels compleet op, dus inclusief veren, alleen de vleugeltjes laten ze liggen. Van de duif blijft meer over, sowieso veel meer veren, maar ze hebben ook moeite met het borstbeen. Als je ze doormidden knipt hebben ze daar waarschijnlijk minder last van.
Bedankt. De grote kwartel, is dat de normale van KB, of de ex-layer?

Volgens mijn berekeningen (ervan uitgaande dat de kwartel van fem fatale een normale KB kwartel is), is het goedkoper naar de slager in Kreuzberg te rijden voor de kwartels. Heel stom, ik heb vergeten te vragen of ze ook duiffies hebben...

Edit: Duiffies hebben ze, 22,90 / kg :o :o

En de kwartels en duiven zijn natuurlijk helemaal leeg. Is sinds 20 jaar verboden hele te verkopen en organen in een zakkie doen ze niet aan....
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 14 nov 2012, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door