Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xena2012
#2508238
Ik heb even een vraagje ik geef mijn hond Xena, kruising stafford/bullterrier soms schapenvet Bonbons of vloeibaar door t eten, nu zag ik op de barflijst lamsvet staan is dat vergelijkbaar?
Kan ik iedere dag een stukje lamsvet bij haar barfmenu geven ipv die dure schapenvetbonbons?
Weet iemand dit? Ik hoor t graag alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door pike
#2508438
Ik neem aan dat de schapenvetbonbons bestaan uit bewerkt (lees: verhit) schapenvet. Zou ik dus niet geven.
Ik geef nooit extra vet, als ik vetter wil voeren geef ik wat vetter vlees. Maar als je wel vet wil bijvoeren, dan zou ik dus gewoon onbewerkt, rauw vet nemen.  ;)
Door Xena2012
#2508523
Dank voor je antwoord erstaat op de verpakking van beaphar samenstelling : vlees en dierlijke bijproducten en algen, ik dacht dat dit een goede aanvulling was?? Ik had echt begrepen dat schapenvet goed was voor de vacht en spijsvertering??
Beter niet geven dus en ook geen lamsvet?
Gebruikersavatar
Door pike
#2508958
Als het verhit is geweest, en dat is het vet in die "bonbons", dan is de moleculaire samenstelling veranderd. Als je rauw voert, dan voer je dus ook rauw vet (in mijn optiek althans). Het vet zit normaliter dus in/aan je vlees en -botten. Of dat voor jouw hond voldoende is kan ik niet zeggen, dat kan je zelf het beste zien. Maar nogmaals, als het nodig is dan zou ik vetter vlees geven (lams- of geitevlees), dan krijgen ze het vet in de oorspronkelijke vorm. Als de hond huidproblemen heeft zou ik eerder aan een goede zalmolie denken dan aan schapen- of lamsvet.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2508992
Ik maak zelf die schapen vetbonbons met zeewier en een beetje knoflook. ;)
Veel goedkoper als die je inde dierenwinkel koopt ;)
Ze krijgen het hier s'avonds ieder 1 gewoon omdat ze het erg lekker vinden. ;D
Die lamsvet smelt ik in de magnetron dan een scheutje bio zonnenbloemolie  erbij dan doe ik in een ijsblokjesvorm doe ik in ieder blokje een beetje zeewier dan het gesmolten vet erop gieten dan strooi ik er wat knoflookpoeder overheen en zet ze in de koelkast.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2508998
Thea schreef: Ik maak zelf die schapen vetbonbons met zeewier en een beetje knoflook. ;)
Veel goedkoper als die je inde dierenwinkel koopt ;)
Ze krijgen het hier s'avonds ieder 1 gewoon omdat ze het erg lekker vinden. ;D
Die lamsvet smelt ik in de magnetron dan een scheutje bio zonnenbloemolie  erbij dan doe ik in een ijsblokjesvorm doe ik in ieder blokje een beetje zeewier dan het gesmolten vet erop gieten dan strooi ik er wat knoflookpoeder overheen en zet ze in de koelkast.
Hoe kom je dan aan schapenvet?
Laatst gewijzigd door Fenixjuh op zo 11 nov 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2509110
Moet dat ook gekoeld vervoerd worden, of lijkt het op de blokjes die je ook in de winkel koopt? Het klinkt idd een stuk goedkoper dan elke keer zo'n doosje kopen en ik geef nu om-en-om met zeewier en knoflook, dan kun je ze zelf samenstellen natuurlijk  :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2509124
Degomeat verkoopt het bevroren. En vervoert ook gekoelt. Maar dat vet bederf heus niet als het 2 dagen niet gekoelt zou zijn bv.
Ja idd je kan van alles toevoegen.
Als ik het vet smelt blijft er altijd ook wat stukjes vlees over wat niet smelt.
Soms doe ik dan een paar van die stukjes in de blokjes.
En mss is het dus idd niet zo gezond als dat je het rauw zou geven.
Ik maak daar niet zo'n punt van. Wij eten zelf ook wel eens iets wat minder gezond is.
De honden vinden het lekker en krijgen het hier voor het slapen.
Samen met een stukje gedroogde long of vlees en een beetje geitenmelk.
Door Xena2012
#2509505
Bedankt voor jullie reacties ik ben vandaag bij tannetje de koning geweest om Xena te laten titeren en die vertelde dat die blokjes geen kwaad kunnen maar ook niet veel toegevoegde waarde hebben en dat lamsvet extra toevoegen aan een barfmenu niet nodig is
Gebruikersavatar
Door Thea
#2509865
Daarom maak ik ze nu zelf. ;)
Tenslotte willen de honden wel een snoepje en zie hier geen kwaad in al doet het mss ook niets goeds ;D

En zo kost het weinig kan er van 500 gr ongeveer 50 maken
Door Xena2012
#2509929
Ja precies ik vond t een goede tip en eigenlijk gemakkelijk te maken snack denk jij dat t ook van lamsvet kan ipv schapenvet?
Door eelke
#2509935
Xena2012 schreef: Ja precies ik vond t een goede tip en eigenlijk gemakkelijk te maken snack denk jij dat t ook van lamsvet kan ipv schapenvet?
Da's toch hetzelfde???
Gebruikersavatar
Door Thea
#2509939
Xena2012 schreef: Ja precies ik vond t een goede tip en eigenlijk gemakkelijk te maken snack denk jij dat t ook van lamsvet kan ipv schapenvet?
Is volgens mij hetzelfde. ;)
Weet wel dat het bv niet lukt van het vet van een runderhart :-\
Door miruske
#2510093
Heeeeeey daar ben je

Ik geef die bonbons ook maar heel zelden meestal als snoepje 1x in de week ofzo en een scheutje zalmolie of vloeibaar schapenvet soms door haar eten maar ook niet vaak.

Wat slim zeg dat zelf maken. Dat ga ik ook doen!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door