Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door elleneke
#2509464
Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over onze hond en wat we voeren. Dit is ook een van de redenen waarom ik me heb aangemeld.

Even in het kort: mijn naam is Ellen, ik ben 26 jaar oud. Ik heb 3 katten en een hond: Shiva. Shiva komt uit het buitenland, is bijna 2,5 jaar oud en is waarschijnlijk een mixje waar Border Collie en een of andere Sennenhond in zit, maar dat zullen we nooit zeker weten ;-)

Om terug te komen op mijn vraag:

Onze hond eet al anderhalf jaar Smuldier en doet het er goed op - mooie glanzende vacht, schone tanden, goede stoelgang en zacht huidje. Wel moet ze 's morgens soms gal overgeven, als we niet op tijd zijn met voeren.

Eerst voerde ik haar alleen 's avonds, kreeg ze 's morgens een half plakje brood en kreeg ze 's middags lekkers bij de training en dan ging het de rest van de dag vaak goed... Maar kreeg ze 's morgens geen brood, dan werd het geheid gal overgeven.

Sinds een paar weken ljkt dat niet genoeg: ondanks het brood werd ze 's middags toch misselijk en moest ze overgeven.

Ik ben nu sinds een week overgeschakeld naar 2-3 keer voeren op een dag, met om de dag wat barf - kippennekjes, hart, zalmstaart of -kop, wat ze erg lekker vindt. Toch was het vanmorgen voor haar ochtendmaal weer raak: ze moest weer gal overgeven. Ze heeft vannacht 8 uur lang geen eten gehad, maar heeft gisteravond wel zo'n 150 gram Smuldier gekregen...

Na het spugen eet ze gewoon, is ze niet sloom en lijkt ze niet ziek. De dierenarts heeft ook niks aan haar opgemerkt, vindt kvv en barf geen goed idee en wil Shiva aan de brokken hebben, maar ik twijfel, want ik voer liever kvv.

Heeft iemand tips voor me wat ik kan doen? 's Avonds voeren is blijkbaar niet de oplossing, want de volgende morgen is haar maag leeg en moet ze overgeven als we niet op tijd voeren... Is er iets waardoor haar maag langer vol is of hebben jullie andere tips? Of moet ik toch maar over op brok?  :-[

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door elleneke op ma 12 nov 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2509490
Welkom Ellen
Er zijn best veel honden die 's morgen wat kunnen spugen, vaak helpt het als je ze 's avonds voor het slapen gaan nog een snackje geeft.

Laat dat brood toch achterwege, als je per se 2x per dag wat te eten wil geven, geef dan 's morgen een klein beetje smuldier en 's avonds de rest. Voor het slapen gaan dan nog bijv. een gedroogd penssstaafje of een andere gedroogd snackje (ik heb bijv. konijnenoortjes, gedroogd rundvlees)

Wat ook kan helpen is op wisselende tijden eten geven. Vaak herkennen honden aan de situatie dat het bijna etenstijds is, Hun lichaam komt al vast in ede etensstand en gaat gal aan maken,als het dan te lang duurt voor ze eten krijgen spugen ze wat gal
Door elleneke
#2509810
Bedankt voor de reactie!
We zijn nu inderdaad gestopt met brood geven. Nu is het:

's Morgens: eenderde van haar dagelijkse portie eten + kippennek of ander barf
's Middags: training met beloningen (bijv een paar brokken of stukjes snackstrips), Kong gevuld met Smuldier
's Avonds: rest van haar eten.

We geven het op wisselende tijden om gewenning te voorkomen.

Toch was het vanmorgen dus weer mis, vandaar mijn hulpvraag ;)
Door elleneke
#2594861
Nou, een hele tijd later en weer een update  ;D

Het gaat helaas nog niet goed. We zijn overgeschakeld naar 2 keer op een dag Smuldier ('s morgens en 's avonds voor het slapen), altijd om wisselende tijden. 's Middags krijgt ze wat brokjes bij het trainen, maar toch gaat het nog regelmatig fout :(

Wat we al hebben geprobeerd:
  • 1x per dag Smuldier voor het slapen, 's morgens een broodje
  • 2x per dag Smuldier ('s morgens en 's avonds), 's middags brokken
  • 1x per dag Smuldier, 1x per dag barfspullen
Helaas... ze geeft nog regelmatig over. Ik heb het bijgehouden, maar kan geen patroon vinden.
Ze heeft overgegeven op 9 en 12 november, 10, 11 en 26 december, 6, 7, 17 en 28 januari, 4 en 7 februari. Het is altijd op een ander tijdstip van de dag, bestaat uit slijm/gal, nooit zit er voer bij (wel soms een kleur van het voer). Daarna is Shiva vaak even zielig, maar na een half uur heeft ze weer zin in eten en is ze vrolijk en wil ze spelen. Ook glanst haar vacht als een malle, dus ze is niet in ongezonde staat... en de rest van de dag hoeft ze niet over te geven.

We zitten er nu aan te denken toch over te gaan op brokken, omdat het veranderen van het aantal maaltijden nog niet tot resultaten leidt. We hebben niet genoeg vriesruimte om compleet op barf over te gaan (en geen plaats voor een extra vriezertje), dus daarom brokken. Mocht dat ook niet goed gaan, dan wil ik weer verder gaan kijken.

Ik heb op voerwijzer.com gekeken en zit eraan te denken Wolfsblut Alaska Salmon te voeren, omdat ik van Shiva weet dat ze nooit moest overgeven als ze zalmkop of -staart kreeg. Ook zit hier een hoog aandeel vis in en kan het volgens mij aan voergevoelige honden gegeven worden...

Ik hoop dat dit een oplossing is, want vindt het erg vervelend dat ze nog regelmatig moet overgeven :(
Laatst gewijzigd door elleneke op vr 08 feb 2013, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2595375
Ik zou ipv meer voerbeurten, juist minder gaan voeren. 1 keer per dag en dan soms begin van de middag, soms savonds. Een ander merk vind ik ook geen verkeerd idee, smuldier is toch de meest goedkope kvv die er te krijgen is en dat vertaald zich ook naar kwaliteit.

De hondenmaag is ingesteld op 1 keer in de zoveel tijd een grotere hoeveelheid voer geven. Met al die kleine voermomentjes blijft de maag maar bezig en komt er geen rust. Het zal even duren voordat het effect heeft, maar ik vind het aantal keren dat ze per maand overgeeft nou niet zo schokkend dat je die tijd niet kan nemen.
Als je dit probeerd dan is het ook slim om even het aantal beloningsmomenten te beperken. Om het een kans te geven. Als het dan beter gaat kun je kijken of je wat soepeler met het aantal beloningsmomenten kan zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door