Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door LienSoufnanguel
#2506552
Ik deed al een tijdje kvv met Kalani. Maar wou zelf weten wat hij echt at. En kwam daarbij dus uit bij barfen.

Ik had voor we naar de winkel gingen 6 uur (jaja 6 uur!!!!!) op woensdagnamiddag me zitten verdiepen in wat IS barfen nu eigenlijk. EN een voorbeeldmenu opgesteld.

Kalani is een labrador van 9 maanden oud, weegt 30 kilo en is zeer actief! :p

voorbeeldmenu:

maandag:
330gr kippennekken
250gr runderkopvlees
84gr groenten
extra: sardien

dinsdag:
330gr kwartelkarkas
100gr runderpenslap
100gr kippenmagen
extra: notenmix

woensdag:
330gr eendennekken
250gr hertenvlees
extra: rauw ei

donderdag:
330gr eendenkarkas
100gr runderpenslap
100gr lamshart
84gr groenten
extra: sardien

vrijdag:
300gr kippennekken
250 runderkopvlees
84gr groenten
extra: yoghurt

zaterdag:
330gr kippenvleugels
100gr runderpenslap
100gr rundsnier
84gr groenten
extra: sardien

zondag:
300gr eendenkarkas
250gr hertenvlees
84gr groenten
extra: rauw ei

Toen ik in de winkel was bleek dat ze niet alles daarvan op voorhaad hadden. Dus is mijn menu iets aangepast volgens wat ik heb kunnen kopen.

Eindmenu:

Donderdag 8/11:
Zalmkop

Vrijdag 9/11:
1kg eendenkarkas
84gr groenten
extra:yoghurt

Zaterdag 10/11:
250gr hertenvlees
100gr lamspenslap
100gr runderhart
84gr groenten
extra: sardien

zondag 11/11:
330gr kippennekken
250 gr bosduifmix
84gr groenten
extra: rauw ei

maandag 12/11:
330gr eendennekken
250gr hertenvlees
84gr groenten
extra: sardien

dinsdag 13/11:
300gr kippenvleugels
100gr lamspenslap
100gr kippenmagen
extra: notenmix

woensdag 14/11:
330gr kippennekken
250gr bosduifmix
extra: rauw ei

donderdag 15/11:
330gr eendennekken
100gr lamspenslap
100gr runderhart
84gr groenten
extra: sardien

vrijdag 16/11:
1kg eendenkarkas
84gr groenten
extra: yoghurt

zaterdag 17/11:
250gr hertenvlees
100gr lamspenslap
100gr kippenlever
84gr groenten
extra: sardien

zondag 18/11:
Zalmkop
84gr groenten
extra: rauw ei

Is dit menu een beetje goed zo?
Door Lizzy
#2506593
Ik heb alleen naar je eind menu gekeken. En ik kom op de volgende percentages uit (en dan heb ik de zalmkop, de duifmix en het eendkarkas tot vleesbot gerekend):

70% vleesbot, 10% spiervlees, 11% orgaanvlees en 9% groenten.

Ik vind je aandeel vleesbot echt wel te hoog. Wel 20% te hoog. Ik zou daarvoor in de plaats 10% meer spiervlees en 10% meer orgaanvlees gaan voeren. Ik vind je aandeel lever ook wat laag, dat mag wel naar 200 gram per week (dat is nu 100 gram in de 11 dagen). Verder ziet het er qua afwisseling en extra's prima uit!
Door LienSoufnanguel
#2506617
[quote="Lizzy"]
Ik heb alleen naar je eind menu gekeken. En ik kom op de volgende percentages uit (en dan heb ik de zalmkop, de duifmix en het eendkarkas tot vleesbot gerekend):

70% vleesbot, 10% spiervlees, 11% orgaanvlees en 9% groenten.

Ik vind je aandeel vleesbot echt wel te hoog. Wel 20% te hoog. Ik zou daarvoor in de plaats 10% meer spiervlees en 10% meer orgaanvlees gaan voeren. Ik vind je aandeel lever ook wat laag, dat mag wel naar 200 gram per week (dat is nu 100 gram in de 11 dagen). Verder ziet het er qua afwisseling en extra's prima uit!
[/quote]

Oh ik zie dat ik overal 330 gram heb opgeschreven maar eigenlijk moet dit 300 gram zijn. Is het dan beter of nog te veel?
Van die lever, moet ik dan ergens een orgaanmaaltijd gaan vervangen? bijvoorbeeld op dinsdag de kippenmagen of op donderdag het rundshart? Of moet ik echt de lever extra gaan geven? Het is toch goed dat ik bij elke orgaanmaaltijd pens heb gegeven? Of mag dit ook 1x per week een groter stuk zijn, want vind het nu zo'n kleine stukjes?
Door Lizzy
#2506623
[quote="LienSoufnanguel"]
Oh ik zie dat ik overal 330 gram heb opgeschreven maar eigenlijk moet dit 300 gram zijn. Is het dan beter of nog te veel?
Van die lever, moet ik dan ergens een orgaanmaaltijd gaan vervangen? bijvoorbeeld op dinsdag de kippenmagen of op donderdag het rundshart? Of moet ik echt de lever extra gaan geven? Het is toch goed dat ik bij elke orgaanmaaltijd pens heb gegeven? Of mag dit ook 1x per week een groter stuk zijn, want vind het nu zo'n kleine stukjes?
[/quote]

Dan voer je nog steeds 69% vleesbot.
Ik zou de kippenmagen vervangen door lever.
Je mag ook 1 keer per week een groter stuk pens geven hoor, wat jij fijn vindt!
Door LienSoufnanguel
#2506641
[quote="Lizzy"]
Dan voer je nog steeds 69% vleesbot.
Ik zou de kippenmagen vervangen door lever.
Je mag ook 1 keer per week een groter stuk pens geven hoor, wat jij fijn vindt!
[/quote]

Oh ok. Ik zal dat vervangen dan.
Moet ik dan gewoon de porties vleesbot minderen? of meer vlees erbij geven? en meer organen?
Door Lizzy
#2507494
[quote="LienSoufnanguel"]
Oh ok. Ik zal dat vervangen dan.
Moet ik dan gewoon de porties vleesbot minderen? of meer vlees erbij geven? en meer organen?
[/quote]

Ga je minder vleesbot voeren, krijg je hond niet de hoeveelheid die ie nodig heeft. Pak de rekenhulp er anders even bij en voer daar in: 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 20% spiervlees, 10% groenten.
Door Kim en Casper
#2509432
Ik mis nier in je menu? Kun je hier nog aankomen dan zou ik dat zeker toevoegen. En idd je bot percenrage is hoog. Een kilo er karkas zonder extra spier of orgaan lees zou hier zorgen voor arde krijtpoep. Je zou hiervan een gedeelte kunnen vervangen door spiervlees.

Daarnaast geef je nu bot werk van kip en eend. Geef je spiervlees enkel van hert en je orgaan is van lam rund en kip. Voeg hierbij konijnen niertjes en je orgaan is compleet.

Zelf geef ik van 4 diersoorten bot, van 4 diersoorten vlees en van 4 diersoorten orgaan. En dat minimaal meer diersoorten mag natuurlijk altijd!
Probeer iig na deze dagen andere diersoorten te geven of meer afwisseling in je menu.

Ik baal altijd ontzettend als iets niet op voorraad is.... Dan is t ff aanpassen...
Door LienSoufnanguel
#2514617
[quote="Kim en Casper"]
Ik mis nier in je menu? Kun je hier nog aankomen dan zou ik dat zeker toevoegen. En idd je bot percenrage is hoog. Een kilo er karkas zonder extra spier of orgaan lees zou hier zorgen voor arde krijtpoep. Je zou hiervan een gedeelte kunnen vervangen door spiervlees.

Daarnaast geef je nu bot werk van kip en eend. Geef je spiervlees enkel van hert en je orgaan is van lam rund en kip. Voeg hierbij konijnen niertjes en je orgaan is compleet.

Zelf geef ik van 4 diersoorten bot, van 4 diersoorten vlees en van 4 diersoorten orgaan. En dat minimaal meer diersoorten mag natuurlijk altijd!
Probeer iig na deze dagen andere diersoorten te geven of meer afwisseling in je menu.

Ik baal altijd ontzettend als iets niet op voorraad is.... Dan is t ff aanpassen...
[/quote]

Ik heb het veranderd naar 1 kilo karkas samen met de 250gr vlees dan op 1 dag. En de volgende dag geen vleesbot maar dan de organen.

Ik heb het bij mijn menu maken zo uitgerekend en dat kwam zo uit. Zoals ik de menu heb samengesteld? dus wat doe ik dan fout
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2515149
Ik zou die kilo karkas lekker door midden jassen en over 2 dagen verdelen, zag dat je de dag erna geen botwerk geeft. Ik denk dat de ontlasting dan wat beter is over die twee dagen.

Welk percentage van zijn gewicht geef je? Mijn hond is net zo oud en ongeveer net zo zwaar maar krijgt dagelijks 400 tot 500 gram vleesbot, ong 200 gram spier, ong 200 gram orgaanmix of pens (3x per week pens) en 100 gram groenten. En daanaast dan nog de extaatjes als een eitje of yoghurt ed.
En dat heeft hij echt wel nodig. Jouw hond is toch ook nog in de groei...
Door Kim en Casper
#2516116
Ik zou dat karkas idd ook over 2 dagen verdelen. De ene dag met spiervlees decandere dan met orgaan. Hier wordt iedere dag vleesbot gegeten anders is t slappe hap met

Ik heb het bij mijn menu maken zo uitgerekend en dat kwam zo uit. Zoals ik de menu heb samengesteld? dus wat doe ik dan fout

Wat bedoel je precies met dit laatste?
Door LienSoufnanguel
#2524537
[quote="Kim en Casper"]
Ik zou dat karkas idd ook over 2 dagen verdelen. De ene dag met spiervlees decandere dan met orgaan. Hier wordt iedere dag vleesbot gegeten anders is t slappe hap met

Ik heb het bij mijn menu maken zo uitgerekend en dat kwam zo uit. Zoals ik de menu heb samengesteld? dus wat doe ik dan fout

Wat bedoel je precies met dit laatste?
[/quote]

Ik bedoel dat ik dacht dat ik teveel vleesbot gaf maar ik heb dat uitgerekend met de voerwijzer. En dan moest ik 300 gram vleesbot geven. Maar ik ga nu geen karkassen meer geven want doormidden snijden lijkt me nog niet zo makkelijk... Ik ga nu wel hazenbout bijgeven als extra diersoort
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2524634
Dat valt best mee hoor. Bij de Lidl hadden ze pas keukenscharen. Van die flinke. Daar knip je zo een karkas mee door. En anders met snoeischaa en een scherp mes.

Ik ga trouwens ook iets verlagen bij Duke. Zijn percentage moet iets naar beneden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door