Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2506513
Sinds maandag mankt Gijs. Soms meer, soms minder, en over het algemeen kan ik wel stellen dat het eerder minder wordt dan meer, maar hij loopt nog niet zuiver.

Met aan de lijn lopen heeft hij de neiging om in telgang te lopen, hij kan niet meer zo lekker doorstappen als voorheen.
Het lijkt te komen vanuit zijn linkervoorpoot; het lijkt of hij steeds door zijn linker schouder heen zakt, en hij loopt lager met zijn hoofd.

Sinds maandag heeft hij lijn-rust en lopen we maar kleine stukjes. Maar, dat valt hem niet mee. He begint nu al een ontplof bommetje te worden, Joep is zijn hagje niet meer heilig, en kan bijna al niet meer normaal voorbij Gijs lopen of Gijs denkt dat er gespeeld moet worden en springt vol op hem.

Wanneer doe je wat? Hoe lang kijk je dit aan? Wanneer nar de dierenarts? Wanneer foto's maken (ik ben bang voor ed) tot wanneer rust?
#2506520
eelke schreef: Hij wordt 2 in januari...
in dat geval zou ik niet zo snel aan erfelijk iets meer denken, maar je weet nooit natuurlijk en zou ik even rust houden en eventueel wat ontsteking remmer geven
Door eelke
#2506524
danielle1980 schreef: in dat geval zou ik niet zo snel aan erfelijk iets meer denken, maar je weet nooit natuurlijk en zou ik even rust houden en eventueel wat ontsteking remmer geven
Bij ed en hd is het toch dat het juist niet voor het grootste deel erfelijk aangelegd is?
Gijs zijn stand van zijn voeten/poten is niet perfect, zijn tenen wijzen ligt naar binnen, en hij maait als hij draaft. (ben ook die benaming kwijt, gaat lekker vandaag...)
Ontstekingsremmer, dus wel naar de dierenarts? Of een natuurlijke? Pijnstiller geef ik liever niet, dat gaat hij helemaal los denk ik...
#2506529
eelke schreef: Bij ed en hd is het toch dat het juist niet voor het grootste deel erfelijk aangelegd is?
Gijs zijn stand van zijn voeten/poten is niet perfect, zijn tenen wijzen ligt naar binnen, en hij maait als hij draaft. (ben ook die benaming kwijt, gaat lekker vandaag...)
Ontstekingsremmer, dus wel naar de dierenarts? Of een natuurlijke? Pijnstiller geef ik liever niet, dat gaat hij helemaal los denk ik...
tja ik heb t altijd op voorraad ;)
je kan ook gewoon even afwachten.
als je echt twijfelt da, ik ga eerlijk gezegd zelden naar da toe met die lompe honden hier, ze zijn nooit voorzichtig.
maar als je denkt dat er wat mis is zou ik keer goede foto bij goede da laten maken.

kan erfelijk zijn, maar vele dingen spelen mee, als honden echt last hebben is mijn ervaring dat je voor 2 jaar al wel gemerkt heb
maar goed dat is mijn ervaring, als later blijkt dat er ed en hd is hebben ze vaak 'geen last' of 'verschijnselen'

heb hij wel goede bespiering?
Door eelke
#2506535
danielle1980 schreef: tja ik heb t altijd op voorraad ;)
je kan ook gewoon even afwachten.
als je echt twijfelt da, ik ga eerlijk gezegd zelden naar da toe met die lompe honden hier, ze zijn nooit voorzichtig.
maar als je denkt dat er wat mis is zou ik keer goede foto bij goede da laten maken.

kan erfelijk zijn, maar vele dingen spelen mee, als honden echt last hebben is mijn ervaring dat je voor 2 jaar al wel gemerkt heb
maar goed dat is mijn ervaring, als later blijkt dat er ed en hd is hebben ze vaak 'geen last' of 'verschijnselen'

heb hij wel goede bespiering?
Ja ik wil ook niet zo snel naar de da...zeker niet als hij nog gewoon vooruit komt, en het niet erger wordt.
En ja idd, lompe hond. Maar ook grote zware hond en dan vind ik dat toch wel een beetje eng  :-[

Wat heb jij op voorraad?

Gijs is een actieve sportbeer, dus ik denk wel een goede bespiering. Tis geen bankaardappel. Maar wat is goed? Vind ik lastig om te voelen...
Ook verschil in warmte is weer zo lastig door die dikke vacht...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2506538
Als je echt zekerheid wilt hebben wat betreft ED of HD dan zul je rontgenfoto's moeten laten maken, dat is echt de enige manier.
Stand van voeten poten zegt niet alles, ken genoeg vrije honden met niet zo geweldig gangwerk en bouw en genoeg honden met bijv. HD D die de meest prachtige gangwerken vertonen (op jonge leeftijd in ieder geval)
Wat ik zelf merk is dat ernstige gevallen van ED en HD al vroeg merkbaar zijn.
Het kan natuurlijk altijd dat er op latere leeftijd toch een botfragment afbreekt oid.
Maar het kunnen dus net zo goed ook spieren of pezen zijn.

Toen Kaio zijn peesblessure/scheur had heeft hij ook ontstekingremmers gehad, wel met minimale dosis en minimale duur, ja daar had ik al conclaaf mee met de DA e het dus zo besproken (want voor ontsteking en eertse pijnwas het wel ff nodig) , want ik ken Kaio, ik voel niks dus is er niks. In zijn geval kan ie beter net iets voelen dan is ie zelf voorzichtiger.
Door eelke
#2506545
Kaio schreef: Als je echt zekerheid wilt hebben wat betreft ED of HD dan zul je rontgenfoto's moeten laten maken, dat is echt de enige manier.
Stand van voeten poten zegt niet alles, ken genoeg vrije honden met niet zo geweldig gangwerk en bouw en genoeg honden met bijv. HD D die de meest prachtige gangwerken vertonen (op jonge leeftijd in ieder geval)
Wat ik zelf merk is dat ernstige gevallen van ED en HD al vroeg merkbaar zijn.
Het kan natuurlijk altijd dat er op latere leeftijd toch een botfragment afbreekt oid.
Maar het kunnen dus net zo goed ook spieren of pezen zijn.

Toen Kaio zijn peesblessure/scheur had heeft hij ook ontstekingremmers gehad, wel met minimale dosis en minimale duur, ja daar had ik al conclaaf mee met de DA e het dus zo besproken (want voor ontsteking en eertse pijnwas het wel ff nodig) , want ik ken Kaio, ik voel niks dus is er niks. In zijn geval kan ie beter net iets voelen dan is ie zelf voorzichtiger.
Ja ik twijfel over onnodig foto's maken. Kost ook weer een berg, je hebt wel zekerheid op dat gebied, maar kost toch een bergje.
Wat ik tot zo ver bij zijn familie leden gevolgd heb, zijn die allemaal vrij, maar ook dat wil weer niks zeggen.

De hond van mijn schoonouders had lpc, uitte zich ook op deze leeftijd. Aan geopereerd, en nu atrose aan die ellebogen. Dus vandaar ook wel dat ik het nu vrij spannend vind.

Aan Gijs merk ik verder weinig, hoewel hij wel echt boos en chagrijnig lijkt te zijn dat hij niks mag...
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2506644
Is dit de eerste keer dat Gijs mank loopt? Kan me voorstellen dat hij gewoon lomp is geweest en daar kunnen ze best een weekje last van hebben volgens mij... Ik zou het in eerste instantie niet erger maken dan het is.

Xerox heeft in het afgelopen jaar 4x mank gelopen. Ook Xerox is erg lomp, dus de eerste 2 keer ging er nog geen belletje rinkelen. Dan was ie lomp weggesprongen of weggerend, zoiets. Bij de derde keer dacht ik 'bij de volgende keer laat ik het nakijken'. Twee weken geleden dus foto's laten maken. Kosten voor consult + 2 foto's (rug en heupen) waren 125 euro. Vond het nog meevallen voor de zekerheid die ik in ruil daarvoor kreeg.
Door eelke
#2506655
Dit is de eerste keer wat bot en spierwerk betreft. De vorige keren liep hij mank door jeuk -> door de berenklauw gelopen en doordat hij een snee had in zijn kussentje van zijn poot.

Dat valt inderdaad nog mee. Misschien moet ik eens navragen wat het kost om foto's te laten maken...
Door BAC
#2506763
danielle1980 schreef: in dat geval zou ik niet zo snel aan erfelijk iets meer denken, maar je weet nooit natuurlijk en zou ik even rust houden en eventueel wat ontsteking remmer geven
Mijn hodn is op 2 jarige en op 4 jarige leeftijd geopereerd aan LPC en dat is geen uitzondering
ik zou het een paar dagen aankijken, lijnrust blijft het fotos maken
lpc moet je bloedsnel bijzit je zit anders met onomkeerbare artrose
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2506828
Ik zou even kijken hoe het weekend verloopt.

Heeft hij zich misschien verstapt o.i.d ?Dan zou hij met een dag of 3 a 4 lijnrust weer beter moeten lopen.

Zo niet dan ging ik na ruim een week manken foto's laten maken.

En ja ,het kan natuurlijk dat er door het lompe speelgedrag een akkefietje bij de elleboog of schouder is ontstaan.

Het blijven grote lompe honden die hard zijn voor zichzelf.Dat is zoooo lastig om  in te schatten  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door