Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sannetje
#2506386
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een kitten in huis. Ze eet nu nog brokjes, maar ik wil haar graag volgens het Barf principe gaan voeren. Ik heb alleen nog een paar vraagjes. Ik hoop dat er iemand is die daar antwoord op kan geven.

1. Ik heb geen extra vriezer en daar ook geen ruimte voor. Ik heb wel vriezer onder m'n koelkast met drie lades, maar daar zit ook mijn eigen eten in. Als ik daarin een halve tot een hele lade vrij maak, heb ik dan genoeg ruimte om wat spullen op te slaan? Het is voor mij geen probleem om regelmatig oodschappen te doen, maar van wat ik gezien heb worden er veel dingen per kilo verkocht. Ik vraag me af of ik dan wel genoeg variatie kan geven. Is het een probleem als ze bijvoorbeeld 2 weken 2 of 3 dieren krijgt en dan de volgende twee weken 2 of 3 andere dieren?

2. Als onderdeel van het dieet zie ik vleesbot staan. Moet dat nog in een bepaalde verhouding tot elkaar staan? En hoe weet je hoe die verhouding is bij verschillende stukken. Is daar een lijst of een manier waarop je dat kunt berekenen of zien? (in schatten ben ik heel slecht, dus die gok neem ik voorlopig liever niet).

3. Voor een kitten lees ik dat je ongeveer 8-10 procent van het lichaamsgewicht moet voeren. Hoe en vanaf wanneer bouw je dat af? Ik neem aan dat je niet tot een jaar  8-10 procent blijft geven en dan ineens nog maar drie.


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Sannetje op vr 09 nov 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2506401
Welkom!

Je kan zeker het vriesgedeelte van je koelvriescombi gebruiken, dat deed ik ook in den beginne. Ik had overigens maar 2 lades, maar die zaten wel vrij snel vol met alleen maar kattenvoer. Maar dat is niet erg, want mensenvoer kan je makkelijker iedere dag vers halen en je kan ook zelf kleine broodjes bakken. En je leert er ook van om anders te conserveren (saus en soep in pot doen bv)  :P
Het is mogelijk om met minieme vriescapaciteit toch voldoende variatie te geven. Afwisseling is dan het devies; haal dan bv van iedere orgaansoort maar 1 in huis en als het op is, afwisselen met een andere diersoort (bv de ene keer kippenlever, daarna een pakje eendenlever, etc).

Een vleesbot is een stuk vlees met een botje erin. Een ideaal vleesbot heeft 50% vlees en 50% bot ongeveer. Dit kan je testen door al het vlees van het botje te schrapen, maar het voeren gebeurt toch echt met beide delen aan elkaar vast. Dus toch een beetje gokken. Met de tijd komt ook de ervaring en krijg je het steeds meer in de vingers.
Nekken en vleugels (met name kip) reken ik als gewone vleesbotten. Karkassen kunnen wel eens aan de kale kant zijn. Je ziet het ook wel vanzelf; soms hangt er meer vlees aan dan anders.

Afbouwen van percentages is katafhankelijk. Overigens net als percentages van daghoeveelheid an sich. De ene eet meer dan de ander en de ene heeft meer nodig dan de ander.
Voor kleine kittens tot 20 weken mag je best 10% nemen. Met een half jaar kan je op 8 zitten (gokje); in de tussentijd bouw je het percentage dus heel langzaam af. En dan in het laatste half jaar langzaam afbouwen tot 3-4% ofzo. Maar het komt zeker niet zo nauw. Kijk en voel gewoon goed aan je kat. Te dun is meer eten erin en te dik is minder eten erin. Veranderingen van hoeveelheid altijd langzaam doorvoeren, zeker bij katten vanwege hun gevoelige lever.
Ik heb nooit in percentages afgebouwd. Ik ben op een gegeven moment een bepaalde hoeveelheid gaan geven, dat wel met een percentage ('jij bent nu 6 maanden, dus 7-8% is een mooie peilhoeveelheid') en daarna merk je vanzelf of je meer of minder per dag gaat voeren.
Ook de volwassen percentages zijn geen vaste gegevens, het is allemaal katafhankelijk. Mijn ene kat eet bijna 5% per dag en de ander 3,5. Ze zijn beide volwassen binnenkatten.
Door Sannetje
#2506418
Bedankt voor je uitgebreide en snelle reactie. Fijn om te weten dat ik zonder uitgebreide vriezer ook gewoon mn gang kan gaan. Of ik heel de vriezer vol kan leggen met kattenvoer hangt er een beetje vanaf hoe enthousiast ik de rest van het gezin kan maken, maar voor nu ben ik al blij dat ze het willen proberen. Eerst nog even een beetje vriezer leegeten en dan volgende week even boodschappen gaan doen dus.

Als er aan een vleesbot trouwens niet genoeg vlees zit, kan ik dat dan aanvullen met spiervlees? En als ik van zo'n vleesbot het vlees af haal om een beetje een beeld te krijgen van die verhoudingen, dat ik dat vlees dan nog voeren als spiervlees?

En wat is een handige manier van invriezen? Alles bij elkaar voor 1 dag, of porties per soort vlees? Hoe doen jullie dat?






 
Door Martine-Tom
#2506419
Welkom en leuk dat je gaat barfen!
Ik heb nu 2 kittens rondlopen die vers eten, op percentages heb ik eigenlijk nooit gelet, ik voer eigenlijk onbeperkt en op aanvraag, en het word  vanzelf minder merk ik, de mijnen hebben gelukkig een goede eetrem  ;)
De oudste is 11 maanden de jongste 7 maanden, ze hebben een hele poot 500 gram op een dag gegeten met zijn tweetjes en op dit moment zitten ze op 300 gram ongeveer (samen wegen ze 11 kilo, nee niet te zwaar ze zijn perfect op gewicht) dus 300 gram is iets minder dan 3%.
En heel eerlijk moet ik bekennen dat ik er echt niet op let, als ze goed op gewicht zijn en elke dag eten vind ik het best.
De ene dag krijgen ze konijn waar ze wild op zijn en eten me arm de dag erna krijgen ze kip wat ze wat minder vinden en eten dan gelijk stukken minder, zo zal het in de natuur ook wel gaan, elke dag een andere hoeveelheid en ze doen het er prima op.

Het is idd niet veel ruimte maar daar leer je echt mee omgaan...en zo niet...vriezers genoeg te koop  :biggrin2:
Door Sannetje
#2506446
Ook jij bedankt voor je reactie. Hier eet ze van brokjes uit zichzelf wel genoeg, maar als ik haar een stukje vlees geef als ik aan het koken ben valt ze daar zo op aan dat ik bang was/ben dat ze daar wel zoveel van zal eten als ze kan krijgen, maar aan jouw verhaal te horen stoppen ze dus ook wel met eten als ze genoeg hebben van rauwe voeding.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2506454
Sannetje schreef: Als er aan een vleesbot trouwens niet genoeg vlees zit, kan ik dat dan aanvullen met spiervlees? En als ik van zo'n vleesbot het vlees af haal om een beetje een beeld te krijgen van die verhoudingen, dat ik dat vlees dan nog voeren als spiervlees?

En wat is een handige manier van invriezen? Alles bij elkaar voor 1 dag, of porties per soort vlees? Hoe doen jullie dat?
IN theorie kan je een te kaal vleesbot aanvullen met extra spiervlees. Ik doe dat liever niet, omdat ik het prettiger vind voor de vertering dat het vleesbot gewoon bevleesd genoeg is van zichzelf. Ik koop gewoon liever geen kale dingetjes, dan maar wat meer geld kwijt.
Vlees wat je van een vleesbot hebt afgesneden, kan je zeker als spiervlees voeren. Ik wil het je niet aanraden om dat altijd zo te doen, want best een werk. De ervaring om het gehalte vlees ongeveer te schatten van een vleesbotje komt echt vanzelf snel genoeg. Wat ik wel soms doe, is bij botten die echt te hard zijn maar wel veel vlees hebben het vlees eraf snijden en dat als spiervlees voeren: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... ortioneren (even verder naar beneden scrollen naar de kalkoendrumstick)

Manier van invriezen is persoonlijk. Ik maak porties per soort, omdat ik bepaalde dingen meerdere keren per week voer, zoals bv kippennekken. Als per dag porties invriezen lijkt me ook veel meer werk. Dan moet je iedere week gaan portioneren, ik doe dat nu alleen als er een zakje met porties leeg is en dan alleen die ene soort.
Door Mowgli
#2506461
Welkom op BP, we zijn natuurlijk wel erg benieuwd naar een feauteau von je kitten :)
Wat goed dat je gaat barfen met hem. Je zult zien, als je eenmaal een aantal weken bezig bent, dat het helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Het is een kwestie van routine krijgen.

Omdat het bij katten belangrijk is dat ze veel afwisseling krijgen, weet ik niet of het goed is op lange termijn goed is om per 2 weken 3 verschillende diersoorten te voeren. Ik probeer in 1 week af te wisselen met 5 tot 6 diersoorten. Dit kun je verdelen over vleesbot, spiervlees en orgaanvlees. Ik weet niet hoe het in NL is, maar hier in DE verkopen veel barfshops ook 500gr. pakketjes met vlees.

Wij hebben onze kater ook als kitten gekregen, en ook maar 3 laden vriesruimte voor ons en de kater.
Ik had 2 lades voor ons ingeruimd en 1 voor de kater, maar dat was al snel 1 lade voor ons en de rest voor de kater omdat wij voor onszelf iedere dag boodschappen doen. Nu is het zelfs zo dat ook in onze lade nog voer voor onze kater ligt.

Omdat ons katertje vanaf het begin dat we hem hebben een zeurkous met eten is (wil niet knagen, geen harde dingen, geen gevogelte), heb ik zelf kvv gemaakt, omdat ik hem op deze manier vleesbot kan voeren en ook de soorten vlees mee kan mengen die hij niet eet en bovendien is dit A. goedkoper als een kvv uit de winkel en B. ik woon in Duitsland, waar weinig tot geen keuze is voor katten.

Omdat opgroeiende katten meerdere maaltijden per dag nodig hebben, heb ik destijds al zijn voer verdeeld in porties van 40 gr. Hij at per dag zo'n 5-6 porties, die haalde ik 's avonds voordat ik naar bed ging uit de vriezer en liet die in de koelkast ontdooien. Iedere maaltijd kreeg Mowgli een portie en als hij nog honger had (dan werd hij erg vervelend tot zelfs aggressief) dan ontdooide ik snel nog wat kvv in de magnetron op de laagste stand.

TOen MOwgli groter werd en niet meer zo veel maaltijden per dag kreeg, ben ik in porties van 50 gr. gaan portioneren per vleessoort / kvv soort. Op dit moment krijgt hij door omstandigheden geen zelfgemaakte kvv meer, ik stel het zeg maar ter plekke samen omdat ik gemalen vleesbot koop en daar gewoon per dag spiervlees en orgaanvlees bij geef. Dit is alles in kleine porties verdeeld. HIj krijgt nu niet de precieze hoeveelheden, maar wel ongeveer. Mowgli doet het er goed op en zodra mijn grote voorraad gemalen vleesbot op is, ben ik van plan weer zelf te gaan malen.
Door Mowgli
#2506472
koekje schreef: Manier van invriezen is persoonlijk. Ik maak porties per soort, omdat ik bepaalde dingen meerdere keren per week voer, zoals bv kippennekken. Als per dag porties invriezen lijkt me ook veel meer werk. Dan moet je iedere week gaan portioneren, ik doe dat nu alleen als er een zakje met porties leeg is en dan alleen die ene soort.
Zo doe ik dat ook, vooral ook met kleinere vriescapaciteit is dat makkelijker werken.
Door Sannetje
#2509513
Ten eerste bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties. Iemand vroeg om foto's dus bij deze:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb inmiddels iedereen in het gezin overgehaald en we gaan definitief barfen met Kaatje en ik heb een menu samengesteld wat ik graag even hier wil laten checken.

Ze weegt nu ongeveer 1,6 kilo. Dus ze krijgt om te beginnen 160 gram per dag, 1120 gram per week.
Daarvan krijgt ze:
Als hele prooi:
  • ongeveer 80 gram sardientjes (dat is 5% van haar totale menu)
  • als ik die hier kan krijgen wil ik er een muis/rat/hamster bij proberen, dan pas ik de getallen hieronder nog aan.
De vis wil ik steeds proberen af te wisselen met andere soorten vis. Ik heb op mn lijstje ook nog zalm, haring en makreel staan. Zijn er nog ander varianten die ik kan voeren? En kan ik haar ook witvis geven? Afhankelijk van wat het is zal ik het dan in de juiste categorie onderbrengen.

Als vleesbot (50% - 520 gram)
gelijk verdeeld:
  • kippennekjes
  • eendennekjes
Later wil ik dit nog aanvullen/afwisselen met (stukken van) kip, eend, duif, kwartel, konijn, parelhoen, maar ik las dat die lastiger zijn om mee te beginnen en daarbij kan ik niet zo veel kwijt)

Ik vroeg me af of katten ook in staat zijn om lamsribbetjes en jonge geitenribbetjes te eten.

Als spiervlees (25% - 260 gram)
  • Kalfskopvlees
  • geitensnippers
Ook hierin wil ik wat af gaan wisselen.

Als orgaanvlees (20% - 208 gram)
  • lamslever (75 gram)
  • lamsnier(50 gram)
  • kippenhart (75 gram)
Ik meen gelezen te hebben dat je beter geen kalfsnier kan geven en ook geen kippenlever. Klopt dat?

En op de prijslijst van de slager waar in naar toe wil gaan staan ook nog andere dingen als longen, maag, alvleesklier, hersenen en tong (al weet ik niet of ik die laatste ook onder orgaan moet rekenen). Kan ik dat ook voeren en zo ja, in welke verhouding moet dat dan tot de rest. Ik heb gelezen dat minimaal 5% hart moet zijn en dat hart en lever ongeveer even veel moeten zijn.

Overig (5% - 52 gram)
  • eendagskuiken
  • yoghurt
Ik las dat ze ook groente mogen dus misschien geef ik haar nog wat restjes van onszelf, moet dat dan rauw zijn, of gekookt? Ik weet wel dat ze sla lust want daar was ze van de week al van aan het eten. We waren de tafel aan het afruimen en zodra we op waren gestaan zat ze op tafel van de sla te eten.
Door fem fatale
#2509596
Groenten zou ik niet doen, nergens voor nodig. Dat sla happen is volgens mij te vergelijken met gras eten, dus om te kotsen.

Van de verhoudingen heb ik verder niet zo'n goed idee (ik voer voornamelijk complete prooi), maar yoghurt hoeft ook niet zo vaak volgens mij, en ook niet in noemenswaardige hoeveelheden. Hier krijgen ze het af en toe als Albert het verkeerd bezorgd heeft - ikzelf eet het niet - maar dan gaat het om een theelepel per kat, dus dat reken ik niet mee als voer.
#2509607
Lams- en geitenribben krijgt een normale HTK-kat echt niet weg. Veel honden hebben er nog een flinke dobber aan.
Zalm, haring en makreel zijn prima, mits rauw. Er zijn wel wat katten die makreel niet lekker vinden dan wel ervan gaan kotsen. Witvis levert geen nuttige visvetten maar wel eiwitten, als afwisseling kun je dat best eens voeren maar niet al te veel omdat het nogal wat thiaminase bevat, een stofje dat vitB afbreekt.
Eendennek is heel wat lastiger eten dan kwartel of parelhoenkarkas.
Kopvlees KAN mooi spiervlees wezen maar vaak is het veel vet, vel en troep. Paardenvlees is vaak veel mooier en iig mijn katten doen er een moord voor.
Ik heb geen problemen met kalfsnier of kippenlevers. Eerder met rundernier, die is een stuk ouder. De meeste katten vinden het niet lekker. Kalfsnier is nog jong. Kippenlevers zijn idd gif-opruimers en van plofkip niet het toppunt van gezond dus als je aan biologisch kunt komen is dat beter, maar in geval van nood is ook plofkiplever beter dan geen lever.
Yoghurt geef ik zelf nooit, ze komen alleen de schaaltjes uitlikken  :biggrin2: ik ben geen fan van al te veel zuivel voor een kat. Gekookte groente eten ze hier ook wel eens, niks mis mij imho tenzij je echt heel veel wilt gaan voeren.
Door Sannetje
#2510049
Bedankt weer! Zo leer je nog eens wat.

Vanmiddag heeft ze haar eerste eendagskuikentje gehad en toen ze eenmaal wist wat ze er nou eigenlijk mee moest vond ze het heerlijk!

De eendennekken gaan we voorlopig dus nog even skippen. Even kijken of ik dat kan vervangen voor kwartel en/of parelhoen.

Kopvlees ga ik ook vervangen door iets anders en als ik het op ga halen even kijken of het er een beetje goed uit ziet.

Het nieren en lever verhaal is me ook duidelijk. Dan blijft alleen mijn vraag over de andere organen nog over.
Door Martine-Tom
#2510054
Ik zou de tong, hersenen en andere enge dingen  :D onder "overig" scharen denk ik.
Hier alleen hart, nier, lever en alles wat ik daarnaast kan krijgen (vorige keer milt en nu tong) dat gaat onder vakje overig  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2510167
De overige organen zijn zeker leuk, maar naar mijn idee minder essentieel als de 'hoofd'organen zoals hart, lever en nier. Ik voer dus overige organen als ik hele prooien voer. Daar zitten ook nog wel eens koppen aan met dat soort onderdelen erin of het zijn ongeslachte met alles erop en eraan.
Door Sannetje
#2510397
Oké, dat is me ook duidelijk. Meer als extraatje dan als vast onderdeel van het menu dus.

Dan heb ik nog een vraag (ik blijf jullie lekker bezig houden). Met stukken die je ingevroren koopt per kilo ofzo, zag ik dat mensen hier eerst de boel laten ontdooien en dan weer invriezen in kleinere porties. Mij is altijd geleerd dat je nooit iets een tweede keer moet invriezen, maar dat ging over voedsel voor mensen. Geldt dit voor katten niet?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door