Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2508361
Hoi Allen, ik heb een verzoek om raad/advies van iemand uit Italie die met een steeds groter wordend probleem zit. Willen jullie misschien meehelpen?:

Sinds kort is de hond, ongeveer 8/9 jaar oud, overgezet op een Barf menu. Voorheen op brokken. De hond drinkt bijzonder weinig, maar sinds een week of wat is het probleem begonnen van steeds meer plassen, steeds grotere plassen, en eerst snachts binnenshuis, en nu dan ook overdag gewoon binnenshuis. Hond gaat minstens 4 x per dag mee op wandeling en plast dan ontzettend vaak en veel.
De eigenaar (Gaia Tosi) is naar de DA gegaan, DA vermoedt dat het met nawerkingen van de cortisone heeft te maken, en raadt aan het een maandje aan te zien. Verbetert de situatie, dan was het inderdaad veroorzaakt door de cortisone, verbetert er niets, dan wordt er verder gekeken.

Onderstaand enkele gegevens:
-Gesteriliseerde teef, al gesteriliseerd voordat zij 5 jaar geleden door Gaia werd geadopteerd
- Leeftijd ca. 8/9 leeftijd, leeftijd is een schatting
- Gewicht 33 kg 
- 19/10/2012 geopereerd aan ''oto ematoma'' aan het oor. (noot van mijzelf: is dit een bloeduitstorting in het oor?)
- antibioticumkuur, 10 dagen
  + cortisone (vanwege ontsteking)

De hond eet:
650 gr. per dag

60% proteine:
Vleesbot/vis/spiervlees = 400g

30% plantaardige produkten:
Fruit/groentemix  = 200g

10% granen:
Gepofte rijst = 70g

- Ochtend: vlees of vis
- Avond: rijst met groente/fruit en toegevoegd melkprodukten als magere yoghurt/ricotta/fiocchi di latte (ik weet het      equivalent in Nederland niet, tis een dikke vlokkerige melksubstantie)

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp uit naam van Gaia (en van mij, natuurlijk)
#2508367
Ik denk dat het een combinatie is van de nawerkingen van de cortisonen, die daar berucht om zijn én vanwege het feit dat als je je hond op barf er meer geplast wordt.
Mijn nieuwe hond heb ik overgezet van brok op barf en pas nu, na 3 weken is het drinken eigenlijk afgenomen tot minimaal en het plassen normaal.
Daarvoor heeft hij ook in huis geplast en moest echt 5 keer naar buiten.

Je schrijft dat ze weinig drinkt, hoeveel drinkt ze en drinkt ze minder dan toen ze op haar vorige voeding zat?
Wat at ze hiervoor?
Verder zie ik in je menu 30 groente/fruit en 10% granen. Is daar een reden voor?
Ook mis is orgaanvlees en vuile pens.
Mijn hond eet bijv. 45% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan, 10% pens en 10% groentenmix.
#2508378
Hoi, dank je voor het antwoord. Menu is italiaanse interpretatie van rauw voeren, helaas.
Zij voeren granen en groente/fruitmix, omdat het zo in het Italiaanse Barfforum staat aangegeven! Heeft denk ik ook een culturele achtergrond.

Ik heb jouw vragen doorgegeven en wacht nu op antwoord. Voeg het hier straks aan toe.

Toevoeging:
Heeft jarenlang brok Natural Trainer kip gegeten. (Is een italiaans merk, redelijk merk)
Vanaf het moment dat de hond is overgeplaatst op Barf drinkt hij nauwelijks meer.

De reden van 30% groente/fruitmix en van graanvoeren is gebaseerd op adviezen van anderen die hun hele leven al rauw voeren, en de granen geeft zij vooral omdat het goed vult, een volzadig gevoel geeft. Dit doen velen, vooral als het honden betreft die continu hongergevoel hebben.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op zo 11 nov 2012, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2508532
Antwoord van Gaia:

Ik heb cortisone gegeven vanaf 20 oktober, kuur van 10 dagen. Dus de kuur is geeindigd 30 oktober. Het ging om verschillende doseringen in de zin dat iedere 3 dagen de dosis werd verminderd.

Bloedonderzoek is gedaan, er is ook gekeken naar diabetes en uit de waardes die worden gecontroleerd op diabetes blijkt dat alles in orde is. Ook de andere waardes zijn OK.
#2508711
Annemarie Rijnveld schreef: Antwoord van Gaia:
Jaja alles perfect, enkel het soortelijk gewicht van de urine was niet in orde, de urine is veel te weinig geconcentreerd.

(Si si tutti perfetti! Sballato solo il peso specifico delle urine troppo poco concentrate.)
Als de hond teveel drinkt, is een SG van de urine te laag/te weinig geconcentreerd ja. Ik verbaas me er alleen over dat dit nog zo lang van de prednison kan zijn. Mijn eigen ervaring is dat zodra je prednison geeft, de hond meer gaat drinken (en meer plassen) en zodra je weer stopt met de prednison, dit vrij snel weer hersteld tot normaal drinkgedrag. Maar ja, als er in het bloed niks geks te vinden is, kun je volgens mij verder niet zoveel meer dan toch even afwachten....
#2508736
Mijn Mickey ging 2 jaar terug ineens heel veel drinken en dus heel veel plassen.
Vanalles nagekeken en uiteindelijk bleek bij een echo dat ze vol zat met kiezelsteentjes.
Die kreeg ze mee naar binnen tijdens het vlees eten in de tuin.
Nadat de steentjes eruit waren is alles weer terug naar normaal gegaan....
#2508751
Hij drinkt weinig tot niets, Lizzy, maar piest enorm en overal en constant, sinds kort.

Nu vraag ik mij zelf af of het te maken kan hebben met het dieet? Wat is jouw mening hierover?
Gaia geeft 200 gram fruit/groentemix per dag.

Dieet: 650 gr. per dag
waarvan:
60% proteine: Vleesbot/vis/spiervlees = 400g  (dit is dus incl 15% bot kaal)

30% plantaardige produkten: Fruit/groentemix  = 200g

10% granen: Gepofte rijst = 70g
#2508756
miik schreef: Mijn Mickey ging 2 jaar terug ineens heel veel drinken en dus heel veel plassen.
Vanalles nagekeken en uiteindelijk bleek bij een echo dat ze vol zat met kiezelsteentjes.
Die kreeg ze mee naar binnen tijdens het vlees eten in de tuin.
Nadat de steentjes eruit waren is alles weer terug naar normaal gegaan....
Dank je, maar het probleem is dat de hond nauwelijk tot niets drinkt, en dus wel heel erg veel plast.
Ik zal vragen of de hond van alles buiten snaait.
#2508773
Annemarie Rijnveld schreef: Hij drinkt weinig tot niets, Lizzy, maar piest enorm en overal en constant, sinds kort.

Nu vraag ik mij zelf af of het te maken kan hebben met het dieet? Wat is jouw mening hierover?
Gaia geeft 200 gram fruit/groentemix per dag.

Dieet: 650 gr. per dag
waarvan:
60% proteine: Vleesbot/vis/spiervlees = 400g  (dit is dus incl 15% bot kaal)

30% plantaardige produkten: Fruit/groentemix  = 200g

10% granen: Gepofte rijst = 70g
He? De hond drinkt weinig? Ik dacht serieus dat dit een foutje in je tekst was. Hond drinkt weinig en het SG is laag en er zijn geen lever of nier of andere problemen aangetroffen?

Raar verhaal.

Wat is de SG?

Even een overzicht van de SG en mogelijke betekenis:

1.000-1.005 zeer laag: mogelijk diabetes insipidus, soms bij ontstekingen (pyometra)
1.006-1.010 te laag: mogelijk leverproblemen, nefrogene diabetes insipidus, ziekte v. Cushing
1.010-1.020 laag: nierproblemen, hartproblemen, ontstekingen (pyometra)
1.020-1.030 laag normaal: waarschijnlijk geen bijzonderheden

Nou, pyometra is uitgesloten, de hond is gecastreerd (bovendien gaan ze dan veel drinken). Diabetes insipidus is ook uitgesloten, leverproblemen... Ik neem aan dat er dan bloedafwijkingen waren aangetroffen, nierproblemen idem, nefrogene diabetes gaat volgens mij ook gepaard met meer drinken...

De meest voorkomende symptomen van Cushing zijn:
- overmatig drinken
- veel plassen, mogelijk incontinentie
- gulzig eten, vraatzucht
- dikke (hang) buik
- dunnere huid
- verlies van haar, of telkens terugkerende huidproblemen
- verlies van spieren
- lusteloosheid
- veel hijgen

================

Wacht even. De hond is net overgeschakeld op deze voeding? Hoe lang is dat exact geleden? Want wat wel kan is dat de hond net zoveel drinkt als normaal, de eigenaar van de hond kan vinden dat de hond weinig/normaal drinkt maar water + verse voeding = veel meer vocht. Misschien dat de hond nog even niet gewend is aan de nieuwe voeding, even veel drinkt als normaal en dus eigenlijk teveel drinkt. Wat meer urine en een lage SG geeft.

Dus, ik wil graag weten: wanneer is de hond overgeschakeld naar rauwe voeding, hoeveel drinkt de hond exact binnen 24 uur en sinds wanneer heeft de hond precies deze problemen?

Krijgt de hond urine afdrijvende kruiden/groenten zoals bleekselderij/paardenbloem/brandnetel?
#2509004
Lizzy schreef:
Dus, ik wil graag weten: wanneer is de hond overgeschakeld naar rauwe voeding, hoeveel drinkt de hond exact binnen 24 uur en sinds wanneer heeft de hond precies deze problemen?
Dit had ik ook al gevraagd in mijn posting omdat het me aan mijn hond deed denken toen hij overschakelde van brok naar barf. Die plast na ruim 3 weken barf weer normaal en dan de combi met Cortisonen bij deze hond leek het mij duidelijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door