Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507626
Vandaag eindelijk weer eens gespeurd, maar jammer genoeg ging Oscar weer "snurken". Het gebeurd altijd richting het einde van de les. We hebben het idee dat het komt doordat hij het dan warm heeft en zijn bek open moet houden. Maar als hij echt goed speurt, moet zijn bek dicht en dan krijgt hij het benauwd.
Hij doet het verder nooit. Niet als hij los rent, niet naast de fiets, niet tijdens zoekspelletjes. Het is geen reverse sneezing, maar wat het precies wel is, snappen we ook niet.

Nu denk ik ook dat het tuig dat we hebben niet mee werkt. We hebben een hunter tuig, deze: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ter/238994 en die loopt vrij hoog over zijn borst. Nu wil ik in ieder geval een tuig zoeken dat lager op de borst loopt. Ik vind dit tuig heel erg mooi, maar die lijkt op de foto ook vrij hoog te zitten:
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/3663
Het hurta Y tuig lijkt wat lager te zitten, maar ik kan niet goed beoordelen of dat voor het speuren wat kan zijn.

Iemand tips of suggesties?
Door Juul
#2507641
Kaela schreef: Vandaag eindelijk weer eens gespeurd, maar jammer genoeg ging Oscar weer "snurken". Het gebeurd altijd richting het einde van de les. We hebben het idee dat het komt doordat hij het dan warm heeft en zijn bek open moet houden. Maar als hij echt goed speurt, moet zijn bek dicht en dan krijgt hij het benauwd.
Hij doet het verder nooit. Niet als hij los rent, niet naast de fiets, niet tijdens zoekspelletjes. Het is geen reverse sneezing, maar wat het precies wel is, snappen we ook niet.

Nu denk ik ook dat het tuig dat we hebben niet mee werkt. We hebben een hunter tuig, deze: http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... ter/238994 en die loopt vrij hoog over zijn borst. Nu wil ik in ieder geval een tuig zoeken dat lager op de borst loopt. Ik vind dit tuig heel erg mooi, maar die lijkt op de foto ook vrij hoog te zitten:
http://www.hondenwebshop.nl/product/details/3663
Het hurta Y tuig lijkt wat lager te zitten, maar ik kan niet goed beoordelen of dat voor het speuren wat kan zijn.

Iemand tips of suggesties?
Dat is dus niét zo! Even een foto ter illustratie. Precies op het spoor en bek open.
Falco (en heel veel andere honden die ik ken speuren meestal met de bek een klein stukje open).

Afbeelding

Ik denk dat hij lucht hapt. Het klinkt een beetje alsof hij zuigend lucht inslikt? Honden hebben een orgaan in de neus, orgaan van Jacobson, wat ze in bepaalde omstandigheden gebruiken om te bepalen waar de geur vandaan komt. Hij doet dit altijd aan het einde van het spoor, zeg je? Hij krijgt dan verse geur direct van de runner, weet dat hij dichtbij is en zet alles in om zo snel mogelijk zijn doel te bereiken waarschijnlijk. Ik zou er blij mee zijn.

Ik zou in ieder geval een tuig nemen wat tussen de benen door loopt, en geen borsttuig. Ik zie veel honden zich daar bijna mee ophangen als ze een beetje veel drift hebben.
Laatst gewijzigd door Juul op za 10 nov 2012, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507643
Op het moment dat hij met zijn neus gaat speuren, doet hij zijn bek dicht. Ik ken het orgaan van jacobsen en de werking ervan, maar daar doel ik niet op. Als hij echt gaat "snuffelen" over de grond, doet hij zijn bek dicht en als hij het zo warm heeft, dan gaat dat dus niet goed. Met "moeten" bedoelde ik ook niet dat hij dat van ons moet, maar dat hij dat zelf doet, beetje onhandig opgeschreven.
Hij doet het vooral aan het einde van de les, als hij het warmer heeft gekregen, niet specifiek aan het einde van de sporen.

Het klinkt echt als snurken. Beter kan ik het niet omschrijven. Het klinkt als lucht door zijn neus en dan snurkend, roggelend. En dat gebeurd dus alleen als hij zijn bek dicht doet, met zijn bek open doet hij het niet.

Welk tuig zou je aanraden? Ik denk niet dat de oplossing 100% in het tuig zit, maar het is het makkelijkste om mee te beginnen. We hebben sinds vanmiddag een leuke compact camera die ook kan filmen. Die gaat volgende week mee om het eventueel te kunnen filmen. Misschien dat het dan duidelijker wordt.
Door nicolette
#2507648
Heb zelf een staande jachthond en hij jaagt ook vaak met zijn bek open. Veel slijm en als het warm wordt een lap tong naar buiten. Hond zeet over zijn tong dus zal hij zijn bek open houden als hij te warm wordt. Hond ruikt ook beter als neus vochtig is dus daarom misschien ook wel het vele kwijlen bij warme sporen.

Hier nog een mooi artikel over speuren. Bij kopje temperatuur uitleg over bek open.

http://www.kcvenray.nl/89-93.htm
Door nienk
#2507651
hoelang zijn de sporen die je nu lopen? misschien kan je hem dan halverwege een beetje drinken geven, en daarna weer verder speuren? geen idee hoe jullie speuren, ik heb net een speurcursus afgerond, maar dat is niet hoe het 'officieel' gaat en daar zou het zo kunnen. maar voor het 'echte' werk en proeven enzo zal het wel niet mogen?
Door Juul
#2507652
Even over de open bek, Ik zie heel veel honden speuren, en die doen dat meestal met de bek los. Ook wel stukjes met de bek dicht, maar dat heeft niks met goed of slecht speuren te maken, meer met hoe precies en gedetailleerd hij een heel klein stukje oppervlak wil onderzoeken. Ik ben wel heel benieuwd naar je filmpje.

Een goed passend tuig is wel belangrijk. Ik vind de k9 tuigen en andere borsttuigen vaal waardeloos in dat opzicht. Je moet even kijken wat goed bij je hond past. Niggeloh follow vind ik goed maar wel duur.  Voor Epke komt er zolang hij in de groei is een Zero DC short tuigAfbeelding
, en daarna toch een Niggeloh follow, zit beter omdat die wat steviger is.
De mantrailing tuigen van Niggeloh zijn niet fijn, te breed.
Dit is een nieuw tuig, ontwikkeld door een mantrailer. Ga ik ook bekijken, alhoewel ik niet zo'n fan van leren tuigen ben.
Afbeelding
http://www.mantrailing-quality.de/suchgeschirr/
Laatst gewijzigd door Juul op za 10 nov 2012, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#2507657
Ja, ik zeg ook; een goed passend tuig ;-). Voor ons Falco is dat een niggeloh follow. Ik ken ook een mechelaar trouwens, en een hovawart die het perfect zit.
Nadeel is inderdaad dat er zo weinig verstelmogelijkheden op zitten.
Door Robian
#2507673
Ik denk dat ik het geluid wel herken. Mijn oudje doet dat wel eens tijdens het zoeken van koekjes. Het is echt een snurkend geluid.
Jack heb ik het volgens mij nog niet horen maken. Op het spoor heeft hij trouwens de bek bijna altijd open.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2507709
De les duurt een uurtje. De juf begint het spoor uit te zetten, is ze ver genoeg weg, dan mag Oscar starten. De sporen zijn nu steeds een 400-700 meter lang, dat heb ik vandaag met mijn app gemeten. Als Oscar de juf vindt, dan kletsen we even, krijgt hij wat drinken en start de juf het nieuwe spoor weer. Hij heeft dus tussendoor wel tijd om wat op adem te komen, maar dat is niet lang genoeg om ook echt wat af te koelen. Oscar is geen water liefhebber, dus hij gaat ook niet even lekker in een plas om af te koelen.

Hij heeft zijn bek ook niet heel vaak dicht hoor, maar wel regelmatig eventjes.

Ik neig er naar om de niggeloh te bestellen. Zou het liefste passen, maar ik vind geen winkels waar ze hebben wat ik zoek. Ook dursydog heeft niet echt geschikte modellen op de website staan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door