Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2505725
Hoi,

De vraag blijft hangen of een hond nu wel of niet MOET vasten. Nu zou ik jullie eens willen vragen wie er van jullie jullie hond laat vasten. Hoeveel dagen in de week. Hoe regel je dat (de dag ervoor dubbele voeding of dergelijke, de dag zelf enkel honing). Heeft je hond hier zelf aanleiding toe gegeven of het je het zelf ingevoerd en zoja hoe dan?

Ik blijf me nl. afvragen of ik mijn honden zou laten vasten of niet ...
Door Cupcake
#2505761
Nee ik laat haar nooit vasten. Ik voer een hoog percentage en heb continu moeite om haar gewicht te houden. Als ik de dag ervoor een dubbele portie moet geven is het helemaal absurt veel. Wellicht als ik in de toekomst niet meer zoveel hoef te voeren, zou ik het misschien overwegen.
Onze hond weegt 16 kilo en ik voer elke dag 900-1000 gram, dat vind ik eigenlijk al een grote hoeveelheid in 1 keer.
Als ze ondanks deze hoeveelheid voer toch afvalt (drukke dagen, nu het kouder wordt) voer ik ook nog 300 gram kvv per dag bij, dus dan krijgt ze twee maaltijden per dag, omdat ik me afvraag af ik wel zoveel in 1 keer kan voeren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2505804
MOET?
Denk dat het geen moeten is hoor.  :)
Ik doe het niet (behalve die ene keer dat ik vergeten ben ze eten te geven).
Ik begrijp de voordelen van het vasten, maar dan zou ik het hier ook goed moeten naspelen, bij een extra grote maaltijs extra lang uitbuiken, geen wandeling etc en dat soort dingen. Daar ontbreekt mij de zin in. Ze doen het prima zo op 1 maaltijd (2 voor de 1 jarige) per dag dus ik houd dat gewoon zo.
Door Lizzy
#2505809
fydgi schreef: Hoi,

De vraag blijft hangen of een hond nu wel of niet MOET vasten. Nu zou ik jullie eens willen vragen wie er van jullie jullie hond laat vasten. Hoeveel dagen in de week. Hoe regel je dat (de dag ervoor dubbele voeding of dergelijke, de dag zelf enkel honing). Heeft je hond hier zelf aanleiding toe gegeven of het je het zelf ingevoerd en zoja hoe dan?

Ik blijf me nl. afvragen of ik mijn honden zou laten vasten of niet ...
Ik laat mijn honden niet vasten. Mij bevalt het niet. Het zijn al vieze bossnaaiers maar op de dag dat ik ze laat vasten, hoef ik echt niet naar het bos hoor want dan snaaien ze echt alles wat los en vast zit.

Ik zou de dag ervoor geen dubbele voeding geven. Hooguit wat meer. En de dag zelf kun je inderdaad water en honing geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2505818
Ik laat Oscar ook niet vasten. Vooral niet omdat ik geen zin heb om activiteit en rust zo te moeten plannen met zijn eten. Ik doe vaak spontaan iets, en dan zou ik balen als ik iets niet kan doen, omdat hij nog moet uitbuiken. Je moet vrij ver vooruit denken ivm de goede porties uit de vriezer te halen en daar ben ik gewoon niet zo'n ster in.

Ik geloof wel dat het goed kan zijn, dus als het wel in jou patroon past, kan je een vastendag doen. Mensen die hun honden wel laten vasten zullen vast ook nog wel uit willen leggen hoe zij dat doen en waarom.
#2505968
Mijn honden vasten niet. Mijn Berner gaat echt zeuren om zijn eten. Daarbij krijgt hij 1400 gram per dag. Dus als ik dan op een andere dag wat extra moet geven wordt het nog veel meer.

1 keer per dag eten geven vind ik al lastig omdat ik onregelmatig werk. Stel ik geef het als ik 's middags uit mijn werk kom en ik moet 's avonds met ze trainen dat hebben ze niet voldoende tijd om uit te buiken. Of als ik thuis kom uit een late dienst, heb ik echt geen zin om om 23.30 uur nog eten te geven.
Gebruikersavatar
Door nova
#2505980
Hier wordt niet gevast. Mijn  honden vreten op zo een dag  dan beslist alles wat ze beter kunnen laten liggen.
Bovendien, ik zelf vast ook niet. Ik zie ook de meerwaarde niet van vasten voor honden.
Als wolven  dagelijks een maaltijd  te pakken zouden krijgen, zonder er moeite voor te moeten doen, dan zou een wolf ook niet vasten.
Maar succesloos jagen , levert wel eens een vastendag op voor de wolf . Dat is dan het lot,  niet de keuze, anders zouden ze niet jagen. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2506028
Hier wordt ook niet gevast of er moet eentje ziek zijn waardoor ik het beter vind om even niets te geven.
Kaio schreef:
Ik doe het niet (behalve die ene keer dat ik vergeten ben ze eten te geven).
vergeten is hier uitgesloten, ze helpen me wel herinneren  :biggrin2:

Cupcake schreef: Nee ik laat haar nooit vasten. Ik voer een hoog percentage en heb continu moeite om haar gewicht te houden. Als ik de dag ervoor een dubbele portie moet geven is het helemaal absurt veel. Wellicht als ik in de toekomst niet meer zoveel hoef te voeren, zou ik het misschien overwegen.
Onze hond weegt 16 kilo en ik voer elke dag 900-1000 gram, dat vind ik eigenlijk al een grote hoeveelheid in 1 keer.
Als ze ondanks deze hoeveelheid voer toch afvalt (drukke dagen, nu het kouder wordt) voer ik ook nog 300 gram kvv per dag bij, dus dan krijgt ze twee maaltijden per dag, omdat ik me afvraag af ik wel zoveel in 1 keer kan voeren.
Zo dat is een beste hap  :-X. Ik dacht altijd dat ik veel voerde, 16 kg hond krijgt hier 600 gram. 1000 gram is een feestmaal dat zo'n 3 à 4x per jaar voorkomt. En als ze ruim een kilo ophebben dan kunnen ze amper nog lopen en puilen ze aan alle kanten zichtbaar uit ::)
Beweegt jouw hond zoveel, of is hij erg nerveus dat hij zoveel nodig heeft?
#2506070
voordat kayne en meneer spreeuw bij ons kwamen wonen..  :biggrin2:  deed ik t met kiek wel min of meer.
niet dat ze de hele dag niks kreeg.. wel gedroogde snacks enzo.. maar geen prak.
reden voor mij was dat ik het fijner vond om zoveel mogelijk dingen onregelmatig te doen.
van regelmatigheid en vast stramien wordt kiek ongedurig en nerveus.
ze heeft last van verwachtingen.
weten wanneer je een koekje krijgt, weten wanneer je eten krijgt etc etc.
dus kreeg ze bij mij nooit op een vaste tijd eten en ging ze nooit op een vaste tijd wandelen.
ook geen snackjes na de wandeling of als ik koffie deed ofzo.

meneer spreeuw is van punctueel en stipt op tijd.
gevolg.. kayne en kiek worden een aantal keer per dag echt stront vervelend..

dat niet eten geven deed ik ong. 1 of 2x per week..
ze kreeg de dag daarvoor niet extra eten. ze kreeg over het geheel genomen gewoon wat meer..
die paar keer vasten maakte dat ze weer slanke den werd. dan kon ze de dagen daarna weer extra smullen..  :biggrin2:
Door itslein
#2506459
Mijn hond vast nooit, maar ze is ook nog maar 9 maanden en krijgt 2 maaltijden/dag. Ik zie het nut er ook niet zo van in. Ik voer al op onregelmatige tijden omdat je anders die zuurwerking van de maag zou krijgen, maar ze is al heel slank en ik wil haar niet mager hebben.
Door Cupcake
#2507625
pike schreef: Zo dat is een beste hap  :-X. Ik dacht altijd dat ik veel voerde, 16 kg hond krijgt hier 600 gram. 1000 gram is een feestmaal dat zo'n 3 à 4x per jaar voorkomt. En als ze ruim een kilo ophebben dan kunnen ze amper nog lopen en puilen ze aan alle kanten zichtbaar uit ::)
Beweegt jouw hond zoveel, of is hij erg nerveus dat hij zoveel nodig heeft?
Ik weet het, ik ben begonnen met 350gram en eerst dacht ik dat ze, doordat ze zoveel diarree had, niet optimaal de voedingsstoffen uit haar voer kon halen. Inmiddels is ze diarreevrij en helemaal door de mangel gehaald.
Ze beweegt naar mijn idee niet heel veel. We wandelen ongeveer 1,5-2 uur per dag, waarvan 1/2 - 1 uur los in het bos. Ik heb geen idee of het feit dat ze een poot mist ervoor zorgt dat meer 'brandstof verbruikt' dan andere honden?
Ik heb langzaam de hoeveelheid voer opgevoerd en alleen hierop blijft ze op gewicht en daarbij eet ze het elke dag met smaak op, dus weet ook niet wat eraan moet veranderen?
#2507645
Hier wordt ook niet gevast, Yuma is nog maar 8 maanden en eet nog 2 x per dag.
Ik denk wel dat het nuttig en gezond kan zijn voor het spijsverteringsstelsel, maar ik weet er gewoon te weinig vanaf, ik moet dat allemaal nog eens goed doorlezen.

Ben heel benieuwd naar de redenen en overwegingen/ervaringen van de voorstanders ervan.
#2507765
Met 8 maanden at Logi al lang 1x per dag  ;)

Hier wordt onregelmatig gevast. Bevalt mij prima en de honden krijgen geen inspraak  8) ik varieer graag het formaat van de maaltijden, van 0 tot heul veul dus  :biggrin2:
Logi is een periode tamelijk mager geweest, die kreeg toen gemiddeld 1 kilo per dag, voor een hond die nu, goed op gewicht, 18 kilo weegt. Als je geen kh voert duurt het wat langer voordat ze dikker worden heb ik gemerkt.
#2507841
Mevroi Kruim schreef: Met 8 maanden at Logi al lang 1x per dag  ;)Hier wordt onregelmatig gevast. Bevalt mij prima en de honden krijgen geen inspraak  8) ik varieer graag het formaat van de maaltijden, van 0 tot heul veul dus  :biggrin2:
Logi is een periode tamelijk mager geweest, die kreeg toen gemiddeld 1 kilo per dag, voor een hond die nu, goed op gewicht, 18 kilo weegt. Als je geen kh voert duurt het wat langer voordat ze dikker worden heb ik gemerkt.
Off topic: OK, ga ik dan ook doen, ik zat al te twijfelen zal ik wel, zal ik niet. Dus nu dan maar wel. bedankt!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door