Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jeanne
#246378
omdat ik niet zo'n ster ben in het maken en samenstellen van groenteprutjes voor mijn honden, vroeg ik me af, of het ook verantwoord is om af en toe zo'n klein blikje gemengde groente te geven (bonduelle bv)
Door jeanne
#246380
202spots schreef: gekookte prut ???
nee, gewoon meteen uit het potje.
hmmmmmmmm, da''s eigenlijk al voorgekookt toch :-[

oke, en wat dan met gemengde diepvriesgroenten? die zijn toch vers ingevroren???
Je hebt zakken met sperzieboontjes/wortjeltjes/paprika, en bloemkool/broccoli mix

ze krijgen hier alleen savonds barf, smorgens carnibest.
doe eigenlijk maar zelden groenten erbij savonds, af en toe wat tafelresten, maar meestal eten we zelf alles op ;)
Door 202spots
#246386
jeanne schreef: nee, gewoon meteen uit het potje.
hmmmmmmmm, da''s eigenlijk al voorgekookt toch :-[
Dat bedoel ik ook Jeanne!! ;)
oke, en wat dan met gemengde diepvriesgroenten? die zijn toch vers ingevroren???
Je hebt zakken met sperzieboontjes/wortjeltjes/paprika, en bloemkool/broccoli mix
Maar dan heb je TEveel van dezelfde groentes.
en er zit ook geen bladgroentes bij.
ze krijgen hier alleen savonds barf, smorgens carnibest.
doe eigenlijk maar zelden groenten erbij savonds, af en toe wat tafelresten, maar meestal eten we zelf alles op ;)
Gewoon 'n beetje MEER maken!! ;D

Zelf 'n mixje maken is echt niet zo moeilijk hoor Jeanne!!
Door 202spots
#246398
jeanne schreef: ja, maar tafelresten zijn toch ook gekookt????
::)
Ja,maar dat is maar 'n kleine hoeveelheid toch?
Zelf rauwe mix maken is niet moeilijk,maar 't is niet echt noodzakelijk dat alle honden elke dag rauwe groentemix krijgen.
Als je 't wil geven is 't goed,als je geen groente wil geven is 't ook goed.
Als je af en toe gekookt tafelrestje geeft kan dan,maar ik zou geen apart blikjes groente gaan kopen om aan de honden te geven,dan zou ik liever niks geven
Door Lil
#246879
als ik geen tijd heb gebruik ik ook de zakken diepvriesgroeten die ik zelf eet. ze krijgen dan wortelen, bonen (tuin- en spercie), erwten, bloemkool, broccoli en meestal gooi ik er dan ook wat sla bij die heb ik meestal wel in de koelkast liggen. Dit gaat dan allemaal (ontdooit) in de hakker/blender en ik ben in 2 minuten klaar. Niet moeilijk en naar mijn mening toch ook verantwoord.

O, ja. Let op sommige merken diepvriesgroeten zijn al voorgegaard, ze noemen dat ook wel a la minute. Deze zijn niet goed.
Door Marion
#246988
je kunt ook een keer een zakje kleingesneden groentemix van de supermarkt pureren en invriezen, doe ik ook.
Door lot25
#248241
Een vriendin van mij houdt ook niet van groenteprak maken, en geeft er wat van dat babyprak door, zoals Olvarit, zonder toevoegingen. Fruit is misschien wel rauw in zo'n potje, maar groente weet ik niet.dat zal dan ook wel gekookt zijn.

Waarom is (licht) gekookt trouwens zo slecht?? groente uit de maag van een dier is nl. ook deels voorveteerd, waardoor de hond het kan verteren. Bij koken lijkt het me ook makkelijker afbreekbaar, dan boots je dat verteerproces toch na??
Door Lizzy
#248242
lot25 schreef: Een vriendin van mij houdt ook niet van groenteprak maken, en geeft er wat van dat babyprak door, zoals Olvarit, zonder toevoegingen. Fruit is misschien wel rauw in zo'n potje, maar groente weet ik niet.dat zal dan ook wel gekookt zijn.

Waarom is (licht) gekookt trouwens zo slecht?? groente uit de maag van een dier is nl. ook deels voorveteerd, waardoor de hond het kan verteren. Bij koken lijkt het me ook makkelijker afbreekbaar, dan boots je dat verteerproces toch na??
Fruit en groentes uit die potjes zijn beide verhit geweest. En dus bevatten ze minder vitamines en enzymen, die juist zo goed zijn voor mens en dier.
Door carlala
#250425
Ik heb ook geprobeerd zo'n groenteprutje te maken, maar kreeg het niet goed gepureerd.
Als het warm is is het makkelijker te pureren, maar dat warm maken is nu net niet de bedoeling geloof ik.

Ik heb een keukenmachine thuis en een staafmixer.
Hoe pruttig moet de prut zijn? ??? ;D

Ik bedoel moet het van de babypotjesprut zijn of mag het ook wat meer vorm en vastigheid in zitten?
Als je zo'n potje erbij doet gaat het pureren wel makkelijker denk ik?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :-\

Carla
Laatst gewijzigd door carlala op za 29 jan 2005, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door carlala
#250641
Bedankt voor de tip.

Ik had vandaag Sylvia gesproken en die wees mij er ook op....ja ik ben zo'n muts die denkt groenteprut...groente en niets anders :-[

1/2 uurtje praten met Syl en ik weet nu al zo veel meer :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door