Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2505670
Inmiddels zijn we met Joep een jaar aan de gang, maar blijft hij plekken houden, zelfs nu hij weer alleen op de konijn en haring zit.

Wanneer zou ik nu de conclusie kunnen trekken dat het misschien wel niets met eten te maken heeft? Een jaar zo incompleet voeren, is ook weer niet gezond.

Iemand die daar zijn gedachten over wil spuien?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2505754
Moeilijk. Hij kan natuurlijk ook omgevingsallergien hebben.
Maci heeft bijvoorbeeld oa. ook allergien tegen mijten via bloedtest vastgesteld.
Hij heeft eigenlijk het hele jaar door last, maar dus minder bij droog weer. Van aug tot half dec was het vorig jaar drama, dacht dat het misschien aan de rabies enting lag. Januari toen het zo hard vroor was ie vrij en daarna hier en daar een plekje om nu vervolgens sinds einde zomer weer helemaal onder te zitten. Zijn eliminatie doet dus tot dusver nada noppes. En als er ook invloeden van buitenaf spelen is het elimineren haast onmogelijk, want je weet niet waardoor  er plekken ontstaan :-\
Door nienk
#2505893
tjah, lastig.

even denken. heeft Joep meerdere periode's op verschillende enkele diersoorten gestaan die hij nog niet eerder heeft gegeten en waren de plekken toen nog steeds aanwezig?

ik bedoel, als hij bijvoorbeeld een paar maanden diersoort A heeft gegeten zonder dat het verschil maakte, toen een paar maanden diersoorten A en B, geen verschil. Alleen diersoort C, geen verschil, of C en D, geen verschil?

dat je zegmaar meerdere keren met elimineren bent begonnen?

dan kan je er denk ik van uit gaan dat er in ieder geval nog iets aan de hand is. er zijn wel diersoorten geweest waar zijn klachten erger van werden, toch? dan is hij meest vermoedelijk dus allergisch voor die soorten, maar is er wel nog iets anders aan de hand.
Gebruikersavatar
Door kira
#2505906
Kan Joep niet gewoon wat anders hebben? Onze Arie had een sluimerende darmontsteking die meer met stress te maken had als met voeding (ligt gevoelig voor granen, maar met alleen vlees bleef er wel jeuk), toen de meeste stress weg was en de lichte darmontsteking er nog was bleef de jeuk. Na aanpak van de lichte darmontsteking verdween de jeuk. Daarnaast is Arie heel gevoelig voor water. Ze is op Texel in een sloot gesprongen daarna jeuk, pas na wassen jeuk vrij. Die sloot was echt geen bijzondere sloot o.i.d. Ze is een week of 6 geleden in de vijver van mijn ouders gesprongen, wel gelijk schoongespoeld, overal weer plekken, 2 weken terug toch gewassen met een shampoo en weer week vrij. Dame zit regelmatig in de vijver van mijn ouders en heeft nooit jeuk, dus het ligt aan de gevoeligheid van Arie. Joep zit volgens mij ook heel veel in het water, dus misschien is hij hier ook gevoelig voor.

Foppe is heel gevoelig voor toxische zaken, denk aan vlooienmiddel, wormenmiddel, wasmiddel, schoonmaakmiddel, deospray die op hem neer valt als hij in de buurt is als je die gebruikt etc. Tig dierenartsen in het pension hielden het op voedselallergie en hij kreeg dan ook alleen nog maar superallergievrije brokken en bleef jeuk houden. Al hoewel hij bij ons vlees eet, vreet en steelt hij alles wat los en vast zit en krijgt hij van al dat voedsel nimmer jeuk of plekken.
Door eelke
#2505946
Kaio schreef: Moeilijk. Hij kan natuurlijk ook omgevingsallergien hebben.
Maci heeft bijvoorbeeld oa. ook allergien tegen mijten via bloedtest vastgesteld.
Hij heeft eigenlijk het hele jaar door last, maar dus minder bij droog weer. Van aug tot half dec was het vorig jaar drama, dacht dat het misschien aan de rabies enting lag. Januari toen het zo hard vroor was ie vrij en daarna hier en daar een plekje om nu vervolgens sinds einde zomer weer helemaal onder te zitten. Zijn eliminatie doet dus tot dusver nada noppes. En als er ook invloeden van buitenaf spelen is het elimineren haast onmogelijk, want je weet niet waardoor  er plekken ontstaan :-\
Hier vanaf augustus, maar verder inderdaad wel hetzelfde verhaal. Hoewel het wel zo is dat het nu beter is dan een jaar geleden. Maar niet goed genoeg.
nienk schreef: tjah, lastig.

even denken. heeft Joep meerdere periode's op verschillende enkele diersoorten gestaan die hij nog niet eerder heeft gegeten en waren de plekken toen nog steeds aanwezig?

ik bedoel, als hij bijvoorbeeld een paar maanden diersoort A heeft gegeten zonder dat het verschil maakte, toen een paar maanden diersoorten A en B, geen verschil. Alleen diersoort C, geen verschil, of C en D, geen verschil?

dat je zegmaar meerdere keren met elimineren bent begonnen?

dan kan je er denk ik van uit gaan dat er in ieder geval nog iets aan de hand is. er zijn wel diersoorten geweest waar zijn klachten erger van werden, toch? dan is hij meest vermoedelijk dus allergisch voor die soorten, maar is er wel nog iets anders aan de hand.


We zijn begonnen met konijn. Toen hert, plekjes, dus weer konijn. Toen haas ging goed (al waren de plekjes van tijdens het hert nog zichtbaar maar werden niet erger) daarna haring, zelfde verhaal. Toen paard. Eerste weken geen verandering. Later toch wat meer plekken (na 4 - 6 weken ofzo) dus ben ik nu weer inmiddels 5 weken gestopt en krijgt hij alleen konijn en haring. Of het dan aan die 1 keer per week haring kan liggen?

Hij heeft de plekken nu vooral op zijn zij en zijn amper zichtbaar. Zie ze eigenlijk alleen goed met waterblazen, en dan kan hij ook bijna niet stil staan omdat het zo jeukt...  :-\
kira schreef: Kan Joep niet gewoon wat anders hebben? Onze Arie had een sluimerende darmontsteking die meer met stress te maken had als met voeding (ligt gevoelig voor granen, maar met alleen vlees bleef er wel jeuk), toen de meeste stress weg was en de lichte darmontsteking er nog was bleef de jeuk. Na aanpak van de lichte darmontsteking verdween de jeuk. Daarnaast is Arie heel gevoelig voor water. Ze is op Texel in een sloot gesprongen daarna jeuk, pas na wassen jeuk vrij. Die sloot was echt geen bijzondere sloot o.i.d. Ze is een week of 6 geleden in de vijver van mijn ouders gesprongen, wel gelijk schoongespoeld, overal weer plekken, 2 weken terug toch gewassen met een shampoo en weer week vrij. Dame zit regelmatig in de vijver van mijn ouders en heeft nooit jeuk, dus het ligt aan de gevoeligheid van Arie. Joep zit volgens mij ook heel veel in het water, dus misschien is hij hier ook gevoelig voor.

Foppe is heel gevoelig voor toxische zaken, denk aan vlooienmiddel, wormenmiddel, wasmiddel, schoonmaakmiddel, deospray die op hem neer valt als hij in de buurt is als je die gebruikt etc. Tig dierenartsen in het pension hielden het op voedselallergie en hij kreeg dan ook alleen nog maar superallergievrije brokken en bleef jeuk houden. Al hoewel hij bij ons vlees eet, vreet en steelt hij alles wat los en vast zit en krijgt hij van al dat voedsel nimmer jeuk of plekken.
Domme doos dat ik ben....gebruik wel weer sinds een paar weken ander wasmiddel. Gaan we ook weer maar terug op de vorige dan. Hoewel hij toen ook wel plekken had, dus of het dat echt is? Vlooien, worm middeltjes gebruiken we niet meer. Enten ook niet meer.
Met welke shampoo was je dan? Ook erg, een newf die niet tegen water kan... daar merk ik overigens niet veel verschil in, wel en niet nat.
Door eelke
#2506227
bosnimf1976 schreef: Is hij al eens getest op omgevingsallergien? Zou wel een hoop duidelujkheid kunnen geven....
Nee. Vorig jaar een aantal testen laten doen, een paar honderd euro uitgegeven, en toen kwamen we niet verder dan; hij heeft een allergie.
Toen was ik er klaar mee, en zijn we met elimineren begonnen.

Maar testen op omgevingsallergieen, dan weet ik natuurlijk nog niet dat hij geen voedselallergie heeft...
En hoe betrouwbaar zijn die testen, en wat heb je er aan? Als ik weet dat hij ook allergisch is voor mijten en graspollen, wat kan ik daar dan mee?
Door nicolette
#2506334
Wassen met wasnoten, kun je ook shampoo van maken. Is een natuurlijke noot die in India al eeuwen gebruikt wordt als wasmiddel. Hier zit verder niets chemisch in. Is te proberen en je kunt ook een proefzakje bestellen om te kijken of het wat is.

Gr. Nicolette
Door Lil
#2506369
nicolette schreef: Wassen met wasnoten, kun je ook shampoo van maken. Is een natuurlijke noot die in India al eeuwen gebruikt wordt als wasmiddel. Hier zit verder niets chemisch in. Is te proberen en je kunt ook een proefzakje bestellen om te kijken of het wat is.

Gr. Nicolette
Wat een wereldtip. Had er nog nooit van gehoord, maar het zou hier ook een oplossing zijn. Dank je wel!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2506373
eelke schreef: En hoe betrouwbaar zijn die testen, en wat heb je er aan? Als ik weet dat hij ook allergisch is voor mijten en graspollen, wat kan ik daar dan mee?
Dan zou je artuvetrin therapie (inspuiten van allergenen) kunnen proberen.
Zijn genoeg honden waarbij dat helpt (helaas bij Maci niet afdoende)

En ja het sluit nog geen voedsel allergie uit.
Had trouwens eens naar de speeksel test gekeken van de amerikaanse arts voor voedselallergien, daar wordt geadviseerd de test ieder jaar te herhalen omdat voedselallergien 9of het juiste woord intollerantie) kunnen verplaatsen. Tja daar kun je niet tegen elimineren dan denk ik dan  :-\
Door Lil
#2506377
Kaio schreef: Dan zou je artuvetrin therapie (inspuiten van allergenen) kunnen proberen.
Zijn genoeg honden waarbij dat helpt (helaas bij Maci niet afdoende)
Hier terwijl hondlief maar liefst bijna 7 jaar oud was na een hoop ellende toch de uitkomst van de eeuw. Nu zeer ruim 1,5 jaar bezig en ze is als ze maar op tijd een spuitje krijgt zo goed als jeukvrij. Helaas is het niet bij elke hond afdoende. Bij de mijne in eerste instantie ook niet. Hier is ook een eliminatiedieet uitgevoerd en heel eerlijk. Ik zit nu op 5 diersoorten en ben gestopt. Ze krijgt deze 5 diersoorten, punt. Het is voldoende om geen tekorten op te lopen en ik wil voorkomen dat we weer een terugval krijgen. Veel honden met een omgevingsallergie hebben helaas ook voedselallergiën etc.

Hier wordt trouwens niet meer geënt, niet ontvlooit en niet ontwormt.
Oplossing: titeren, vlooienkam (en dat is niet leuk met een langharige hond) en ontlastingsonderzoek. Het is namelijk wel belangrijk om te voorkomen dat er iets van vlooien of wormen komen, want dan ligt de hele afweer weer op zijn gat en begin je van voor af aan.
Door eelke
#2506379
nicolette schreef: Wassen met wasnoten, kun je ook shampoo van maken. Is een natuurlijke noot die in India al eeuwen gebruikt wordt als wasmiddel. Hier zit verder niets chemisch in. Is te proberen en je kunt ook een proefzakje bestellen om te kijken of het wat is.

Gr. Nicolette
Gebruik jij die zelf ook? Zijn ze verder 'duur' in gebruik? Maken ze ook echt schoon? Ik zag dat je een proefpakketje kun bestellen voor 1,25, maar daar zou ik dan nog maar 2 x van kunnen wassen... (honden dingen gaan op 60)
Kaio schreef: Dan zou je artuvetrin therapie (inspuiten van allergenen) kunnen proberen.
Zijn genoeg honden waarbij dat helpt (helaas bij Maci niet afdoende)

En ja het sluit nog geen voedsel allergie uit.
Had trouwens eens naar de speeksel test gekeken van de amerikaanse arts voor voedselallergien, daar wordt geadviseerd de test ieder jaar te herhalen omdat voedselallergien 9of het juiste woord intollerantie) kunnen verplaatsen. Tja daar kun je niet tegen elimineren dan denk ik dan  :-\
Wat is dat andere woord ook al weer voor?
Speekseltest inderdaad ook al naar gekeken. Plus dat het ook allemaal niet bewezen is dat daar ook echt waarheden uit komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door